Reacția unei învățătoare care a luat 9.90 la Titularizare 2021, după criticile autorităților la adresa celor care au susținut concursul: Nu putem să aruncăm așa mereu cu gunoi în acest sistem al educației

51.572 de vizualizări
Foto: © Dreamstime.com
“Nu putem să aruncăm așa mereu cu gunoi în acest sistem al educației”, a declarat Iulia Herbil, o învățătoare din Timișoara care a luat 9.90 la examenul de Titularizare 2021, într-un interviu pentru Digi24. Aceasta a fost pusă să comenteze săptămâna trecută, pe 5 august, declarațiile oficialilor, printre care și ale președintelui Klaus Iohannis, care a spus că singurul eșec a fost la titularizare, potrivit presidency.ro: “Rezultatele au fost bune, singurul eşec a fost la titularizare”.
Foto: captură titularizare.edu.ro

Întrebată dacă vede examenul de titularizare ca pe un eșec, ea răspuns că acesta a fost un an greu pentru profesori. „Este adevărat că rezultatele sunt mai puțin satisfăcătoare din punct de vedere al procentului de profesori care au promovat cu note rezonabile, dar trebuie să ținem cont că a fost un an greu pentru profesori. Nu putem să aruncăm așa mereu cu gunoi în acest sistem al educației, al învățământului, spun eu.”

Iulia Herbil a explicat de ce a fost un an dificil pentru cadrele didactice: „Profesorii au avut un an în care au trebuit să motiveze copii online. Nu vă imaginați cât de greu se motivează copiii la clasă în condițiile în care, poate că voi deranja acum, dar din păcate, părinții vor ca școala să fie o distracție, ori nu poți să obții rezultate în niciun fel de domeniu dacă nu ești serios și dacă nu îți asumi frustrarea. Totul vine cu frustrare. Noi trebuie să ne depășim acea frustrare și atunci când învățăm, și atunci când să obținem ceva nou, bun în viață”.

Aceasta este de părere că introducerea matematicii la examenul de titularizare a produs îngrijorări în rândul candidaților: „Știți ce s-a întâmplat anul acesta la titularizare, la noi, la profesorii pentru învățământul primar? S-a introdus o nouă materie. Este vorba despre matematica de clasele gimnaziale și cred că asta a speriat foarte mulți profesori, pentru că s-o introduci de pe o lună pe alta este o provocare. Trebuie să lucrezi. Matematica se face cu pixul în mână și cu multe, multe ore de sudoare, cum se zice. Da, cred că e nevoie de multă înțelegere de la unii față de ceilalți, răbdare (…)”.

Ea consideră că nota nu te reprezintă permanent: “Am obținut 9.90, aproape perfect. Nu sunt Nadia Comăneci a învățământului sub nicio formă. Însă nota te caracterizează atunci. Nu sunt perfectă în fiecare zi, am greșeli și eu și colegii mei, dar nu greșeala ne caracterizează, ci capacitate de a trece peste. Cred că asta trebuie să înțelegem cu toții și să ne încurajăm să fim din ce în ce mai buni, nu să arătăm cu degetul unde am greșit, ci să arătăm cu degetul unde am făcut bine. Să ne luăm exemplu unul pe altul”.

În privința timpului alocat studiului, Iulia Herbil a menționat că a învățat zilnic.

„Am învățat pentru examen zilnic. (…) Nu mai poți să ieși la suc cu prietenii, nu mai poți să ieși la cinema. Îți asumi asta. Trebuie să învăț. Noi ca profesori trebuie să dăm un exemplu în acest sens, și da, mi-am asumat frustrarea de a nu ști, de a nu putea, de a fi obosită. Vă dați seama, lucrurile nu au fost tocmai simple și mă bucur că exact când ați început prezentarea ați spus rezultatul muncii. Da, este un rezultat al muncii.”

De asemenea, ea a mai spus că nu poate fi făcută o medie între profesorii din România, deoarece: „Sunt profesori foarte buni și profesori mediocri, cărora le este frică să facă față propriilor frustrări. Medie între ei nu e corect să facem, zic eu”.

