Profilul absolventului de liceu ar trebui aprobat în septembrie, potrivit unui proiect al Ministerului Educației

1.215 vizualizări
meditații în perioada în care școlile au fost închise
Foto: Pexels.com
Profilul de formare a absolventului de învățământ obligatoriu va fi elaborat, pus în dezbatere publică și aprobat în perioada august-septembrie 2023, conform graficului privind curriculumul național, pus în consultare publică de Ministerul Educației.

Termenul pentru aprobarea profilului de formare a absolventului de învățământ obligatoriu este până în septembrie 2023, adică luna viitoare.

Ce înseamnă profilul de formare a absolventului de liceu

Profilul de formare al absolventului reprezintă o componentă reglatoare a curriculumului național, un referențial pentru proiectarea, implementarea și evaluarea acestuia și este aprobat prin ordin al ministrului educației. Acesta indică nivelurile preconizate în dobândirea competențelor, în funcție de stadiile de dezvoltare ale elevilor”, prevede art. 89 (2) din Legea învățământului preuniversitar.

Potrivit sursei menționate anterior, „profilul de formare descrie așteptările exprimate față de absolvenții diferitelor niveluri de studiu ale învățământului preșcolar, primar, gimnazial și liceal, prin raportare la: cerințele sociale exprimate în legi, în alte documente de politică educațională și în studii de specialitate, finalitățile generale ale învățământului, precum și caracteristicile de dezvoltare a elevilor. Profilul de formare a absolventului diferitelor niveluri de studiu reprezintă o componentă reglatoare a curriculumului național și este construit pornind de la reperele fundamentale de dezvoltare, în învățământul preșcolar, și de la descriptorii competențelor-cheie, declinați pe niveluri de învățământ, în cazul învățământului primar și secundar.”

Conform Legii învățământului preuniversitar, învățământul obligatoriu cuprinde grădinița, clasele primare, clasele gimnaziale și clasele liceale. Legea învățământului preuniversitar nr. 198 din 4 iulie 2023 intră în vigoare de la date de 2 septembrie 2023.

Articolul 13 – (1) Învățământul obligatoriu cuprinde învățământul preșcolar, învățământul primar, învățământul gimnazial și învățământul liceal.

(4) Prin excepție de la prevederile alin. (1), elevii din cadrul filierei tehnologice, care nu optează pentru continuarea studiilor liceale după obținerea unui certificat de calificare de nivel 3, sunt asimilați ca având finalizat învățământul obligatoriu, fără a obține o calificare de nivel 4, potrivit dispozițiilor art. 33 alin. (10).”

Ce prevede Legea Educației Naționale 1/2011

Din toamna acestui an, înscrierea la grupa mijlocie la grădiniță va fi obligatorie, potrivit Legii Educației Naționale.

Articolul 24 – „(1) Învățământul general obligatoriu cuprinde învățământul primar, învățământul gimnazial și primii 2 ani ai învățământului secundar superior. Învățământul secundar superior și grupa mare din învățământul preșcolar devin obligatorii până cel mai târziu în anul 2020, grupa mijlocie până cel mai târziu în anul 2023, iar grupa mică până în anul 2030.”

În ianuarie 2021, Sorin Cîmpeanu, ministru al Educației la acea vreme, spunea că profilul absolventului ar trebui redefinit pentru toate ciclurile de învățământ.

Citește și:
Planurile cadru de liceu trebuie să țină cont de profil, de importanța inserției pe piața muncii și să fie actualizate regulat, spune președintele Federației Naționale a Părinților, Iulian Cristache
ianuarie 2021 – Cîmpeanu: Profilul absolventului ar trebui redefinit pentru toate ciclurile de învățământ

12 comments
  1. Realitatea spune altceva.
    Scoala chiar e o agentie de produs someri.
    Lumea tehnica trendul e altul decat vad angajatii din invatamant. Toate informatiile din scoala sunt la un click distanta. multe probleme de la multe materii sunt inutile si se rezolva tot la un click distanta. De ce sa mai reinventam roata? Nu vrei sa invatam sa facem focul cu cremene si cum sa adunam vreascuri?

    Ce faci cu cultura generala? cersesti la Jocul Cuvintelor 3000 lei? sau 8000 lei. A nu se considera reclama.

    Pana una alta elevii vad siuatia si nu se mai duc nici la liceu nici la bac nici sa intre la catedra nu mai vor. Economia globala arata alte perspective. Americanii invata la 6 ani alfabetul direct pe tableta, noi ne spargem in examene clasice cu calcule cu 4 zecimale si vorbim pompos de “digitizare” si ne plangem ca elevii folosesc telefoanele la ora si oriunde. Ne chinuim sa le interzicem, ca atat putem sa face, vrem sa fim in grota de fapt sa scriem pe tarana cu degetul si sa socotind numarand degetele. Si daca noi dascalii si sefii facem mai mult ne consideram superiori lor.

