Regulamentul CNATDCU, misiunile Curții de Conturi în universități și evoluția masteratului didactic intră pe agenda ședinței Consiliului Național al Rectorilor, găzduită de Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca în acest weekend

4.509 vizualizări
Foto: Pixabay.com
Regulamentul de funcționare a CNATDCU, forul care analizează acuzațiile de plagiat din tezele de doctorat, va fi analizat și discutat de rectori în ședința Consiliului Național al Rectorilor, organizată de Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca în acest weekend. Amintim că președinția rotativă a forului este deținută din decembrie de rectorul Daniel David și va fi preluată la încheierea celor 6 luni de mandat de rectorul Universității Transilvania din Brașov, Ioan Vasile Abrudan, după ce Sorin Cîmpeanu s-a suspendat din poziția de președinte CNR, preluând portofoliul de ministru al educației.

Pe agenda discuțiilor conferinței CNR care se va desfășura în perioada 25 – 27 iunie 2021 se află și masteratul didactic – prevăzut ca obligatoriu în legea educației din 2011, diluat apoi prin modificări succesive ale legii și aplicat pentru prima dată, prin pilotare, anul trecut de ministrul Monica Anisie.

Un alt subiect va fi legat de misiunea evaluărilor făcute de Curtea de Conturi, după ce instituția și-a trimis auditorii la Ministerul Educației pentru a verifica decuplarea universităților de cercetare și schimbarea standardelor minimale pentru profesori (Detalii aici).

Subiectul cel mai fierbinte al discuțiilor îl reprezintă, însă, modificarea regulamentului CNATDCU, în cazul căruia ministrul Educației a fost acuzat că vrea să înlocuiască expertiza umană exclusiv cu analiza softurilor anti-plagiat. Vicepreședinții CNATDCU au precizat pentru Edupedu.ro că a fost o interpretare greșită a prevederilor din noul regulament (Detalii despre acest caz aici).

Comunicatul integral al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca:

„Conferința Consiliului Național al Rectorilor la UBB

Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB) va găzdui, în perioada 25 – 27 iunie 2021, conferința Consiliului Național al Rectorilor (CNR).

Deschiderea evenimentului va avea loc vineri, 25 iunie 2021, de la ora 18.00, în Aula Magna a UBB, ceremonia de deschidere și mesajele Administrației Prezidențiale, ministrului Educației și ministrului Cercetării, Inovării și Digitalizării, urmând să fie transmise public pe conturile de Facebook și Youtube ale UBB. Ceremonia de deschidere va fi urmată de o sesiune de întrebări și răspunsuri asociate mesajelor transmise.

Lucrările vor continua sâmbătă, 26 iunie 2021, în Aula Magna a UBB, cu sesiuni de lucru pe teme specifice și relații instituționale.

În ceea ce privește teme specifice, acestea vor fi:

(1) Începerea anului universitar 2021-2022; 

(2) Bunele practici privind admiterea și susținerea lucrărilor de licență/master/doctorat în anul universitar 2020-2021, cu implicații pentru anul universitar 2021-2022;

(3) Misiunile universității/rankinguri academice/sisteme de evaluare-acreditare academică;

(4) Diverse.

În ceea ce privește relațiile instituționale, vor fi organizate următoarele sesiuni de discuții/analiză:

(1) CNR-Ministerul Educației (și consiliile asociate: CEMU/CNATDCU/CNFIS/CNSPIS etc.) – Adaptarea legislației/PNRR/Analiza criteriilor CNATDCU/Finanțare/Masteratul didactic/Diverse;

(2) CNR-Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării (și consiliile asociate) – Universitățile în sistemul național de CDI/PNRR/Programele și strategia națională de CDI/Open science/Diverse;

(3) CNR-ARACIS-ANC – Evaluare/Acreditare/Diverse;

(4) CNR-Curtea de Conturi a României – Analiza misiunii universității moderne/Diverse;

(5) Diverse.

Ultima zi a conferinței Consiliului Național al Rectorilor va fi dedicată întâlnirilor consorțiilor universitare și vizitării unor unități academice ale UBB.

