S-au modificat denumirile grupelor de meserii în învățământ: grupa „educatori în învățământul preșcolar” devine „profesori și educatori pentru educație timpurie”, „paznicii” devin „lucrători în servicii private de securitate”

30.088 de vizualizări
Înscrierea la grădiniță 2025
Foto: Freepik.com
Denumirile mai multor grupe profesionale din sistemul educațional au fost actualizate printr-o Hotărâre de Guvern, publicată deja în Monitorul Oficial. Actul normativ este emis de Ministerul Muncii, care argumentează modificarea ca fiind necesară după intrarea în vigoare a noii legi a Educației. De menționat că legea Educației 198/2023 a intrat în vigoare pe 3 septembrie 2023, iar hotărârea de guvern din prezent este adptată la mai bine de un an de la acel moment.

Conform hotărârii pentru modificarea anexei la Hotărârea Guvernului nr. 1.352/2010 denumirile se modifică astfel:

  • Grupa minoră „234 Profesori în învățământul primar și preșcolar” se redenumește ca „234 Profesori în învățământul primar și educație timpurie”.
  • Grupa de bază „2342 Educatori în învățământul preșcolar” se redenumește ca „2342 Profesori și educatori pentru educație timpurie”.
  • Grupa minoră „531 Personal de îngrijire copii inclusiv în servicii- suport pentru învățământul preșcolar, primar și gimnazial” se redenumește ca „531 Personal de îngrijire copii inclusiv în servicii-suport pentru educație timpurie, învățământ primar și gimnazial”.
  • Grupa de bază „5312 Personal în domeniul serviciilor-suport pentru învățământul preșcolar, primar și gimnazial” se redenumește ca „5312 Personal în domeniul serviciilor-suport pentru educație timpurie, învățământ primar și gimnazial”.
  • Grupa de bază „5414 Paznici” se redenumește ca „5414 Lucrători în servicii private de securitate”.

Hotărârea pentru modificarea anexei la Hotărârea Guvernului nr. 1.352/2010 privind aprobarea structurii Clasificării ocupațiilor din România — nivel grupă de bază, conform Clasificării internaționale standard a ocupațiilor — ISCO 08:

Fundamentarea actului normativ:

„În anul 2023, a fost adoptată Legea nr. 198/2023 – Legea învățământului preuniversitar, amendată ulterior. Acest act normativ asigură, în prezent, cadrul legal pentru exercitarea, sub autoritatea statului român, a dreptului fundamental la învățătură pentru antepreșcolari/preșcolari și elevi, reglementând sistemul de educație preuniversitar ca parte integrantă a învățământului național, precum și statutul personalului didactic de predare, auxiliar și de conducere din unitățile de învățământ de stat, particulare și confesionale, autorizate sau acreditate, respectiv personalului didactic care îndeplinește funcții de îndrumare și control, precum și celorlalte categorii de personal didactic aferente acestui sistem.

Astfel, în ceea ce privește primul nivel al învățământului preuniversitar, respectiv cel de educație timpurie (de la 3 luni la 6 ani), acesta este reglementat la art. 15 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, ca fiind format din învățământul antepreșcolar (3 luni – 3 ani) și învățământul preșcolar (3 – 6 ani). Prevederea legală menționată este concordantă cu Raportul „România Educată”, asigurând reformarea abordării conceptului de educație timpurie, ca parte a sistemului de educație.

De asemenea, la art. 165 alin. (1) lit. a) din actul normativ invocat, sunt stabilite funcțiile didactice de predare pentru nivelul de educație timpurie, respectiv: „educator/educatoare, profesor pentru educație timpurie, pentru care se normează câte un post la fiecare grupă de beneficiari primari. În unitățile de învățământ cu program prelungit, personalul didactic se normează pe ture.”

În plus, la art. 192 alin. (1) din aceeași lege este stabilit personalul didactic auxiliar pentru primul nivel al învățământului preuniversitar, iar la lit. p) se regăsesc „infirmiere în educația timpurie, îngrijitoare în educația timpurie.”

Ținând cont de prevederile Legii nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, și luând în considerare că structura COR nu cuprinde grupe distincte în care să fie încadrate ocupațiile din învățământul antepreșcolar, Ministerul Educației a propus Ministerului Muncii și Solidarității Sociale redenumirea a 2 grupe minore și 2 grupe de bază din COR, inclusiv completarea descrierilor acestora și introducerea a 2 noi ocupații: profesor pentru educație timpurie și îngrijitoare în educația timpurie”.


4 comments
  1. Ce se întâmplă cu îngrijitoarele de copii din creșe care au vechime in creșă de cca. 20 de ani, dar nu au liceul, ci doar studii generale sau 10 clase, precum și cu cele care nu au cursul de care se face vorbire in fișa de post? Vor fi date afară?

  2. Ce se întâmplă cu îngrijitoarele de copii din creșe care au vechime in creșă de coca. 20 dar nu au liceul, ci doar studii generale sau 10 clase, precum și cu cele care nu au cursul de care se face vorbire in fișa de post? Vor fi date afară?

  3. bună ziua!
    se vrea cumva externalizarea serviciului de paza?!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ion Zoican, secretar general al FSLI, despre planurile-cadru 2025: Sunt ambalate prost. Cei care au lucrat acolo sunt din tot felul de alianțe, de ONG-uri / George Purcaru: Trebuia făcută o analiză foarte amănunțită în ceea ce privește aceste schimbări

Ion Zoican, secretar general al Federației Sindicatelor Libere din Învățământ, a declarat la Cluj că proiectele cu planurile-cadru pentru liceu „sunt ambalate prost”. Acesta a mai spus că a aflat…
Vezi articolul
Daniel Funeriu

Cadrul legislativ care instituie „toleranță zero” față de plagiat există, azi, din 2011, prin Legea 1/2011, spune Daniel Funeriu, fost ministru al Educației / Klaus Iohannis a cerut azi: „Noile legi ale Educației trebuie să includă prevederi explicite cu privire la prevenirea și sancționarea acestui fenomen toxic al mediului educațional”

Fostul ministru al Educației, Daniel Funeriu, a reacționat într-o postare pe Facebook la declarația președintelui Klaus Iohannis în care spunea că “avem nevoie de toleranță zero în privința plagiatului, iar…
Vezi articolul

Sorin Ion, despre impactul noilor planuri-cadru asupra normelor profesorilor: Unde sunt orele lipsă? Tot la noi în școli! Nu e scopul ministerului să coreleze planurile cu piața muncii. Nu o să spun: „stați liniștiți, nimeni nu pierde nicio oră”, pentru că aș fi ipocrit

Impactul noilor planuri-cadru de liceu asupra normelor profesorilor nu poate fi negat, însă școlile vor avea autonomia să redistribuie orele, afirmă secretarul de stat din Ministerul Educației și Cercetării, Sorin…
Vezi articolul