Profesorul Ștefan Baghiu, lector universitar și cercetător literar la Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu, critică public reforma curriculară pentru Limba și literatura română la clasa a IX-a, după ce Ministerul Educației și Cercetării a publicat programele în transparență. Într-o postare pe Facebook, Baghiu afirmă că noile programe destinate elevilor care intră clasa a IX-a în septembrie 2026 sunt mai învechite decât cele de acum 30 de ani și că nu răspund în niciun fel provocărilor reale ale predării literaturii în contextul generației crescute cu AI și TikTok.
„S-a reformat programa la literatura română pe clasa a 9-a. Ca toate măsurile luate până acum de Ministerul Educației, reforma la română e o prostie de care nu avea nevoie nimeni, de fapt”, scrie profesorul.
El explică faptul că în ultimii 10 ani a contribuit la multiple proiecte de recontextualizare a literaturii române moderne, de la construirea unui muzeu digital al romanului românesc la reeditarea și prefațarea operelor Sofiei Nădejde, în timp ce cercetarea românească a făcut „progres real” în înțelegerea și reinterpretarea perioadelor istorice. Cu toate acestea, spune Baghiu, noua programă nu reflectă deloc aceste evoluții.
„Au ieșit programele noi, sunt mai învechite decât cele din anii 1990. Par făcute de niște oameni care nu au mai vorbit de 35 de ani cu un elev. (…) La clasa a 9-a e somn direct”. Profesorul critică în special faptul că reforma constă aproape exclusiv în organizarea strict cronologică a conținuturilor, în locul unei logici tematice care permitea introducerea autorilor contemporani sau a unor texte mai accesibile pentru elevii de astăzi.
- „Copiii intră în clasa a 9-a acum și studiază o epocă hiper întinsă (premodernă și începutul modernității) ca la 1970. (…) Așadar, unde înainte mai făceai o comparație între ceva poet de secol 19 și Cărtărescu, acum faci doar ceva poet de secol 19. Nu apare niciun text mai interesant (…) și nu apare nicio autoare – câte erau ele, acolo”.
Baghiu publică și lista conceptelor și autorilor recomandați în noua programă, între care, pe lângă canonul clasic românesc, apar și autori precum Machiavelli, Montesquieu, Lamartine sau Stendhal, despre care spune ironic „for some reason”. El susține că nu există nicio actualizare metodologică, ideologică sau estetică și că obiectivele declarate ale programei nu sunt atinse în practică. „Ce vizează programa? «Receptarea formelor literare în dinamica lor» și «analiza contextelor transnaționale». Visează doar. Adevărul gol goluț e că ministerul habar nu are ce face, iar oamenii care fac programele habar nu au ce e literatura azi”.
PROIECT Programa școlară de liceu la Limba și literatura română – clasa a IX-a, trunchi comun (TC):
PROIECT Programa școlară de liceu la Limba și literatura română – clasa a IX-a, trunchi comun (TC) și curriculum de specialitate (CS) (filologie și științe sociale):
Daniel David: „O schimbare paradigmatică”
Poziția profesorului vine în contrast direct cu mesajul transmis de ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, care susține că reformarea programelor liceale va avea un impact major asupra competențelor elevilor. Ministrul afirmă că noul curriculum, care va intra în vigoare începând cu clasa a IX-a din 2026, va contribui la „reducerea drastică a analfabetismului funcțional”, considerat „un risc de securitate națională”.
„Sunt convins că generația care va avea șansa să fie pregătită la nivel liceal prin noul curriculum – începând cu clasa a IX-a din anul școlar 2026-2027 – va atinge standardele educaționale așteptate de țară, iar analfabetismul funcțional (…) va fi drastic redus”, a transmis luni, 24 noiembrie, Daniel David. Mesajul ministerului vorbește despre o „schimbare paradigmatică” a programelor vechi, formarea celor opt competențe-cheie europene, echilibre între discipline, introducerea a 25% timp remedial și contribuția a „peste 1.500 de specialiști” la elaborarea programelor.
- De remarcat că analfabetismul funcțional nu este măsurat în România la nivel liceal, ci doar prin testări internaționale precum PISA, aplicate în clasa a IX-a, care evaluează competențe formate până la finalul clasei a VIII-a.