Șerban Iosifescu: Ar trebui să ne gândim foarte serios la prelungirea anului școlar, dacă închiderea forțată a școlilor va dura mai mult de 1 lună / Se mai poate renunța și la a doua sesiune de BAC

22.144 de vizualizări
Serban Iosifescu / Foto: Facebook Serban Iosifescu
“Cred că ar trebui să ne gândim foarte serios la prelungirea (în mod excepțional) a anului școlar, dacă închiderea forțată a școlilor va dura mai mult de 1 lună”, spune Șerban Iosifescu, cercetător în științele educației și președinte al Agenției guvernamentale care evaluează calitatea școlilor de stat și private. Într-o analiză publicată pe pagina sa de Facebook, Iosifescu spune că “se mai poate renunța (de tot sau numai ca excepție), și la a doua sesiune de Bacalaureat”.

La patru zile după ce Comitetul Național pentru Situații Speciale de Urgență a decis suspendarea cursurilor în toate școlile și grădinițele din România, de stat și private, de miercuri, 11 martie, și până pe 22 martie, “cu posibilitate de prelungire”, pentru a limita răspândirea noului coronavirus, Șerban Iosifescu spune că “ar trebui să fim atenți ca măsurile anti-epidemie să nu adâncească decalajele (deja foarte mari) din sistemul de învățământ. Cei care vor suferi sunt tot cei defavorizați. Cei favorizați vor învăța oricum pentru că au părinți cu resurse și școli așijderea. Cum recuperăm decalajele pentru ceilalți 80%-90% dintre copii care nu au acces (din diferite motive, care țin de resurse, pregătirea profesorilor, mentalități) la astfel de resurse?

Șerban Iosifescu, cercetător în științele educației și președinte al ARACIP:

Încep să apară, pe FB [Facebook], postări de genul ‘Copiii de la XXXXX sunt mega-entuziasmați ca au luat acasă laptopurile, cărți, jocuri, materiale. Ei erau deja obișnuiți cu toate platformele online, dar o să le lipsească interacțiunea la joacă și la proiectele începute în campus’.

Și chiar începe să mă enerveze entuziasmul postărilor în privința învățării la distanță, de pe platforme online (gratis sau cu plată). Gata ne-am scos! Unii chiar supralicitează: nici după ce trece coronavirusul nu va mai fi nevoie să meargă la școală.

Repet, ar trebui să ne gândim și la cei vulnerabili, nu numai la cei cu resurse: câți dintre școlerii de la noi au laptopuri personale sau la școală, pe care să le ia acasă? Câți beneficiază, la clasă, de cărți, jocuri, materiale? Câți sunt, deja, obișnuiți cu platforme online (pentru învățare, să fie clar)? Câți au proiecte și câți beneficiază de facilitățile unui campus?

Câți profesori pot și vor să lucreze online? Câți au beneficiat de formare specifică pentru facilitarea învățării la distanță, pe platforme online? Poate să-i oblige cineva să facă acest lucru, dacă nu au beneficiat, în prealabil, de formare în acest sens?

Ar trebui să fim atenți ca măsurile anti epidemie să nu adâncească decalajele (deja foarte mari) din sistemul de învățământ. Cei care vor suferi sunt tot cei defavorizați. Cei favorizați vor învăța oricum pentru că au părinți cu resurse și școli așijderea. Cum recuperăm decalajele pentru ceilalți 80%-90% dintre copii care nu au acces (din diferite motive, care țin de resurse, pregătirea profesorilor, mentalități) la astfel de resurse?

Cred că ar trebui să ne gândim foaaarte serios la prelungirea (în mod excepțional) a anului școlar, dacă închiderea forțată a școlilor va dura mai mult de 1 lună. Chiar cu prețul ca elevii și profesorii să aibă câteva săptămâni în minus de vacanță iar examenele să se dea, pe căldură, în clase fără aer condiționat (așa cum s-a procedat, de altfel, în ultimii aproape 100 de ani). Se mai poate renunța (de tot sau numai ca excepție), și la a doua sesiune de Bacalaureat.

Și, pentru viitor, ‘si vis pacem, para bellum’ și să vedem ce am învățat și cum vom proceda la viitoarea criză. Care sigur va veni.

EduPedu.ro prezintă succint structura anului școlar 2019-2020, precum și calendarul examenelor – așa cum sunt în prezent
Structura anului școlar 2019-2020

Potrivit structurii anului școlar 2019-2020, anul școlar în curs are planificate 35 de săptămâni de cursuri, față de 34 anul trecut.

