Elevii nu apelează la aplicațiile de inteligență artificială ca o soluție serioasă pentru problemele lor emoționale sau de orientare în carieră, a afirmat profesorul consilier școlar Alexandra Alexandrescu, de la Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională din Constanța, într-un interviu recent pentru Radio România Constanța. Procesul de consiliere autentică are o componentă profund umană: „o evaluare corectă a unui copil nu înseamnă un chestionar aplicat și atât, înseamnă o observație pe termen lung a copilului respectiv”, a subliniat ea.
În cadrul interviului amintit, profesorii consilieri școlari Elena Stambuli și Alexandra Alexandrescu au discutat despre atitudinea tinerilor față de consiliere și despre tendința de a apela la inteligența artificială pentru sfaturi psihologice.
Redăm dialogul pe acest subiect:
Moderator: Tinerii au curaj să meargă către consiliere?
Profesor consilier școlar Elena Stambuli: Da, au o dezinvoltură care mă bucură foarte mult.
Profesor consilier școlar Alexandra Alexandrescu: Ei vor să ajungă. Din păcate, nu avem noi atât de mult timp, din cauza numărului mare de copii, dar ei și-ar dori să vină. Sunt foarte puțini care nu ar veni în cabinetul psihologic. Sunt și curioși, lucru care ne bucură, pentru că, într-adevăr, curiozitatea e un bun motor.
Au nevoie de părerea unui specialist, așa ne numesc, care să îi ajute un picuț, unui om din afară, obiectiv, care nu mă știe cum mă știe mama și cum crede ea că mi se potrivește nu știu ce, care să-mi aplice un chestionar și din care să reiasă niște lucruri foarte clare.
Moderator: Apropo de specialiști, există un curent în perioada aceasta, foarte mulți elevi, adolescenți, mai ales, apelează la consiliere cu ajutorul inteligenței artificiale, la acel ChatGPT. Ce credeți despre lucrul acesta? Care sunt pericolele? Care sunt limitele?
Profesor consilier școlar Alexandra Alexandrescu: ChatGPT nu este un lucru rău, și noi apelăm în anumite situații, că până la urmă suntem în era tehnologiei și trebuie să avansăm odată cu tehnologia. Ei adresează întrebări din curiozitate, nu cred că pot să se aștepte, chiar și adolescenții, la nivelul de dezvoltare pe care îl au, să primească un răspuns specializat, avizat. Cred că sunt destul de maturi și destul de inteligenți încât să realizeze că este de amuzament. Consilierea, în mod particular, are o componentă foarte puternică de contact uman, de contact vizual, de a observa limbajul non-verbal, de a observat mimică, gesturi.
Până la urmă, o evaluare corectă a unui copil nu înseamnă un chestionar aplicat și atât. O evaluare înseamnă o observație pe termen lung a copilului respectiv, pentru că el poate avea comportamente diferite, în funcție de moment și de situație și atunci îl observi pe termen lung, ca să îți dai seama dacă are într-adevăr o problemă, o tulburare sau nu. Nu pune o etichetă unui copil doar pe baza unei consilieri, unei singure ședințe.
Informații de context
Atribuțiile consilierului școlar
Profesorul consilier școlar are următoarele atribuții, conform regulamentului CJRAE, Art (23):
„a) Colaborează cu personalul din departamentele din cadrul CJRAE/ CMBRAE, cu ceilalți profesori consilieri școlari din rețeaua CJRAE/CMBRAE, cu profesorii logopezi, cu profesorii de sprijin /itineranți, cu mediatorii școlari, cu DEOSP, cu personalul didactic, didactic auxiliar și administrativ al unității de învățământ în care funcționează cabinetul școlar de asistență psihopedagogică, cu instituții guvernamentale și non-guvernamentale cu atribuții similare, complementare sau conexe în domeniul educațional.
