Modulul SIIIR pentru monitorizarea segregării şcolare este disponibil pentru completarea datelor despre elevi, potrivit unei adrese trimise de Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Ilfov. Pentru suport tehnic sunt puse la dispoziție ghiduri, întrebări și răspunsuri sau formulare pe site-ul oficial și sunt exemplificate situații concrete, cum ar fi completarea fișei de monitorizare sau cum se completează etnia, dacă persoana refuză să o declare.
Responsabilii pentru prevenirea și eliminarea violenței și discriminării din școli vor colecta și încărca în SIIIR datele referitoare la segregarea școlară până pe 10 februarie 2025, potrivit unei adrese a Ministerului Educației, document obținut de Edupedu.ro. Apoi, toate etapele procesului de monitorizare a segregării școlare se vor derula până pe 5 aprilie 2025.
Unitățile de învățământ calculează, pentru fiecare structură, în baza datelor raportate în SIIIR, un scor de segregare școlară.
- Amintim că, potrivit metodologiei, constituie segregare școlară separarea fizică a antepreșcolarilor, preșcolarilor sau elevilor cu dizabilități și/sau cu cerințe educaționale speciale în grupe/ clase/ clădiri/ ultimele două bănci/ altele din învățământul de masă pe criteriul etnic, al dizabilității și/sau CES, al statutului socio-economic al părinților/familiilor, al performanțelor școlare sau pe criteriul mediului de rezidență.
Unităţile de învăţământ pot accesa platforma MSS https://mss.qie.ro/suport, care include:
- Ghid tehnic — monitorizarea, identificarea şi evaluarea segregării şcolare;
- Ghid tehnic — date, indicatori şi scoruri;
- Ghid tehnic — Flux de lucru Modul monitorizare SIIIR.
Potrivit fișei se monitorizare de la secțiunea Flux de lucru, responsabilul pentru monitorizarea segregării școlare trebuie să completeze câmpuri despre etnia elevului, participarea la examenele naționale (Evaluarea Națională și Bacalaureat), situația familială și socială (familii monoparentale, plasament, întreținerea de către bunici, bursă socială), nivelul de educație al părinților/tutorilor, situația elevului (dizabilități/CES, repetenție, activități extracurriculare), și implicarea părinților în școală (prezența în Consiliul de administrație).

La secțiunea Formațiuni de studiu – Atribute, atributul Așezare în bănci „se completează cu una din valorile T=Tradițional, R=Rotație, A=Alta”, mai este menționat în platformă.
- Amintim că față de vechiul ordin privind interzicerea segregării școlare, noul ordin menționează explicit că, pentru a preveni segregarea, unitățile de învățământ care păstrează aranjamentul pe șiruri de bănci pot să asigure rotirea elevilor în bănci cel puțin o dată pe modul educațional, pentru a se evita ca doar anumiți elevi să fie așezați în ultimele bănci din clase.
După ce datele sunt completate, modulul SIIIR va genera un raport, pe modelul celui exemplificat mai jos.

Documentul cu fluxul de lucru modul monitorizare segregare îl puteți descărca de aici:
Cum se completează etnia dacă persoana nu declară/declară altceva (ex: rromii s-au declarat români)
Una dintre întrebările de la secțiunea Q&A (Întrebări și răspunsuri) este legată de cum se completează etnia pentru elevii care nu declară sau declară altceva. În răspunsul oferit, pe care îl redăm mai jos, este menționat că pot fi implicați mediatori școlari sau lideri comunitari care pot să certifice etnia sau pot fi folosite alte date pe care le deține școala, din cadrul diferitelor proiecte derulate până atunci.
În conformitate cu Metodologia pentru monitorizarea, identificarea, evaluarea, prevenirea și combaterea segregării școlare, respectiv cu Art 40, alin. 1, al Metodologiei, „Identificarea etnică a copiilor/elevilor dintr-o unitate de învățământ preuniversitar se va face în baza metodei auto-identificării, respectiv prin declararea etniei de către părinte/tutore/reprezentant legal sau de către elevul major”.
În alin. 2 al Art. 40 se specifică totuși că în anumite situații excepționale, pot fi implicați mediatori școlari/sanitari, lideri comunitari care pot certifica etnia copiilor sau pot fi folosite alte date administrative ale școlii (de ex: școala a avut proiecte pentru elevii romi și în acele proiecte parinții/reprezentanții legali ai copilului sau liderul comunitar au certificat etnia romă copilului.
„În situații excepționale, documentate, identificarea etnică se poate face și în baza hetero- identificării, cu sprijinul unui expert local familiarizat cu particularitățile comunității locale, lider sau mediator etnic comunitar, mediator școlar, mediator sanitar, sau în baza altor date administrative prealabile – precum etnia confirmată a unui părinte/frate/soră mai mare care a urmat școala anterior sau cu ocazia altor situații din cadrul procesului școlar”.