Pentru anul școlar 2021-2022, Iulia Herbil se așteaptă la mai multă înțelegere: „Mă aștept la mult mai multă căldură, mă aștept la mult mai multă înțelegere din partea profesorilor față de copii și din partea părinților față de profesori. Nu mai spun de autorități. Eu le-am simțit aproape de noi în ultima vreme, atât din partea inspectoratelor școlare, cât și ministerul oarecum.”

Intervenția completă

Adrian Cojocaru: Ieri președintele spunea că examenul de titularizare îl consideră a fi un eșec. Dumneavoastră sunteți în tabăra în care vedem că se poate ca un profesor să obțină o notă așa cum trebuie la un astfel de examen. A fost greu examenul sau îl vedeți ca pe un eșec al acestui an?

Iulia Herbil: Este adevărat că rezultatele sunt mai puțin satisfăcătoare din punct de vedere al procentului de profesori care au promovat cu note rezonabile, dar trebuie să ținem cont că a fost un an greu pentru profesori. Nu putem să aruncăm așa mereu cu gunoi în acest sistem al educației, al învățământului, spun eu. Profesorii au avut un an în care au trebuit să motiveze copii online. Nu vă imaginați cât de greu se motivează copiii la clasă în condițiile în care, poate că voi deranja acum, dar din păcate, părinții vor ca școala să fie o distracție, ori nu poți să obții rezultate în niciun fel de domeniu dacă nu ești serios și dacă nu îți asumi frustrarea. Totul vine cu frustrare.

Noi trebuie să ne depășim acea frustrare și atunci când învățăm, și atunci când să obținem ceva nou, bun în viață. Prima dată avem frustrarea de a nu ști ce avem de făcut, nu? După care începem să mergem, am un bebeluș acasă. El acum învață să meargă. Dacă s-ar opri din a merge în patru labe, el acolo ar rămâne, ori el mârâie, îți depășește frustrarea și e un bebeluș. Noi suntem oameni maturi și trebuie să înțelegem că frustrarea face parte din viață și este un lucru benefic. Atâta vreme cât deschizi o carte, vezi că nu înțelegi ce scrie acolo și o închizi, pentru că zici ce rost are, rezultatele automat dispar, dar profesorii au avut un an greu, așa cum au avut și elevii și trebuie înțeleși.

Adrian Cojocaru: Ați luat 9.90 într-un an în care s-a făcut și școală și online și în format fizic, așa cum s-a putut. Iată, tânără mamă, cum ați reușit să faceți asta? Cât de mult ați învățat pentru examen?

Iulia Herbil: Am învățat pentru examen zilnic. Câte puțin, e adevărat, cu un bebeluș în casă nu-ți permiți și atunci am știut că trebuie să fac acest lucru continuu și asumat. Noi trebuie să ne asumăm ceea ce ne dorim. Oamenii greșesc în momentul în care fac o alegere. De ce suntem nehotărâți? Vrem să alegeam tot ce e pe tavă. Nu, când ai făcut o alegere, toate celelalte alegeri dispar, posibilitățile de alegere. Da, ai făcut o alegere, mergi pe ea. Atât rămâne: nu mai poți să ieși la suc cu prietenii, nu mai poți să ieși la cinema. Îți asumi asta. Trebuie să învăț. Noi ca profesori trebuie să dăm un exemplu în acest sens, și da, mi-am asumat frustrarea de a nu ști, de a nu putea, de a fi obosită. Vă dați seama, lucrurile nu au fost tocmai simple și mă bucur că exact când ați început prezentarea ați spus rezultatul muncii. Da, este un rezultat al muncii.

Adrian Cojocaru: Dumneavoastră sunteți în tabăra celor care au luat notă mare și un exemplu pozitiv. Pe de altă parte, sunt și profesori care nu au luat notă de trecere sau au luat note foarte mici. Per ansamblu, știind și ceea ce se întâmplă în sistem, unde ați încadra profesor român în acest moment ca nivel de pregătire, ca o medie?

Iulia Herbil: Dumneavoastră unde v-ați încadra colegii din presă? Nu putem să facem o medie. Sunt profesori foarte buni și profesori mediocri, cărora le este frică să facă față propriilor frustrări. Medie între ei nu e corect să facem, zic eu.

Adrian Cojocaru: Teoretic urmează un an școlar care începe fizic, în bănci pentru toată lumea. Deja avem experiența unui an de școală în pandemie. Personal, la ce vă așteptați de la următorul an școlar, în relația cu copiii, în relație cu părinții și cu școala?

