Scriitorul Radu Vancu, despre programa de literatură română pentru clasa a IX-a, pusă în transparență: Dacă vrem să-i dezgustăm pe copiii noștri de literatură, cronicarii și literatura veche sunt rețeta perfectă

8.011 vizualizări
Radu Vancu / Foto: Facebook.com
Scriitorul Radu Vancu atrage atenția asupra recomandărilor din programa de liceu de la limba și literatura română pentru clasa a IX-a, pusă în transparență pe 25 noiembrie. „Dacă vrem să-i dezgustăm pe copiii noștri de literatură, cronicarii și literatura veche sunt rețeta perfectă”, spune scriitorul într-o postare pe pagina de Facebook.

Scriitorul Radu Vancu spune că „dacă vrem să-i dezgustăm pe copiii noștri de literatură, cronicarii și literatura veche sunt rețeta perfectă. Vor crește convinși că literatura e o artă defunctă, care nu poate interesa pe nimeni care vrea să înțeleagă lumea contemporană, cu temele ei atât de pasionante: AI, străpungerile din științele minții & științele naturale, editarea genetică, încălzirea globală, singurătatea anxiogenă a rețelelor etc”.

Într-o postare pe Facebook, scriitorul precizează că Ministerul Educației „învechește și mai mult literatura din manualele copiilor noștri„.

„Ministerul Educației are acum altă reacție înmărmuritoare: nu doar că nu deschide programa înspre literatura contemporană – dar învechește și mai mult literatura din manualele copiilor noștri. Care pierde orice șansă de a mai reprezenta în ochii lor o ființă vie, un prieten, un aliat. Devine ceva istoricizat integral & definitiv & ireparabil. Nu înțeleg ce au crezut că ar avea de câștigat copiii noștri din asta. Dar înțeleg perfect ce au făcut cu literatura: au transformat-o, în ochii lor, în ceea ce Ion Creangă numea un cumplit meșteșug de tâmpenie”, spune scriitorul.

Redăm postarea integrală a scriitorului Radu Vancu

„Se citește îngrozitor de puțin în România. Știm cu toții asta.

Iar căderea în extremism de care am reușit temporar să ne salvăm are, printre circumstanțele favorizante, și faptul că se citește atât de puțin în România. Ignoranța noastră istorică a favorizat întoarcerea extremismelor de dreapta & stânga, geminate în figura lui Călin Georgescu. Știm cu toții asta, de asemenea.

De când a venit la putere, coaliția pro-europeană pare că vrea să facă România să citească și mai puțin. Printre alte lucruri de neînțeles pentru mine, le-au făcut și pe astea două:

1. Acum câteva luni au crescut TVA-ul la carte;

2. Azi introduc o programă de a IX-a care vrea să-i desprindă pe copiii noștri din galaxia Zuckerberg, de care sunt hipnotizați, folosind cronicarii & literatura veche.

E noaptea minții, iertați-mi expresia neacademică. Până și pe vremea mea, acum o jumătate de mileniu, când eram în clasa a noua, cronicarii erau plictiseala absolută. Nimeni nu-i citea, atunci când îi citea, altfel decât cu silă ironică & exasperată.

Dacă vrem să-i dezgustăm pe copiii noștri de literatură, cronicarii & literatura veche sunt rețeta perfectă. Vor crește convinși că literatura e o artă defunctă, care nu poate interesa pe nimeni care vrea să înțeleagă lumea contemporană, cu temele ei atât de pasionante: AI, străpungerile din științele minții & științele naturale, editarea genetică, încălzirea globală, singurătatea anxiogenă a rețelelor etc.

Clasa a noua era, pentru profesorul de română, cea mai permisivă: avea pentru un an libertatea de a le aduce copiilor scriitori contemporani, care să le arate că literatura e și despre toate temele contemporane, y compris cele enumerate mai sus (& multe altele pe lângă ele). Că ea vorbește hipnotic despre bucuriile & spaimele lumii contemporane.

