Ministerul Educației și Cercetării (MEC) a publicat în consultare publică un proiect de ordin care reglementează înființarea și organizarea programelor universitare de masterat didactic și a celor de formare psihopedagogică pentru certificarea competențelor în vederea exercitării profesiei didactice. Acestea se aplică în conformitate cu legile educației Deca-Iohannis 198/2023 și 199/2023 și presupun apariția masteratelor didactice de un an și un an și jumătate pentru viitorii profesori.
- Pentru a exemplifica, am făcut o comparație cu un plan de învățământ actual al unui masterat didactic de la Universitatea din București. Detalii mai jos
Masteratul didactic, în forma propusă de minister, poate avea o durată de 60 sau 90 de credite ECTS. Durata de un an corespunde celor 60 de credite, iar cea de un an și jumătate este echivalată cu 90 de credite. Aceste programe se vor organiza doar în regim cu frecvență, potrivit metodologiei puse în consultare – documente mai jos în articol
- Legea educației Deca-Iohannis 199/2023 prevede la articolul 264 că masteratul didactic actual, de doi ani, prevăzut de legea 1/2011, intră în lichidare din anul universitar 2025-2026, ceea ce înseamnă că nu va mai putea școlariza din anul universitar 2026-2027.
- Legea 198/2023 menționează la articolul 249, alineatul 23, că prevederile de la articolul 176 despre condițiile de formare pentru a fi profesor, de exemplu licența didactică (care durează 4 ani) și masteratul didactic de un an sau un an și jumătate sunt obligatorii din 2029.
- De asemenea, legea educației mai prevede că este îndeplinită condiția de formare pentru a preda pentru cei care finalizează studiile și urmează modul psihopedagogic nivel I (din timpul licenței) și nivel II (din timpul masteratului) până în 2027.
Revenind la proiectul pus în consultare de MEC, înscrierea la masteratul didactic va fi condiționată de absolvirea unui program de licență într-un domeniu de specializare care corespunde unei discipline de predare, precum și de promovarea unei probe de admitere organizate de fiecare universitate în parte.
„Programul de studii universitare de masterat didactic de 60 de credite de studii transferabile ECTS/SECT se organizează pentru absolvenții programelor de licență care au parcurs un program de formare psihopedagogică de 30 de credite de studii transferabile ECTS/SECT” (art. 5, alin. 1).
Admiterea se poate realiza pe baza unui dosar, interviu, eseu motivațional, portofoliu sau alte probe stabilite prin regulament intern.
La o simplă comparație, pe lângă durata mai mare a actualului masterat didactic, de doi ani, se poate vedea că lista disciplinelor este simplificată de la 12 la 8 și că din aceasta dispar: Managementul clasei de elevi, Curriculum și dezvoltare curriculară, Designul instruirii și învățării și Cercetarea educațională.
De asemenea, în planul de învățământ al actualului masterat didactic de Limba și literatura română al Universității din București, sunt prevăzute aproximativ 78 de ore de practică pedagogică (6 ore pe săptămână, timp de circa 13 săptămâni în semestrul I).
Varianta propune trei tipuri de practică pedagogică: una simplă observațională și de predare de 6 ore pe săptămână, cu o zi dedicată pe săptămână, apoi 90 de ore de practică pedagogică comasată tip I în semestrul I și alte 90 de ore în semestrul II.
- Practica pedagogică comasată presupune activitate full-time într-o școală, timp de trei săptămâni consecutive, conform documentului, iar asta ar însemna 120 de ore luând în calcul 15 zile lucrătoare de câte 8 ore cât programul oricărui profesor.
Exemplu de plan de învățământ pentru masteratul didactic de 60 de credite ECTS:

Iată cum arată planul de învățământ pentru un student de la Universitatea din București, masterat didactic de doi ani – Limba și literatura română (anul I 2024-2025):

Modulul I psihopedagogic, păstrat / Postuniversitarele dispar
De altfel, proiectul de ordin menține și ruta paralelă a programelor de formare psihopedagogică (PFPP) de 30 de credite care se poate urma în timpul studiilor de licență.
La PFPP pot participa, conform anexelor proiectului de ordin, studenții de la „licența didactică cu dublă specializare”, care pentru moment ar urma să primească studenți doar la Universitatea din Craiova din anul universitar 2025-2026 (proiect), dar și cei care, ca în prezent, urmează studii de licență de monospecializare (ex. Geografie) sau de dublă specializare (pentru domeniul limbă și literatură).
