Reducerea studiului Biologiei în liceu ar fi o eroare strategică, potrivit unui memoriu al cadrelor didactice din județul Timiș trimis ministrului Daniel David: Majoritatea țărilor europene au 2-4 ore pe săptămână în curriculumul liceal, dar în România propunerile de reformă riscă să o transforme într-o disciplină opțională sau chiar să o elimine complet

1.354 de vizualizări
Foto: © Rido | Dreamstime.com
Profesorii de Biologie trag un semnal de alarmă cu privire la viitorul disciplinei în învățământul liceal din România. Un memoriu semnat de cadre didactice din județul Timiș, coordonat de profesorul Adrian Nevzat Balog, solicită Ministerului Educației și Cercetării menținerea Biologiei în trunchiul comun pentru toți anii de liceu, indiferent de filieră sau specializare. Documentul argumentează că reducerea numărului de ore afectează grav formarea elevilor și sănătatea publică pe termen lung.

„Prezentul de astăzi este efectul reducerii numărului de ore de Biologie făcută pe fugă în urmă cu 20 de ani. Elevii de atunci sunt părinții de astăzi”, scriu profesorii în memoriu.

  • Memoriul consultat de Edupedu.ro poate fi citit integral mai jos, în articol.
  • În proiectul de planuri-cadru pus în consultare de Minister, Biologia nu va mai fi predată la specializarea Mate-Info în clasa a XII-a, fiind una dintre materiile care nu mai apare nici în trunchiul-comun, nici în curriculumul de specialitate. Iar disciplina figurează cu o oră pe săptămână la curriculumul de specialitate în clasa a XI-a, Mate-Info.
  • Într-o discuția recentă cu o elevă de la Colegiul Național Mihai Viteazul din București, ministrul Daniel David a arătat că Biologia nu va fi abordată doar în cadrul unei discipline cu acest nume: „nu uitați că eu nu vreau să încarc acum toate aceste componente care țin de Biologie în zona de Biologie. Partea care ține de educație pentru sănătate, educație sexuală, educație de alt tip cu componentă biologică poate și ar trebui să fie prinsă în disciplina Consiliere și orientare, ca unități de învățare”, a spus el.

Profesorii susțin că biologia nu este doar o materie teoretică, ci un instrument vital pentru înțelegerea propriului corp și a mediului înconjurător. În contextul actual, în care România se confruntă cu probleme grave de sănătate publică – rate ridicate de boli cardiovasculare, diabet, sarcini la minore și consum abuziv de antibiotice – reducerea studiului biologiei în liceu este considerată o eroare strategică.

“Elevii au dreptul să cunoască importanța prevenției bolilor, să înțeleagă funcționarea propriului corp și impactul pe care mediul înconjurător îl are asupra sănătății lor. Eliminarea biologiei din trunchiul comun contravine principiilor educaționale europene și recomandărilor ONU,” se arată în memoriu.

Profesorii scriu că în timp ce în majoritatea țărilor europene biologia beneficiază de 2-4 ore săptămânal în curriculumul liceal, în România propunerile de reformă riscă să o transforme într-o disciplină opțională sau chiar să o elimine complet din unele specializări. Profesorii semnatari ai memoriului subliniază că o astfel de decizie ar avea efecte negative în lanț, de la pregătirea insuficientă a viitorilor studenți la medicină până la creșterea dezinformării în rândul populației.

“Avem un deficit major de educație pentru sănătate. Părinți care refuză vaccinarea copiilor, elevi care nu înțeleg procesele naturale ale corpului uman, tineri care ignoră riscurile bolilor cu transmitere sexuală. Biologia este materia care oferă răspunsuri la toate aceste întrebări și care poate combate ignoranța,” explică profesorii.

Memoriul include și o serie de soluții concrete pentru îmbunătățirea predării biologiei:

  • Menținerea biologiei în trunchiul comun la toate profilele și specializările din învățământul liceal.
  • Creșterea numărului de ore la nivelul standardelor europene.
  • Investiții în laboratoare de biologie și dotarea acestora cu echipamente moderne.
  • Includerea educației pentru sănătate în curriculum, predată exclusiv de profesori de biologie.
  • Consultarea specialiștilor din domeniul biologiei și medicinei în stabilirea planurilor-cadru.

Profesorii subliniază că aceste măsuri sunt esențiale nu doar pentru o educație mai bună, ci și pentru o societate mai sănătoasă și informată.

Aceștia trimit propuneri concrete pentru ca „biologia să devină o disciplina transversală și obligatorie”.

Cadrele didactice din județul Timiș fac apel la oficialii și specialiștii din Ministerul Educației și Cercetării să analizeze cu atenție argumentele prezentate și să mențină biologia ca disciplină obligatorie în toți anii de liceu. “Nu putem avea o generație pregătită pentru viitor fără o educație solidă în științele vieții. Sperăm ca autoritățile să înțeleagă că biologia nu este doar o materie, ci o nevoie reală pentru viitoarele generații,” scrie în memoriu profesorul Adrian Nevzat Balog.

Proiectele de planuri-cadru pentru liceu intră azi în ultima săptămână de dezbatere publică.

Memoriul cadrelor didactice din județul Timiș poate fi descărcat de aici:

Foto: ID 198708918 © Rido | Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Posibilitatea de a renunța unilateral la titlul de doctor și înlăturarea răspunderii pentru plagiate după 3 ani, forme de amnistiere a plagiatorilor în proiectul Legii învățământului superior propus de Cîmpeanu, nu mai apar în versiunea Ligia Deca

Posibilitatea dată plagiatorilor de a renunța unilateral la titlul de doctor, promovată în proiectul de Lege a învățământului superior pus în consultare publică, în vară, de fostul ministru Sorin Cîmpeanu,…
Vezi articolul