Sancțiuni pentru profesori și directori și obligația școlilor de a avea un mecanism de sesizare anonimă în Regulament, introduse de Ministerul Educației în procedura de management a cazurilor de violență – surse

25.341 de vizualizări
Foto: © Fizkes | Dreamstime.com
Profesorii și directorii vor fi sancționați dacă nu respectă procedura de management a cazurilor de violență, nerespectarea constituie abatere disciplinară. Școlile vor fi obligate să aibă în Regulamentul de ordine interioară un mecanism de sesizare anonimă și va fi comunicat repetat elevilor și personalului școlii, potrivit unui document consultat de Edupedu.ro.
  • Procedura privind managementul cazurilor de violență asupra antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor și a personalului unității de învățământ, precum și al altor situații corelate, în mediul școlar și a suspiciunii de violență asupra copiilor în afara mediului școlar a fost pusă în dezbatere publică pe 19 iulie 2023
  • Nota redacției: Documentul obținut de Edupedu.ro este un draft care poate suferi modificări până publicarea în Monitorul Oficial.

Ministerul Educației a modificat procedura de management a violenței școlare și a introdus prevederi care includ sancționarea profesorilor, obligații pentru școli și decontarea terapiei pentru elevii victime ale violenței prin programul Din grijă pentru copii.

Desemenea, au fost introduse mai mult situații corelate: suspiciune de port sau folosire, fără drept, de obiecte periculoase; suspiciune de implicare în alte infracțiuni – furt, tâlhărie; suspiciune de consum de substanțe psihoactive.

„Procedură reglementează modalitățile de lucru, regulile de aplicat și responsabilitățile persoanelor implicate în managementul interinstituțional şi multidisciplinar al:

  1. cazurilor de violență (cazuri ușoare și grave) între antepreșcolari/preșcolari/elevi, săvârșite în mediul școlar
  2. cazurilor de violență asupra antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor, săvârșite de membri ai personalului unității de învățământ, în mediul școlar; 
  3. cazurilor de violență asupra personalului unității de învățământ, săvârșite de elevi, în mediul școlar; 
  4. situațiilor corelate: suspiciune de port sau folosire, fără drept, de obiecte periculoase; suspiciune de implicare în alte infracțiuni – furt, tâlhărie; suspiciune de consum de substanțe psihoactive;
  5. cazurilor de suspiciune de violență comisă asupra copilului în afara mediului școlar.
Mecanism de sesizare anonimă a cazurilor de violență în regulamentul școlilor

În fiecare unitate de învățământ se va implementa obligatoriu un mecanism de sesizare anonimă a suspiciunilor și a faptelor de violență, conformitate cu prevederile art. 65, alin. (4), lit. b) și c) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Mecanismul va fi detaliat în Regulamentul de ordine interioară și va fi comunicat repetat elevilor și personalului școlii.”

Terapie decontată pentru elevii victime ale unor situații de violență prin programul „Din grijă pentru copii”, adică 10 ședințe a câte 50 de minute

„Directorul și/sau personalul UIP informează elevii care devin victime ale unor situații de violență și părinții acestora cu privire la posibilitatea de a beneficia de servicii decontate de intervenție psihologică și psihoterapeutică, în baza unei recomandări de la consilierul școlar, conform prevederilor art. 65, alin. (11) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 și a prevederilor Hotărârii Guvernului României nr. 1389/2022 privind aprobarea metodologiei de decontare a serviciilor de intervenție psihologică și psihoterapeutică și modalitățile de înscriere în Programul național de suport pentru copii, în contextul pandemiei de COVID-19 „Din grijă pentru copii”.”

Statul deconteză consilierea psihologică și psihoterapia pentru copii, în limita a 10 ședințe a câte 50 de minute, pentru o perioadă de cel mult 120 de zile. Plata serviciilor se face în termen de 30 de zile lucrătoare de la depunerea documentației, potrivit OUG 105/2021

Înscrierea copiilor care au nevoie de asistență psihologică în programul „Din grijă pentru copii”, explicată pas cu pas.