În conformitate cu Metodologia, unitățile de învățământ preuniversitar au obligația de a explica importanța asumării identității etnice în toate comunitățile etnice (majoritară sau minoritare) pentru prevenirea și combaterea segregării școlare. Datele privind etnia copilului sunt confidențiale, nu sunt publice și se află sub protecția GDPR. Colectarea și manipularea datelor cu caracter personal de la părinți/reprezentanți legali/elevii majori se derulează respectând de asemenea GDPR, asigurând confidențialitatea acestor date!
Art. 41 al Metodologiei prevede că „unitatea de învățământ preuniversitar poate derula campanii de informare și conștientizare privind desegregarea școlară în comunitățile minorităților etnice, inclusiv cu ajutorul unor materiale elaborate în limbile minorităților etnice și cu implicarea unui expert local, bun cunoscător al comunității locale, și/sau mediator școlar, mediator sanitar, lucrător social pentru o mai bună comunicare cu comunitatea și pentru a preveni potențiale prejudecăți sau stereotipii etnice în elaborarea materialelor de campanie.
Cum se intervine în caz de segregare școlară
Potrivit metodologiei publicată în Monitorul Oficial:
- Calcularea scorului de segregare școlară pornește de la ponderea existentă a fiecărei categorii de elevi, definiți de criteriile menționate:
- la nivelul clădirilor unității de învățământ (dacă activitatea didactică din aceleași cicluri de educație este organizată în mai multe clădiri)
- la nivelul grupelor/claselor (acolo unde sunt cel puțin două grupe/clase pe același an de studiu)
- la nivelul ultimelor două bănci (dacă, în mod cumulativ, este păstrată organizarea spațială tradițională a claselor pe șiruri paralele de bănci, elevii nu sunt rotiți periodic în bănci și efectivele de elevi sunt mai mari de 24 de elevi).
Potrivit metodologiei, Inspectoratele Școlare Județene (ISJ) și Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISMB) vor prioritiza în planificarea inspecțiilor acele unități de învățământ care prezintă un risc semnificativ de segregare școlară.
„ISJ/ISMB include, cu prioritate, în planificarea inspecțiilor școlare acele unități de învățământ care, în urma monitorizării segregării școlare, au obținut scoruri peste pragul de alertă precum și acele unități de învățământ care au în implementare un plan de desegregare școlară“, este precizat la art. 52 din proiectul de metodologie.
„După finalizarea implementării Planului de desegregare școlară și atingerea țintei/țintelor de desegregare școlară, ISJ/ISMB va monitoriza cel puțin doi ani școlari consecutivi, unitatea de învățământ preuniversitar, pentru a preveni resegregarea școlară“, mai este menționat în document.
36 comments
Chiar nu va dati seama ca TOTUL este doar pentru control ???!!! La fel ca si MASCA si PLANDEMIA ???
Bună ziua,
Oare de ce completarea acestor chestionare a ajuns în atribuția informaticienilor? Cred că aceste chestionare ar trebui completate de către diriginți, sau părinți, ei sunt cei care dețin aceste informații. Vă rog să vă imaginați la un liceu cu aprox 1000 de elevi la care un informatician sau chiar și doi să completeze corect aceste chestionare. Este o muncă enormă, asta în condițiile în care la aceste licee sunt foarte multe activități la care se solicită sprijinul informaticianului. Nu este în atribuția acestora, dar în Maramureș așa se solicită. Oare până când munca diriginților sau a secretarilor sau contabililor va fi pasată informaticienilor. Și asta în condițiile în care ei sunt încadrați ca și personal didactiv auxiliar, iar aceștia au salariile mici, nu ca și profesorii, cărăra li s-a mărit semnificativ salariul.
gradinitele trebuie sa completeze asa ceva? e irelevant pt nivel anteprescolar/prescolar. n au evaluare sau bac de dat, nu stau in banci….
Eu ca parinte ce sa spun? Educatoarele si directoarea gardinitei ma “obliga” sa fac dosar CES copilului ca are nevoie urgenta de profesor îndrumător (copil cu ADHD), dar ceilalți 3 copii cu handicap nu au nevoie de profesor îndrumător la clasa (2 copilași cu autism non-verbal si un copilaș cu sindrom down, tot non-verbala). Doar al meu cu ADHD are nevoie de profesor îndrumător ca vezi doamne educatoarele nu se descurca cu el dar culmea cu ceilalți 3 cu handicap se descurca excelent. Educatoarele mi-au spus ca daca tot am firma si sunt manager as putea sa plătesc o persoana sa stea 6-7 ore cu copilul la grădiniță sa nu aibă ele atâta bătaie de cap.
O prostie , o aberatie pusa normal in carca dirigintilor , asa este nu prea aveam ce face.