Iulia Herbil: Mă aștept la mult mai multă căldură, mă aștept la mult mai multă înțelegere din partea profesorilor față de copii și din partea părinților față de profesori. Nu mai spun de autorități. Eu le-am simțit aproape de noi în ultima vreme, atât din partea inspectoratelor școlare, cât și ministerul oarecum. Știți ce s-a întâmplat anul acesta la titularizare, la noi, la profesorii pentru învățământul primar? S-a introdus o nouă materie. Este vorba despre matematica de clasele gimnaziale și cred că asta a speriat foarte mulți profesori, pentru că s-o introduci de pe o lună pe alta este o provocare. Trebuie să lucrezi. Matematica se face cu pixul în mână și cu multe, multe ore de sudoare, cum se zice.

Da, cred că e nevoie de multă înțelegere de la unii față de ceilalți, răbdare și da, am obținut 9.90, aproape perfect. Nu sunt Nadia Comăneci a învățământului sub nicio formă. Însă nota te caracterizează atunci. Nu sunt perfectă în fiecare zi, am greșeli și eu și colegii mei, dar nu greșeala ne caracterizează, ci capacitate de a trece peste. Cred că asta trebuie să înțelegem cu toții și să ne încurajăm să fim din ce în ce mai buni, nu să arătăm cu degetul unde am greșit, ci să arătăm cu degetul unde am făcut bine. Să ne luăm exemplu unul pe altul.

Adrian Cojocaru: O ultimă chestiune doamna Herbil. În experiența mea personală, și în școala generală și în liceu, am avut profesori care spuneau sintagma „Nota zece este doar a profesorului” și nu dădeau niciodată 10. Sunteți de acord cu o astfel de sintagmă?

Iulia Herbil: Nu, nu, este necesar să ne încurajăm și nota 10 aparține oricărui om, oricărui om care muncește și este serios în ceea ce face. Da, nota 10 este pentru toată lumea și de acolo pornim.

Ce este titularizarea?

Titularizarea este angajarea într-o școală, pe o perioadă nedeterminată. Pentru a se titulariza – deci pentru a se angaja pe o perioadă nedeterminată – profesorii trebuie să obțină minimum nota 7 atât la examenul scris, cât și la inspecția la clasă în profilul postului.

Examenul scris de titularizare a avut loc pe data de 21 iulie. Potrivit primelor rezultate, rata notelor peste 7 obținute de candidații care au susținut proba scrisă este de 44,47%, în scădere, față de rezultatele consemnate de anul trecut: 58,66% în 2020. După contestații, „11.000 de candidați au reușit să obțină peste nota șapte necesară pentru titularizare”, după cum a declarat Sorin Cîmpeanu, adică procentul „a crescut la 47 la sută, procent asemănător cu cel din anul 2019, mult sub cel înregistrat în anul 2020”.

Săptămâna trecută, ministrul Educației a spus că “rezultatul înregistrat de proaspeții absolvenți de învățământ superior este sub media rezultatelor de la examenul de Titularizare. Deci rezultatele cele mai slabe sunt obținute de cei mai proaspeți absolvenți de învățământ superior”. Acesta a mai precizat: „Îmi exprim totuși îngrijorarea cu privire la slaba pregătire a candidaților care nu au obținut nota 7 sau a celor peste 5.000 de candidați care nu au obținut nici măcar nota 5”.

Foto: © Valerii HoncharukDreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care site-ul Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


18 comments
  1. Așa este, ar trebui să avem și noi limita de pensionare la fel ca și armata, poliția, că doar suntem supuși la destul stres.

  2. Unii vorbesc ce știu, alții știu ce vorbesc… Faptul că cineva ia o notă mare la un examen de titularizare nu îl îndreptățește să și emită o judecată de valoare cu privire la școala românească din zilele noastre. Dacă azi e bine pentru cel/ cea care a luat o notă mare, emoțional are tendința de a lăuda sistemul , fără a știi , de fapt, despre ce vorbește…O notă mare înseamnă de obicei în România informații, cunoștințe memorate și reproduse întocmai și mai deloc o procesare analitică! Dovada? Însăși faptul că doamna/ domnișoară apără ceea ce nu e de apărat. O educație ( vorba vine! ) și un învățământ anacronic, lacunar, lipsit de randament și super-centralizat tocmai din dorința politicienilor de a nu pierde din ogradă o altă ,, gâscă ” grasă.

