Rezultatul discuțiilor de câteva ore, de la Guvern, pe măririle salariale ale profesorilor – Hăncescu, FSLI: A rămas ca domnul ministru de Finanțe să-și mai facă noi calcule / Cîmpeanu: Discuțiile au fost constructive

11.776 de vizualizări
Foto: gov.ro
Discuțiile dintre reprezentanții guvernului și sindicatele din Educație privind măririle salariale ale profesorilor, care trebuiau să ducă la un acord semnat încă de vineri, au rămas în impas momentan. În urma ședinței de marți, care a durat 3 ore și care a fost prezidată de ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, s-a stabilit că vor mai urma și alte ședințe. Asta fiindcă Ministerul de Finanțe va face niște calcule, potrivit liderilor sindicali participanți. Momentan, statul are cheltuieli foarte mari și cu subvențiile pentru gaze, au explicat reprezentanții sindicatelor. Văzută dintr-un alt unghi, din cealaltă parte a mesei, situația este chiar bună, după cum spune ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, pentru Edupedu.ro, într-un mesaj foarte scurt: „discuțiile au fost constructive”.

Întrebat dacă s-a semnat azi un acord cu Guvernul, președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), Simion Hăncescu, a răspuns: „Nu, nu, pentru că discuțiile vor continua, au fost constructive, dar nu suficiente”.

Întrebat dacă Guvernul vrea în continuare ca acordul să fie semnat doar cu Ministerul Educației, nu direct cu Executivul implicând și ministerele care pot gestiona măririle salariale ale profesorilor, respectiv Finanțele și Munca, Hăncescu a răspuns: „Nu am acceptat semnarea doar cu Ministerul Educației, i-am spus clar premierului că cel puțin cei doi miniștri ai Finanțelor și Muncii trebuie să fie semnatari”.

Întrebat ce au zis cei de la Guvern despre această cerință, Hăncescu a spus că „nu au dat un răspuns foarte clar, dar bănuiesc că vor accepta”.

„Problema de fond este să vedem dacă se va ajunge la o înțelegere până la urmă, pentru că lucrurile nu sunt clare în ceea ce privește partea cea mai importantă cu creșterile salariale. Acolo e problema fiindcă se invocă niște cheltuieli mari cu subvențiile la gaze, constrângeri bugetare. Aici lucrurile sunt neclare, deocamdată trebuie să-și facă niște calcule”, a mai spus Hăncescu.

La rândul său, Ionel Barbu, secretarul general al Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” a declarat pentru Edupedu.ro că vor mai urma discuții cu Ministerul de Finanțe.

„Deocamdată nu s-a finalizat nimic, a rămas ca domnul ministru de Finanțe să-și mai facă noi calcule, noi socoteli, și să fim invitați la noi discuții probabil în zilele următoare… așteptăm. Acordul îl vom semna cu toate cele trei ministere implicate, nu ar avea sens să fie semnat doar cu Ministerul Educației”, a spus Barbu.

Mai jos, cronologia promisiunilor privind semnarea unui acord între sindicatele din Educație și Guvern:

Decembrie 2021 – sindicatele profesorilor declanșează acțiuni de protest când se publică un proiect de ordonanță care nu acorda nicio creștere salarială în 2022 pentru acest domeniu. Încep strângerea de semnături pentru declanșarea unei greve de amploare. Guvernul modifică proiectul și acordă 4,5% creștere salarială de la 1 ianuarie 2022, cu plata în februarie. Nemulțumite, sindicatele solicită creștere cu 16% și au loc proteste în fața Guvernului și pichetări de prefecturi și inspectorate școlare. Sindicatele lansează referendumul pentru declanșarea grevei generale din 10 ianuarie.

Ianuarie 2022 – sindicatele își revin greu din amorțeala de după vacanța de iarnă, dar la jumătatea lunii anunță grevă de avertisment. Pe 19 ianuarie timp de 2 ore toate școlile în care erau membri de sindicate au sistat activitatea în intervalul 11-13.

