Propunerea de lege privind eliminarea posibilității de retragere voluntară a titlului de doctor, reîntoarsă în Comisia pentru învățământ. Ștefan Pălărie (USR): A fost oprită de o mână invizibilă

381 de vizualizări
conducătorii de doctorate
Foto: Pixabay.com
Proiectul de lege care elimină renunțarea voluntară la titlul de doctor din Legea Educație a fost reîntors în Comisia de învățământ, după cum a anunțat ieri senatorul Ștefan Pălărie. „Iar azi, când legea putea fi votată, a fost oprită de o mână invizibilă, ca prin miracol, și întoarsă la Comisie, pentru motive necunoscute”, a scris senatorul pe Facebook. Amintim că săptămâna trecută Edupedu.ro a scris că propunerea legislativă a fost sprijinită cu unanimitate în Comisia pentru învățământ din Senat.

„Astăzi am fi avut posibilitatea să trimitem către promulgare, la Cotroceni, această lege care își propunea să elimine posibilitatea de renunțare voluntară la titlul de doctorat, pe care un om, teoretic, îl muncește trei ani, cinci ani pentru a-l putea obține”, a declarat ieri senatorul USR.

El a menționat că renunțarea voluntară la totul de doctor este neconstituțională: „Această renunțare la doctorat era nu numai neconstituțională, așa cum are reieșit din decizia nr. 624 din octombrie 2016. Nu numai că ajunge să creeze o situație paradoxală – cineva care a obținut inclusiv beneficii ca angajat la stat: de promovare sau de acces la funcții publice și de primire a unui spor de doctorat, să poată să ajungă să renunțe la aceste lucruri”. 

„Ce este și mai uimitor este că Guvernul, printr-un aviz dat și semnat de către premierul Nicolae Ciucă, era în favoarea acestei legi de eliminarea a posibilității de renunțare. Mai mult decât atât, am obținut săptămâna trecută un raport în unanimitate, în comisia de specialitate, adică la Învățământ, iar astăzi când legea putea să meargă către promulgare la Cotroceni, în mod miraculos, a fost reîntoarsă la comisie pentru motive necunoscute”, a declarat Ștefan Pălărie.

Acesta a mai scris într-un mesaj pe Facebook următoarele: „Vedem că Parlamentul a ajuns să fie captiv și controlat din umbre de către un centru de interese al plagiatorilor. Altminteri, nu ne putem explica nici acel amendament care a apărut în mod repetat la tot felul de parlamentari, prin care doctoratele de dinainte de 2011 nu ar mai putea fi examinate”.

Forma inițiatorului

Alineatele (7^1) și (7^2) de la articolul 169 din legea educației naționale prevăd următoarele:

  • „(7^1) Titularul unui titlu științific poate solicita Ministerului Educației și Cercetării renunțarea la titlul în cauză. În acest caz Ministerul Educației și Cercetării ia act de renunțare printr-un ordin de revocare emis în acest scop”.
  • „(7^2) Actul administrativ constatator al titlului științific se anulează de la data emiterii ordinului de revocare. Procedura de renunțare la titlu, precum și cea privind anularea actului administrativ constatator al titlului științific se aprobă prin ordin al ministrului educației și cercetării”.

În expunerea de motive se arată că propunerea de motive are ca scop „clarificarea şi stabilirea unui cadru legislativ care să asigure şi să menţină prestigiul şi încrederea în privinţa instituţiilor şi persoanelor care coordonează şi respectiv urmează o şcoală doctorală şi obţin titlul de doctor, prin eliminarea opţiunii de renunţare voluntară la acest titlu din prevederile art. 168 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011.”

Tot în expunerea de motive este menționat că „parcurgerea programelor doctorale şi obţinerea titlului de doctor trebuie să fie o dovadă a înaltei calităţi a sistemului de educaţie românesc cu implicaţii pe termen lung pe piaţa muncii”.

Proiectul de lege a primit aviz favorabil de la Comisia pentru știință, inovare și tehnologie, de la Comisia pentru drepturile omului, egalitate de şanse, culte şi minorităţi. De asemenea, Comisia pentru învățământ a dat un raport favorabil.

