Secretarul de stat Sorin Ion: Nu vedem o legătură între măsurile de criză și abandonul școlar

1.305 vizualizări
Sorin Ion / Foto: Facebook.com/ Bogdan Suruciuc
La Ministerul Educației și Cercetării „nu vedem o legătură între măsurile de criză fiscală și bugetară în ceea ce privește abandonul școlar”, a declarat marți Sorin Ion, secretar de stat în acest minister, în cadrul conferinței de lansare a raportului anual privind educația al OCDE, „Education at a Glance 2025”. El a răspuns astfel întrebărilor Edupedu.ro cu privire la estimările Ministerului, bazate pe analiză de impact, cu privire la efectele pe care măsurile fiscal-bugetare din Legea Bolojan le vor avea asupra problemelor majore privind participarea copiilor la educație.

Edupedu.ro s-a referit la doi parametri semnalați în noul raport OCDE, dat publicității marți, 9 septembrie, care arată că:

  • România se remarcă printr-un procent enorm – 16% în 2023 – al copiilor de 6-14 ani care nu sunt înscriși la școală, față de o medie OCDE de doar 2% în același an. România cunoaște o scădere abruptă la acest parametru față de 2013, când 93% dintre copiii din această categorie de vârstă erau înscriși la școală. 
  • La nivelul adolescenților de 15-19 ani, situația este mai gravă: o treime dintre aceștia (32%), în România, nu erau înscriși în nicio formă de program educațional, în anul 2023 – iarăși în creștere considerabilă față de 2013, când 23% dintre tinerii români cu aceste vârste nu figurau deloc în școli.

În cadrul conferinței de prezentare a raportului, organizată de MEC, am cerut reprezentanților Ministerului să explice, cu date, care este analiza de impact a măsurilor fiscal-bugetare asupra acestor pierderi din sistem ce afectează copiii.

În răspunsul său, secretarul de stat Sorin Ion nu a invocat nicio cifră și nici date referitoare la o analiză de impact. El a spus, însă, că „relația dintre măsurile luate prin legea 141 și actele normative subsecvente elaborate la nivelul Ministerul Educației nu constituie premisele unei creșteri a ratei de neparticipare”. Motivul invocat este acela că măsurile vizează alte lucruri: situația cadrelor didactice, a directorilor și a organizării școlilor, „nu în mod direct elevii”.

  • Iar oficialul a făcut trimitere la bursa socială păstrată „aproape în aceeași formă cu cea inițială”, bursele pentru elevii din învățământul profesional și „bursele de merit în noua formă”. El nu a menționat niciuna dintre schimbările restrictive și reducerile (vezi aici. aici sau aici) legate de burse, introduse în urma măsurilor fiscal-bugetare.

Răspunsul lui Sorin Ion la întrebarea adresată de Edupedu.ro:

Edupedu.ro: Datele OCDE din raportul „Education at a Glance” arată că România are printre cele mai mari rate de neparticipare la educație: 16% pentru copiii de până în 14 ani și 32% pentru adolescenți, care nu sunt înscriși la școală. Ce arată concret analiza de impact a ministerului pe măsurile din legea 141? Aceste pierderi masive din sistem vor fi și mai mari în următoarele trei luni? Vor fi mai mici în urma măsurilor luate? Ce estimări există? Vă rog să folosiți datele pe care le aveți în acest sens.

Sorin Ion: Relația dintre măsurile luate prin legea 141 și actele normative subsecvente elaborate la nivelul Ministerului Educației nu constituie premisele unei creșteri a ratei de neparticipare, pentru că, în principal, măsurile luate vizează cadre didactice, personal de conducere și modul de organizare al școlilor și nu în mod direct elevii. Iar ca o legătură cu întrebarea dumneavoastră precedentă (n.red.: întrebare referitoare la tăierea burselor studențești, adresată unui reprezentant OCDE) și în același timp, un răspuns la această întrebare, să nu uităm că din categoria burselor la care ați făcut referire am păstrat, printre altele, bursa socială aproape în aceeași formă cu cea inițială. Așadar, numărul de beneficiari de burse sociale estimăm că va fi comparabil cu cel din anul precedent. De asemenea, și bursele adresate elevilor din învățământul tehnologic, din învățământul profesional, inclusiv profesional dual, acolo unde, de regulă, se înregistrează o rată mai mare de abandon școlar.

Am păstrat, de asemenea, măsurile de reintegrare pentru mamele minore și, evident, și bursele de merit în noua formă. Așadar, măsuri de sprijin pentru copii există în continuare. Să nu uităm că și programul „Masă sănătoasă”, cel care a contribuit din punctul nostru de vedere semnificativ la reducerea abandonului școlar în ultima perioadă, a rămas în forma în care s-a desfășurat în ultimii ani, în sensul că același număr de beneficiari va fi păstrat în continuare. Plus alte măsuri de sprijin social, cele care sunt extrem de importante în prevenirea abandonului școlar. Așadar, nu vedem o legătură între măsurile de criză fiscală și bugetară în ceea ce privește abandonul școlar.”

