Sorin Ion despre diferențele mari de punctaj la corectarea unor lucrări la simulări: Vom merge către acel profesor să-l formăm, nu “să-i tăiem capul” / Ministerul Educației face liste cu acești profesori pentru a le îmbunătăți competențele de evaluator

15.951 de vizualizări
Sprin Ion - Inspecțiile pentru Titularizare
Foto: INQUAM Photos / George Călin
Secretarul de stat în Ministerul Educației, Sorin Ion, spune că profesorii care au acordat punctaje diferite mari la corectarea lucrărilor de la simulările examenele naționale vor fi ajutați “pentru a-și îmbunătăți competențele de evaluator”. Declarația secretarului de stat vine după ce directorul unui liceu din Timișoara a semnalat faptul că o lucrare notată cu 4.60 la simulare BAC 2024, a fost evaluată cu 7.60 de alt profesor corector, iar situații legate de corectare au fost și la Evaluarea Națională aduse în discuție. Întrebat în emisiunea Info Edu dacă un profesor care a acordat punctaje de acest gen va mai putea corecta la vară lucrările la examenele naționale din vară, Sorin Ion a evitat un răspuns clar.

Secretarul de stat în Ministerul Educației, Sorin Ion, a spus că dacă un profesor a evaluat greșit 10-20 de lucrări din cele 80 pe care le are “vom merge către acel profesor să-l formăm, nu să-i tăiem capul”. Sorin Ion a mai spus și că e foarte important să se evalueze și cum au fost acordate notele, câți profesori au acordat note similare, iar în acest sens Ministerul lucrează deja la liste cu acești profesori care au acordat punctaje cu diferențe mari între aceleași lucrări, “nu pentru a pedepsi, ci pentru a-și îmbunătăți competențele de evaluator”, spune el.

Sorin Ion a evitat să spună clar dacă un profesor evaluator care a dat acum note cu o diferență foarte mare, mai poate corecta la vară, la examenele naționale.

De asemenea, secretarul de stat a precizat că știe “foarte bine unde s-a înregistrat procent foarte mare de erori în evaluare”, dar nu a dat exemple.

Redăm intervenția integrală a secretarului de stat pe acest subiect

Info Edu: Un profesor evaluator, care acum a dat asemenea note cu o diferență foarte mare, mai are ce căuta la vară, la corectare, când examenul are o miză uriașă? 

Sorin Ion, secretar de stat: Am fost foarte criticați că la Evaluarea Națională am avut 3 săptămâni (n. red în care am corectat lucrări), și că ce durează atât? Fără să țină cont cei care critică faptul că folosim un sistem nou la Evaluare Națională este totuși, pentru prima dată, n-am avut un experiment asemănător decât pe un județ. Apoi, că se suprapune cu activitatea noastră curentă. Mai mult, la Evaluare Națională, chiar și cu o vacanță, nu pot să obligi oamenii să corecteze în vacanță. Eu aici nu încerc să găsesc circumstanțe greșelilor de tipul celor semnalate, pentru că eu personal am văzut mult mai multe greșeli. Nu uitați că am acces la date și știu foarte bine unde s-a înregistrat procent foarte mare de erori în evaluare să le spunem, și să ne amintim la Evaluarea Națională, procentul lucrărilor care au intrat la a 2-a evaluare a fost de 0,25%. La Limba Română a fost de 11% atenție, de 40 de ori mai mare. Este clar că există o legătură între disciplină, subiect și acuratețea evaluării. La bacalaureat avem 33 de discipline, n-am finalizat pe toate cele 33 de discipline. Vă spuneam că avem o cantitate enormă de date pe care o avem în lucru în acest moment, am început deja să facem analiza. Acum n-o să ne ducem să-l tăiem capete, dacă vom constata că profesorul X din cele 80 de evaluări pe care le-a avut, a greșit, nu știu, 10, 20 sau chiar mai puține, pentru că nu e admisibil, evident că vom merge către acel profesor să-l formăm, nu să-i tăiem capul, pentru că acesta este profesor la clasă. Această analiză este în lucru. La Evaluarea Națională este finalizată. Și acolo avem și liste cu nume și prenume, dar nu pentru a pedepsi, ci pentru a-și îmbunătăți competențele de evaluator. Evaluarea, cel puțin la disciplinele umaniste, cum spunea dl. profesor, este într-adevăr, să zicem mai elastică, mai subiectivă. Depinde foarte mult și de părerile proprii, ale evaluatorului. Nu-i ca la matematică zero-zero și unu e unu. De asta suntem foarte conștienți și, atenție, este important de subliniat că lucrurile acestea acum se văd, nu acum s-au inventat aceste diferențe de notare. Ele existau, dar că pentru că evaluarea se făcea cu hârtie, pe cu hârtie și stiloul și se arhivau niște documente, niciodată nimeni nu putea să stea să transpună acestea date prelucrate. Se vedeau la contestație, dacă se vedeau. Dar să știți că am avut situații și în care diferența a fost mai mare de trei puncte. Am văzut eu. Acolo clar a fost o greșeală de abordare a evaluării, poate chiar tehnică. Pentru că atunci când un profesor dă nota 7 și ceilalți trei profesori dau nota 10, e clar că profesorul care a dat 7 are o problema. Sau invers. Dacă unul dă 7 și ceilalți dau nota 3, se știe foarte clar cine a greșit. În situații de genul acesta analiza trebuie făcută mult mai prudent pentru că ceea ce a spus dl. director sau ce am văzut eu în spațiu public a fost că primele două evaluări au fost foarte diferite. Acum, întrebarea pe care v-o pun: pe care dintre ei îi „pedepsim”? 

