Puțin peste 80% dintre locurile de la liceele agricole au fost ocupate în prima etapă a admiterii, potrivit World Vision România

456 de vizualizări
Foto: Centrul Român de Politici Europene (CRPE)
Peste 80% dintre locurile la liceele agricole au fost ocupate, după prima etapă a admiterii în clasa a IX-a din acest an, potrivit unui comunicat de presă semnat de World Vision și Creștem Prin Educație Agricolă. Datele sunt similare cu cele de anul trecut, când rata de ocupare era 84%. ONG-urile subliniază că deși numărul elevilor care se înscriu la aceste licee este în creștere, tinerii nu sunt suficient de motivați să aleagă această specializare, iar „mediile mici de admitere reprezintă o provocare majoră”.

După repartizarea elevilor în prima etapă de admitere, care a avut loc pe 19 iulie, gradul de ocupare a locurilor este de 82%, similar cu cel din 2022 (84%) însă numărul de elevi care au optat pentru un liceu agricol este în creștere: 3414 în 2023 față de 3040 în 2022. Gradul de ocupare de doar 82% se explică prin creșterea cu 686 a numărului de locuri în anul 2023, potrivit datelor centralizate de World Vision și Creștem Prin Educație Agricolă.

„Liceele agricole depun eforturi consistente pentru a crește interesul tinerilor pentru meseriile agricole și își îmbunătățesc continuu programele educaționale pentru a rezolva o problemă persistentă: elevii sunt încă reticenți în a alege specializările agricole, considerându-le mai puțin competitive sau nesatisfăcătoare din punct de vedere financiar. Contrar percepției comune, salariile din domeniul agricol sunt foarte competitive, oferind posibilități de avansare în carieră și contribuind la dezvoltarea comunităților locale”, scrie în comunicatul de presă.

„Cu toate că liceele tehnologice agricole au încercat să se adapteze la cerințele unei agriculturi tot mai tehnologizate și competitive, mediile mici de admitere reprezintă o provocare majoră. În contextul unei economii în schimbare și al cerințelor ridicate ale pieței muncii, este crucial ca tinerii să fie încurajați să își urmeze vocația în domeniul agricol. Totuși, aceasta necesită eforturi concertate din partea autorităților și a instituțiilor de învățământ pentru a promova o imagine pozitivă a agriculturii și a oportunităților de carieră pe care acest domeniu le oferă”, atrag atenția organizațiile.

“Deși gradul de ocupare a scăzut ușor, faptul că au fost oferite un număr mai mare de locuri înseamnă că liceele agricole continuă să se dezvolte și să răspundă nevoilor tot mai mari ale elevilor interesați să urmeze o carieră în domeniul agricol. Cu perspectiva pozitivă a creșterii sectorului agricol din România și a oportunităților de angajare pe piața muncii, este de așteptat ca interesul pentru liceele agricole să crească și să ofere un mediu propice viitorilor specialiști în agricultură. Un rol important revine și fermierilor și companiilor de agribusiness pentru dezvoltarea de parteneriate de practică, mentorat și burse pentru a încuraja implicarea activă a elevilor în activitățile agricole moderne și a le demonstra potențialul carierei în acest domeniu dinamic și esențial pentru țară”, a declarat Crenguța Bărbosu, Senior Manager în cadrul Fundației World Vision România, potrivit comunicatului.

„Încurajarea tinerilor să urmeze o carieră în domeniul agricol este crucială pentru asigurarea unui viitor sustenabil în agricultură. Cu programe educaționale actualizate și echipamente de ultimă generație, liceele agricole oferă elevilor toate resursele necesare pentru a-și construi o carieră de succes în acest domeniu dinamic.

În concluzie, liceele agricole reprezintă nu doar o alegere atrăgătoare pentru viitorii specialiști din agricultură, dar și o necesitate vitală pentru dezvoltarea durabilă a agriculturii noastre. Tinerii sunt încurajați să urmeze pasiunea pentru natură, plante și tehnologie și să aleagă o carieră în acest domeniu esențial, care continuă să ofere oportunități valoroase pentru dezvoltarea personală și profesională. Situația admiterii ne oferă o imagine clară, dar și provocatoare a drumului pe care îl are de parcurs educația agricolă în următorii ani”, se mai arată în comunicatul de presă.

Informații de context

În prezent există 57-59 de licee în țară cu profil agricol, iar lista poate fi consultată aici.

Puțin peste un sfert dintre elevii care învață la un liceu cu profil agricol, 21%, au făcut stagii de practică la companii private, în perioada 2020-2022, arată un raport privind „Organizarea stagiilor de pregătire practică la operatorii economici în învățământul agricol din România”, realizat la comanda Centrului Român de Politici Europene.