Sancționarea profesorilor

Nerespectarea prezentei proceduri de către personalul UIP constituie abatere disciplinară și se sancționează ca atare, în conformitate cu prevederile art. 209, alin. (1), respectiv ale art. 210 din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.”

Prevederile din Legea învățământului preuniversitar:

„Răspunderea disciplinară a personalului didactic

Art. 209. — (1) Personalul didactic are obligația să își exercite profesia respectând atât principiile și valorile consacrate în prezenta lege, cât și cadrul legal general, precum și interesul superior al copilului.

(2) Reprezintă abateri disciplinare ale personalului didactic de predare și se sancționează potrivit art. 210, dacă nu sunt săvârșite în astfel de condiții încât, potrivit legii penale, să constituie infracțiune:

a) faptele de violență fizică și/sau verbală îndreptate împotriva elevilor sau a colegilor;

b) orice fapte sau atitudini care pot pune în pericol sănătatea și integritatea fizică sau psihică a antepreșcolarilor/preșcolarilor/ elevilor;

c) manifestarea convingerilor politice și prozelitismul religios în spațiul școlar;

d) activitatea de desfășurare a meditațiilor cu elevii de la propria clasă;

e) încălcarea dispozițiilor legii, a obligațiilor din prezentul titlu, a normelor statutului profesiei, deciziilor obligatorii ale organelor profesiei la nivel național sau ale unității de învățământ al cărei angajat este sau în cadrul căreia prestează activități de predare- învățare-evaluare cu antepreșcolarii/preșcolarii/elevii;

f) fapte de natură să aducă atingere imaginii, demnității sau drepturilor copiilor/elevilor și familiilor acestora ori să prejudicieze onoarea și/sau prestigiul unității/instituției, interesul învățământului.

(3) Abaterile disciplinare prevăzute la alin. (2) lit. a) și b) pot fi sancționate numai după solicitarea unui raport de specialitate realizat de specialiști din cadrul DGASPC la solicitarea scrisă a unității de învățământ.

(4) Cercetarea disciplinară a personalului didactic auxiliar se realizează conform prevederilor Legii nr. 53/2003 — Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

(5) În cazul în care cadrul didactic este cercetat pentru una din faptele prevăzute la alin. (2) lit. a) și b), pe perioada desfășurării cercetării disciplinare, acesta nu va desfășura activități didactice cu beneficiarii primari, cu păstrarea corespunzătoare a drepturilor salariale.

Art. 210. — (1) Sancțiunile disciplinare care se pot aplica personalului didactic de predare, în raport cu gravitatea abaterilor, sunt:

a) avertisment scris;

b) reducerea salariului de bază, cumulat, când este cazul, cu indemnizația de conducere, de îndrumare și control, cu până la 15%, pe o perioadă de 1—6 luni;

c) suspendarea, pe o perioadă de până la 3 ani, a dreptului de înscriere la un concurs pentru obținerea gradației de merit, pentru ocuparea unei funcții de conducere, de îndrumare și de control ori a unei funcții didactice superioare;

d) suspendarea, pe o perioadă de până la 3 ani, a dreptului de a face parte din comisiile de organizare și desfășurare a examenelor naționale;

e) desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă.

(2) Pentru abaterile disciplinare prevăzute la art. 209 alin. (2) lit. a) și b) se pot aplica cumulat sancțiunile disciplinare prevăzute la alin. (1) lit. b)—d) sau cea prevăzută la alin. (1) lit. e). Pentru celelalte abateri se poate aplica sancțiunea prevăzută la alin. (1) lit. e) ori una sau mai multe cumulate dintre sancțiunile prevăzute la alin. (1).

(3) În funcție de gravitatea abaterii disciplinare, la aplicarea sancțiunilor prevăzute la lit. b)—e) se dispune și măsura retragerii decorațiilor, ordinelor, medaliilor, titlurilor primite de cadrul didactic în conformitate cu prevederile art. 218.

