Proiectul legii educației Deca nu mai permite școlilor să piloteze noi modele de carieră didactică

6.115 vizualizări
Foto: © Kantver - Dreamstime.com
Foto: © Dreamstime.com
Prevederea din actuala lege a Educației, conținută în articolul 26, este transformată în proiectul legii învățământului preuniversitar, varianta Deca. Au fost limitate posibilitățile de pilotare pentru școli la doar câteva domenii, posibilitatea de pilotare pentru un nou model de carieră didactică nefiind printre acestea. În prezent, pentru că articolul privind pilotarea este unul nerestrictiv, prin hotărârea de guvern 559/2020 pilotarea de noi modele de carieră didactică este permisă. Ligia Deca a declarat joi, de la Guvern, că nu renunță la titularizare, dar că în cadrul școlilor pilot Ministerul Educației va „încerca” să testeze un model de autonomie care să permită selecția cadrelor didactice de către școli.

De remarcat însă folosirea pentru a doua oară în ultimele zile a posibilității de pilotare pentru o anumită măsură, de către Ligia Deca, ministra Educației. Aceasta a inclus în proiectele de legi ale educației zeci de măsuri care nu au avut nicio pilotare și care au efecte în masă asupra sistemului de învățământ. Recent a declarat că admiterea la liceu va fi pilotată abia după aprobarea proiectului de lege care o impune, iar acum vorbește de o pilotare a posibilității ca școlile să-și angajeze și selecteze singure profesorii.

Ligia Deca susține că „ne-am dori cu toții să creștem autonomia școlilor și avem în lege o prevedere care vizează școli-pilot. În acel context vom încerca să vedem cum ar arăta o autonomie crescută, inclusiv în ceea ce privește selecția cadrelor didactice. Deocamdată, având în vedere dorința de a asigura o integritate a examenului de intrare în profesie și de stabilizare pe post și având în vedere nevoia de a asigura cadre didactice pentru toate școlile la un nivel calitativ decent, considerăm că soluția de acum din lege este cea potrivită pentru acest moment. Dacă vom avea o constatare, ca urmare a testării unei mai mari autonomii în școlile-pilot, că putem să acordăm mai multă autonomie școlilor, așa cum sigur ne dorim cu toții, vom face acest lucru în viitor”.

În proiectul legii învățământului preuniversitar, în varianta cea mai recentă, pilotarea este limitată la câteva lucruri: „noi modele curriculare, utilizarea unor resurse educaționale inovative, modele educaționale bilingve și alte forme alternative de organizare și management”. Prin urmare, un nou model de carieră didactică nu se află printre acestea, nefiind nici alternativă de management și nici de organizare. Aici trebuie remarcat și pleonasmul „alte alternative”, strecurat în legea asumată de ministra Ligia Deca.

În actuala Lege a Educației Naționale nu există nicio limitare pentru școlile pilot. Articolul 26 din LEN 1/2011 prevede: „Ministerul Educației poate stabili, prin hotărâre a Guvernului, funcționarea în sistemul de învățământ preuniversitar a unor unități-pilot, experimentale și de aplicație”.

Prin HG 559/2020 au fost stabilite posibilitățile de pilotare – „Scopul acestora este de a pune în aplicare şi de a evalua proiecte de cercetare educaţională, noi modele curriculare şi de carieră didactică, în vederea fundamentării de politici publice la nivel naţional”.

În proiectul noii legi nu va mai exista nicio hotărâre de guvern care să detalieze aceste posibilități, fiind deja trecute în textul legii. Este menționat tot în proiectul de lege un ordin de ministru pentru „metodologia de înființare și autorizare, precum și regulamentul de organizare și funcționare a acestora”.

Din cele 34 de școli care în acest moment sunt înscrise în programul de școli-pilot, niciuna nu pilotează un model nou de carieră didactică, potrivit Ministerului Educației.

Foto: © KantverDreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Școlile de stat nu vor putea să angajeze direct profesorii, așa cum se întâmplă în privat. Ligia Deca: „Soluția de acum din lege este cea potrivită” / În legea educației din 2011 exista prevederea ca școlile să își angajeze personalul, dar articolul a fost modificat în 2014 de Guvernul Ponta

2 comments
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Concursul de directori la București

Directorii de şcoli au o atitudine mai deschisă faţă de educaţia incluzivă decât profesorii, în şcolile din România / Cei care au participat la mai mult de trei cursuri de formare iniţială în domeniu au avut o atitudine mai tolerantă – studiu

Directorii de şcoli din Romania au o atitudine mai deschisă decât profesorii faţă de educaţia incluzivă. Cei care au participat la mai mult de trei cursuri de formare iniţială în…
Vezi articolul