Respectul nu se obține prin lege – poziția Consiliului Național al Elevilor cu privire la propunerea legislativă privind învestirea profesorilor cu statutul de autoritate publică

2.159 de vizualizări
Foto: Facebook Consiliul National al Elevilor
Elevii se opun proiectului de lege care vizează învestirea cadrelor didactice cu statutul de autoritate publică. „Nu puține sunt cazurile în care unii profesori, în profilul cărora putem distinge lipsa vocației necesare pentru îndeplinirea acestei meserii, abuzează elevii, mai ales pe cei cu probleme emoționale sau cu dificultăți de integrare în mediul educațional”, spune Consiliul Național al Elevilor.
  • Reacția elevilor vine în contextul în care Comisia de învățământ a Senatului discută astăzi, în ședință comună cu Comisia juridică, două proiecte de lege inițiate de PSD care au ca obiectiv învestirea profesorilor „cu exerciţiul autorităţii publice pe timpul şi în legatură cu îndeplinirea atribuţiilor de serviciu”. Proiectele de lege aflate pe ordinea de zi de astăzi, aici

Reprezentanții tinerilor se declară de părere că „respectul și colaborarea dintre cei mai importanți actori de pe scena învățământului – elevii și profesorii – trebuie construit natural, această lege blocând respectul organic care ar putea fi nutrit în comunitățile școlare”.

„Conform Raportului privind implementarea Statutului Elevului la nivel național din anul școlar 2018- 2019, realizat de către Consiliul Național al Elevilor, 41% dintre respondenți au mărturisit că le-a fost afectată integritatea fizică și/sau morală în mediul școlar, aspect care ne determină să credem că este necesară adoptarea unor măsuri concrete, pliate pe climatul din fiecare școală, pentru a elimina violența din sistem”, susțin elevii.

Comunicatul integral al Consiliului Național al Elevilor:

„Respectul nu se obține prin lege – poziția Consiliului Național al Elevilor cu privire la propunerea legislativă privind învestirea cadrelor didactice cu statutul de autoritate publică

Consiliul Național al Elevilor, structura de reprezentare a elevilor din România, se opune propunerii legislative prin care se dorește învestirea cadrelor didactice cu statutul de autoritate publică. În cadrul misiunii și viziunii noastre, educația de calitate primează, iar acest deziderat nu poate fi obținut decât prin colaborarea tuturor părților interesate, anume elevi, profesori și părinți, membri ai comunității școlare. Nu considerăm deloc benefică acordarea statutului de autoritate publică profesorilor, întrucât suntem de părere că respectul pe care aceștia și-l doresc din partea elevilor și părinților, respect absolut necesar pentru buna desfășurare a actului instructiv-educativ, nu poate fi reglementat printr-o lege.

Admitem că un climat de ordine și respect este esențial în școlile din România, însă oferirea
autorității de a lua decizii oportune, care să îi permită să mențină un mediu adecvat în timpul procesului de predare-învățare-evaluare, dar și a dreptului de a aplica sancțiuni disciplinare beneficiarilor primari, conform regulamentului de organizare și funcționare al unității de învățământ nu va încuraja la colaborare și respect reciproc între elevi și profesori, ci, din contră, va contribui la distrugerea relațiilor dintre aceștia.

Nu puține sunt cazurile în care unii profesori, în profilul cărora putem distinge lipsa vocației necesare pentru îndeplinirea acestei meserii, abuzează elevii, mai ales pe cei cu probleme emoționale sau cu dificultăți de integrare în mediul educațional, iar cazurile în care drepturile elevilor sunt încălcate de către profesori sunt chiar mai numeroase. Suntem de părere că respectul și colaborarea dintre cei mai importanți actori de pe scena învățământului – elevii și profesorii – trebuie construit natural, această lege blocând respectul organic care ar putea fi nutrit în comunitățile școlare.

Din punct de vedere juridic, oferirea statutului de autoritate publică acordă profesorilor un avantaj în situațiile de conflict dintre elevi și profesori (prezente în școli din cauza diferenței dintre mentalități), avantaj care, deși în aparență pare a fi un lucru pozitiv, va avea efecte grave în sistem. Conform Raportului privind implementarea Statutului Elevului la nivel național din anul școlar 2018- 2019, realizat de către Consiliul Național al Elevilor, 41% dintre respondenți au mărturisit că le-a fost afectată integritatea fizică și/sau morală în mediul școlar, aspect care ne determină să credem că este necesară adoptarea unor măsuri concrete, pliate pe climatul din fiecare școală, pentru a elimina violența din sistem, din fiecare sală de clasă. Acordarea statutului de autoritate publică anulează orice speranță de a obține un parteneriat echitabil tripartit, elev-părinte-profesor.

„Ne dorim sprijin și colaborare, iar pentru acestea, Consiliul Național al Elevilor se angajează să monitorizeze, în continuare, atât respectarea drepturilor, cât și a obligațiilor pe care elevii le au ca membri ai comunității școlare, să vină cu propuneri concrete pentru a soluționa cazurile de abuz din școlile din România, atât cele unde victime sunt elevii, cât și cele unde victime sunt cadrele didactice. Însă nu putem să acceptăm această propunere legislativă, deoarece nu o considerăm a fi benefică pentru sporirea calității sau a siguranței care ar trebui să caracterizeze sistemul educațional.” – a declarat Antonia Pup, președintele Consiliului Național al Elevilor.

 


3 comments
  1. Dar legea „celor 7 ani de acasa” doreste CNE-ul ?
    Copiii care nu-si respecta profesorii sunt, de regula, care nu-si respecta nici parintii !

  2. Recunosc: nu am avut rabdare sa citesc tot articolul.
    Mai ales argumentarea C.N.E! Bla, bla, bla…
    O lege despre „7 ani de acasa” doreste C.N.E! Ar fi suficient!
    Iar copiii care nu isi respecta profesorii sunt, de regula, cei care nu-si respecta parintii !!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

În Harghita și Covasna, unii copii români și maghiari comunică între ei în limba engleză / Autoritățile reclamă probleme în sistemul de educație / ”Trebuie învățați copiii să înțeleagă, când merg la piață și nu reușesc să vorbească românește”

Unii copii români și maghiari vorbesc între ei în limba engleză în județele Harghita și Covasna, pentru a se putea înțelege între ei, reclamă președintele CJ Harghita, Borboly Csaba. El…
Vezi articolul

Comportamentul elevilor, absenteismul și nevoile educaționale speciale – priorități în reforma inspecțiilor Ofsted, forul englez responsabil cu asigurarea calității în învățământul din Anglia

Inspecțiile în școlile din Anglia, organizate de Ofsted, echivalentul englez al Agenției Române pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP), vor trece printr-o reformă accelerată în perioada următoare, conform unui…
Vezi articolul

Critici pentru „cea mai mare investiție” în cercetarea românească – O scrisoare deschisă acuză vicii de procedură în competiția pentru Centrele de excelență, în valoare de 1,6 miliarde lei / Răspunsul lui Adrian Curaj, UEFISCDI: Regulile au fost „puține, clare și publice” și trebuie respectate

Modul de desfășurare a uneia dintre cele mai importante competiții din cercetarea românească, cea pentru Centrele de excelență, cu o valoare totală de 1,6 miliarde de lei, este criticat într-o…
Vezi articolul