Profilul profesorului român: femeie, 43 de ani, absolvent de licenţă, are normă întreagă şi de 17 ani lucrează în învăţământ

13.959 de vizualizări
Foto: Pexels.com
Profilul demografic al profesorului român a fost conturat în Raportul naţional TALIS 2018, publicat pe 1 mai 2020 de către Centrul Naţional de Politici în Educaţie. Pe baza datelor obţinute din România, cei mai mulţi profesori sunt de sex feminin, vârsta medie este de 43 de ani, majoritatea sunt absolvenţi de licenţă, au normă întreagă, predau la o singură şcoală şi lucrează, în medie de 17 ani în învăţământ, din care 11 ani au fost petrecuţi într-o singură şcoală. Faţă de raportul anterior, TALIS 2013, autorii remarcă scăderea procentajului profesorilor cu vârsta sub 30 de ani, de la 14 la 9%.

Față de studiul TALIS desfășurat în 2013 pot fi evidențiate următoarele schimbări în ceea ce privește profilul profesorului din învățământul gimnazial din România:

  • Procentajul femeilor în rândul profesorilor de gimnaziu a crescut de la 69% la 73%;
  • Vârsta medie a profesorilor din învățământul gimnazial a crescut de la 42 la 43 de ani;
  • Procentajul profesorilor cu vârsta sub 30 de ani a scăzut de la 14% la 9%;
  • Procentajul profesorilor angajați cu contract de muncă pe perioadă nedeterminată a crescut de la 69% la 73%;
  • Procentajul profesorilor de gimnaziu angajați în învățământ cu normă întreagă a scăzut de la 92% la 89%;
  • Procentajul profesorilor din învățământul gimnazial care au absolvit studii universitare de master a crescut de la 26% la 36%.

Distribuția pe sexe

În România, 73% dintre profesorii din învățământul gimnazial sunt femei.

Vârsta

Vârsta medie a profesorilor din învățământul gimnazial este de 43 de ani. Numai 9% dintre profesori au vârsta sub 30 de ani, în timp ce 26% au vârsta peste 50 de ani.

Tipul de contract de muncă

73% dintre profesorii din învățământul gimnazial sunt angajați cu contract de muncă pe perioadă nedeterminată (dintre profesorii cu contract de muncă pe perioadă determinată, 73% au vârsta sub 30 de ani, iar 20% au vârsta peste 50 de ani). 89% dintre profesorii din învățământul gimnazial sunt angajați cu normă întreagă, iar 81% dintre profesori predau într-o singură școală.

Experiența profesională

În medie, profesorii din învățământul gimnazial au 17 ani de experiență în activitatea de predare, din care 11 ani în școala în care predau la momentul administrării studiului.

Nivelul studiilor absolvite

59% dintre profesorii din învățământul gimnazial au absolvit studii universitare de licență, iar 36% au absolvit studii universitare de master.

Foto: Pexels.com


1 comment
  1. Dacă n-ar mai exista titularizarea pe post atunci ar avea loc și cei tineri la catedră. Atâta timp cât un profesor titular stă la catedră până la pensie , indiferent dacă își face treaba sau nu , tinerii absolvenți nu au unde să predea. Poate își găsesc un post in învățământul privat dar și acolo este dificil de intrat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Doi profesori arată că Ministerul Educației minte și că nu sunt în comisiile de planuri-cadru decise de Ligia Deca prin ordin de ministru, a căror componență a fost trimisă Parlamentului: „Informația este falsă”

Profesoara Ema Patrichi și profesorul Constantin Lomaca reclamă faptul că informațiile din anexele Ordinului Ministrului Educației Ligia Deca Nr. 6739/2023, privind componența grupurilor de realizare/revizuire a planurilor-cadru, conțin în mod…
Vezi articolul

Florian Lixandru, Ministerul Educației: Este foarte important pentru cadrele didactice să știe să lucreze diferențiat cu elevii. Se impun, poate, anumite programe de formare pentru cadre didactice

Secretarul de stat în Ministerul Educației, Florian Lixandru, a spus că „este foarte important pentru cadrele didactice să știe să lucreze diferențiat cu elevii” și că „se impun, poate, anumite…
Vezi articolul

Fostul secretar de stat din Ministerul Educației Mihaela Popa: De ce și-a bătut joc de fondurile europene Ministerul Educației, prin inspectoratele școlare, făcându-se că formează profesori? / Nu putem face școală fără profesori și apoi să dăm vina pe cei puțini care au rămas

„Analfabetismul funcțional este rezultatul unui cerc vicios creat chiar de instituțiile care ar trebui să îl combată”, afirmă profesoara de matematică Mihaela Popa de la Colegiul Național „Vasile Alecsandri” din…
Vezi articolul

Școlile trebuie să trimită către inspectoratele școlare declarațiile de interese completate anul trecut de profesori, până pe 17 ianuarie, în format electronic

Responsabilul pentru declarațiile de interese din școli trebuie să transmită adresa de înaintare, declarațiile de interese completate de profesori și Registrul declarațiilor de interese, în format electronic, până vineri, 17.01.2025,…
Vezi articolul

Zile întregi pierdute în hârtii de către directori, profesori și secretari de școli, câștigate pentru elevi prin folosirea Platformei Viva: documentele pentru toate comisiile, adeverințe, procese-verbale și toată legislația la zi, plus sprijin tehnic permanent (P)

În peisajul educațional modern din România, realitatea zilnică pentru directori, secretari și administratorii financiari este adesea copleșitoare. Ei depun un efort imens nu doar pentru a oferi o educație de…
Vezi articolul