Să-i înveți pe elevi cum să repete și să învețe materia în timp, în locul practicilor de tip “îngrășat porcul în ajun”, un pas-cheie pentru depășirea impresiilor greșite pe care elevii le formează despre însușirea materiei – studiu

2.021 de vizualizări
Foto: © Dreamstime.com
Elevii care preferă tehnici de învățare precum citirea și recitirea materialelor în sesiuni aglomerate de învățare vor eșua în a reține informația, pe când cei care știu să-și controleze practicile de învățare, cu pauze între momentele de studiu și cu exerciții de verificare în gând, își vor însuși mult mai solid materia, potrivit unui nou studiu cuprinzător publicat anul acesta, citat de Edutopia.
  • Studiul, publicat în urmă cu câteva luni în Nature Reviews Psychology de un grup e cercetători în domeniul educației de la universități din SUA și Singapore, a fost realizat prin analiza câtorva sute de studii pe această temă realizate la nivel internațional.

Cercetarea arată că elevii ar trebui să fie ajutați să scape de convingerile false referitoare la învățare, care se formează atunci când sunt lăsați să învețe în sesiuni extrem de intense, cu repetare automată a informației. În schimb, argumentează autorii, ei ar trebui să vadă învățarea materiei ca pe o “rutină de fitness”, în care își distanțează, în timp, sesiunile de învățare și, în pauzele dintre sesiuni, rememorează informația sau își pun întrebări de recapitulare.

Edutopia, citând studiul menționat, face trimitere la un studiu din 2015, în care elevi de clasa a 3-a care au învățat o lecție despre soare, puși după o vreme să recitească toată materia respectivă, au luat un punctaj foarte mic la testul ulterior. În același timp, elevii care au învățat materia, dar au făcut regulat exerciții scurte de repetare până în momentul testului, au obținut punctaje foarte bune. Un alt studiu citat este unul de anul trecut, în care un grup de elevi de gimnaziu care au avut de rezolvat 12 probleme de matematică în 3 săptămâni au obținut un punctaj mult mai bun, într-un test ulterior, decât colegii care au rezolvat 12 probleme într-o singură zi.

Potrivit studiului citat, “nivelul redus de folosire a strategiilor eficiente de învățare, de către elevi, poate fi cauzat de convingerile greșite despre învățare, de lipsa cunoștințelor referitoare la strategiile eficiente de învățare sau de faptul că aceste strategii nu sunt intuitive (…) Este nevoie de îmbunătățirea modelelor mintale subiective ale elevilor, referitoare la învățarea eficientă (…) Elevii trebuie să-și monitorizeze și să reglementeze metodele e învățare”.

Foto: © VlueDreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


1 comment
  1. >> să reglementeze metodele de învățare
    E vorba de autoreglare, nu de reglementare :)).

    BTW, la noi nu exista materia asta “A invata sa inveti”. Exista insa multe alte prostii nefolositoare.
    Nici profii nu stiu prea multe metode: dictarea, exercitiul, expunerea etc. Cine sa-i invete pe copii metode eficiente de invatare ?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Mircea Miclea, despre noile reguli de evaluare a școlilor doctorale: Marea greșeală este că s-a mers pe criterii minimale. Uniformizează, nu stimulează deloc competiția. Se evită din nou rankingul, adică să arătăm unde se face doctorat de calitate

Universitățile încep procesul de evaluare a școlilor doctorale, după 10 ani în care nu au fost inspectate și după scandaluri de plagiat care au zguduit din temelii învățământul superior și…
Vezi articolul