Reforma pregătirii inițiale a profesorilor în Franța: concurs de angajare încă din anul trei de facultate, stagii plătite la masterat și o nouă licență pentru învățători, din 2026

1.325 de vizualizări
Foto: © Yuri Arcurs | Dreamstime.com
Franța va introduce, din 2026, un nou parcurs de formare pentru viitorii profesori de școală primară, gimnaziu și liceu, potrivit unui dosar publicat de Ministerul Educației de la Paris. Concursurile de titularizare vor deveni accesibile de la finalul anului 3 de studii universitare (bac+3), iar pregătirea profesională va continua în cadrul unui master de 2 ani, în care candidații vor fi plătiți ca funcționari stagiari.

Reforma vine în contextul unei scăderi abrupte a numărului de candidați la examenele naționale pentru ocuparea posturilor de profesor și pe fondul rezultatelor slabe ale elevilor francezi în testele internaționale, conform datelor sintetizate în documentul oficial de prezentare al reformei, analizat de Edupedu.ro.

  • Într-un articol publicat vineri, 28 martie, Le Monde notează că premierul François Bayrou a lansat reforma formării profesorilor ca parte centrală a „programului de lucru al guvernului”, în contextul acuzațiilor de inactivitate după adoptarea bugetului în februarie. Alături de ministra Educației, Élisabeth Borne, acesta a vizitat o școală din Rueil-Malmaison, unde a anunțat oficial măsurile.
  • Reforma este prezentată ca un răspuns la „scăderea nivelului elevilor” și vizează nu doar reconstrucția formării inițiale, ci și „o reconquista a scrisului” în școală, pentru care va fi propus un plan separat în următoarele trei luni, condus de un grup de lucru prezidat de scriitorul Erik Orsenna. „Ridicarea nivelului nu se va putea face fără a reda atractivitatea profesiei didactice”, a subliniat Borne, citată de Le Monde.

De la începutul anului universitar 2026, studenții care doresc să devină profesori pentru învățământul primar vor putea urma o licență specială, denumită Licență Profesorat pentru Școala Primară (LPE). Programul va fi disponibil în toate universitățile din Franța, potrivit dosarului cu prezentarea programului, care poate fi consultat integral mai jos în articol.

Structura acestei licențe va include:

  • cursuri în toate disciplinele predate la nivelul primar, cu accent pe matematică, limba franceză și competențe lingvistice;
  • formare pedagogică inițială despre dezvoltarea copilului, evaluare, didactică și ciclurile de învățământ;
  • un modul dedicat cunoașterii sistemului educațional francez și valorilor republicane;
  • 10 săptămâni de stagii de observare și practică în școli.

Profesorii universitari vor colabora cu cadre didactice din sistemul preuniversitar în livrarea acestor cursuri, pentru a asigura o formare profesionistă și ancorată în realitatea de la clasă.

Concursurile de titularizare, devansate la finalul licenței

În prezent, concursurile pentru intrarea în profesie (CRPE, CAPES, CAPLP etc.) sunt organizate după finalizarea studiilor de master. Din 2026, aceste concursuri vor fi organizate începând cu anul al treilea de licență, pentru a atrage mai mulți candidați și pentru a permite intrarea mai rapidă într-un parcurs de formare practică.

Structura concursului pentru profesorii de școală primară (CRPE):

  • Două probe scrise: una la matematică și limba franceză, a doua pe celelalte discipline;
  • Două probe orale: una la matematică sau franceză, alta care evaluează motivația, capacitatea de a lucra cu elevii și cunoștințe din educația fizică și sportivă.

Începând cu sesiunea 2028, absolvenții licenței LPE vor fi scutiți de probele scrise și vor susține doar probele orale de admitere în corpul didactic.

Master profesional de 2 ani, cu statut de elev funcționar și stagii plătite

După promovarea concursului, formarea va continua într-un master specializat în profesia didactică, organizat în cadrul Institutelor Naționale Superioare de Profesori și Educație (Inspé).

Parcursul de formare:

  • Anul I de master: viitorii profesori vor avea statut de elev funcționar, cu o indemnizație lunară de circa 1.400 de euro, și vor efectua stagii de observare și practică;
  • Anul II de master: vor deveni funcționari stagiari, cu o indemnizație de aproximativ 1.800 de euro/lună, și vor avea responsabilitate didactică în fața unei clase, cu jumătate de normă.

Masterul va include:

  • cursuri disciplinare aprofundate;
  • formare pedagogică aplicată;
  • studiu de cazuri din clasă și reflecție pedagogică;
  • stagii în școli, monitorizate prin mentorat.

Tuturor candidaților li se va cere un angajament de a rămâne minimum 4 ani în sistemul public de educație după finalizarea formării.

Cazuri speciale și măsuri de tranziție

Pentru studenții care nu urmează LPE, dar obțin concursul la finalul licenței, vor fi introduse module de compensare în anul I de master, cu 50 de ore suplimentare de formare. De asemenea, în 2025 și 2026, va exista o perioadă de tranziție, în care vor coexista vechiul și noul sistem.

Potrivit ministrului Educației, Élisabeth Borne, această reformă are ca obiectiv dublu ridicarea nivelului de formare a profesorilor și restabilirea atractivității profesiei. „Fiecare copil învățat este un om câștigat”, a declarat oficialul, citându-l pe Victor Hugo.