Informații de context

Ordonanța de Urgență 94 din 2014, dată în timpul Guvernului Ponta, în timp ce Sorin Cîmpeanu era ministru al Educației, prevede că „titularul unui titlu ştiinţific poate solicita Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice renunţarea la titlul în cauză. În acest caz Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice ia act de renunţare printr-un ordin de revocare emis în acest scop”. De amintit este că, la acea vreme, Victor Ponta era implicat într-un scandal de plagiat.

Aceeași ordonanță stabilește că procedura de renunțare la titlu se aprobă prin ordin al ministrului Educației: „Actul administrativ constatator al titlului ştiinţific se anulează de la data emiterii ordinului de revocare. Procedura de renunţare la titlu, precum şi cea privind anularea actului administrativ constatator al titlului ştiinţific se aprobă prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării ştiinţifice”.

Pe de altă parte, decizia Curții Constituționale 624 din 2016 stabilește la punctul 15 că „Posibilitatea ca autorul unei încălcări a unui drept de proprietate intelectuală să scape nesancţionat este şi inacceptabilă din punct de vedere social, încurajând astfel de fapte şi neasigurând efectul preventiv care rezultă din retragerea titlului de doctor ca şi sancţiune pentru fapta săvârşită. Or, în condiţiile în care legea care face obiect al sesizării de neconstituţionalitate prevede retragerea titlului de doctor ca sancţiune pentru nerespectarea standardelor prevăzute pentru elaborarea ei, inclusiv pentru plagiat, sancţiunea nu îşi va atinge vreodată efectul dacă o eventuală acţiune întreprinsă pentru sancţionarea unui plagiat va fi lăsată fără obiect prin renunţarea celui care a plagiat la titlul obţinut prin astfel de metode”.

Prim-adjunctul procurorului general, Bogdan Licu, a avut câștig de cauză la Înalta Curte de Casație și Justiție. Instanța supremă i-a dat dreptate și a obligat Ministerul Educației să ia act de renunțarea la titlul de doctor în urma unei teze plagiate parțial, potrivit deciziei instanței.

USR se află acum în opoziție. În luna septembrie, cei de la USR-PLUS s-au retras de la guvernare, după ce Florin Cîțu l-a demis pe ministrul Justiției, Stelian Ion.


1 comment
  1. În marea majoritate, doctorii din România sunt impostori. Cei mai mulți dintre ei fiind și politruci. Astfel, cu concursul ”magistraților” pasivi, profitorii și-au tras doctorate și, concomitent (pentru unii) au fabricat legi prin care să primească bani pentru deținerea titlului. Nu pentru vreun beneficiu adus dezvoltării științifice a țării. Nu. Profitorii primesc bani pentru că dețin hârtia. În același mod sinistru, de exemplu, o grămadă de milițieni, doar după ce au ieșit la pensie, au scos de la naftalină diplome pentru absolvirea studiilor superioare, beneficiind de un spor la pensie, chiar dacă nu îndepliniseră nicio activitate în baza studiilor superioare. Proști, proști, dar mulți! Totodată, fabricile de diplome ale universităților (mai ales) înființate după lovitura de stat din decembrie 1989 sunt finanțate cu banii habarniștilor care plătesc studiile, examenele și diploma propriu-zisă. Toți aceștia sunt ”oameni din sistemul ticăloșit”, din ”statul eșuat”, din ”instituțiile de forță” – în mod special. Aproape niciodată statul nu se întoarce împotriva acestor șarlatani; fiindcă sunt mulți și cu relații în sistemul corupt. Mi-e scârbă să tot aflu că, de exemplu, copilul din UK, prin banii plătiți de o rudă din țară, are grijă să obțină examenele și diploma, fără să treacă pe la ”facultate”. Unde-s instituțiile abilitate?! Multă mizerie. Părerea mea.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Etica, anticorupția în școli, recuperarea pierderilor cauzate de pandemie și sprijin pentru formarea profesorilor – priorități ale Republicii Moldova, descrise de președintele Maia Sandu la summit-ul ONU dedicat educației

Probleme imediate, precum accesul la educație al copiilor refugiați din Ucraina, probleme de fond, precum nevoia întării formării profesorilor, dezvoltarea opțiunii de școală online și recuperarea pierderilor de învățare cauzate…
Vezi articolul