    1. Sincer, nu prea aveți dreptate. Cel puțin in cazul titularizării la matematica. Pentru a lua nota 10 la titularizare la matematica anul acesta, era necesar sa te duca capul bine de tot. Simpla memorare a nu stiu cate formule, manuale si tratate, nu folosea la nimic. Chiar cred ca la matematica, prin memorare neînsoțită de gândire si raționament, nu se poate obține nici macar nota 5 . . .

  3. Va rog sa va cautati subiectele de la titularizare si definitivat pentru posturile de invatatoare si educatoare .Sigur reusesti sa iei nota 6 daca esti un absolvent bun de clasa aVIIIa . Primul subiect pentru 3 puncte este mai simplu decât examenul de la ev.nationala,iar cel de al doilea subiect cu un meditator bun mai iei 3 puncte si cu un punct din oficiu poti sa iei nota 7.

  4. Felicitări inca o data tuturor celor care iau note extraordinar de bune la titularizare. Regret din suflet ca foarte multe din aceste cadre didactice de excepție nu reușesc sa obțină si un post pe măsură valorii lor. Chiar daca poate au mai spus si alții același lucru sunt de părere ca o soluție pentru rezolvarea acestor situații este reducerea vârstei de pensionare in randul cadrelor didactice din învățământul preuniversitar, respectiv 57 de ani bărbații si 55 de ani pentru femei. Din păcate, in prezent, uzura psihica a unui cadru didactic din preuniversitar este incomparabil mai mare ca acum 30 sau 40 de ani.

  5. Multumim mult Iulia pentru frumoasa caracterizare a eforturilor profesorilor, esti un om cu caracter frumos. Mult succes in cariera si in viata!

    1. Uzura aproape a tuturor este mai mare că acum 40 de ani nu numai a profesorilor..Cu toate acestea cred că ne vom pensiona cam toți la 70 de ani majoritatea direct pe lumea cealaltă .

      1. Poate nu va fi așa daca ne unim pentru a ne cere dreptul la viață ! Numai ca din păcate sunt foarte multi cei care sunt gata sa accepte fara sa gândească aceste propuneri care vin din partea guvernanților. In definitiv noi i-am votat pe ei si nu ei ne-au ales pe noi. Deci daca nu suntem de acord cu legile absurde pe care acești guvernanți le fac ar fi suficient sa spunem clar si răspicat acest lucru.

  6. Incetati odata cu titularizarea! Se numeste examen de ocupare a posturilor didactice! Nu mai exista examen de titularizare !

  7. Ceva nu se leagă cu titularizarea asta. Materia de la titularizare ar trebui să fie cea predată în clasă. Dacă faci asta zilnic, ani de zile, nu pricep cam la ce ar trebui să înveți. Eventual să recapitulezi. Singura situație în care ar trebui să înveți e cea în care materia nu prea are legătură cu ce se predă în clasă. Mulți spun că bibliografia e alambicată, greoaie, uneori inutilă, iar subiectele ar fi și ele cu probleme.
    Și dacă e să o luăm logic, din moment ce examenele elevilor au erori – multe semnalate public – de ce n-ar avea și cele ale profesorilor?

  8. Invit pe toți miniștrii ai educației și pe toți prim-miniștri pe toți liderii de partid și pe domnul Iohannis că tot e profesor, să ne arate cum se ia 10 la un examen de titularizare. …lesne de înțeles că vor lua note foarte mici, dar un aspect este de remarcat: dacă mergi la titularizare de 10 ori și iei note mari de fiecare dată, apoi se întâmplă să obții o notă mică, înseamnă că nu știi? Acest examen e o pornire, un reper, urmat de grade și cursuri de formare… Vă întreb pe toți dacă ar fi să repetați bacalaureatul luați aceeași notă? Dar nu înțeleg această frustrare cu cei picați la titularizare. Ei au picat! Nu sunt acolo! Se dorește picați cu note mari? Trăim o societate liberă. Profesorii sunt evaluați psihologic, de medicina muncii, de inspectori, de ARACIP, și de toți care vor. Întrebarea este când ne mai facem meseria pentru că acum învățământul datorită politicienilor a ajuns „un stadion” de fotbal un loc al „prostituției politice” de orice formă! [comentariu editat pentru a elimina majusculele]