Că literatura le poate fi un aliat în lumea asta nouă. Un aliat de la care pot învăța. Și care le poate aduce plăcere & bucurie, în cel puțin la fel de multă măsură ca și jocurile & rețelele.

Acum, posibilitatea asta s-a închis. O minte birocratică înfiorător de închisă face ca literatura să fie, pentru copiii noștri, ceva înfiorător de anacronic. Și de lipsit de orice relevanță. Și de separat de orice formă de plăcere.

Retrăiesc senzația de acum un deceniu: pledam pe atunci, alături de alți colegi scriitori (și de instituții precum PEN România sau revista Observator cultural), pentru echilibrarea canonului didactic, din care făcea parte pe atunci doar o singură scriitoare. E revoltător ca elevii să termine școala, spuneam atunci, crezând că, cu o singură excepție, femeile din România nu pot scrie literatură relevantă în cel mai înalt grad.

Ministerul Educației a avut atunci o reacție înmărmuritoare a eliminat din canonul didactic și pe acea unică scriitoare. L-a masculinizat integral & definitiv & ireparabil.

Acum, alături de alți colegi scriitori, am pledat pentru introducerea literaturii contemporane în programă. Cei mai recenți scriitori din programă sunt Marin Preda, mort în 1980, & Nichita Stănescu, mort în 1983. Doi mari scriitori, evident. Dar nu poți să-i îndrăgostești de literatură pe elevi cu scriitori morți acum aproape o jumătate de secol. Îi vor descoperi singuri mai târziu, după ce literatura contemporană își va fi exercitat asupra lor magia ei catalitică.

Ministerul Educației are acum altă reacție înmărmuritoare: nu doar că nu deschide programa înspre literatura contemporană – dar învechește și mai mult literatura din manualele copiilor noștri. Care pierde orice șansă de a mai reprezenta în ochii lor o ființă vie, un prieten, un aliat. Devine ceva istoricizat integral & definitiv & ireparabil.

Nu înțeleg ce au crezut că ar avea de câștigat copiii noștri din asta. Dar înțeleg perfect ce au făcut cu literatura: au transformat-o, în ochii lor, în ceea ce Ion Creangă numea un cumplit meșteșug de tâmpenie”.

Citește și:
Lista autorilor recomandați la clasa a IX-a de Ministerul Educației, prin noua programă de limba română 2026: Cronicarul Miron Costin cu Letopisețul de la Aron Vodă, „Predoslovie adecă voroava cătră cititoriul” sau Costache Negruzzi / Mircea Cărtărescu și Ana Blandiana singurii autori contemporani recomandați

Profesorul Ștefan Baghiu, critici dure față de noua programă de Limba română pentru clasa a IX-a: Este mai învechită decât cea din anii 1990. Și la facultate e arid să faci doar asta, la clasa a IX-a e somn direct / Ministrul educației chiar a ieșit zilele trecute să ne anunțe că cine intră după reforma lui la liceu va merge rachetă

Nu aruncăm literatura în lada istoriei, spune profesoara Maria Manea despre noua programă de Limba și literatura română pentru clasa a IX-a


10 comments
  1. Dar elevii au fost întrebați ce vor să studieze? Sau ei sunt simpli posesori de memorie, numai bună de umplut cu comentarii.
    Nu sunteți la Fac. de Litere!
    Sunteți la a 9 a stimabililor!
    Câtă credibilitate va avea un profesor blazat (si in condițiile actuale vorbim de un procent consistent de profesori) care v a vorbi cu lehamite de extraordinarele scrieri ale tatalui catre fiu și mai stiu eu ce aberații.
    În ce lume trăiți???

