Rectorul Universității de Vest din Timișoara, sprijin pentru ministrul interimar al Educației: Evaluarea școlilor doctorale aduce exigențe sporite

652 de vizualizări
Marilen Pirtea / Foto: Facebook.com
Rectorul Universității de Vest din Timișoara vine cu un mesaj în sprijinul ministrului interimar al Educației, Rovana Plumb, care a stabilit recent noi reguli pentru evaluarea școlilor doctorale. “Dincolo de necesitatea unui asemenea ordin, în conținutul său pot fi identificate o serie de prevederi care vor conduce, în timp, la creșterea calității învățământului doctoral din România”, spune rectorul Marilen Pirtea.
  • Edupedu.ro a prezentat în exclusivitate noua procedură de evaluare a școlilor doctorale, aprobată la finalul săptămânii trecute, prin ordin, de ministrul interimar Rovana Plumb.
  • Procedura de evaluare nu are nici un element de verificare a plagiatelor din doctoratele din trecut, plagă veche a învățământului doctoral în România.

Într-un comunicat de presă, Marilen Pirtea, rectorul Universității de Vest din Timișoara (UVT), spune că “măsurile vizează exigențe sporite față de activitatea științifică a doctoranzilor, resurse pentru dezvoltarea lor profesională și pentru mobilități naționale și internaționale, exigențe sporite pentru existența domeniilor de studii de doctorat prin raportarea activităților științifice ale conducătorilor de doctorat la criteriile în vigoare, precum și o serie de măsuri de stimulare a internaționalizării studiilor de doctorat și de creștere a relevanței acestora în plan național și internațional”.

Singurul element “discutabil”, în opinia rectorului UVT, este “perioada de realizare a procesului de evaluare pentru toate școlile doctorale existente, luna decembrie a anului 2019 fiind un termen optimist”.

Opinia integrală a rectorului UVT, Marilen Pirtea, despre noile reguli de evaluare a școlilor doctorale:

Evaluarea școlilor doctorale, o necesitate. Decembrie 2019, termen optimist pentru finalizarea procesului

Studiile doctorale creează legătura dintre sistemul de educație și cel de cercetare autonomă reprezentând o modalitate de bază prin care se derulează cercetarea în România. Chiar dacă legea prevede foarte clar că toate ciclurile de studii sunt supuse unui proces de evaluare, acest lucru nu s-a întâmplat și în cazul studiilor doctorale, putându-se astfel concluziona că și acesta este un motiv pentru care realitatea ultimilor ani a evidențiat o multitudine de probleme în domeniu, amintind aici acuzațiile de plagiat, calitatea unor conducători de doctorat, dar și calitatea științifică discutabilă a unor teze de doctorat.

Se poate astfel spune că studiile universitare de doctorat din acest deceniu au funcționat în absența oricărui filtru extern de evaluare a calității programelor oferite, fapt de neconceput pentru un sistem de învățământ superior sănătos și competitiv. Din acest punct de vedere, rolul ARACIS este unul foarte important, atât din perspectiva asumării demersului de inițiere a acestei metodologii, cât și din perspectiva implementării acesteia.

Pe lângă ordinul de ministru privind evaluarea școlilor doctorale recent aprobat, Ministerul Educației Naționale are responsabilitatea de a asigura cadrul și mediul de lucru potrivite pentru ca învățământul superior, în general, și studiile doctorale, în particular, să-și dobândească respectul și credibilitatea în fața societății românești.

Dincolo de necesitatea unui asemenea ordin, în conținutul său pot fi identificate o serie de prevederi care vor conduce, în timp, la creșterea calității învățământului doctoral din România. Măsurile vizează exigențe sporite față de activitatea științifică a doctoranzilor, resurse pentru dezvoltarea lor profesională și pentru mobilități naționale și internaționale, exigențe sporite pentru existența domeniilor de studii de doctorat prin raportarea activităților științifice ale conducătorilor de doctorat la criteriile în vigoare, precum și o serie de măsuri de stimulare a internaționalizării studiilor de doctorat și de creștere a relevanței acestora în plan național și internațional.

Rămâne discutabilă perioada de realizare a procesului de evaluare pentru toate școlile doctorale existente, luna decembrie a anului 2019 fiind un termen optimist.

Rectorul Universității de Vest din Timișoara
Prof. univ. dr. Marilen Gabriel Pirtea

Citește și:


2 comments
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Evaluare clasa a IV-a 2019

Testarea elevilor la ortografie în primul an de gimnaziu, concurs național de scriere și recomandări pentru profesorii de limbă – măsuri propuse de ministrul Educației din Franța pentru „îmbunătățirea stăpânirii” scrisului și cititului

Elevii care intră în primul an de gimnaziu din Franța vor fi testați și la ortografie în cadrul Evaluării Naționale de la clasa a V-a pentru ca profesorii să poată…
Vezi articolul

Rectorul Universității de Agronomie: Am primit vineri solicitarea lui Sorin Cîmpeanu, urmează să o analizăm in integrum, să decidă de la nivelul școlii doctorale și o comisie de specialiști

Solicitarea făcută de Sorin Cîmpeanu pentru analizarea tezei sale de doctorat a ajuns vineri la Universitatea de Științe Agronomice și Medicină Veterinară (USAMV) din București, a declarat rectorul interimar Răzvan…
Vezi articolul

Se redeschid facultățile: numărul studenților din universitățile românești, în creștere în acest an, după intrarea în anul I a celei mai numeroase promoții de liceu din ultimii 5 ani

Universitățile românești își redeschid începând de astăzi porțile – fizice sau online – pentru peste 540 de mii de studenți la toate ciclurile de învățământ, licență, master și doctorat, după…
Vezi articolul

Important pentru orice școala digitală: soluții de protecție împotriva daunelor accidentale și garanție de pâna la 5 ani, prezentate la SMARTEdu 2023 Oradea, evenimentul anului în educația digitală – 5 iulie 2023 (P)

Lenovo cuprinde în portofoliul său soluții de protecție împotriva daunelor accidentale și garanție de pâna la 5 ani și le va prezenta în cadrul celui mai important eveniment dedicat educației…
Vezi articolul