Profilul profesional al consilierului școlar și standarde de calitate pentru consilierea și orientarea în carieră a elevilor, crearea Platformei Naționale de Consiliere și Orientare în Carieră (PNCOC) și extinderea serviciilor de consiliere vocațională vor finanțate într-un apel de 28 de milioane de euro, lansat de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene.
Termenul limită pentru depunerea proiectelor de către Ministerul Educației și Cercetării este 28 februarie 2025. Perioada de implementare este de 48 de luni.
Bugetul alocat apelului de proiecte este în cuantum de 27.959.559,00 euro, din care contribuția UE este de 22.500.000 euro și contribuția națională de 5.459.559,00 euro.
Consilierul şcolar şi dirigintele au obligaţia să emită câte o recomandare de orientare şcolară pentru fiecare elev la finalul gimnaziului și liceului
La finalizarea învăţământului gimnazial şi liceal, profesorul consilier şcolar şi dirigintele au obligaţia să emită câte o recomandare de încadrare într-o formă de învăţământ de nivel superior, având caracter de orientare şcolară pentru fiecare elev în parte, conform art. 98 alin. (3) din Legea învățământului preuniversitar nr.198/2023.
Din anul școlar 2024-2025, toți elevii care termină clasa a VIII-a sau învățământul liceal obligatoriu au dreptul de a beneficia de o recomandare consultativă de încadrare într-o formă de învățământ de nivel superior. Recomandările sunt scrise de către diriginte și consilierul școlar, prevede noul Statut al Elevului.
Noile atribuții ale consilierului școlar legate de orientarea școlară și profesională sunt incluse în Regulamentul de organizare și funcționare a centrelor județene/al municipiului București de resurse și asistență educațională (CJRAE/CMBRAE), aprobat prin Ordinul ministrului educației nr. 5.701/2024.
Informații despre apelul Facilitarea accesului informat și a participării active la programe de educație, în acord cu interesele și competențele elevilor, cât și cu nevoile pieței muncii
Ministerul Educației și Cercetării este solicitantul eligibil și poate depune proiecte in parteneriat cu:
- Instituții de învățământ superior de stat;
- Centru Județene de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE)/ Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CMBRAE);
- Case ale Corpului Didactic;
- Inspectorate Școlare Județene/ Inspectoratul Școlar al Municipiului București, conform Ghidului Solicitantului.
Rezultatele așteptate urmare a acordării sprijinului financiar în cadrul prezentului apel de proiecte sunt următoarele:
- Platformă Națională de Consiliere și Orientare în Carieră (PNCOC) dezvoltată
- Standarde de calitate actualizate pentru COC la nivelul întregii școli;
- Metodologie – „Profilul profesional al consilierului școlar”;
- Cod etic pentru activitatea de COC a consilierului școlar;
- Metodologie/Procedură de stabilire a parteneriatelor în cadrul activității COC.
Grup țintă vizat de apelul de proiecte:

Acțiuni sprijinite în cadrul apelului:
Prezentul apel de proiecte vizează facilitarea accesului informat și a participării active la programe de educație, în acord cu interesele și competențele elevilor prin:
- Dezvoltarea și extinderea serviciilor de consiliere și orientare profesională oferite de CJRAE/CMBRAE/cabinetele de consiliere și orientare de la nivelul școlilor;
- Actualizarea competențelor resurselor umane ce furnizează COC în unitățile de învățământ, în acord cu nevoile de orientare ale generațiilor actuale de elevi și tendințele globalizate ale pieței muncii;
- Dezvoltarea și furnizarea serviciilor de informare, consiliere, coaching individual, îndrumare și evaluări vocaționale pentru elevi și familiile acestora, pentru o identificare realistă a intereselor și a competențelor elevilor, a opțiunilor de continuare a studiilor și a planului de carieră;
- Informarea și consilierea elevilor, absolvenților, părinților și cadrelor didactice cu privire la oportunitățile profesionale ale lumii viitorului, prin acțiuni de impact național, în parteneriat cu angajatori, parteneri sociali și ONG-uri;
- Pilotarea modelului ”whole school approach” în vederea extinderii la nivel național., conform ghidului.
Ce este Whole School Aproach (WSA)?
În ghidul publicat de MIPE apare că „Abordarea whole school approach (WSA), în care toate resursele școlii conlucrează pentru susținerea, informarea și orientarea carierei elevilor, conturează o intervenție comună, congruentă, a tuturor actorilor implicați în oferirea serviciilor educaționale și de consiliere. În mediul educațional, o „WSA implică acțiuni colective și de colaborare în și de către o comunitate școlară pentru a îmbunătăți învățarea, comportamentul și bunăstarea elevilor, precum și condițiile care le susțin” (IBE-UNESCO, 2013a, p. 61)”.
DOCUMENT Ghidul Solicitantului Facilitarea accesului informat și a participării active la programe de educație, în acord cu interesele și competențele elevilor, cât și cu nevoile pieței muncii
Foto: © Lightfieldstudiosprod | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.