21 ianuarie 2022 – După o întâlnire la Guvern cu sindicatele din Educației, premierul Ciucă declară: „În colaborarea cu dumneavoastră (n. red. sindicatele) plecăm de la dorința comună de a susține prestigiul dascălilor, de a motiva cadrele didactice și de a plăti corect munca fiecărui angajat din sistemul de învățământ pentru a avea, în viitor, oameni bine pregătiți și educați”. Termenul asumat pentru finalizarea negocierilor și asumarea de către Guvernul României pentru un acord cu reprezentanții federațiilor sindicatelor reprezentative din învățământ este 4 februarie 2022.

3 februarie 2022 – Citește cronologia acordurilor din Educație, din ultimii ani.

4 februarie 2022 – nu are loc nici semnarea acordului, iar negocierile care ar fi trebuit să fie finalizate, nici măcar nu au început, reclamă abia pe 5 februarie sindicatele. Negocierile ar fi trebuit să fie conduse și coordonate de ministrul Sorin Cîmpeanu, dar acesta nu inițiază vreun demers, potrivit sindicatelor.

5 februarie 2022sindicatele amenință partidele cu continuarea protestelor, dacă nu ies public cu o poziție, dacă susțin sau nu un acord în Educație.

7 februarie 2022 – premierul are o întâlnire cu ministrul Cîmpeanu sub pretextul România Educată, dar mesajul transmis e că se vor întâlni cu sindicatele marți, iar un eventual acord ar putea fi semnat între reprezentanții profesorilor și Ministerul Educației. Declarativ, o parte din sindicate susțin că nu sunt de acord cu această variantă.

Citește și:
Sindicatele din Educație vor acord cu Guvernul, nu doar cu Ministerul Educației. Nistor, FSE Spiru Haret: Nu este suficient atâta vreme cât banii și modificările legislative sunt la alte două ministere

1 comentariu
  1. Ne scuipa astia intre ochi ca pe niste jeguri. Ce tupeu, ce nesimtire. Au cheltuieli cu gazele???? Dar noi nu avem de 3 ani numai cheltuieli cu copiii altora????

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

You May Also Like
Foto: © Kantver - Dreamstime.com

Titularizarea pe perioadă determinată ar putea face învățământul românesc mai adaptat la dinamica societății, spune ministrul Educației: Cu siguranță există voință politică

Titularizarea pe perioadă determinată și nu nedeterminată, cum este în prezent, ar putea face învățământul românesc „mai adaptat la dinamica societății”, spune ministrul Educației Sorin Cîmpeanu la EuropaFM. Cîmpeanu a…
Vezi articolul

Coaliția de Guvernare a decis „acordarea unui sfert din diferența de salariu, în conformitate cu legea salarizării unitare, cuvenită salariaților din sistemul public”. Ce înseamnă asta pentru profesori și personalul din Educație

Acordarea unui sfert din diferența de salariu în conformitate cu legea salarizării unitare cuvenită salariaților din sistemul public este una din deciziile anunțate în urma ședinței liderilor din coaliție de…
Vezi articolul

Trecerea de la cretă, la tabla inteligentă – „reformă radicală”, „aproape de a fi implementată”, anunțată de ministrul Educației, prin PNRR: Și acele cadre didactice care sunt mai puțin familiarizate, încă, cu mediul digital vor putea să scrie normal pe acea tablă, exact așa cum scriu și cu creta

Toate clasele vor fi dotate cu table inteligente, a anunțat ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, într-un briefing de presă la Guvern. Pentru această „reformă radicală”, cum a numit-o oficialul, autoritățile române…
Vezi articolul

Profesoara de limba română Mirela Tanc, câștigătoare a Global Teacher Award 2020: Bucuria elevilor mei mă mână pe mine mai departe / Pentru orele de acasă mi-am folosit și mai mult imaginația, creativitatea și ingeniozitatea

Profesoara Mirela Tanc de la Școala Gimnazială „Oltea Doamna” din Oradea, județul Bihor, a fost anunțată drept câștigătoare a unuia dintre Global Teacher Award 2020, premii ce recunosc un profesor…
Vezi articolul