Semestrul al II-lea (20 săptămâni)

Cursuri: Luni, 13 ianuarie 2020 – Vineri, 3 aprilie 2020
Vacanţa de primăvară: Sâmbătă, 4 aprilie 2020 – Marți, 21 aprilie 2020
Cursuri: Miercuri, 22 aprilie 2020 – Vineri, 12 iunie 2020
Vacanţa de vară: Sâmbătă, 13 iunie 2020 – data din septembrie 2020 la care încep cursurile anului școlar 2020-2021

Programul Școala altfel se desfășoară până pe 29 mai 2020, potrivit structurii publicate în Monitorul Oficial, pe o perioadă de 5 zile consecutive lucrătoare, la decizia școlii.

Ordinul prevede următoarele excepții la structura anului școlar 2019-2020:

  • pentru clasele a XII-a, a XIII-a seral și frecvență redusă, anul școlar are 33 de săptămâni de cursuri și se încheie pe 29 mai 2020
  • pentru clasa a VIII-a, anul școlar are 34 de săptămâni de cursuri și se încheie pe 5 iunie 2020
  • pentru clasele liceale – filiera tehnologică și pentru clasele din învățământul profesional, anul școlar are 37 de săptămâni de cursuri

Calendarul examenelor naționale din anul școlar 2019-2020

Calendar Evaluarea Națională 2020

2 – 5 iunie 2020 Înscrierea absolvenților clasei a VIII-a la Evaluarea Națională 2020
5 iunie 2020        Elevii de clasa a VIII-a termină școala

15 iunie 2020       Limba şi literatura română – examen scris
17 iunie 2020       Matematică – examen scris
18 iunie 2020       Limba şi literatura maternă – examen scris

22 iunie 2020        Afişarea rezultatelor înaintea contestațiilor (până la ora 12:00), urmată de înregistrarea contestațiilor (între orele 14:00 – 20:00)
27 iunie 2020        Afișarea rezultatelor finale

Calendar BAC 2020

25 – 29 mai 2020           Înscrierea candidaților la prima sesiune de examen
29 mai 2020                    Încheierea cursurilor pentru clasa a XII-a/ a XIII-a

9 – 10 iunie 2020           Evaluarea Competențelor lingvistice de comunicare orală în Limba română – proba A
11 – 12 iunie 2020         Evaluarea Competențelor lingvistice de comunicare orală în Limba maternă – proba B
15 – 17 iunie 2020         Evaluarea Competențelor digitale – proba D
18 – 19 iunie 2020         Evaluarea Competențelor lingvistice într-o limba de circulație internațională – proba C

22 iunie 2020                    Limba și literatura română – proba Ea) – examen scris
23 iunie 2020                    Limba și literatura maternă – proba Eb) – examen scris
24 iunie 2020                    Proba obligatorie a profilului – proba Ec) – examen scris

  • Examen la Matematică – pentru absolvenții claselor de liceu cu profil real din filiera teoretică, pentru cei care au terminat filiera tehnologică și pentru absolvenții de la profilul militar și profilul pedagogic – specializarea învățători-educatoare, din filiera vocațională
  • Examen la Istorie – pentru absolvenții de la profilul umanist din filiera teoretică și pentru toate profilurile și specializările din filiera vocațională, cu excepția celor de mai sus

25 iunie 2020                    Proba la alegere a profilului și specializării – proba Ed) – examen scris

Absolvenții trebuie să aleagă una dintre următoarele materii, pentru examen, în funcție de studiile urmate în liceu:

  • Fizică, Chimie, Biologie sau Informatică – elevii de la profilul real din filiera teoretică, de la profilul tehnic și profilul resurse naturale și protecția mediului din filiera tehnologică și de la profilul militar din filiera vocațională
  • Geografie, Filosofie, Logică și argumentare, Economie, Psihologie și, după caz, Sociologie – absolvenții de la profilul umanist din filiera teoretica, de la profilul servicii din filiera tehnologică și din toate profilurile și specializările din filiera vocațională, cu excepția celui menționat mai sus

30 iunie 2020             Afișarea rezultatelor (până la ora 12:00) și depunerea contestațiilor (orele 12:00 – 16:00)
1-6 iulie 2020            Rezolvarea contestațiilor
7 iulie 2020                Afișarea rezultatelor finale de la BAC 2020

Calendar Evaluarea națională la final de clasa a II-a 2020

11 mai 2020: Limba română – Scris
11 mai 2020: Limba maternă – Scris
12 mai 2020: Limba română – Citit
12 mai 2020: Limba maternă – Citit
13 mai 2020: Matematică
14 mai 2020: Limba română pentru minoritățile naționale – Scris-Citit

