Rectorul Universității din București: Trebuie să separăm învățământul de interesele politice de masă, populiste

411 vizualizări
Marian Preda
Marian Preda / Foto: INQUAM Photos – George Călin
Învăţământul românesc trebuie separat de „interesele politice de masă, populiste” şi focalizat pe o educaţie de calitate şi centrat pe elite, a declarat miercuri prof. Marian Preda, rectorul Universităţii din Bucureşti, citat de Agerpres. El a spus, la conferinţa „Vreau la şcoală! Despre nevoia de educaţie incluzivă şi de calitate”, că puținele resurse bugetare alocate educației și cercetării „impresia mea este că le risipim în mare parte”.

„În România, procentul din PIB alocat educaţiei este 3,5 %, Pentru cercetare alocăm 0,2 – 0,3 %, adică, aşa cum se spune în mediul academic, „nimic, virgulă ceva” din PIB, în timp ce ţinta ar fi 1%, iar la nivel european este 2% din PIB pentru cercetare. În aceste condiţii, este esenţial cum folosim aceste resurse. Pentru că impresia mea este că le risipim în mare parte”, a arătat Marian Preda.

Potrivit rectorului, sistemul de învăţământ trebuie să urmărească trei mari obiective: să alfabetizeze cetăţenii, să-i pregătească pentru inserţia pe piaţa muncii şi să producă elite în diverse domenii.

„Cu toţii avem nevoie de cei care trag înainte economia, cultura, industria, dar în această perioadă ne trebuie mari creiere care să producă un vaccin, nu ne trebuie o armată de oameni care să ştie medicină, biochimie. (…) Înainte de 1989 se împărţeau elevii între cei care mergeau la şcoli vocaţionale şi profesionale şi liceu şi doar 10% ajungeau la facultate. Doamne fereşte să spun că e bine, dar şcolile vocaţionale, şcolile profesionale au fost transformate în licee tehnologice de la care nimeni nu ia bacalaureatul. De ce investim în continuare în astfel de licee în care, în loc să înveţe o meserie, fac o teorie sterilă şi nu iau bacalaureatul?„, a detaliat rectorul Universităţii.

Nu investim deloc în învăţământul de elită, marile universităţi de patru ani cad în topurile internaţionale şi rar mai e câte una pe acolo. Nu există un program pentru marile universităţi, pentru susţinerea lor, aşa cum e în toate statele puternice şi nicio schemă de finanţare a cercetării fundamentale în învăţământul superior. De fapt, dacă ne uităm la toate acestea, vedem că tot învăţământul s-a uniformizat în jos. Marile universităţi ale noastre, ca dovadă, au un Consiliu Naţional al Rectorilor, un vot, aşa cum are o fostă şcoală post-liceală dintr-un loc de provincie. Cred că trebuie să separăm învăţământul de interesele politice de masă, populiste şi trebuie să-l focalizăm şi pe educaţie incluzivă, dar de calitate, şi pe un învăţământ centrat pe elită şi pe producerea de cunoaştere de inovaţie în societate”, a subliniat prof. Marian Preda.


3 comments
  1. Pentru îndeplinirea celor trei obiective de mai sus, cred că trebuie să se țină cont și de contextul internazional de formare a elitei, care au si două facultăți , doctoratul , cercetarea științifică, experiențe practice și concrete plecând deja din școală elementară.

  2. Buna ziua! Cum se poate realiza ” alfabetizarea cetățenilor” daca nu se ridică școlarizarea oligatorie
    până la 18 ani? Copiii și tinerii de azi sunt viitorul, dar trebuie să primească baza și instrumentele necesare acum.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Consiliul Cercetării Științifice are atribuții noi, dar mai puține de spus în privința standardelor de calitate în domeniu, prin noul Regulament de funcționare / Mai mulți membri, reguli mai precise privind conflictul de interese

Consiliul Național al Cercetării Științifice, for ce are ca scop să sprijine autoritățile în domeniul cercetării, are o serie de atribuții noi sau modificate, ca urmare a schimbărilor legislative din…
Vezi articolul

GHID Răspunsurile Ministerului Educației la cele mai frecvente întrebări despre înscrierea la creșă/grădiniță sau ludotecă 2024 / În perioada înscrierilor, părinții pot suna la un tel verde pus la dispoziție de fiecare inspectorat școlar

Ministerul Educației a publicat pe site răspunsuri la cele mai frecvente întrebări ale părinților privind înscrierea copiilor la creșă, grădiniță, ludoteci în 2024. Care sunt actele necesare, cum se alege…
Vezi articolul

Profesorii au dat peste 120 de alerte din școlile lor, în doar 24 de ore, pe HartaEdu, platforma care, în premieră în România, oferă profesorilor și membrilor societății civile posibilitatea să semnaleze urgențele din Educație. Cum funcționează (P)

Probleme de conectivitate sau lipsa tehnologiei necesare educației digitale, instituții fără sursă de apă autorizată, fără grupuri sanitare sau săli de sport, ori nevoi punctuale ale sălilor de clasă, ale…
Vezi articolul

Ce spun cititorii: “Ne-au cerut pungi pentru a pune aceste teste” / “A fost un coșmar” – Luni începe testarea elevilor. Cei mai mulți profesori și părinți din comunitatea Edupedu.ro afirmă că elevii vor face testele acasă

Majoritatea covârșitoare a părinților și profesorilor din comunitatea Edupedu.ro afirmă, cu nemulțumire cel mai adesea, că în cazul elevilor lor testarea rapidă se desfășoară acasă, nu la clasă. Luni este…
Vezi articolul