„Eu văd această conferință CNR sub tema „Mediul academic după pandemie – Rolul autonomiei universitare/libertății academice în noua etapă!”. Este un eveniment important în care rectorii universităților din țară și reprezentanții organizațiilor studențești se întâlnesc cu autoritățile ministeriale și cu instituții importante pentru mediul academic pentru a analiza și stabili modul în care va începe și se va derula anul universitar 2021-2022, cum am trecut și ce am învățat din pandemie și cum putem stimula și proteja mediul academic din România pentru a fi performant, asigurând astfel competitivitate țării și bunăstare oamenilor. Nu în ultimul rând, în consonanță cu alte acțiuni europene și internaționale – Magna Carta Universitatum și Declarația GUILD asupra libertății academice -, voi propune colegilor o discuție (pe liniile textului de mai jos) pentru reafirmarea publică a nevoii de a proteja autonomia universitară/libertatea academică, acum când unii nu o înțeleg adecvat, iar în multe societății mai puțin democratice mulți îi forțează limitele”, afirmă rectorul UBB și președintele CNR, prof. univ. dr. Daniel David.

Daniel David – Despre autonomia universitară/libertatea academică: „Într-o definiție de lucru, autonomia universitară se referă la libertatea instituțională a universităților de a propune și implementa viziuni, strategii și tactici (politici/ regulamente/ metodologii/ proceduri/ decizii/ conținuturi etc.) proprii în componentele academice și administrative. Evident, această libertate instituțională este constrânsă de legile existente și trebuie dublată de responsabilitate socială. Dar legile existente trebuie să fie suficient de generale pentru a lăsa libertate universităților să se diferențieze competitiv prin alegerile făcute; altfel, toate devin campusuri ale autorității centrale (ministerului)! Responsabilitatea socială trebuie înțeleasă adecvat, pe intervale diferite de timp (termen scurt-mediu-lung) și pe componente diferite (ex. socio-economice vs. culturale); altfel, dacă aceasta se reduce la eficiență economică imediată, atunci rolul universităților de stimulator al dezvoltării civilizației umane se reduce drastic, în condițiile în care unele contribuții universitare nu au imediat sau nu au deloc consecințe economice, dar pot avea astfel de consecințe pe termen lung sau se pot exprima doar în schimbarea unor paradigme culturale (ex. dezvoltare durabilă/economie circulară etc.).

În plus, a condiționa activitățile universității doar de nevoile existente în prezent este o „crimă intelectuală”, universitățile având rolul nu doar de a satisface nevoile existente, dar și de a crea nevoi și interese noi, la care societatea nici nu se gândește acum. Reformulând o butadă a unui premiant Nobel, fără educație și cercetare de tip „discovery” (făcute pur și simplu din curiozitate) și cu focalizare doar pe educație și cercetare de tip „applied” (făcute din nevoi), încă perfecționam deplasarea cu calul și aruncatul suliței și aveam o durată medie de viață de aproximativ 35 de ani, nu aveam tehnologia actuală și speranța de viață de aproximativ 70 de ani. Autonomia universitară este condiția obligatorie prin care se poate obține acest echilibru necesar. În acest context, prin analogie cu autonomia universitară, trebuie spus și că libertatea academică se referă la acțiuni similare la nivel individual în cadrul unor instituții academice.

De obicei, autonomia universitară și libertatea academică sunt simultane în societățile democratice, dar acestea pot fi și divergente (spre exemplu, unele universități se pot bucura instituțional de autonomie, dar nu acordă o mare libertate academică în interior). Numai prin aceste mecanisme – autonomia universitară/libertatea academică – universitățile pot rămâne instituții care se ocupă obiectiv, creativ și competitiv de cunoaștere, fără alte intruziuni. În acest fel societatea se protejează pe ea însăși pentru a nu aluneca în obscurantism sau în cunoașterea „adevărului” prin vocea celui care strigă sau care este cel mai tare! Cum ar fi ca din 4 în 4 ani, odată cu schimbarea puterii politice, să ne schimbăm prin decizii politice conținuturile/ programele academice, cultura organizațională și leadershipul, nu mai vorbesc de numiri politice pe posturi, așa cum se întâmplă în multe instituții publice? Cum ar fi să închidem programele care sunt deficitare economic și/sau nu au consecințe economice directe sau relație imediată cu piața muncii (ex. științe precum fizică, chimie, biologie, studiul limbilor clasice, precum greaca, latina, zona de artă-cultură etc.)? Cum va arăta în 20 de ani lumea fără acestea? Vom avea iarăși vrăjitori și astrologi de stat la „curtea” puterii?