    Americanii in anii 60 dar si URSS trimiteau rachete si vehicule pe Venus si Mercur acum lanseaza rachete pe marte dar si China India iar noi Romania ne rugam de ei sa ne primeasca niste olimpici la munca la ei undeva. Ca de restul 97% dintre absolventi ne batem joc tampindu-i cu prea multa scoala proasta si inutila si trimitandu-i la capsuni. Pe aia 97% avem grija sa-i indopam cu inutilitati iar la angajare patronul sa-i trimita la reconversie si nu doar atat, ba sa considere tot mai jos nivelurile dobandite din scoala si ptr o banala functie de casierita sa ceara facultate, ptr ca s-a ajuns ca doar facultatea sa mai garanteze niste aptitudini cat de cat compatibile cu ce cer anumite posturi care in trecut se ocupau doar cu studii de 10 clase.

    1. Dacă știi limba engleză, intră pe reddit, caută subreddit-ul /r/Teachers și citește acolo ce minunat funcționează sistemul american modern pe care-l lauzi.

      Habar n-ai despre ce vorbești. Americanii și rușii care trimiteau oameni pe sateliți și alte planete făceau calculele necesare cu pixul pe foaie (pentru că aveau studii reale, făcute cu efort intelectual real, nu cu copy+paste de Google), n-aveau internet și baze uriașe de date la dispoziție. Acum le au și se screm din răsputeri să mai ridice din când în când câte-un satelit de telecomunicații pe orbită. Și așa, nivelul de idiocrație la care s-a ajuns în State ar fi suficient de alarmant pentru oricine are ochi să vadă, ca să nu o iei pe același drum cu ei.

      Cultura generală minimă ajută elevul să se orienteze și să poată schimba ușor drumul, dacă e nevoie. Nu de una singură – mai e nevoie de o gândire critică adecvată și de imaginație, efort și de ce nu, puțin noroc, dar e una din condițiile minime.

      Dacă nu mai e nevoie de școală, nu-i nimic. Să închidem școlile și să construim pușcării.

      1. Viata e sa o traiesti.
        Sau trebuie sa facem razboi cu copchiii si sa-i traumatizam cu calcule si idiotenii? sau scolile romanesti sa devina lagare?

        Sa faca rachete olimpicii.

        PS. Pana la urma stam la mila americanilor aia sa ne dea cate un avion vechi camion si alte aparaturi ptr armata ca noi de destepti cu scoala multa nu stim sa facem.

        1. La câtă școală ai făcut tu, e și normal că habar n-ai cum se construiește, de ce funcționează și cum se folosește un camion. Probabil ai luat permisul la Pitești.

          1. Lasa ca e bun profilul absolventului creeat de minister. Bun ptr voi. O sa va bata intre timp elevii in clasa si o sa va dea afara din scoala statul daca ii lasati corigenti ca pe aia de la Azoga. N-o sa mai fie importanta nici o materie si o sa vi se spuna “trece-l naibii ca nu se face astronaut sau cine stie ce”

            Iar voi o sa va acoperiti de hartii si fisiere pana-n gat, cum va place.

            Isi bate joc de voi toata societatea iar voi va bucurati ca aveti ore de orice, nu conteaza.

            Sper ca cei care sustineti aceste ineptii de materii si profile de absolventi multilateral dezvoltati dar someri cu diploma sa treceti macar de 3-4 ori prin situatia profei de engleza de la Brebu si a celei de mate de la Azuga sa va vina mintea la cap si sa va intrebati macar odata-n viata “oare e util ce predau eu? il ajuta pe copil si pe societatea asta la ceva? sau tai frunza la caini pe bani publici.”

          2. @garofina: vezi că tocmai s-au eliberat două locuri la spitalul din Gura Ocniței, ia-l și pe cel de sus și mergeți de vă căutați la cap. Nu de alta, dar vă stresați așa mult cu soarta altora, ar fi păcat de voi să pățiți ceva.

          3. Tu nu ai habar nici cum se foloseste copiatorul din cancelarie si mai vorbesti de tehnica constructiei unui camion. V-ati plans de scanatul unor hartii la ultimul bac in ultimul hal desi ati luat cate 150 lei pe 4 ore de stat pe scaun.
            Generatia noastra o sa refuze sa va mai plateasca salariile si pensiile.

          4. @garofina: te arde rău 😀

            Dacă nu exista generația mea, nu aveai cum obține un loc de muncă, orice loc de muncă. Dar nu te teme, nu-ți cere nimeni să plătești pensii. Oricum nu știi tu chestii despre unitatea socială, voi sunteți cu capitalismul în gură din sculare în culcare, cum se spune. Oameni ratați din start, din păcate. Măcar nu sunteți voi majoritatea pentru viitor.