- „Art. 13 – (1) Metodologia privind înființarea și organizarea programului psihopedagogic pentru învățământul preuniversitar intră în vigoare începând cu anul 2027-2028.
- (2) Modulul de formare psihopedagogică de nivel I sau II, în regim postuniversitar se organizează doar până în anul universitar 2026-2027, inclusiv.
- (3) Absolvenții de nivelul I, seria 2025-2028, sunt certificați pentru funcția didactică de profesor, cu condiția parcurgerii programului de masterat didactic de 60 ECTS”.
Proiectul de ordin prevede și o un plan de învățământ pentru un program de formare psihopedagogică (PFPP) dedicat celor care vor să predea în învățământul superior (anexa 3), iar metodologia pentru acest PFPP s-ar aplica din anul universitar 2025-2026.
Proiectul poate fi consultat pe site-ul Ministerului Educației, la secțiunea Transparență decizională, și este deschis observațiilor din partea publicului și a mediului universitar. Propunerile pot fi transmise până pe 1 august prin e-mail la consultare@edu.gov.ro.
DOCUMENT DESCARCĂ Anexa la proiectul de ordin – Înființarea programelor de masterat didactic:
- DOCUMENT DESCARCĂ Anexa 1 – planul de învățământ MD 60 de credite:
- DOCUMENT DESCARCĂ Anexa 2 – planul de învățământ MD 90 de credite:
DOCUMENT DESCARCĂ Anexa la proiectul de ordin – Înființarea programelor de formare psihopedagogică:
- DOCUMENT DESCARCĂ Anexa 1 – planul de învățământ PFPP Mono și dublă specializare (limbă și literatură):
- DOCUMENT DESCARCĂ Anexa 2 – planul de învățământ PFPP Licență didactică:
- DOCUMENT DESCARCĂ Anexa 3 – planul de învățământ PFPP pentru predarea în învățământul superior:
21 comments
Nu ma ajuta la nimic.
Ce bine ca din septembrie, anul asta, vor fi dați afară toți profesorii fără masterat. Vreo 180.000
Scăpăm de cei slab pregătiți. Dar masterul nu-i suficient. Trebuie sa fie urmat de un curs de 2 ani , de echitație. În clasa, de pe cal, ai o vedere panoramica mult mai buna. Dupa Invatamantul digitalizat-adica pe degete,.. ,Trebuie sa mergem , cât mai repede, la Învățământul Calarit. E clar ?
Copiii nu învață nimic, nu sunt atenți și nici interesați de ce se preda. Vin la școală la presiunea părinților care vor doar note mari și diploma de la final să își poată înscrie copiii la vreo facultate particulara , fara motivație sau dorinta să învețe ceva. Iar părinții le spun copiilor :”materia x? Nici eu nu am învățat, școala e pierdere de timp. De cate ori am folosit eu ce am învățat la școală ( cutare
teorema, limbă străină, faptul că am citit un autor sau altul)? ” . Când copiii sunt prosti făcuți grămadă, dam vina pe profesori. Dar hai sa ne uitam un pic și la genialii lor părinți și să ne uităm și la materialul din care sunt făcuți elevii. Daca acasă i se spune copilului că profesorul e cârpa lui de șters pe jos și că materia predată e nefolositoare, ce atitudine
o sa aiba copilul la școală și ce motivație are sa mai învețe ceva ? E o problema a societății. De fapt, câți adulți continua să învețe și după ce termină școala? Câți mai deschid o carte? Daca s-ar face acum un mic sondaj pe strada printre adulți sa vedem cat s-a citit în ultima luna și ce mai învață adulții ( orice: beletristica, științe, dezvoltare financiara, socială, orice),
am vedea unde e sursa problemei.
Așa este corect , profesorii , care formează viitorul unei țări , trebuie să aibă un grad inalt de pregătire profesională . Doar o conversie profesionala de 2 ani , nu i suficient , ca să fii profesor și mulți și au găsit “ vocația” de profesor , in acest mod !
Nu ajută la nimic, este trasă spuza pe turta ministrului. să aibă o pâine facultățile lui. Este la fel de util fix ca facultatea lui in învățământ, adică așa cum nu fac față la catedra ai lui după 4 ani de facultate și master la Științele Educației , tot așa si viitorii absolvenți de master didactic. Ar fi bun dacă toate cursurile sau teoriile de acolo ar urma traseul științific: elaborarea teorii, verificarea in practică, din nou elaborarea teorii cu feedbackul din viața de zi cu zi. Nu va deveni nimeni specialist, garantat!