Calendar Evaluarea națională la final de clasa a IV-a 2020

19 mai 2020: Limba română
20 mai 2020: Matematică
21 mai 2020: Limba maternă

Calendar Evaluarea națională la final de clasa a VI-a 2020

27 mai 2020: Limba și comunicare
28 mai 2020: Matematică și Științe ale Naturii

Citește și:

 

 

 

 

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI:RO76BTRLRONCRT0471641001

CONT EURO:RO26BTRLEURCRT0471641001

Deschis la BANCA TRANSILVANIA
Donează prin Patreon

Donează

5 comentarii
  1. Pai pe ministareasa din domeniu o intereseaza sa gandeasca o strategie in noile conditii? Daca o intrebati, va spune cat de atent este guvernul cu oamenii(??????????) si cata preocupare este pentru binele lor!!!!!!!!Doar ne trebuie “O Romanie educata!”???

  2. Elevii nu se gândesc acum, în anul 2020 la alegeri, voturi și partide. Poate părinții lor, da.
    Ne amintim de generația cu școli și facultăți absolvite înainte de 1989 ; în prima zi de școală primeam manualele, orarul , cunoșteam diriginții, apoi ziua următoare plecam la munci agricole, uneori până la 15 noiembrie. Manualele erau unice, nu aveam internet și telefoane mobile. Partidul era unic , votat sau nevotat de noi. Am fost la munci agricole 3 ani de liceu /minim 1,5 luni/ și 5 ani de facultate /minim 1,5 luni/. Adunate 4,5 luni /aprox./+ 7,5 luni /aprox,/ =12 luni aproximativ, adică 1 an !!!! din viața unui elev/student. Nu am auzit vreodată în acele vremuri că va îngheța anul școlar. Elevii de atunci sunt oameni maturi acum și ar trebui să înțeleagă situația actuală și să o trateze cu înțelepciune. Pandemia actuală nu a fost sincronizată cu alegerile viitoare din România.

  3. Nu v-ati dat seama pana acum ca este cea mai buna sansa pentru a se scoate cat mai multi “prosti”? Nu ii intereseaza de cei multi ci doar sa poata ajunge cat mai usor de manipulat cat mai multi pentru un succes garantat in alegerile viitoare!. Totul este politica de cea mai joasa speta! Chiar daca se va prelungi anul scolar orele se vor face doar ca sa se poata semna condicile ca dovada de prezenta, fara a mai interesa pe cineva calitatea orelor. Elevii se vor bucura (sau nu!), si anul acesta este compromis. Mai dureros este pentru elevii anilor terminali cu examene nesigure si cu afectarea invatamantului universitar! Succes!

  4. Subscriu. Dar sa se hotarasca mai repede, pentru ca onlineul este cam “facatura” la preuniversitar. Plus ca se vor obișnui si elevii si părinții asa… cu scoala mai puțină, mai comodă, fără minime norme de disciplina si educatie morală.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

(P) Matematica în Anglia și SUA – marile diferențe și ce putem prelua în noul curricum, în opinia matematicianului Vlad Matei, postdoc la Universitatea din California Irvine și mentor al juniorilor care se pregătesc de Balcaniadă prin Fundația Upper Education

Ce fac marile universități, pentru a forma cele mai luminate minți în matematică? Cercetători de renume mondial predau “teme active în cercetarea actuală” și îi încurajează pe studenți la “mult…
Vezi articolul
Scoala Altfel - ce activitati ar trebui sa faca profesorii

Copiii pot fi puternic afectați de anxietatea părinților din această perioadă. Laboratorul de Științe Cognitive din București: E esențial ca părinții să fie calmi

“În contextul problemei de sănătate publică cu care ne confruntăm, este firesc pentru unele persoane să resimtă o creștere a anxietății”, scriu cercetătorii din cadrul Laboratorului de Științe Cognitive Clinice…
Vezi articolul

Mihnea Costoiu îşi nuanţează declaraţia privind anularea Bacalaureatului şi Evaluării Naţionale: “Cred că aceste examene trebuie date”. Rectorul Politehnicii declara acum o lună că Bacalaureatul trebuie echivalat cu mediile din liceu

Rectorul Universităţii Politehnica Bucureşti, Mihnea Costoiu, îşi nuanţează declaraţia privind anularea Bacalaureatului şi Evaluării Naţionale, făcută în urmă cu o lună. “Cred că aceste examene trebuie date”, a spus Costoiu…
Vezi articolul

Criza Covid-19 pune frână „internaționalizării” universităților – se așteaptă scăderea cererii din partea străinilor pentru România, încă o lovitură după scăderea abruptă a numărului de studenți autohtoni

Universitățile românești, confruntate în ultimul deceniu cu o scădere acută a numărului de studenți, încearcă să compenseze această scădere prin diverse măsuri și strategii, între care un loc aparte îl…
Vezi articolul