Reforma vine pe fondul unui deficit major de candidați la concursuri: în 2024, aproape 3.000 de posturi au rămas vacante. De asemenea, rezultatele slabe la matematică și lectură în rândul elevilor de ciclu primar și gimnazial au accentuat presiunea asupra reformării sistemului de pregătire a cadrelor didactice.

FOTO DOCUMENT Sinteza proiectului de reformă a formării inițiale pentru profesori, a ministrei Educației Elisabeth Borne (28 martie 2025):
Cum devii profesor în Franța

În prezent, în Franța se poate preda după terminarea sistemului Bac +5: adică studii de licență (3 ani în sistemul Bologna la majoritatea facultăților, cum există și în România) și masteratul MEEF, apoi concurs de intrare în Învățământ, potrivit platformei oficiale devenirenseignant.gouv.fr, dedicată informațiilor despre intrarea în Învățământul din Republică.

Concursul de intrare în învățământ are mai multe forme. Există, pentru grădinițe și școlile primare, Concursul de recrutare a profesorilor, în traducere de la CRPE – Concours de recrutement de professeurs des écoles. Pentru învățământul secundar există CAPES – Certificat d’aptitude au professorat de l’enseignement secondaire, iar tot pentru licee sau pentru școlile înalte ori universități este necesar certificatul Agrégation.

Foto: © Yuri Arcurs | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
iulie 2023 – Ministrul Educației din Franța vrea ca profesorii să poată preda și după studiile de licență, ca răspuns la deficitul de personal / Masteratul este obligatoriu pentru cariera didactică în prezent


2 comments
  1. Interesant, atrăgător! Măcar de l-ar copia și ai noștri tot ar fi un mare CEVA, o educație făcută motivat.

  2. Interesant, deci si in Franta exista concurs national de titularizare. Poate afla si ministrul David care spunea ca acest concurs „nu e un model de buna practica”. Inclusiv in raportul OCDE din 2024 (un raport sub orice critica, facut cu lipsa totala de profesionalism) scrie cam acelasi lucru. Ca sa vedem cat balast ni se serveste…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

OFICIAL Calendar Definitivat 2025. Profesorii debutanți susțin proba scrisă pe 8 iulie, cu două săptămâni mai devreme decât în 2024. Prima inspecție are termen 7 februarie și a doua – până pe 30 mai

Calendarul examenului de definitivat 2024 a fost publicat în Monitorul Oficial. Este vorba despre ordinul ministrului educației nr. 6.614 din 11 septembrie 2024. Înscrierea profesorilor se face până pe 10…
Vezi articolul

ULTIMA ORĂ Definitivat 2024. Subiectele și baremele de corectare pentru profesorii de gimnaziu și liceu au fost publicate. Eseu despre poezia „Biografie” de Lucian Blaga, cerință pentru profesorii de Limba română

Subiectele și baremele de la Definitivat 2024 pentru profesorii din gimnazii și licee (clasele V-XII/XIII) au fost publicate de Ministerul Educației la ora 15:00. Proba scrisă a examenului durat 4 ore, între…
Vezi articolul

Peste 700 de elevi la olimpiada de fizică din București, dar din ce în ce mai puțini profesori, atrage atenția inspectorul Victor Stoica, după note greșite la corectare: Sunt posibile erori. Stăm să corectăm până la 12 noaptea și a doua zi mergem la ore

Mai multe lucrări la Olimpiada Națională de Fizică (ONF), etapa pe sectoare și județe, din Sectorul 1 al Capitalei, au primit după contestații peste 7-8 puncte în condițiile în care…
Vezi articolul

Discriminare pentru profesoare: femeile cadre didactice care vor avea 62 de ani și 5 luni la 1 septembrie 2025 și nu doresc să se pensioneze vor intra în restrângere de activitate, sau vor fi pensionate forțat, potrivit procedurii Ministerului Educației pentru reconstituirea normelor didactice, lucru care încalcă legea și contravine deciziei CCR / Profesorul anonim

Vă supun atenției faptul că, pe lângă celelalte măsuri și criterii de angajare mai mult decât discutabile, procedura pentru încadrarea profesorilor în anul școlar 2025-2026, publicată vineri 8 august 2025…
Vezi articolul

Directorii și contabilii pot folosi modulul care simplifică achizițiile publice în școli lansat de EDUS: simplifică birocrația, reduce timpul pierdut cu sarcini administrative și oferă un flux clar, intuitiv și complet digital (P)

Fiecare director sau contabil care a trecut prin procesul de achiziții publice știe cât de dificil este să gestionezi documentele, să eviți greșelile și să ții pasul cu cerințele legale…
Vezi articolul

Apel pentru formarea a 10.000 de directori și inspectori școlari, de 15 milioane de euro, lansat în consultare publică de Ministerul Educației / Vor învăța patru stiluri de leadership, cum să facă proiecte finanțate prin fonduri europene și etică și integritate

Cel puțin 10.000 de directori și inspectori școlari vor învăța patru stiluri de leadership, management financiar, inclusiv al proiectelor finanțate prin fonduri europene si cum să îmbunătățească performanța elevilor și…
Vezi articolul