Pot inventa mastere dar daca viitorul candidat nu are o bază solida in domeniul in care va activa si nu are abilitati de comunicare totul este zero! In invatamant ajung cei care in facultate au copiat pe rupte si au avut proiecte copiate integral la cat sunt de prosti. Aceasta e Romania „educata” a lui Iohanis cel care a blocat postul didactic peste 25 de ani!!
Pentru un profesor invățarea este permanenta și nu continua goana după diplome! Așa zisa „chemare” a profesorului …cine o are în ADN, cine nu se acoperă cu diplome…daca un profesor e căsătorit cu banii cuiva poate menține ritmul cerințelor de diplome continuu noi, altfel e scos din rand…n-ai bani de master, stai acasă, vei coase cămăși la fabrica de confecții. Scurt, fără drept de apel! Cu 5 clase primare, Eminescu a luat leafa de inspector…! Eeee… să dea banii înapoi! 🤪🥶
Nimic nou sub soare, se discuta de acest masterat faimos de cand am început facultatea în 2011. Drept urmare în acel an nu s-au organizat cursurile modulului psihopedagogic la facultatea pe care o urmam în speranța să devenim profesori, eram la secția Didactică. În următorii 2 ani de facultate s-au comasat în schimb materiile celor 3 ani inițial de modul, haos total, multe examene, drept urmare l-am refăcut integral la postuniversitar, cu plată bineînțeles.
Pentru doamna care spune ca doar cei cu vocație sa intre în învățământ, mulți nici nu știm ca avem aceasta vocație pana nu suntem în fata clasei la catedră sub privirile curioase ale elevilor.
Îmi doresc din tot sufletul ,că în învățământ să intre doar cei ce au chemare și sunt capabili să fie dedicați,așa cum am fost noi!!!! Școlile sunt pline de „carde didactice” care au gândurile în alte locuri când sunt la catedră!!!!!Dacă nu lasă la poarta școlii alte preocupări, mai bine să plece să facă altă muncă!!!! Așa ne- au pregătit pe noi, profesorii !!! CE PROFESORI MINUNAȚI NE- AU FORMAT!!!
În nicio meserie nu sunt doar oameni cu vocație. Nici preoții nu au toți vocație, și aici chiar ar fi o condiție absolut obligatorie. Sunt oameni care fac o facultate. De aici vorba „Să nu faci ce face popa, să faci ce spune popa”.
Lăsați idealismul.
Eu întreb așa:
V-ați duce să vă operați de apendicită la un inginer care a făcut UN curs de chirurgie de un an în timpul studiilor de licență la Poli?
V-ați lăsa reprezentat la tribunal de un contabil care a făcut UN curs de un an de avocatura in timpul studiilor de licență ASE?
V-ați lăsa copiii pe mâna unul chimist alimentar care a făcut UN curs de pedagogie in timpul studiilor de licență la Chimie Alimentară? Pentru că exact asta se întâmplă chiar acum in școli!
Un curs de un an este complet insuficient pentru a învăța o meserie de sine stătătoare, orice meserie, inclusiv cea de profesor. De aceea exista facultăți și nu învățăm medicină sau inginerie într-un curs de un an.
Modulul psihopedagogic trebuie scos complet. Cine dorește să predea în învățământul primar și preșcolar trebuie să studieze Pedagogia Învățământului Primar și Preșcolar (PIPP). Cine dorește să predea în învățământul gimnazial și liceal trebuie să parcurgă Masterul Pedagogic care ar trebui să aibă cel puțin doi ani, cu cel puțin 12 materii și jumătate practică pedagogică la ore.
Copiii sunt viitorul nostru. Copiii sunt ce avem mai scump pe lume. Pentru copii facem o grămadă de alegeri foarte dure: luăm un credit pentru o casă mai încăpătoare, schimbăm mașina, renunțăm la fumat, învățăm toți dinozaurii pe dinafară, rămânem într-o căsnicie nefericită, mergem la psiholog.
In primar ne dăm copiii pe mâna unui profesionist cu studii de pedagogie serioase (PIPP), de aceea mulți părinți sunt mulțumiți mai degrabă până în clasa IV.
Din gimnazial, ca și cum ne-a luat Dumnezeu mințile, fix când copiii cresc și au nevoie de profesioniști încă și mai bine pregătiți, ne lăsăm copiii pe mâna unor chimiști, avocați, traducători, IT-isti care au făcut și ei UN curs de 30 de credite de pedagogie. Chiar nu observă nimeni nebunia acestei situații?