      2. Americanii sunt destepti si nu investesc deloc in educatie. fac doar cat considera esential in scoala. Nu pierd vremea cu prostii, de-aia si costa facultatea, la noi in socialism e moca ptr toti la oferta, hai fa facultate ca-ti dam si bursa si bani numai vino ca sa avem noi ore si salar de la stat ca apoi nu conteaza ce faci cu diploma, daca ti-o ia in calcul vreun angajator.

        Americanii iau de-a gata gratis olimpicii altor fraieri care au investit in ei. De exemplu pe cei din Romania. In schimb nu isi bat joc de cetatenii lor ci ii invata lucrurile esentiale, nu scot analfabeti. Noi ne batem joc de elevii romani ca-i punem sa invete inutil ce nu le trebuie.

        Daca pui sa invete ce nu trebuie, as face scoala fara note atunci. Sa vina pasionatii olimpicii, sa vedem cum merge.

        Nu mai sunt asa multe cercetari cu spatiul cosmic ca acum nu mai e concurenta acerba SUA-URSS din trecut. Era vorba atunci de 2 sisteme ideologice si de organizare a societatii in contracurent, iar care reusea sa faca pasul mare atragea lumea si devenea dorit. Primul om in cosmos, primul aparat pe luna, primul zgor pe venus. Astea erau chestii de mare abvergura intens mediatizate. Cu cat aveai mai multe reusite si recorduri erai mai superior ca societate ca conducere ca organizare ca ideologie ca politica. Azi nu prea e nimic interesant de gasit la ce preturi sunt la distantele imense din cosmos care sunt parcurse greu si cu viteza luminii daca ar fi posibil.

        PROFILUL ABSOLVENTULUI ROMANESC:
        1% olimpici buni de export
        99% analfabeti care sa trebuiasca sa faca reconversie profesionala la munci de 6 clase ca sa fie admis pe piata muncii.

        Zi-mi si mie unde se angajeaza unul de la profil de Stiinte daca nu e geniu? Cine-l ia pe ala sa-l puna sa faca calcule stoechiometrice, sau calcule de optica sau clasificari ale lichenilor? nimeni. A invatat de toate dar nu stie nimic util, nu poate face nimic, poate fi doar asistat social.

        In schimb unul de la mate-info se angajeaza imediat programator sau tester sau orice in IT.
        Asta produce invatamantul romanesc, iar 90% din din profesori accepta si promoveaza asta ca sa aibe ei ore de materii inutile.

        Eu le-as da salar profesorilor in functie de cati absolventi de la ei s-au angajat in domeniul scris pe diploma.

        De exemplu: ai terminat facultatea de chimie, ia sa vedem cati lucreaza la un combinat chimic in romania sau in laborator la spital cu excrementi si fluide biologice. Niciunul? ok, faliment, sunteti degeaba desfintam sectia, scoatem materia.

        Ai terminat facultatea de engleza: ia sa vedem cati lucreaza ca traducator, niciunul, desfintam sectia.

        Lucreaza in invatamant? ok, ia sa vedem cati se titularizeaza in 3 ani, niciunul, faliment, deci nu mai trebuie.
        Asa trebuie gandit, nu fabrici de diplome. Minciuni,”veniti la noi ca gssiti job si e frumos”, cand de fapt gasesti somaj cu o diploma pe care poti s-o arunci.
        Ata inseamna eficienta economica ca la americani de fapt. Vrei sa faci nu stiu ce facultate si nu stii daca vei si lucra in domeniu? fa-o cu taxa pe banii tai nu ai mei sau ai altor contribuabili.

        1. Tu și cei ca tine nu vreți să pricepeți neam. Școala nu-i DOAR școală de meserii. Pentru asta există ucenicie, școala profesională, recalificarea șomerilor.

          DAR pentru salarii adevărate (nu pentru salarii de supraviețuire) NU AJUNG ASTEA. Ca să ai un trai decent sau bun ai nevoie de studii superioare. Du-te tu cu 3 clase de profesională și angajează-te într-un domeniu unde se plătește bine!

          Minunații politicieni au ales ca România să fie sursă de muncă ieftină pentru UE, atunci când am intrat, și asta a însemnat, în mare, că nu era nevoie să fim EXTRA calificați, că la mere și căpșuni n-ai nevoie de diplomă. Și a mai însemnat că puținii oameni inteligenți și care se specializaseră (medicii, de exemplu) și-au luat familiile și au plecat imediat ce au putut. Iar acum ai ajuns să mergi la spital și să n-aibă medic de gardă, sau de specialitate, sau materialele necesare ca să te salveze, iar tu să vii și tot în ei să dai că de ce nu există.