Foto: © Fizkes | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Etapele managementului cazurilor ușoare de violență între elevi. În ce situații se aplică, ce trebuie să facă părinții, profesorii și directorul școlii – proiect al ministerului Educației
Părinții elevilor implicați în cazuri grave de violență, care refuză consilierea școlară, pot fi obligați prin hotărâre judecătorească – proiect al Ministerului Educației

9 comments
  1. O invatatoare de la clasa a 3, sc 184 se incadreaza la abateri disciplinare cand ameninta o amarata de asistenta ca o ia la bataie si o injura de fata cu elevii ,in timpul triajului elevilor ,nefiind vinovata de nimic nu-i asa ca are sustinerea conduceri ,ca nu o sanctioneaza nimeni si cu camere audio -video., sa mai primeasca o marire de salariu.

  2. Gabi ,dacă ești cadru didactic este grav.Te exprimi și scrii incorect ,iar dacă părinții te au ,,simțit” cât de nepregătita ești este greu sa impui respect.

    1. Ea pare să știe să scrie, chiar dacă folosește majuscule. Tu pari să nu prea știi folosi semnele de punctuație. Ce părere ai însă despre substanța mesajului scris de doamna respectivă?

    1. Da, iti spun eu, in 4 ani de cind sint profesor am primit un bloc notes, doua pixuri (adevarat, toate cu staif si stil), un Teachers, plus la una din receptiile de sfirsit de an scolar consumatia mi-a fost platita de elevi.

  3. DAR DESPRE ABUZURILE ȘI UMILINȚELE DIN PARTEA PĂRINȚILOR FĂRĂ EDUCAȚIE NU SPUNEȚI NIMIC? DESPRE FAPTUL CA ÎȘI ÎNVAȚĂ COPII SA JIGNEASCĂ PERSONALUL(DE LA GRADINITA SUNT ÎNVĂȚAȚI) ȘI NU AU NICI MĂCAR MINIMUL BUN SIMT FATA DE TOȚI ANGAJAȚII INCLUSIV DIRECTORII, MINIMUL SALUT DE BUNĂ ZIUA, PĂRINȚII ȘI COPII LOR FĂRĂ EDUCAȚIE DE ACASĂ?
    NU SUNTEM SLUGILE LOR NICI SCLAVII UNOR ANALFABEȚI FĂRĂ BUN SIMT. BĂGAȚI PEDEPSE ȘI PT PĂRINȚII CARE AU GRAVE PROBLEME DE RESPECT FATA DE MUNCA NOASTRĂ, A CELOR DIN ÎNVĂȚĂMÂNT PT CA NU SUNTEM CRESA DE LA 1 AN LA 18 ANI ASA CUM CRED DÂNȘII.
    AU ȘI EI ROLUL LOR IN CREȘTEREA COPIILOR PERSONALI.

    1. Dumnezeule, puteati ramane sub anonimatul profesiei, in niciun caz nu trebuia sa va identificati cu statutul de cadru didactic!!! Postarea dumneavoastra aduce un mare prejudiciu statatului de profesor, iar pe mine personal ma intristeaza profund sa constat pseudo-pregatirea celor care contribuie la dezvoltarea academica a copiilor nostri.

  4. Turnatorie mascata. Nu torni la partid, nu esti sustinut mai departe. Ne intoarcem pe zi ce trece in comunism: turnatorie, camere web, toate imi amintesc de vremea cand nu puteai deschide gura, ti-era frica sa spui sau sa faci ceva.Daca mai sunt si sub protectia anonimatului si sub pretextul protejarii elevilor, e clar ce va ajunge la urechile celor de mai sus. A ajuns profesorul sa tina lectie deschisa zilnic numai sa nu cumva sa supere pe cineva la biletelele anonime sau pe camere. Oricine poate spune sau interpreta orice, niciodata in defavoarea elevului si in favoarea profesorului. Sa nu uitam: Pentru un profesor caruia i s-au rupt picioarele cu o ranga s-a scris un rand, apoi liniste. Pentru un elev la care s-a ridicat tonul au curs fluvii de articole, anchete, linsaj mediatic si pe retele sociale. Sa va fie rusine! In ultimele zile numai decizii luate cu fundul luati.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like