Citește și:
BREAKING România este ultima țară europeană la capacitatea de a-i ține pe copii și tineri în școală: o treime dintre adolescenți și 1 din 6 copii nu erau înscriși în școală, în 2023 / Un sfert dintre tinerii români de 18-24 de ani nici nu învață, nici nu muncesc – Raportul anual OCDE „Education at a Glance 2025”, despre efectele cheltuielilor mici și ale lipsei de acțiune în educație
Ministrul Educației, Daniel David: Când ești într-o criză fiscal-bugetară, nu mai poți întotdeauna să implementezi cele mai bune practici OCDE
La concursul pentru angajare în învățământ din acest an au venit doar 200 de candidați pentru examenul de profesor de Fizică, deși există 700 de locuri libere, anunță Sorin Ion, secretar de stat al Ministerului Educației


9 comments
  1. Dacă urmăriti achizițiile făcute în cadrul acestor programe de prevenire abandon școlar o să vedeți că directorii ciugulesc mai mult decât „zeciuială consacrată”. Observăm produse achiziționate cu de 2x său 3x fata de prețul normal. La școala Domnița Maria din Bacău iese evidenta achiziționarea unui „pachet foto digital Sony” in valoare de 25.000 lei (probabil este vreun director pasionat de fotografie sau are vreo odrasla care își dorește un apărat foto profesional), „pachet sonorizare+sistem sunet ” in valoare de 67.000 lei ( nu știu cum poate fi prevenit abandonul școlar cu astfel de achiziții excentrice) , laptop Acer Nitro cu 11.000 lei /buc și desfrâul continuă. Toate achiziționate de la o firmă din Bacău (probabil știu să facă tabla împărțirii )

    1. Din câteva căutari pe Google află următoarele:
      -Sc Gimnaziala Domnița Maria este condusă de o directoare PeSeDistă (consilier județean) numită din pix
      -din declarația de avere observăm de soțul lucrează 1/ 2 normă în aceeași școală (este un potențial conflict de interese ?!)
      -tot sotul directoarei cu „calitatea de consilier județean” apare că lucrează o normă întreaga la o alte instituție școlară dar și că obține venituri de la firmele cu care soția a făcut contracte babane pentru școală(aici deja pute)
      -tot soțul cu juma’de norma la școala soției obține venituri și de la propria firma (firma care a încasat bani din lucrări cu școala unde lucrează ?! aici se impute treaba , dar și cu alte primarii conduse de primari PSD din județ )

  2. Daca unui copil orfan, cu probleme grave de sanatate sau fara venituri ii taiati bursa sociala ca a avut 9 la purtare inseamna exact o masura pentru cresterea abandonului scolar!
    Dupa ce ca sunt amarati voi ii excludeti cu totul!

  3. Băi, capdepwlă, esti idiot????
    Nu cenzurati, va rog!
    Cu imbecilii astia nu se mai poate!

  4. Avem masuri de criza de 35 ani in educatie dar altceva a influentat abandonul scolar.

  5. Cereți filmările de la liderii de sindicat am fost mai mulți si mai motivati ca in 2023.. A fost si Dâmbovița. asa ca poate va mai gândiți înainte de asemenea declarații aberante..si mai puneți si obrazul pentru noi cei din preuniversitar..

  6. Dn Sorin, tot respectul, ca veniți din preuniversitar..
    Dar se vede din spațiu.. ca va pun sa dați niste declarații aberante. Cred ca nici dumneavoastră nu le credeți, adică sunt sigur. Asa ca va acord o prezumție.. de nevinovăție, ca pana la urma tot POLITIC sunteți acolo.
    Dar aveți o șansă să schimbați ceva..întrați un pic mai încolo pe ușa Ministrului si explicații cum este cu PREUNIVERSITARUL. Si a doua treaba sa renunțe la asa zișii CONSILIERI ONORIFICI..doar ii cunoașteți foarte bine..sunt in spațiu si ei. Numai bine! Sunteti ultimul din Minister care mai puteți sa faceți ceva cu PREUNIVERSIRAR.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

INFOGRAFIC Cum arată şcoala în „viziunea Andronescu”. Redenumirea claselor şi eliminarea Evaluării Naţionale de la clasa a IV-a, singura care monitoriza sistemul de educaţie

Renunţarea la denumirea „clasa pregătitoare”, dar şi noua structură a învăţământului primar, învăţământului gimnazial sau a celui liceal, anunţate de Ecaterina Andronescu şi susţinute de documentele puse în dezbatere publică,…
Vezi articolul

Pericolul incendiilor în căminele studențești, acoperit de reguli confuze. Căminele construite înainte de 1990 nu au nevoie de autorizație de securitate la incendiu, spun Politehnica București și Inspectoratul pentru Situații de Urgență, după un incendiu în Regie / În București au fost date 24 de avize sau autorizații pentru cămine, dintre care doar două avize pentru Politehnica

Un incendiu produs într-o cameră a unui cămin al Politehnica București, în luna aprilie a.c., a stârnit îngrijorare în cercurile studențești, fără să atragă, însă, prea multă atenție în spațiul…
Vezi articolul

Elevii și studenții care lucrează în timpul studiilor nu vor mai fi taxați cu CASS, iar povara fiscală pe muncă va scădea cu până la 5 puncte procentuale în cazul familiilor cu copii – prevederi în programul de guvernare

Programul de Guvernare a devenit lege odată cu acordarea votului de încredere Guvernului Ciolacu 2, de către Parlamentul României. Documentul a fost publicat recent pe site-ul Guvernului, iar printre măsurile…
Vezi articolul

Cristache, Federația părinților: Solicităm revenirea asupra deciziei de modificare a structurii anului școlar / O vacanță de primăvară, prelungită forțat, va determina o ruptură în procesul educațional, planificările profesorilor privind activitatea remedială vor fi date peste cap

O vacanță de primăvară, prelungită forțat, va determina o ruptură în procesul educațional, planificările profesorilor privind activitatea remedială vor fi date peste cap susține Federația Asociațiilor de Părinți într-un comunicat…
Vezi articolul