Acum introducem date in platforma Siiir.
Allllo, domnule ministru , ce parere aveti?
La ce foloseste si cui?
O tampenie cat casa marca “idiotii care ne conduc”!
Incalca GDPR pe toate planurile!
Ca sa nu mai zic ca e mare aberatie ETNIA – eu sunt romanca – deci nu sunt de nicio etnie in tara numita Romania! Daca eram in Turcia, eram turca de etnie romana!
Pe aceasta fisa, vad ca la fiul meu din clasa a 8 a, sunt obligata sa pun numele meu si semnatura, pe cand la fisa fiului din clasa a 11 a nu exista asemenea cerinta. De ce pe o fisa mi se impune sa mi pun numele si semnatura iar pe cealalta nu? Stie cineva?
Refuz să dau date personale sistemului corupt condus de politruci slugarnici! La ultima ședință cu părinții, convocată de către director, acesta m-a agresat și amenințat timp de 90 de minute, de față cu alte 19 persoane, dar niciunul nu a avut curajul să spună ceva împotrivă. Câțiva cățelandrii chiar l-au încurajat. Fusesem chemați pentru prezentarea ROF, dar scopul directorului era acela de a-mi arăta tovărășește că el este tătucul, deoarece eu nu sunt de acord cu uniforma pe care el a introdus-o în unitatea de învățământ prin șantaj emoțional și amenințarea directă și explicită a elevilor. Beneficiarii principali ai sistemului de învățământ sunt numiții de partid din conducerile instituțiilor, nu elevii.
Vă rugăm să ne comunicați sensul și efectul practic (asupra segregării sau din orice altă perspectivă) asupra următoarelor:
1) Întrebare adresată elevilor din segmentul clasa 0-clasa a 7-a, cu referire la înscrierea la evaluarea națională;
2) Simplificând pentru cine nu înțelege întrebarea precedentă, o readresez în următoarea formă: Care este sensul legat de segregare (sau de orice altceva) al întrebării adresată părintelui unui copil de clasă 0, asupra înscrieri și/sau participării respectivului copil la examenul de evaluare națională?
3) Întrebare adresată elevilor din segmentul clasa 0-clasa a 11-a, cu referire la înscrierea la examenul de bacalaureat?
4) Întrebarea (întrebarea nr. 21 din chestionar) adresată părinților unui număr foarte
mare de copii, având conținutul referitor la depunerea vreunei cereri de studiere a disciplinei ”Istoria și tradițiile minorităților naționale”, cu raportare la inexistența unei asemenea opțiuni în cele mai multe școli?
Aceste fise de segregare sunt cu caracter obligatoriu? Eu ca parinte nu doresc sa completez aceste fise.
Am un copil la clasa 1 și învățarea a spus ” opțional” in ghilimele, la celălalt copil fiind clasa a 4-a a spus că nu este opțional, celălalt copil de la grădiniță am refuzat frumos și mi-au răspuns frumos că este alegerea mea. Concluzie? Eu nu voi accepta la nici un copil așa ceva
e obligat părintele sa o semneze și sa o completeze?
Să introducă dl ministru datele in SIIIR pentru care au plătit 18 milioane si este total nefuncțional (ca și statul). Refuz să mai pierd timpul în fața calculatorului așteptând o posibilă conectare. SIIIR = unul din tunurile date de actuala coaliție (proeuropeană! sic).
prin chestionarul de segregare ce anume se urmareste?
de ce ar interesa pe cineva ce etnie esti?
de ce e impotant sa se stie daca sunt rrom ,maghiar sau alta etnie?
Daca sunt 5 rromi , 3 copii cu CES, 10 copii cu burse sociale, 2 repetenti intr-o clasa de 20 de elevi iar in clasa paralela sunt 0 rromi,0 burse sociale, 0 copii cu CES, 0 repetenti intr-o clasa tot de 20 de elevi cum credeti ca au fost constituite acele clase?
Părinții nu vor sa completeze chestionarele.invoca date cu caracter personal.
Refuzam sa completam asemenea mizerii.
Ministrul asta sa nu mai schimbe manualele ca pe ciorapi si sa inventeze tampenii.
Sa reia metodele de predare si manualele din perioada comunismului si sa nu mai innebuneasca limba romana si gramatica limbii romane, matematica, geografia, chimia, fizica si istoria ca sunt aproape statice
Ar trebui de reevaluat termenele-limită, sunt foarte multe date care trebuiesc culese si introduse intr-un interval de timp atât de scurt. La școlile cu efective mari de elevi e imposibil! Cum procedează o instituție cu peste 700 de copii?? Cei care au lansat acest studiu/ platformă au făcut o simulare? Poate ca da, dar decidenții învățământului românesc plutesc pe un teritoriu cosmic.
