Profesorul Dumitru Sandu, despre propunerile de schimbare a regulilor pentru Consiliul de atestare a diplomelor: Sub ideea că „îmbunătățesc procedura” se trece, de fapt, la presiuni asupra CNATDCU

277 de vizualizări
Dumitru Sandu / Foto: stirileprotv.ro
Analizarea unei teze de doctorat în integrum, așa cum a fost propusă de ministrul Sorin Cîmpeanu pentru modificarea legislației CNATDCU, nu este o soluție aplicabilă în practică, afirmă, într-un interviu acordat Pressone.ro, profesorul Dumitru Sandu, cu experiență de un deceniu în analiza plagiatelor. Interviul a fost realizat săptămâna trecută, între momentul în care un grup de organizații și reprezentanți ai mediului academic s-au opus, printr-o scrisoare deschisă, modificărilor inițiate de ministru și ziua de vineri, când președintele Klaus Iohannis a reacționat față de acest apel.

Dumitru Sandu spune, între altele, în interviu:

  • “Ministerul Educației cred că trebuie să răspundă pentru această eroare fundamentală pe care a făcut-o. Sub ideea că „îmbunătățesc procedura” se trece, de fapt, la presiuni asupra CNATDCU în materie de regulamente.”
  • “Se poate face plagiat de idei, doar de idei, care pot fi concentrate într-o pagină sau poate două. Ideea că ești obligat să faci o analiză integrală (n.m. – pentru a depista un plagiat) nu se susține.”
  • Obligația de a face o analiză in integrum a tuturor tezelor de doctorat reclamate pentru plagiat “Ar fi o birocratizare inutilă, cu creșterea duratei de evaluare, fără a realiza, simultan, o mai bună diagnosticare a relelor conduite, malpraxisului în domeniu. Cerința ignoră principiul acreditat deja care susține ca bunele practici nu compensează malpraxisul în integritatea academică, la nivelul aceluiași text”.
  • Același tip de analiză in integrum nu folosește “nimănui, nici măcar celor care au lucrări cu probleme de plagiat discutate de o comisie de specialitate, pentru că, pe termen mediu sau lung, important e adevărul. E ca la medic, dacă diagnosticul e pus greșit, suferă mai ales bolnavul”.

Potrivit profilului publicat de Pressone.ro, sociologul Dumitru Sandu este profesor emerit al Facultății de Sociologie și Asistență Socială din cadrul Universității din București. A fost președintele Comisiei de Sociologie a CNATDCU între 2000 și 2009, a fost vicepreședinte al Comisiei de Etică a Universității din București în perioada 2012 – 2016 și este membru al Consiliului Național de Etică a Cercetării Științifice, Dezvoltării Tehnologice şi Inovării (CNECSDTI) începând cu 2016. 

În 2009 a inițiat un Apel pentru integritate și performanță în atestarea universitară, adresat ministrului Educației de la acel moment, Ecaterina Andronescu. Una dintre solicitările transmise atunci a fost „stoparea plagiatului favorizat instituțional, prin revenirea la comisiile din Minister a unor dosare care provin de la candidați care nu şi-au rezolvat problemele legate de acuzații de plagiat”. 

Citește interviul integral pe Pressone.ro

Citește și:
Scrisoare deschisă către Iohannis, din partea mediului academic, împotriva schimbărilor în legislația de analiză a plagiatelor: Modificările propuse de Cîmpeanu reprezintă o formă mascată de amnistiere individuală a plagiatorilor și încurajează frauda academică
Iohannis, după apelul mai multor organizații și academicieni să ia poziție împotriva modificărilor în legislația CNATDCU: Solicit inițiatorilor proiectului să țină cont de îngrijorările și riscurile sesizate / “Toleranță zero” față de abaterile academice și plagiat


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Raed Arafat, despre firma care are pe stoc teste salivă, dar cu care IGSU refuză să semneze contractul: „2 milioane de teste nu rezolvă oricum nici măcar o testare. Nu putem răspunde presiunilor, firma are o dispută comercială cu IGSU, să o rezolve în instanță”

Într-o conferință de presă la Guvern, șeful Departamentului pentru Situații de Urgență, Raed Arafat, a reacționat după ce firma DDS Diagnostic susține că are pe stoc 2 milioane de teste…
Vezi articolul

Accesul gratuit sau cu plată pe terenurile de sport din curtea școlii în afara programului școlar, prevăzut într-un nou proiect de lege. Inițiatorii: S-au făcut pași în unele orașe, dar mulți primari evită să ia măsuri invocând lipsa unor norme clare

Accesul gratuit sau cu plată al copiilor și adulților pe terenurile de sport ale școlilor după terminarea programului școlar, acces blocat în unitățile de învățământ din multe localități din țară,…
Vezi articolul