Rol mai puternic pentru studenți în Alianțele de Universități europene, mai mult sprijin pentru mobilitate și mai multă digitalizare: poziția Alianței organizațiilor de studenți din România privind Spațiul European al Educației

165 de vizualizări
Foto: © Gaudilab | Dreamstime.com
Studenții trebuie să participe mai mult la guvernanța Alianțelor de Universități Europene, mobilitatea fizică trebuie să-și păstreze importanța, iar Monitorizarea libertății academice trebuie inclusă în raportările europene privind statul de drept. Acestea sunt câteva dintre măsurile cerute de Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) într-o poziție cu privire la recentele inițiative ale Comisiei Europene cu privire la învățământul superior – Strategia pentru universități și Propunerea de recomandare privind punțile de cooperare în învățământul superior european.

Alte puncte marcate de organizația românească a studenților, în poziția sa:

  • monitorizarea aspectelor legate de dimensiunea socială a educației în Semestrul European
  • adoptarea unui Cod European al Drepturilor Studentului drept precondiție pentru finanțare din fondurile UE
  • participarea adecvată a studenților în guvernanța Spațiului European al Educației

Alte propuneri și cereri:

  • creșterea eforturilor de digitalizare 
  • finanțarea suplimentară a mobilităților fizice
  • implementarea de către Guvern a cardului european al studentului drept document care să înlocuiască carnetul de student și să servească mai multor funcționalități
  • implicarea universităților în dezvoltarea sustenabilă și tranziția climatică.

Organizația apreciază, pe de o parte, că “documentele elaborate de Comisia Europeană exprimă tendința pozitivă accentuată de-a lungul ultimilor ani de a crește implicarea Uniunii Europene în sfera învățământului superior”. Pe de altă parte, ANOSR notează “experiența negativă a implementării unor demersuri precedente stabilite de instituțiile europene, precum implicarea tinerilor în elaborarea Planurilor Naționale de Redresare și Reziliență, un eșec în multe state membre UE pe care Comisia l-a ignorat și nesancționat în ciuda reglementării prin norme imperative”.

Propunerile ANOSR, integral:
Comunicatul ANOSR, integral:

“Propunerile studenților privind dezvoltarea Spațiului European al Educației și implementarea efectivă în România

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) a lansat astăzi o poziție privind cele două inițiative ale Comisiei Europene în domeniul învățământului superior, raportându-se atât la contextul internațional, menționând măsuri pe care studenții le așteaptă de la Spațiul European al Educației, cât și la acțiunile care trebuie luate la nivel național pentru ca sistemul de învățământ superior românesc să nu piardă, din nou, ritmul tendințelor europene. 

Poziția ANOSR face referire la Comunicarea Comisiei Europene privind O strategie europeană pentru universități și la Propunerea de Recomandare a Consiliului referitoare la construirea de punți pentru o cooperare eficientă în învățământul superior european. Documentele elaborate de Comisia Europeană exprimă tendința pozitivă accentuată de-a lungul ultimilor ani de a crește implicarea Uniunii Europene în sfera învățământului superior. 

La nivel european, poziția ANOSR a pornit de la revendicările Organizației Europene a Studenților (European Students’ Union), federația europeană care reprezintă studenții și în care ANOSR reprezintă studenții din România, și de la experiența negativă a implementării unor demersuri precedente stabilite de instituțiile europene, precum implicarea tinerilor în elaborarea Planurilor Naționale de Redresare și Reziliență, un eșec în multe state membre UE pe care Comisia l-a ignorat și nesancționat în ciuda reglementării prin norme imperative. 

Printre măsurile necesare detaliate în poziție se regăsesc: creșterea participării studenților în guvernanța Alianțelor de Universități Europene și a impactului efectiv resimțit de studenți, menținerea importanței mobilităților fizice, monitorizarea aspectelor legate de dimensiunea socială a educației în Semestrul European, monitorizarea libertății academice în cadrul raportului Uniunii Europene privind Statul de Drept, adoptarea unui Cod European al Drepturilor Studentului drept precondiție pentru finanțare din fondurile UE. De asemenea, de importanță crucială este participarea adecvată a studenților în guvernanța Spațiului European al Educației. Fără actorii interesați implicați formal, Spațiul European al Educației ar ajunge să reprezinte un exemplu negativ, un spațiu european al miniștrilor și un regres față de ceea ce reprezintă o normalitate în sistemul Procesului Bologna. 

Pe de altă parte, numărul de acțiuni propuse de Comisie, precum și gradul de coordonare și colaborare așteptat la nivel european sunt fără precedent pentru Uniunea Europeană în acest domeniu și vor avea efecte pozitive profunde asupra învățământului superior din Europa, în domenii precum cooperarea europeană, tranziția verde și digitală, dezvoltarea de competențe pentru studenți. Participarea studenților, transparența și învățământul centrat pe student trebuie să fie în centrul acestor inițiative nu doar la nivel de valori, ci și de măsuri și obiective. 

