Recomandări pentru curriculum încă din grădiniță, alfabetizare media și resurse pentru profesori ca să-i învețe pe copii să recunoască informațiile false – parte din strategia de urgență a UE, cu termen în 2025

1.599 de vizualizări
Foto: © Sergey Novikov | Dreamstime.com
Comisia Europeană propune ca pregătirea pentru situații de criză să devină parte integrantă a educației școlare, prin introducerea acestui subiect în curriculum și prin formarea profesională a cadrelor didactice, potrivit unei noi strategii privind reziliența populației din UE, parte a inițiativei „Union of Skills” („Uniunea competențelor”). Planul include, de asemenea, acțiuni pentru promovarea gândirii critice și combaterea dezinformării, prin alfabetizare media și educație civică.

„În conformitate cu «Union of Skills», Comisia va elabora ghiduri pentru dezvoltarea curriculumului, începând cu educația timpurie, pentru a sprijini dobândirea de competențe de bază privind pregătirea, inclusiv alfabetizarea media, ca element-cheie pentru cetățenia activă și informată și pentru combaterea dezinformării și manipulării informaționale. Cadrele didactice vor avea acces la resurse și oportunități de dezvoltare profesională pe platforma European School Education Platform”, se precizează în documentul UE. Măsura ar urma să fie implementată până în 2025, conform documentelor consultate de Edupedu.ro.

O altă acțiune prevede ca pregătirea pentru situații de urgență să devină o prioritate și în programele europene pentru tineret, precum Corpul European de Solidaritate și Erasmus+. Scopul este promovarea rezilienței, participării la viața democratică și implicării civice. „Această abordare se va baza pe inițiative de jos în sus, încurajând organizațiile și instituțiile (universități, școli, furnizori de educație și formare profesională, centre de educație pentru adulți, organizații de tineret și sport etc.) să aplice pentru finanțare”.

Strategia europeană pune accent și pe formarea cetățenilor capabili să acceseze informații de calitate, să le evalueze critic și să acționeze responsabil în fața crizelor. „Școlile, profesorii, lucrătorii de tineret și formatorii au un rol esențial în promovarea alfabetizării digitale și media, a gândirii critice, a implicării civice și a educației pentru cetățenie democratică, așa cum se subliniază în cadrul «Union of Skills»”. Această direcție este parte din efortul de consolidare a gândirii critice și rezilienței în educația digitală, cu termen de implementare tot în 2025, potrivit calendarului acțiunilor strategice ale UE.

În paralel, până în 2026, va fi dezvoltată o funcționalitate de avertizare publică prin EU Digital Identity Wallet, pentru a permite o comunicare autentică și directă între guverne și cetățeni în timpul crizelor. Platforma va furniza alerte și informații adaptate diferitelor riscuri și va fi accesibilă și turiștilor din UE.

O măsură mai târzie prevăzută în strategia UE este îmbunătățirea sistemelor de avertizare timpurie, estimată pentru 2027, în completarea setului de intervenții care vizează pregătirea populației în fața riscurilor viitoare, de la dezastre naturale la crize sociale sau informatice.

Foto: © Sergey Novikov | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Introducerea în programa școlară de cursuri pentru „situații deosebite”, propusă de comisara europeană Roxana Mînzatu în Strategia de Urgență a Uniunii Europene: Vrem să prevenim, iar asta înseamnă să educăm, nu să alarmăm


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Elevilor nu le este benefică această ”vacanță”, o soluție putea fi revenirea la școala online, spune profesoara Loredana Prunean, care a continuat să facă lecții online și în vacanță, benevol, cu elevii săi: Am simțit că au nevoie de susținere, de ajutor și de încurajare

„Copiii au nevoie de modele și de aceea o atitudine corectă, un sistem de valori, principiile în care credem sunt cele care-l vor forma ca adolescent și îl vor pregăti…
Vezi articolul

Profesorii, inspectorii și academicienii vor lupta cu înverșunare să demonstreze că fără materia lor, elevii sunt pierduți în haosul ignoranței universale, scrie rectorul UMFST Leonard Azamfirei despre dezbaterea pe noile planuri-cadru: Să vedem cine reușește să își păstreze gloria orelor din orar… și, evident, bugetele aferente / Poate, de data aceasta, vom alege elevii

Dezbaterile privind noile planuri-cadru pentru învățământul liceal sunt un adevărat „război sfânt al disciplinelor”, scrie rectorul Universității de Medicină, Farmacie, Științe și Tehnologie din Târgu Mureș (UMFST), Leonard Azamfirei. Într-o…
Vezi articolul

Profesorul anonim – Scrisoare către ministrul Daniel David: Cine anunță profesorii care au venit în școala noastră că nu mai sunt destule ore? Directorul calculează norme și nu întrezărește nicio soluție. Noi, oamenii școlii, nu avem indiferența și răceala sistemului, nouă ne pasă, statisticile au suflet

Sunt profesorul școlii, nu al sistemului! Fac parte dintr-o școală de elită, unde sunt mulți olimpici naționali pe metru pătrat. Desigur că performanțele de top se datorează înzestrării intelectuale deosebite…
Vezi articolul

Școala să își poată alege resursa umană dintre cei care au reușit să ia definitivatul cu minimum nota 8 și sistemul burselor sociale să fie gestionat de comunitățile locale, printre așteptările de reformă, de la noul ministru al Educației, ale profesoarei de matematică Mihaela Popa

Printre prioritățile pe care le consideră esențiale pentru reforma învățământului preuniversitar se numără autonomia școlară în privința angajării profesorilor și numirii directorilor, transferul dosarelor de burse la autoritățile locale, aprobarea…
Vezi articolul

Material susținut de BCR

VIDEO Ciprian Fartușnic, cercetător în științele educației, către profesori: Nu există învățare de unul singur. De mine, ca profesor, depinde să mă uit la copiii pe care îi am și să gândesc o călătorie de învățare cu adevărat relevantă pentru ei

Profesorul nu poate să formeze o competență specifică dacă nu are o activitate de învățare cu adevărat creativă, non-rutinieră, ceva ce copiii cu adevărat ajung să realizeze, spune cercetătorul Ciprian…
Vezi articolul