Deci ati dori profesori care sa isi faca facultatea si madterul in specializarea lor si apoi sa mai faca si inca o facultate/master doar pe zona de didactica? Daca faci un calcul, de ce si-ar mai bate capul atatia ani cu lucruri de genul cand se pot înscrie direct la medicina.
Poate nu realizarti, dar modulul pedagogic nivelul 1 se face pe parcursul a 3 ani si are cel putin 1 curs pe semestru si a fost creat in felul acesta pentru a avea profesori care au terminat diferite facultăți si in acest fel sa ocupe posturile de la diferite materii.
Draga Cristina,
Va rog, cititi cu atentie articolul. Se mentioneaza clar ca Masteratul didactic, pt pregatire psihopedagogica si cu practica de predare, pt a deveni profesori, il pot face DOAR cei care au licenta didactica, adica cei care au absolvit o facultate de 4 ani intr-un domeniu care constituie materie scolara (asta inceamna: matematica, geografie, istorie, filologie etc. Deci NU poate face Master Didactic chiar oricine!
Si in prezent este, de fapt, tot asa, doar ca exista facultati de 3 ani (ceea ce. e … cam putin) la care se adauga masterat didactic de 2 ani.
Problema ramane salatizarea. Merita sa inveti 6 ani pt a fi apoi „debutant” in invatamant pe 2.000 ron? Cand un vanzator sau casier, de exemplu, au 4000-5000 ron, un livrator are tot asa sau mai mult, un it-ist fara studii superioare are mai mult (doar pt a aplica niste comenzi gata invatate). Nu e usor sa fii vanzator/casier/livrator etc! NU e deloc usor sa lucrezi cu copiii, ca sa nu mai vorbim de studiile superioare!
Ramane de vazut cine se mai inscrie la Definitivat si Titularizare in anii urmatori.
Dacă ai vocație predai fără sa mai ceri bani. O faci din dragoste. Nu vei muri de foame ca îți vor aduce copiii câte ceva de mâncare.
Tâmpenii ! Poti sa faci sute de mastere, festivalistii sunt irecuperabili , pur si simplu refuza educatia.
Da, Ela!
Asa este.
Cei fara educatie de acasa si/sau educati prin festivaluri si prin Tik Tok etc si „aplaudaci” ai actelor/produselor pseudo-artistice si ai pseudo-vedetelor de pe acolo si adulatori de „influenceri/influencerite” (in frunte cu festivalierul domn selly) refuza cu obstinatie educatia. De fapt ei se educa acolo, in acea harmalaie abrutizanta, cu paiete si limbaj de rigola si cu „tratatii” ilegale si nesanatoase „ascunse” la vedere. De ce nu vrea (?!) nimeni sa vada aceste adevaruri?!
Nici până acum nu se înghesuiau să vină cei buni, acum se vor gândi de două ori și cei medii și mediocri.
Tara va avea invatamantul pe care-l sustine – ” cat dai, atata face!”
Vor avea invatamantul pe care-l merita!
Ma întreb cine va face acest masterat…
Draga Dana,
Va rog, cititi cu atentie articolul. Se mentioneaza clar ca Masteratul didactic, pt pregatire psihopedagogica si cu practica de predare, pt a deveni profesori, il pot face DOAR cei care au licenta didactica, adica cei care au absolvit o facultate de 4 ani intr-un domeniu care constituie materie scolara (asta inceamna: matematica, geografie, istorie, filologie etc. Deci NU poate face Master Didactic chiar oricine!
Si in prezent este, de fapt, tot asa, doar ca exista facultati de 3 ani (ceea ce. e … cam putin) la care se adauga masterat didactic de 2 ani.
Problema ramane salatizarea. Merita sa inveti 6 ani pt a fi apoi „debutant” in invatamant pe 2.000 ron? Cand un vanzator sau casier, de exemplu, au 4000-5000 ron, un livrator are tot asa sau mai mult, un it-ist fara studii superioare are mai mult (doar pt a aplica niste comenzi gata invatate). Nu e usor sa fii vanzator/casier/livrator etc! NU e deloc usor sa lucrezi cu copiii, ca sa nu mai vorbim de studiile superioare!
Ramane de vazut cine se mai inscrie la Definitivat si Titularizare in anii urmatori.
numai proiecte păguboase se propun…rupte de realitate…