Tocmai din acest motiv, ANOSR a elaborat un set de propuneri dedicate implementării inițiativelor la nivel național, pornind cu un plan de măsuri transparent care să fie asumat de Ministerul Educației. Complexitatea schimbărilor de la nivel european reclamă acțiuni coordonate și rapide la nivel național. În acest sens, alianța RO European Universities reprezintă un mod de a valorifica experiența universităților românești membre în alianțe și exemplu de bună practică de promovat la nivel european. 

Printre domeniile relevante și măsurile propuse de ANOSR și detaliate în poziție se regăsesc: creșterea eforturilor de digitalizare (declarația ANOSR din 2020, „Asumare reală, nu slogan” rămâne valabilă), finanțarea suplimentară a mobilităților fizice, implementarea de către Guvern a cardului european al studentului drept document care să înlocuiască carnetul de student și să servească mai multor funcționalități, implicarea universităților în dezvoltarea sustenabilă și tranziția climatică, inclusiv prin a deveni exemple de structuri care activează sustenabil. 

De asemenea, pentru implementarea adecvată a obiectivelor europene, este urgent să fie finalizate restanțe acumulate în timp, precum: dezvoltarea adecvată și utilizarea rezultatelor învățării, recunoașterea învățării în contexte non-formale și informale, mecanisme energice de adresare a inechității din sistemul de învățământ superior românesc (fiind de notorietate plasarea sa în topurile europene referitoare la inechitate), inclusiv printr-o strategie națională și strategii universitare privind dimensiunea socială a educației. Alte teme adresate în poziție se referă la importanța adoptării unei Metodologii naționale de evaluare și formare continuă a cadrelor didactice (prevăzută de 10 ani în Legea educației), care să sprijine inovația pedagogică, și creșterea calității stagiilor de practică

„Într-un moment în care status-quoul european în sfera învățământului superior se transformă, sunt două opțiuni pe masă: să fii refractar sau să te adaptezi inteligent. Prima variantă presupune opoziția la schimbări sau mimarea lor fără conținut sau susținere reală prin contribuții europene și măsuri naționale. A doua variantă, pe care ANOSR o susține prin propuneri de îmbunătățire la nivel european și măsuri de implementare la nivel național, este de a utiliza acest context în interesul comunităților universitare, reducând decalajele, crescând performanța și integrarea europeană a învățământului românesc și prioritizând acele acțiuni care pot produce efectiv o îmbunătățire pentru beneficiari”, a declarat Horia-Șerban Onița, președintele ANOSR.” 

Foto: © Gaudilab | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Citește și:
Universitatea din București își prezintă poziția în dezbaterea privind viitorul învățământului superior european: alianțele sunt cheia, dar au nevoie de sprijin inclusiv financiar din partea Comisiei și a statelor / Identitatea universităților să fie protejată
Strategia propusă la nivel UE pentru universități, ce prevede extinderea Universităților Europene și diploma europeană, salutată cu unele rezerve de asociațiile internaționale din domeniu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cluj-Napoca și Timișoara depășesc București în clasamentul global QS al celor mai bune orașe pentru studenți. Absente din ranking în anii anteriori, orașele românești apar pe ultimele locuri în cea mai recentă ediție a QS Best Student Cities / Londra – pe primul loc

Orașele Cluj-Napoca, Timișoara, București și Iași reprezintă România în cel mai recent ranking global QS al celor mai bune orașe pentru studenți, ranking în care centrele universitare românești nu au…
Vezi articolul

Moldova: Reforma instituțiilor de învățământ superior – mărul discordiei între partidul Maiei Sandu și reprezentanții universităților, pe fondul prăbușirii demografice care scade rapid numărul de studenți

Reforma universitară din Republica Moldova încinge spiritele între reprezentanții guvernării și reprezentanții instituțiilor de învățământ superior. Ștefan Urâtu, fost lector al Universității de Stat din Tiraspol, califică decizia autorităților de…
Vezi articolul

Elevii de liceu sud-coreeni, în fața examenului de admitere la facultate. Avioanele au fost ținute la sol în timpul testului audio la limba străină și orarul de lucru a fost decalat pentru evitarea aglomerației

Jumătate de milion de sud-coreeni au susţinut joi examenul naţional de admitere la facultate, pentru prima dată după patru ani când acest test, deseori considerat crucial în societatea sud-coreeană foarte…
Vezi articolul
dunarea de jos

Încercarea rectorului Universității Dunărea de Jos din Galați de a bloca ordinul de ministru prin care nu a fost confirmat în funcție, respinsă de Curtea de Apel Galați. Decizia poate fi contestată

Magistrații Curții de Apel Galați i-au respins rectorului Universității Dunărea de Jos din Galați, Puiu Lucian Georgescu, cererea de ordonanță președințială în contencios administrativ, prin care a încercat anularea ordinului…
Vezi articolul

Clasamentul universităților românești în funcție de predare, cercetare, venituri din industrie – potrivit rankingului universităților din țările emergente THE 2020, dominat de China și Rusia

Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca este instituția de învățământ superior din România cu cea mai înaltă poziție în clasamentul pe 2020 al universităților din țările cu economie emergentă și singura aflată…
Vezi articolul