b) Realizează investigarea psihopedagogică a preșcolarilor și elevilor, cu acordul părinților/tutorilor legali, la nevoie, la solicitarea cadrelor didactice, a beneficiarilor primari și secundari;
c) Asigură consilierea vocațională, orientarea școlară și profesională a elevilor, cu precădere a celor din anii terminali ai învățământului gimnazial și liceal, în colaborare cu profesorii clasei și cu dirigintele, printr-un set de minimum cinci activități de consiliere și orientare a carierei/an școlar;
d) Asigură asistență și consiliere psihopedagogică individuală și de grup/colectivă pentru preșcolari/elevi în problematici specifice: cunoaștere, autocunoaștere și intercunoaștere, adaptarea preșcolarilor/elevilor la mediul școlar, integrarea socială și culturală a preșcolarilor/elevilor în colectivul clasei/grupei și al unității de învățământ, formarea abilităților sociale și emoționale, competenței „a învăța să înveți” și a abilităților de autoreglare emoțională, optimizarea relațiilor școală-elevi-familie;
e) Asigură informare, consultanță și sprijin pentru cadre didactice în problematici specifice: adaptarea școlii la nevoile preșcolarilor/elevilor, incluziunea școlară a preșcolarilor/elevilor cu CES și în risc de excluziune școlară, optimizarea relațiilor școală-elevi-familie ș.a.;
f) Asigură informare, consultanță și sprijin pentru părinți/tutori/ reprezentanți legali în problematici specifice: incluziunea școlară a preșcolarilor/elevilor cu CES și în risc de excluziune școlară ș.a.;
g) Furnizează activități de informare, consiliere și sprijin pentru personalul unităților de învățământ și pentru copii/elevi în scopul prevenirii traficului și consumului de droguri/ substanțe interzise, a delincvenței și predelincvenței juvenile și a altor comportamente de risc, precum și a oricărei forme de violență în spațiul școlar, inclusiv bullying, cyberbullying, precum și activități de prevenire și diminuare a factorilor care determină tulburări comportamentale.
h) Realizează evaluarea, depistarea, intervenția timpurie, asistența psihopedagogică și monitorizarea corespunzătoare a tuturor copiilor identificați cu abilități adaptative cognitive și/sau socio-emoționale scăzute în raport cu vârsta și nivelul lor de școlarizare, împreună cu ISJ/ISMB sau alte structuri abilitate, în cadrul echipelor multidisciplinare;
i) La cererea scrisă a părinților/reprezentanților legali, evaluează nivelul de dezvoltare a copiilor, care împlinesc vârsta de 6 ani după data de 31 august și până la sfârșitul anului calendaristic în care se face înscrierea, în vederea înscrierii în clasa pregătitoare, în conformitate cu metodologia de înscriere a copiilor în învățământul primar, elaborată de ministerul educației;
j) Oferă, la solicitare, sprijin pentru unitățile de învățământ preuniversitar de tipul „Școli din spital“, prin activități de evaluare și asistență psihoeducațională.
k) Se implică, după caz, în formarea cadrelor didactice pe problematică psihoeducațională și de specialitate, în parteneriat cu CCD.
m) Colaborează cu specialiști și profesori logopezi, profesori itineranți și de sprijin în consilierea părinților ai căror copii au fost diagnosticați cu tulburări specifice de învățare;
n) La finalul grupei mari a grădiniței, al clasei pregătitoare și al clasei I, profesorul consilier școlar formulează și propune cadrului didactic de la grupă/clasă observații privind formarea competențelor socio-emoționale în vederea elaborării raportului descriptiv de evaluare.
o) Colaborează cu dirigintele în vederea emiterii recomandării cu caracter de orientare școlară pentru accesul la nivelul următor de școlarizare, la finalul gimnaziului și al liceului.
p) Colaborează cu membrii Comisiei pentru prevenirea și eliminarea violenței, a faptelor de corupție și a discriminării in mediul scolar si promovarea interculturalitătii (CPEV), la nivelul unităților de învățământ, în vederea implementării Planului național de combatere a violenței școlare în vederea prevenirii și reducerii activităților și comportamentelor care încalcă sau favorizează încălcarea normelor de moralitate/conduită, în orice formă de manifestare, atât ca violență verbală, fizică, psihologică — bullying, emoțională, sexuală, socială, culturală, cibernetică, cât și ca orice alte activități sau comportamente care pot pune în pericol sănătatea sau integritatea beneficiarilor primari și a personalului din învățământ.
q) Realizează formare civică pentru minorii care execută măsura educativă a stagiului de formare civică dispusă printr-o hotărâre judecătorească rămasă definitivă, potrivit programei-cadru de formare civică, în conformitate cu dispozițiile Legii nr. 253/2013, privind executarea pedepselor, a măsurilor educative și a altor măsuri neprivative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, cu modificările și completările ulterioare.
r) Consiliază elevele gravide și elevii părinți înmatriculați în unitățile de învățământ preuniversitar, prin activități specifice.
s) Propune în cadrul curriculumului la decizia școlii cursuri opționale vizând dezvoltarea personală a elevilor.
ș) Colaborează în vederea elaborării și realizării unor studii/cercetări socio-psiho-pedagogice.
t) Recomandă către alți specialiști/instituții cazurile care exced competențele profesorului consilier școlar.
ț) Elaborează și aplică instrumente de lucru necesare în demersul de consiliere.
u) Participă la managementul cazurilor de violență în școală conform Procedurii elaborate de Ministerul Educației; asigură consiliere școlară victimelor și autorilor cazurilor de violență.
v) Realizează raportul de activitate anual.
