S-au modificat denumirile grupelor de meserii în învățământ: grupa „educatori în învățământul preșcolar” devine „profesori și educatori pentru educație timpurie”, „paznicii” devin „lucrători în servicii private de securitate”

23.609 vizualizări
Foto: Freepik.com
Denumirile mai multor grupe profesionale din sistemul educațional au fost actualizate printr-o Hotărâre de Guvern, publicată deja în Monitorul Oficial. Actul normativ este emis de Ministerul Muncii, care argumentează modificarea ca fiind necesară după intrarea în vigoare a noii legi a Educației. De menționat că legea Educației 198/2023 a intrat în vigoare pe 3 septembrie 2023, iar hotărârea de guvern din prezent este adptată la mai bine de un an de la acel moment.

Conform hotărârii pentru modificarea anexei la Hotărârea Guvernului nr. 1.352/2010 denumirile se modifică astfel:

  • Grupa minoră „234 Profesori în învățământul primar și preșcolar” se redenumește ca „234 Profesori în învățământul primar și educație timpurie”.
  • Grupa de bază „2342 Educatori în învățământul preșcolar” se redenumește ca „2342 Profesori și educatori pentru educație timpurie”.
  • Grupa minoră „531 Personal de îngrijire copii inclusiv în servicii- suport pentru învățământul preșcolar, primar și gimnazial” se redenumește ca „531 Personal de îngrijire copii inclusiv în servicii-suport pentru educație timpurie, învățământ primar și gimnazial”.
  • Grupa de bază „5312 Personal în domeniul serviciilor-suport pentru învățământul preșcolar, primar și gimnazial” se redenumește ca „5312 Personal în domeniul serviciilor-suport pentru educație timpurie, învățământ primar și gimnazial”.
  • Grupa de bază „5414 Paznici” se redenumește ca „5414 Lucrători în servicii private de securitate”.

Hotărârea pentru modificarea anexei la Hotărârea Guvernului nr. 1.352/2010 privind aprobarea structurii Clasificării ocupațiilor din România — nivel grupă de bază, conform Clasificării internaționale standard a ocupațiilor — ISCO 08:

Fundamentarea actului normativ:

„În anul 2023, a fost adoptată Legea nr. 198/2023 – Legea învățământului preuniversitar, amendată ulterior. Acest act normativ asigură, în prezent, cadrul legal pentru exercitarea, sub autoritatea statului român, a dreptului fundamental la învățătură pentru antepreșcolari/preșcolari și elevi, reglementând sistemul de educație preuniversitar ca parte integrantă a învățământului național, precum și statutul personalului didactic de predare, auxiliar și de conducere din unitățile de învățământ de stat, particulare și confesionale, autorizate sau acreditate, respectiv personalului didactic care îndeplinește funcții de îndrumare și control, precum și celorlalte categorii de personal didactic aferente acestui sistem.

Astfel, în ceea ce privește primul nivel al învățământului preuniversitar, respectiv cel de educație timpurie (de la 3 luni la 6 ani), acesta este reglementat la art. 15 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, ca fiind format din învățământul antepreșcolar (3 luni – 3 ani) și învățământul preșcolar (3 – 6 ani). Prevederea legală menționată este concordantă cu Raportul „România Educată”, asigurând reformarea abordării conceptului de educație timpurie, ca parte a sistemului de educație.

De asemenea, la art. 165 alin. (1) lit. a) din actul normativ invocat, sunt stabilite funcțiile didactice de predare pentru nivelul de educație timpurie, respectiv: „educator/educatoare, profesor pentru educație timpurie, pentru care se normează câte un post la fiecare grupă de beneficiari primari. În unitățile de învățământ cu program prelungit, personalul didactic se normează pe ture.”

În plus, la art. 192 alin. (1) din aceeași lege este stabilit personalul didactic auxiliar pentru primul nivel al învățământului preuniversitar, iar la lit. p) se regăsesc „infirmiere în educația timpurie, îngrijitoare în educația timpurie.”

Ținând cont de prevederile Legii nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, și luând în considerare că structura COR nu cuprinde grupe distincte în care să fie încadrate ocupațiile din învățământul antepreșcolar, Ministerul Educației a propus Ministerului Muncii și Solidarității Sociale redenumirea a 2 grupe minore și 2 grupe de bază din COR, inclusiv completarea descrierilor acestora și introducerea a 2 noi ocupații: profesor pentru educație timpurie și îngrijitoare în educația timpurie”.


2 comments
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Câte 20 de profesori și directori din 216 școli participă, în martie și aprilie, la Studiul Principal TALIS 2024, făcut de OCDE în 50 de state, printre care și România / Cercetarea are și un modul de evaluare a cunoștințelor pedagogice generale ale profesorilor

Eșantionul TALIS 2024 are, în România, 4.000 de profesori participanți, potrivit unui comunicat dat de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație. Eșantionarea și alegerea profesorilor a fost făcută…
Vezi articolul

Autorizația de securitate la incendiu și autorizația sanitară, eliminate explicit prin lege dintre condițiile pentru autorizarea provizorie sau acreditarea școlilor și grădinițelor, în proiectul legii Deca a învățământului preuniversitar – surse

Existența autorizației de securitate la incendiu și a autorizației sanitare de funcționare nu ar mai trebui verificată atunci când viitorul organism care se va ocupa de autorizarea și acreditarea școlilor…
Vezi articolul

CLASAMENT Universitatea din București, Universitatea Babeș-Bolyai, ASE București și Universitatea Lucian Blaga – primele dintre cele 17 universități românești incluse în Times Higher Education Impact Ranking 2023

Universitatea din București este prima dintre cele 17 instituții românești de învățământ superior incluse în ediția din acest an a clasamentului global Times Higher Education Impact Ranking. Publicat joi, acesta…
Vezi articolul

Școala Părinților face apel la includerea educației parentale într-un program național. Studiu World Vision: 9 din 10 copii şi-ar dori ca părinții să fie informați despre efectele violenței

De Ziua Internaţională a Familiei, sărbătorită pe 15 mai, soluția propusă de World Vision România este includerea cursului Școala Părinților, acreditat de Ministerul Educației Naționale, într-un program integrat la nivel…
Vezi articolul

Ministrul român al educației a criticat dur școala online, la reuniunea de la Strasbourg a miniștrilor educației și tineretului din statele UE: “Nimic nu este mai dramatic decât să fii nevoit să închizi școlile sau să le treci în online fără a fi pregătite”

Sorin Cîmpeanu a criticat aspru școala online, de data aceasta în cadrul discursului pe care l-a susținut la reuniunea de la Strasbourg a miniștrilor educației și tineretului din statele UE.…
Vezi articolul