  2. Eu nu sunt nici vreun nostalgic și nu iubesc deloc clasa politică românească din momentul de față, dar programa pentru limba română de clasa a IX-a mi se pare rezonabilă. Oricum, originile limbii române și literatura veche și premodernă se studiază și în prezent, doar că în clasa a XI-a, și sper că nu se gândește nimeni să elimine definitiv aceste conținuturi din programa școlară viitoare, pentru că fără ele nu poți înțelege literatura modernă și contemporană.
    Mi se pare logic și normal ca literatura să se predea cronologic, pentru că elevii înțeleg mult mai bine operele literare încadrate în perioade și curente literare.
    O întrebare care mă macină este: „Oare de ce nu s-a gândit nimeni că poate tocmai această predare cronologică face ca în clasa a XI-a sau a XII-a să se ajungă, în mod firesc, la literatura contemporană?”, lucru pe care îl sper cu tărie.
    Avem scriitori contemporani de foarte mare valoare, care merită citiți, studiați, comentați, analizați și lucrați, doar că, întâi și întâi, trebuie să vedem ce au scris cei de dinaintea lor; poate că au preluat și de acolo câte ceva, deși istoria literaturii române este cunoscută pentru acest aspect până la un anumit moment dat,eu cred că în studierea literaturii române nu ar trebui să aplicăm principiul „arderii etapelor”.
    Este părarea mea personală,bazată pe experiența profesională și culturală,nu este o critica la adresa nimănui,fiecare este liber,din fericire,să își exprime opiniile.🤗

  3. Pe Facebook Letopiseț comenteaza evenimentele din ziua de azi in stilul cronicarilor. Postarea mea favorită a rămas „s-a pristăvit Avicie, care suferea de gâlca folcuțului” (referire la dj Avicii). Poți prezenta opera cronicarilor intr-un mod interesant, fără sa-i îndepărtezi pe copii de literatură.

  4. A arunca la gunoi literatura veche înseamnă ruperea de trecutul nostru istoric. Vom deveni o națiune fără trecut ușor de manipulat și de ștergere a memoriei neamului. Trecutul trebuie cunoscut și cu bune și cu rele. Cine cere eliminarea literaturii vechi este un simplu scriitorul care spera la glorie prin ștergerea memoriei neamului. În trecut se folosea sintagma ” ștergerea memoriei” pentru faraoni sau personalități care deranjau puterea. Astăzi sa ceri acest lucru, tu un scriitoras oarecare, este nedemn și merita disprețul tuturor.

  5. Corect! O singura rugaminte am fata de minister. Nu cumva sa introduceti western-uri in programa scolara. Caci acolo legea triumfa intotdeauna, iar oamenii nostri nu suporta asa ceva. Ei au preferinta doar pentru ilegalistii rastigniti (chipurile) pe nedrept.

    1. cam mare distanța de la cronicari la Rebreanu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Săptămâna asta voi semna două ordine, spune ministrul Educației și Cercetării, Daniel David: Unul este legat de temele pentru acasă, care au devenit o corvoadă. Altul vizează elevii din zonele dezavantajate, care vor studia online, cu profesori din școlile de succes din România, disciplinele la care nu există profesori calificați în școlile lor

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a anunțat că va semna două ordine de ministru în decursul acestei săptămâni. Unul dintre ele va reglementa temele elevilor, astfel încât acestea să…
Vezi articolul

Mădălin Bunoiu, profesor de fizică și președinte ARACIS: Tinerii nu mai au curiozitatea să cerceteze pentru că n-au avut posibilitatea să încerce vreodată. Numărul de laboratoare de chimie, de fizică, de biologie din școlile primare, gimnaziale și licee este incredibil de mic

Președintele Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior (ARACIS), Mădălin Bunoiu, remarcă numărul de laboratoare de chimie, fizică sau biologie, din școli, „incredibil de mic”, în special la sate.…
Vezi articolul

Corpul de control al Ministerului Educației se va duce în toate cele 36 de licee unde rata de promovare la Bac 2021 a fost zero. Cîmpeanu a anunțat că va conduce și el corpul de control: „Am să doresc și eu să văd una-două-trei din aceste școli”

Corpul de control al Ministerului Educației va investiga situația ratei de promovare zero din cele 36 de licee, unde niciun candidat nu a reușit să treacă de examenul de Bacalaureat…
Vezi articolul