Profesorii consilieri școlari consiliază cu prioritate elevii aflați în risc de abandon școlar și de excluziune școlară, în scopul asigurării accesului, participării și reușitei școlare ale acestora.
Profesorii consilieri şcolari îşi desfăşoară activitatea în cabinetele de asistenţă psihopedagogică, camerele-resursă, sălile de clasă și alte spații ale unităților de învățământ, în funcție de specificul activității desfășurate.
Profesorii consilieri şcolari asigură confidențialitatea informațiilor obținute în procesul de investigare, asistență și consiliere psihopedagogică individuală, cu respectarea prevederilor legislației în vigoare.
Conducerea/conducerile unităților de învăţământ în care este normat cabinetul de asistență psihopedagogică are/au următoarele obligaţii faţă de profesorii consilieri școlari:
- asigură spaţiul necesar desfăşurării în cele mai bune condiţii a activităţii de consiliere psihopedagogică;
- asigură spațiu de depozitare securizat pentru documentele cu caracter confidențial;
- asigură servicii de igienizare a cabinetelor de consiliere psihopedagogică;
- asigură resursele materiale pentru întreținerea și funcționarea în condiţii optime a cabinetelor de consiliere psihopedagogică.”
Norma didactică a consilierului școlar
„Norma didactică aferentă postului de profesor consilier școlar din departamentul de servicii educaționale specializate al CJRAE/CMBRAE cuprinde un număr de 40 de ore/săptămână, repartizate astfel:
a) 18 ore de activități de suport și coordonare metodologică a profesorilor consilieri școlari din unitățile de învățământ preuniversitar, de consiliere școlară, consiliere și orientare în carieră a beneficiarilor primari ai educației, activităţi de consiliere acordată părinţilor şi consultanță cadrelor didactice, elaborarea de analize, studii, cercetări, proiecte etc.
b) 22 de ore/săptămână care constau în: activităţi de pregătire metodico-ştiinţifică şi complementară, stabilirea măsurilor şi întocmirea programelor de prevenire şi intervenţie psihoeducaţională, activităţi metodico-ştiinţifice, colaborarea cu comunitatea educațională/locală, participarea la comisiile metodice etc.
Norma didactică aferentă postului de profesor consilier școlar din unitatea de învățământ cu personalitatea cuprinde un număr de 40 de ore/săptămână, repartizate astfel:
a) 18 ore/săptămână care constau în: activități de consiliere psihopedagogică, desfăşurate individual şi în grup cu preşcolarii/elevii, consiliere și orientare în carieră, consiliere în vederea orientării și reorientării şcolare şi profesionale a antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor cu CES, activităţi de consiliere acordată părinţilor şi consultanță cadrelor didactice etc, din care 2-4 ore/săptămână de predare în specialitate sau ore în cadrul curriculumului la decizia şcolii din ariile curriculare om şi societate, consiliere şi orientare ori în cadrul programului „A doua şansă”, în acord cu planul-cadru, conform specializării/specializărilor înscrise pe diploma/diplomele de studii, în concordanţă cu Centralizatorul privind disciplinele de învăţământ, domeniile şi specializările, precum şi probele de concurs, valabile pentru încadrarea personalului didactic din învăţământul preuniversitar;
b) 22 de ore/săptămână care constau în: activităţi de pregătire metodico-ştiinţifică şi complementară, stabilirea măsurilor şi întocmirea programelor de prevenire şi intervenţie psihoeducaţională, colaborarea cu comunitatea educațională/locală, colaborarea cu asistentul social și asistentul medical comunitar/mediatorul sanitar în cadrul echipelor comunitare integrate pentru combaterea sărăciei și excluziunii sociale, participarea la şedinţe şi lectorate cu părinţii, la comisiile metodice şi consiliile profesorale cu tematică specifică etc, potrivit regulamentului CJRAE.”
Foto: © Wanan Yossingkum | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
2 comments
Sunteți simpatică cu “observarea pe termen lung” 🧐a elevilor, după care spuneți apoi că nu e timp 😆. Să vina in privat copiii, nu? Asta e invitația?
Sau invitația e ca dl min. să vă aducă mai mulți colegi consilieri Psih.?
pentru rezolvarea temelor.zero efort.
este un curent nou , vom afla probabil cine a luat peșcheșul, in care toată lumea ridica în slavi intervenția ai ului. adică un sistem care răspunde la întrebări după cum a fost antrenat . și ce i arde cel mai mult pe copii? TEMELE , TESTELE , PROIECTELE ETC.
la restul întrebărilor intra pe forumuri de discuții sau între ei.