Recomandări pentru curriculum încă din grădiniță, alfabetizare media și resurse pentru profesori ca să-i învețe pe copii să recunoască informațiile false – parte din strategia de urgență a UE, cu termen în 2025

1.599 de vizualizări
Foto: © Sergey Novikov | Dreamstime.com
Comisia Europeană propune ca pregătirea pentru situații de criză să devină parte integrantă a educației școlare, prin introducerea acestui subiect în curriculum și prin formarea profesională a cadrelor didactice, potrivit unei noi strategii privind reziliența populației din UE, parte a inițiativei „Union of Skills” („Uniunea competențelor”). Planul include, de asemenea, acțiuni pentru promovarea gândirii critice și combaterea dezinformării, prin alfabetizare media și educație civică.

„În conformitate cu «Union of Skills», Comisia va elabora ghiduri pentru dezvoltarea curriculumului, începând cu educația timpurie, pentru a sprijini dobândirea de competențe de bază privind pregătirea, inclusiv alfabetizarea media, ca element-cheie pentru cetățenia activă și informată și pentru combaterea dezinformării și manipulării informaționale. Cadrele didactice vor avea acces la resurse și oportunități de dezvoltare profesională pe platforma European School Education Platform”, se precizează în documentul UE. Măsura ar urma să fie implementată până în 2025, conform documentelor consultate de Edupedu.ro.

O altă acțiune prevede ca pregătirea pentru situații de urgență să devină o prioritate și în programele europene pentru tineret, precum Corpul European de Solidaritate și Erasmus+. Scopul este promovarea rezilienței, participării la viața democratică și implicării civice. „Această abordare se va baza pe inițiative de jos în sus, încurajând organizațiile și instituțiile (universități, școli, furnizori de educație și formare profesională, centre de educație pentru adulți, organizații de tineret și sport etc.) să aplice pentru finanțare”.

Strategia europeană pune accent și pe formarea cetățenilor capabili să acceseze informații de calitate, să le evalueze critic și să acționeze responsabil în fața crizelor. „Școlile, profesorii, lucrătorii de tineret și formatorii au un rol esențial în promovarea alfabetizării digitale și media, a gândirii critice, a implicării civice și a educației pentru cetățenie democratică, așa cum se subliniază în cadrul «Union of Skills»”. Această direcție este parte din efortul de consolidare a gândirii critice și rezilienței în educația digitală, cu termen de implementare tot în 2025, potrivit calendarului acțiunilor strategice ale UE.

În paralel, până în 2026, va fi dezvoltată o funcționalitate de avertizare publică prin EU Digital Identity Wallet, pentru a permite o comunicare autentică și directă între guverne și cetățeni în timpul crizelor. Platforma va furniza alerte și informații adaptate diferitelor riscuri și va fi accesibilă și turiștilor din UE.

O măsură mai târzie prevăzută în strategia UE este îmbunătățirea sistemelor de avertizare timpurie, estimată pentru 2027, în completarea setului de intervenții care vizează pregătirea populației în fața riscurilor viitoare, de la dezastre naturale la crize sociale sau informatice.

Foto: © Sergey Novikov | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Introducerea în programa școlară de cursuri pentru „situații deosebite”, propusă de comisara europeană Roxana Mînzatu în Strategia de Urgență a Uniunii Europene: Vrem să prevenim, iar asta înseamnă să educăm, nu să alarmăm


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Primele didactice și profesionale pentru 2.000 de profesori și angajați din Învățământ, întârziate de 6 luni, vor fi alimentate „în zilele următoare”, anunță federațiile sindicale. Sumele pot fi cheltuite până pe 31 august

Peste 2.000 de profesori și alți angajați din Învățământ care au primit cardurile de primă de carieră didactică sau profesională, dar care nu le au alimentate, ar urma să primească…
Vezi articolul
10 lei

Toți oamenii responsabili cu salarizarea profesorilor din școli și inspectorate, chemați la o videoconferință organizată luni, 27 noiembrie, de Ministerul Educației, pentru explicații despre modulul de plată a diferențelor salariale

Contabilii și personalul responsabil cu salarizarea din școli și inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) sunt convocați luni, 27 noiembrie, de la ora 10, la o videoconferință generală pe tema plății diferențelor salariale…
Vezi articolul

Profesorii vor putea să îşi facă norma didactică cu 9 ore pe săptămână de pregătiri pentru examene sau olimpiade, ori remediale. Timpul alocat predării este redus la 65%. Modificările apar în Legea aflată acum la promulgare

Profesorii vor putea să-şi construiască jumătate din norma didactică, de 18 ore pe săptămână, din activităţi care până acum nu puteau fi incluse în aceasta, potrivit legii votate de Senat…
Vezi articolul

Povestea profesoarei care a renunțat la universitate, pentru a-și crește copilul: Despre școala în Marea Britanie, învățarea a 2 limbi și cele mai bune resurse de învățare pentru copilul mic

A renunțat la cariera la catedră, la Universitatea din București, pentru a deveni profesorul copilului său. “Rolul meu este fundamental pentru ca fetița noastră să poată să gestioneze schimbările din…
Vezi articolul