Serviciul pe școală – Oana Moraru: Ești o adunare de funcționari, nu școală, dacă nu ești în pauze să ajuți la reglarea relațiilor între copii

6.431 de vizualizări
Serviciul pe școală
“Dacă tu, ca școală, nu ești acolo, în pauze, să ajuți la reglarea relațiilor între copii, să dezvolți conștient digestia lor emoțională, să tranșezi cu ei, să îi ajuți să negocieze, să-și pună limite sănătoase, să își înțeleagă naturalele lupte de putere, nu ești școală! Ești o adunare de funcționari care se ocupă de copii de la gât în sus, cum s-ar ocupa de niște dosare de pe birou, bune de încărcat, măsurat și revizuit”, scrie Oana Moraru, pedagog cu 20 de ani de experiență la catedră și fondator al unei școli private.

“Enorm se întâmplă cu ei când noi suntem în cancelarii, la țigară sau cafea”, notează Moraru, ca răspuns la declarația unui lider sindical Constanța potrivit căreia agenții de pază ar trebui să facă de serviciu pe școală și nu profesorii.

  • Într-o conferință de presă, președintele Sindicatului Liber al Salariaților din Învățământul Preuniversitar (SLSIP) Constanța, Mitică Iosif, a declarat: “Vreau să o spun tranșant, profesorul nu este și nu poate fi confundat cu paznicul, pentru că el nu a stat în facultate și nu s-a pregătit pentru această carieră ca să o facă pe paznicul, nici nu este pregătit să facă față unei astfel de sarcini“, scrie Stiri.botosani.ro.
Citește mai jos opinia integrală a Oanei Moraru, publicată pe contul său de Facebook:

“Înțeleg de pe EduPedu că un lider sindical al profesorilor a afirmat într-o conferință că serviciul pe școală (supravegherea copiilor în pauze) nu poate fi dat în responsabilitatea vreunui dascăl – ci, poate, a unei firme de pază. N-am auzit de mult timp o așa tristă gogomănie. Ma sperie și mă înfurie câți neaveniți au ajuns să deschidă gura pe tema asta.

Serviciul pe școală

Oamenii ăștia nu înțeleg un lucru fundamental. Avem atât bullying în școli și suntem primii la agresivitate școlară în Europa tocmai pentru că profesorii nu fac de serviciu ca lumea.

Viața unei școli are două mari arii de creștere, intervenție și dezvoltare: academică (cu tot cu arte, sport și muzică) și socio-emoțională.

Dacă partea de relație între copii – care e foarte ramificată, dramatică, efervescentă, în expansiune permanentă – nu e gestionată conștient de cadrele didactice, creșterea academică e subminată și redusă enorm față de potențialul real al copiilor.

Cognitivul e reglat de emoțional. Asta e lege.

Dacă tu, ca școală, nu ești acolo, în pauze, să ajuți la reglarea relațiilor între copii, să dezvolți conștient digestia lor emoțională, să tranșezi cu ei, să îi ajuți să negocieze, să-și pună limite sănătoase, să își înțeleagă naturalele lupte de putere, nu ești școală! Ești o adunare de funcționari care se ocupă de copii de la gât în sus, cum s-ar ocupa de niște dosare de pe birou, bune de încărcat, măsurat și revizuit.

Mare parte din plictisul, oboseala și dezangajarea elevilor noștri vine din multe și nerezolvate conflicte interioare legate de relațiile pe orizontală între ei.

E o lume incredibil de bogată și intensă – lumea asta a pauzelor școlare. Se întâmplă acolo de două ori mai multă învățare decât la ore, uneori. Se întâmplă configurarea identității sociale, puterea unui copil de a-și stabili limitele propriei siguranțe, capacitatea lui de a se reprezenta pe sine în lume, nivelul de toleranță, empatie, puterea de negociere, cunoașterea propriei puteri în jocul natural de forțe, reactivitatea la provocări, sentimentul de apartenență la grup, creșterea conștiinței tribale și teritoriale etc etc.

Enorm se întâmplă cu ei când noi suntem în cancelarii, la țigară sau cafea. Enorm se întâmplă când privim în altă parte: cresterea sinelui se întâmplă, încrederea în sine, căutarea de sine, compararea de sine, ajustarea de sine.