  9. Felicitări pentru toate cadrele didactice participante la titularizare, indiferent de nota obținută. Ei vor să performeze în învățământ, mai este un examen la toamnă când își pot corecta poziția, dacă eset cazul. Notele elevilor sunt confidențiale la Bacalaureat și Evaluare Națională , iar a cadrelor didactice sunt publice. Nu este corect. Bibliografia este foarte ambiguă, miniștrii învățământului se schimbă aproape semestrial, la fel și viziunea Ministerului Educației….greu mai găsești și directori de școli care vor susține examene în 14 octombrie 2021. Atunci iarăși se vor publica posibilele eșecuri și interpetări jignitoare. Bineînțeles bibliografia eset din nou generală, neadecvată, iar interviul va fi la cheremul unor persoane care nu ar lua minimul de trecere la niciun examen.

    1. Evaluarea națională, bacalaureatul sunt examene, de absolvire. Titularizarea e CONCURS de angajare. De aceea trebuie sa fie publice rezultatele. Asa e în lege… și ma repet, ca să știe oricine ca au fost repartizate orele, catedrele conform metodologiei. Suspectez ca cei cu note de sub 5 doresc “anonimizarea” ptr a nu e ști în ce etape au primit posturi. Tipic romanesc, sa “fentăm”, “sa ne băgăm în fata la coada”, “sa facem pe șest”, sa mai zic? Justificați și dvs de ce vreți anonimizare? Sau colegii tineri sunt snowflakes și trebuie sa fie “menajati” la sentimente? Acum sunteți “mari”, gata, e piata concurențiala.

      1. In ce companie privata sau de stat se da examen de angajare in fiecare an? Am luat 10 la ”titularizare” dar predau stiinte socio-umane si nu exista post de 18 ore in nicio scoala si nici nu va exista, pentru ca asa e planul de invatamant. Daca am gasit 18 ore la doua scoli, deci am deja un contract de munca pe perioada determinata, de ce trebuie sa dau examen in fiecare an? In ce tara traim? E o minciuna ca se doreste calitate in invatamant!

        1. Sindicatele trebuie sa isi faca treaba pentru ca incaseaza degeaba cotizatie.
          Sunt multe probleme dar sindicatele nu incearca sa rezolve ceva pentru a imbunatii sistemul de educatie.
          O nota ar trebui sa fie valabila minim 5-10 ani, si permisul de conducere este valabil 10 ani.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Apel de proiecte de peste 400 de milioane de euro, lansat de Comisia Europeană pentru companii, organizații și instituții publice / Securitatea cibernetică și centrele de inovare digitală, printre domeniile vizate

Comisia Europeană a lansat recent primele apeluri pentru propuneri de proiecte în cadrul programului Europa Digitală 2022, potrivit unui anunț al Ministerului Educației. Domeniile vizate sunt tehnologia digitală, securitatea cibernetică și centrele europene…
Vezi articolul

Ce face Suedia pentru a susține digitalizarea educației, pe baza unei strategii naționale “vechi” de 5 ani: un raport de parcurs prezintă unde mai trebuie lucrat pentru ca elevii să capete anumite competențe și arată că pentru directorii de școli digitalizarea necesită atenție continuă

Procedurile de digitalizare în școli introduse într-o strategie națională veche de câțiva ani trebuie completate cu măsuri suplimentare, de parcurs – de la sarcini în plus pentru directorii de școală…
Vezi articolul
Înscrierea la Evaluarea Națională Documente / Foto: Pexels.com

USR îi cere ministrului Ligia Deca să publice de urgență proiectele “de modificare a legilor Educației”: “Cum să îți permiți să ascunzi societății tocmai proiectele ce urmează să modeleze viitorul copiilor acestei țări?”

Senatoarea USR Simona Spătaru îi solicită Ligiei Deca, ministrul Educației, “publicarea urgență a proiectelor de modificare a legilor Educației, acestea nefiind prezentate în mod oficial de Ministerul Educației până la…
Vezi articolul