          Nu poți alunga la nesfârșit oamenii bine pregătiți și apoi să spui că oricum nu era nevoie de ei, că nu-i cere piața. ”Piața” îi cere dar NU îi plătește. Caută pe rupte oameni specializați în diverse dar vor să-i plătească ca în Turkmenistan sau deloc, dacă pot.

          Până și cei care-și rup spatele în construcții și instalații au descoperit foarte repede că munca e la fel de grea și în Germania, dar plătită triplu față de România, iar acum dacă ți se sparge o țeavă în apartament n-are cine veni s-o schimbe. Iar cei care au ales să-și distrugă corpul în construcții nu sunt cei care-au terminat facultățile pe nicăieri. Cei cu studii superioare de ce n-ar fi înțeles același lucru?

          PS Americanii care-ți dau lumina nu sunt un model de urmat. Ce fac ei, cu porcăria de împrumuturi pentru studenți, nu e de dragul capitalismului și luptei pe resurse, ci doar pentru îmbogățirea celor care sunt deja bogați. Au ajuns cei care se împrumutaseră acum 30 de ani să plătească triplu cât au luat pentru studii, și tot să mai aibă de plătit mai mult decât luaseră inițial, pentru că fondurile de împrumut au pus profitul în față și i-au luat ostatici pe viață. Nicio țară cu oameni întregi la cap nu face ce-au făcut ăia. Cu ei vrei să te compari? Într-o țară care nu plătește nici salariul minim unuia care-și distruge sănătatea pentru locul de muncă, dacă poate evita asta?

          De unde naiba vă vin ideile astea? Chiar așa v-a intrat neoliberalismul în sânge, că dacă puteți exploata pe alții, o veți face fără să aveți nici cea mai mică problemă, că doar ei sunt ”proști”, ”needucați”, ”nu merită, doar eu merit” – gen?

          Până și nenorociții de comuniști cu lagărele lor de muncă la canal au știut să pună pe picioare un sistem de învățământ public (că înainte de război doar cei cu bani aveau școală, restul mureau analfabeți), dar voi ați pune piedici în calea oricui ar vrea să se ridice din mocirlă, că vezi dom’ne, de ce a învățat o limbă străină, unde s-a angajat cu asta? Sau de ce a studiat științe, nu e geniu, huo și la lopată!

          Cu așa mentalitate… Bine că v-ați urcat voi pe scară, acum o trageți sus să nu mai urce și alții.

  2. Deci profilul reprezinta Asteptarile cui?
    Ca se pare ca nicidecum ale pietei muncii sau ale societatii.

    Asteptarile MEN, adica niste analfabeti functionali gata sa lucre pe salar minim dupa vreo 16 ani de scoala, ptr ca ce a invatat in scoala este nul.

    1. ȘCOALA NU E AGENȚIE DE PLASARE A ȘOMERILOR!!

      Rolul școlii e mult mai subtil decât simpla ”producție” de forță de muncă slab calificată! Dacă vrei oameni capabili să învețe tot restul vieții (pentru că nu-i va aștepta progresul să rămână la aceeași profesie/meserie pentru totdeauna), e nevoie de mult mai mult decât ”calificarea pentru muncă” încă din liceu. Te poți califica participând la ucenicii sau cursuri AJOFM. N-ai nevoie de 4 ani de specializare când ești copil și ar trebui să-ți formezi o minimă cultură generală și să-ți dai seama la ce ești bun și ce-ai vrea să înveți să faci, de fapt.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

OFICIAL Admiterea în clasa a V-a în clasele cu predare într-o limbă străină intensiv/bilingv, centralizată de ministerul Educației. Se înființează câte o comisie la inspectorate, care va face subiectele pentru testul de competențe

Testul de competențe lingvistice pentru admiterea în clasa a V-a la clasele cu predare într-o limbă străină intensiv/ bilingv va fi organizat și elaborat de câte o comisie județeană, potrivit…
Vezi articolul

Școlile din București ar putea intra în online de săptămâna viitoare, susține cercetătorul Octavian Jurma, care reclamă lipsa din „alocări” a peste 7 mii de cazuri la nivel național / Fostul ministru al Sănătății, Vlad Voiculescu dă și el trecerea pragului de 6 la mie „nu mai departe de marți”/ DSP București: Toate calculele incidenței stabilite în ultimele zile respectă întru totul legislația

Cercetătorul Octavian Jurma și fostul ministru al Sănătății, Vlad Voiculescu, scriu pe paginile personale de pe Facebook despre „nealocări” de rezultate pozitive ale testelor făcute săptămâna trecută de autorități, în…
Vezi articolul