Și noi lăsăm toate astea la întâmplare? Și mai dăm și vina pe copii? Că nu își pot învăța singuri autoreglajul social și emoțional? Paznici să le punem? Sunt oi?

Și nu, nu trimiteți mingea în terenul familiilor. Ce se întâmplă la școală e parte din responsabilitatea adulților de aici. Pe familii le chemi la discuții când ai de tranșat responsabilități. Dar când le chemi, știi exact ce a simțit copilul, ce a făcut în pauze, ce ai făcut și tu, ca școală, să îl crești social și emoțional.

Mare parte din bullyingul școlar românesc este fenomen indus de profesori și școli prin atitudine de nepăsare și lipsă de supraveghere.

Serviciul pe școală. Hai, că se poate! Nu poți cultiva nimic la clasă pe terenul sufletesc arat în pauze la mila întâmplării!

De 12 ani de când lucrez la Helikon, vă spun sincer că jumătate din energia fiecărui profesor se duce în pauze, pe terenul de joacă. Dar numai așa îi poți aduce în clase pentru cealaltă jumătate de efort pedagogic, acela care are grijă de productivitatea minții. Jumătate din discuțiile noastre la ședințele profesorale sunt despre RELAȚIILE între copii. Numai pe ele poți crește algoritmi, cultură, raționamente.”

Cine este Oana Moraru:

Oana Moraru este fondator și manager al Școlii Helikon din Călărași, este absolvent al Liceului Pedagogic și al Facultății de Litere din București, consultant educațional în domeniul învățământului privat preuniversitar, are 20 de ani de experiență la catedră și a fost membru al grupului de experți pe curriculum constituit în 2016 la nivelul Ministerului Educației.


4 comments
  1. E ușor “a scrie versuri, când nimic nu ai a spune”! Din cauza unor astfel de experți și manageri am ajuns de “râsul curcilor”! S-avem pardon doamna, dar nu aveți dreptate! De multe ori un profesor în pauză nu este ascultat de elevii care nu îl au la clasă, iar` mulți părinți ne reproșează că nu lăsăm copiii “să respire”! Ar fi multe de spus, dar nu trebuie să vă educ eu pe dumneavoastră!

  2. ,Avem atât bullying în școli și suntem primii la agresivitate școlară în Europa tocmai pentru că profesorii nu fac de serviciu ca lumea.”…??? Pe baza căror statistici se face o astfel de afirmație???

    În rest, e clar, doar școala Helikon a înțeles ce înseamnă, cu adevărat, educația…..Mereți de plătiți…

    Și, da, ,,nu am auzit de mult timp o așa tristă gogomănie”.

  3. Paznici nu se pun la oi, ci în instituțiile umane, respectabile. Dacă în familie copilul aude vocabular suburban și vede violenta, degeaba îl educa profesorul, autoarea articolului a văzut, sa înțeleg, avion zburând cu o singura aripa…. Serviciul pe școală este doar o forma de umilire atât a profesorului, cât și a elevilor, tratați ca o….. turma de păzit de către un…. cioban….

  4. Să îți fie rușine Dna Oana că în 17 ani de învățământ nu am cunoscut decât 3 profesori fumători din zeci sau sute. Și doar unul fuma in cancelarie. Cu cafeaua la fel.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Cum sprijină guvernul britanic universitățile

Cum se transmite coronavirusul în aer prin aerosoli. Studiu de caz: un salon, un bar şi o clasă de școală / Care este riscul de infectare în cele trei scenarii în funcție de ventilație, folosirea măștii și durata întâlnirii

Interioarele sunt cele mai periculoase, dar riscurile pot fi reduse luând toate măsurile disponibile pentru a lupta contra infectării prin aerosoli. Iată, în colaborare cu „El Pais”, probabilitatea de infectare…
Vezi articolul

USR Tineret, despre propunerea pentru exmatriculare a 45 de studenți de la Drept: Execuțiile publice sunt o rămășiță medievală demnă de regimurile absolute sau teocratice / Nu putem sta muți atunci când în România se formează generații de magistrați în spiritul cruzimii și răzbunării

Reacție surprinzătoare din partea USR Tineret astăzi, în legătură cu cei 45 de studenți de la Facultatea de Drept a Universității din București propuși oficial pentru exmatriculare. Într-o postare publicată…
Vezi articolul