La ce va ajuta sa stiti cate clase are parintele copilului?La ce ajuta toata aceasta mizerie de chestionar?CE SE URMARESTE PRIN ASTA?
PS: CE INSEAMNA CUVANTUL SEGREGARE LA VOI?
Adică eu, ca educatoare, nu am voie să întreb părinții nimic( loc de muncă, stare civilă, etc) pentru a nu le tulbura viața, dar acum trebuie să aplic tot felul de chestionare in care să-mi declare ” câte-n lună și în stele”. Să facă anchete sociale, trântorii din primării și ministere!!!!
Credeam că filozoful ăsta de Cluj este din al aluat decât inginera de nave a lui KWJ, dar se pare că funcția de ministru al educației tâmpește….
Nu ea tâmpește. Este condiția necesară să fi numit acolo!
E un volum imens de muncă pentru completare, dar sunt consilieri școlari/ secretari care au deja unele date despre elevi .
Dar mă întreb….. există segregare în educație în 2025??!!??
Oare elevii care nu provin dintr-o anumită categorie (pentru care există n proiecte, iau n, n+1burse și au atâtea priorități) nu simt segregare?
Dar, cred cu tărie că există segregare de la împărțirea elevilor în clasa pregătitoare( nu va reieși din documente)….. în foarte multe școli se practică acest fenomen, se fac clase după statul socio-economic al părinților. Apoi aplică criterii de performanță ….
Pai si e bine ca exista segregare la nivel de creare clase? Pastram aceste obiceiuri sau facem ceva sa le schimbam?
Consilierii școlari ai date doar despre elevii ai căror părinți au semnat acorduri pentru consiliere. Nu pentru întreaga școală…
Și…informațiile sunt strict confidențiale.
Dacă măcar ar face ceva in sensul prevenirii acestei segregări, tot ar fi ceva. De nu, e un raport oarecare, fără efecte, mâncător de timp.
Mai exista cererea aceea care are liniile profesia mamei și a tatălui la înscrierea copilului? Dacă da, secretariatul face această centralizare, din documentele anuale (neactualizate, desigur, că nu știi ce școli au terminat părinții intre timp).
Dar nu vreau sa le spun. Ca nu e treaba lor, n-are nici o treaba scoala parintilor cu segregarea scolara. Pot fi 3 clase, pot fi 20, nu ii priveste!
Asta e proiect…, unii iau banii altii se aleg cu munca de sisif! Dupa nebunia cu ajutoarele sociale puse in carca scolilor, asta e cireasa de pe tort! Oare sindicatele ce mai fac???
Uraa! Chiar ne trebuia alt tabelas in perioada competentelor. Eventual in format electronic si letric, pe baza de cerere semnata de parinti.
Când ești prost și nu știi ce ceri!
Cum ar putea o persoană să ia la câteva sute de elevi, toate datele alea cerute?
Să fie gata și până pe 10, în condițiile în care se suprapune și peste bac iar profesorii și personalul sunt prinși în examene?
Te duci să întrebi pe mamă și tată ce studii are? Iei de bun ce spun ei sau să vină și la școală cu diplomele de pe acasă să ai dovadă tu ca școala că are studiile?
Cât de retardat trebuie să fii bă nenică?
nu ai voie sa ceri profesia/ meseria părinților….deci în ce baza scrii povestea cu studiile ?!
Ati scos din cataloage datele parintilor. Ne-ati obligat sa nu mai ibtrebsm parintii cu ce se ocupa, ca vai draga doamne, discriminare. Acum veniți si cereti sa le cerem aceste date? Voi aveti toate tiglele pe casa?!
Ne-ati stresat cu dosarele de burse. Ati introdus comisia de violenta cu proceduri de jandarmerie. Acum ati venit cu segregarea lui peste. NE LASATI SA MAI FIM PROFESORI? VREAU DEMISIA CA DIRIGINTE. PLATA E INFIMA LA CATE NI SE CER. REFUZ SA MAI FIU DIRIGINTE. Haideti dragi colegi sa luam atitudine. Nu se mai poate. Sunt un profesor stresat, aproape in burn out, in fiecare săptămână am cate in caz de violenta si hartogaraia aferenta, pentru ca directoarea se autosesizeaza la orice impingere a unui elev de catre alt elev.
Meritati pentru toate ineptiile cerute sa primiti date din burta, si asa va interesează numai pixul pe hartie, total rupti de realitate.
Pai ,luați atitudine,nu vă mai supuneți orbește.Pe mine nu mă interesează chestionarele lor și nimic în afară de situația copiilor mei și materiile predate, așa expirate cum sunt,nu mă interesează!
Ce e cu segregarea, a venit KGB ul la putere? Politia romana sau SRI îl nu știe unde lucrează părinții elevilor? Domnul ministru nu crede că e prea mult pentru un diriginte?
Subscriu !!!