Documentul scoate în evidență mai multe probleme legate de lipsa de interes al elevilor față de stagiile de practică, dar și implicarea redusă a companiilor, școlilor și autorităților locale. “Aceste școli au nevoie de un ajutor masiv pentru a putea încheia parteneriate de practică”, spunea Alexandra Popa, Director Executiv al Centrului Român de Politici Europene, într-un comunicat de presă.

Studiul a fost realizat pe baza unui sondaj la care au răspuns 52 dintre cele 57 de licee și colegii cu profil preponderent agricol care funcționau în România în 2022, precum și 305 companii. 

Potrivit CRPE, România este statul cu cele mai multe ferme agricole din Uniunea Europeană, peste 3,1 milioane, conform datelor din Planul Național Strategic al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale. Dintre acestea, circa 2,2 milioane sunt conduse de fermieri cu vârsta de peste 55 ani, conform Eurostat.

În perioada 2020-2022, doar 45 dintre cele 57 de licee și colegii agricole din România au declarat că au organizat activități de practică în colaborare cu companii partenere, numărul acestora din urmă fiind de circa 283. În total, 16.610 de elevi erau înscriși la aceste licee în 2022, dintre aceștia puțin mai mult de jumătate (51%), respectiv 8.475 elevi, având ca domeniu de specializare Agricultura, arată raportul.

În ultimii 10 ani, aproximativ 367 de companii au primit în practică elevi ai liceelor cu profil agricol sau conex, conform datelor furnizate de aceste instituții de învățământ. 

Potrivit noii legi a Învățământului Preuniversitar, Ministerul Agriculturii poate finanța manualele pentru liceele agricole. Ministerul Agriculturii a încercat în nenumărate rânduri să preia în coordonare liceele agricole, dar Ministerul Educației s-a opus.

Citește și:
Doar 21% dintre elevii din liceele cu profil agricol au participat la stagii de practică în cadrul unor parteneriate cu companii private în perioada 2020-2022 – raport / Școlile au nevoie de ajutor masiv pentru a încheia parteneriate pentru stagii de practică
Ministerul Agriculturii poate finanța manualele școlare pentru liceele cu profil agricol, potrivit proiectului legii educației prezentat Guvernului / Actualele manuale și programele școlare agricole sunt din anii ’80


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Explicația ministrul Apărării la acuzațiile de fraudă la doctorat: L-am rugat pe directorul muzeului să mă ajute. Eu scriu încet / ”Au fost și alții în arhive care mi-au oferit materiale pe care fie le-am folosit, fie nu le-am folosit”

Ministrul Apărării a declarat joi, la Interviurile Digi24.ro, că l-a rugat pe directorul Muzeului Vrancea să îl ajute cu „tehnoredactarea” lucrării de doctorat, pentru că el nu are „această abilitate”. „Eu…
Vezi articolul

OPINIE Schimbarea îngrijorător de frecventă a subiectelor de Bacalaureat, a punctajului, chiar a conținuturilor evaluate reflectă, de fapt, norul de ceață care acoperă învățământul românesc

Subiectele noi, cele din 2018 și cele anunțate deja pentru Bacalaureat 2019 sunt mai adaptate prezentului, față de subiectele date la Bacalaureat în trecut, a declarat pentru Edupedu.ro Carmen Borza,…
Vezi articolul

Profesoara și lingvista Gabriela Pană Dindelegan: Programele școlare au redus continuu studiul latinei, după cum au eliminat și gramatica din liceu. Modelul altor țări neromanice, ca Anglia sau Germania, care păstrează latina în programa obligatorie, ar trebui să dea de gândit Ministerului Educației

Studiul limbii latine și al gramaticii în școlile din România a suferit o reducere semnificativă în ultimii ani, ceea ce afectează formarea lingvistică și intelectuală a elevilor, avertizează lingvista Gabriela…
Vezi articolul

ULTIMA ORĂ Subiectele și baremele de corectare de la Titularizare 2023 – Învățători au fost publicate. Utilizarea tehnologiei în comunicare, subiect la metodica predării Limbii române

Subiectele și baremele de la Titularizare 2023 pentru profesorii de învățământ primar au fost publicate de Ministerul Educației la ora 15:00. Proba scrisă a concursului național a avut loc între…
Vezi articolul

Cum vor fi ajutați copiii cu CES, potrivit proiectului de Lege a învățământului preuniversitar. Părinții trebuie să aleagă una dintre formele de sprijin: Vouchere educaționale nou introduse sau alocația de hrană și cazarmament – surse

Toți copiii cu cerințe educaționale speciale (CES), inclusiv cei cu dizabilităţi, din școlile de masă sau speciale, de stat şi particulare vor putea beneficia vouchere educaţionale în cuantum fix sau…
Vezi articolul