Societățile totalitare și/sau politicienii ignoranți percep autonomia universitară/libertatea academică drept un potențial pericol, deoarece scapă controlului lor, și în consecință încearcă să o atace prin defăimare (ex. vorbind de „feude universitare”), legi inflexibile și detaliate, prin modul de condiționare a resurselor (ex. ce să studiem) și/sau prin denaturări ale mecanismelor (ex. responsabilitatea socială este redusă la eficiență economică). Evident că sub cupola autonomiei universitare/libertății academice se întâmplă și aici unele abuzuri (mai mari sau mai mici, în funcție de instituție/țară). Dar aici este ca în democrație: este un sistem bun, în care se întâmplă și lucruri rele, iar rolul nostru este să protejăm sistemul (democrația sau autonomia/ libertatea academică) reducând posibilitatea lucrurilor rele/apariției derapajelor, nu să renunțăm sau să atacăm democrația sau autonomia/libertatea academică. În final, autonomia/libertatea academică înseamnă propria libertate și bunăstare și competitivitatea țării!”.

Sursă foto: Pixabay.com


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Biziday: Ministrul de Interne din Marea Britanie cere revizuirea sistemului de acordare a vizelor pentru studenții străini, despre care spune că a devenit mai des o metodă de imigrare decât una de atragere a valorilor

Ministrul de Interne al Marii Britanii a declarat că studenții internaționali ar putea „submina integritatea și calitatea sistemului universitar britanic”, folosindu-se de cursurile universitare ca de o „modalitate ieftină” de…
Vezi articolul

Explicațiile Universității din București pentru condițiile impuse la admiterea la Facultatea de Teologie, reclamată la Consiliul pentru Combaterea Discriminării: 1 articol de Constituție, 7 articole de lege, plus prevederile Protocolului cu BOR pentru predarea religiei /  Instituția de învățământ superior “nu poate emite decizii împotriva legislației în vigoare”

Un articol din Constituția României, 2 articole din noua Lege a învățământului superior, 5 articole din Legea privind libertatea religioasă și regimul cultelor, plus șapte articole ale Protocolului pentru predarea…
Vezi articolul

Jurnalista Emilia Șercan, despre hotărârea Comisiei de Etică a ASE în cazul acuzațiilor de plagiat aduse lui Mircea Geoană: O decizie „mizerabilă” / Comisia „se face că nu vede grosul plagiatului”

Jurnalista Emilia Șercan, cea care a lansat acuzația de plagiat la adresa secretarului general adjunct al NATO Mircea Geoană, printr-un articol publicat în Pressone.ro, califică drept „mizerabilă” decizia exprimată de…
Vezi articolul
Babeș-Bolyai - Mobilități virtuale

Universitatea Babeș-Bolyai: Suntem cea mai reprezentativă universitate din țară în cercetare, potrivit Indicatorilor Esențiali de Știință din sistemul Web of Science

Universitatea Babeș-Bolyai arată, într-un comunicat emis luni, că este “cea mai reprezentativă universitate românească în cercetarea științifică, atât global, cât și pe domenii”, conform Indicatorilor Esențiali de Știință (ESI –…
Vezi articolul

Ateliere gratuite de educație cinematografică pentru elevi și profesori, la UNATC, în Săptămâna „Școala altfel”: vizite pe platoul de filmare, lecții de montaj și de istorie a filmului / Profesoara Iulia Voicu: Învățăm să navigăm conștient într-o lume inundată de imagini

Un atelier gratuit de educație cinematografică, despre istoria filmelor, montaj, creare de film, selecție și interpretare de imagini este organizat pentru elevi și profesori la Universitatea Națională de Arte Teatrale…
Vezi articolul

Universitatea din Craiova va trece la cursuri online de la sfârșitul lui noiembrie până la jumătatea lunii martie / Instituția vrea să valorifice infrastructura creată pentru cursuri online în pandemie, dar să facă și economii la energie

Toate cele 12 facultăţi ale Universităţii din Craiova vor intra în sistem de predare online începând cu 28 noiembrie până pe 19 martie 2023, însă examenele se vor ţine faţă…
Vezi articolul