Info Edu: Ministerul Educației trebuie să decidă. 

Sorin Ion, secretar de stat: Evident nu poți să iei o decizie până nu vezi lucrarea. Dacă unul ar fi dat 7, 60 și toți ceilalți 4,50, știam aproape cu certitudine cine a greșit și unde a greșit. Pe când aici analizele și gândiți-vă că noi discutăm aici de sute de mii de lucrări, nu știu dacă n-am trecut de 1.000.000 de evaluări, pentru că numărul de evaluări este cel puțin dublu față de numărul de lucrări și suntem foarte conștienți că este un volum imens de date cu care trebuie să lucrăm. 

Informații de context

Ion Ionici, directorul Liceului Jean Louis Calderon din Timișoara, a semnalat, pe pagina de socializare, că sunt diferențe mari între notele date de profesorii care au evaluat lucrarea unui elev de la simularea examenului pentru BAC 2024. Concret, o lucrarea evaluată de 4 cadre didactice a fost astfel notată: „7,60, 4,60, 4,80 și 7,10”, a scris directorul.

Diferențe au fost semnalate și la simularea pentru Evaluarea Națională 2024. Iulius Timar, director Colegiul Național Onisifor, a declarat pentru Antena 3 CNN, în legătură cu evaluarea digitalizată a lucrărilor de la simularea pentru Evaluarea Națională 2024, că aplicația trebuie îmbunătățită: „Măcar pe partea de grilă să fie aceeași notă la ambii evaluatori”.

Platforma digitalizată a Ministerului Educației prin care au fost corectate lucrările elevilor de clasa a VIII-a la simularea Evaluării Naționale 2024 a permis înregistrarea de punctaje diferite acordate de către cei doi profesori evaluatori la subiectele de tip grilă și a făcut o medie cu o diferență acceptată a notelor de cel mult 1 punct, a declarat pentru Edupedu.ro profesoara de matematică Mihaela Popa.

Amintim, un profesor a avut de corectat, de regulă, 50 de lucrări de la simulările pentru Evaluarea Națională (EN VIII) și Bac 2024, inclusiv de acasă, a prevăzut procedura Ministerului Educației. Lucrările au fost scanate și încărcate pe platforma destinată evaluării digitalizate, conform sursei citate. În practică, numărul a ajuns și la 70-80 de lucrări, potrivit surselor Edupedu.ro, iar mulți profesori s-au plâns de timpul prea scurt.

În plus, corectarea la simulare nu a fost plătită, cum va fi cea de la examenele naționale din vară.

Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat pentru Edupedu.ro că profesorii care evaluează lucrările de la simularea examenului de Bacalaureat au un număr mare de lucrări și timpul este scurt: „Am primit sesizări în partea colegilor noștri vizavi de numărul de lucrări care le revin pe fiecare disciplină de examen”.

Aceasta a mai spus că Ministerul Educației „ar trebui să țină cont și de solicitările noastre, în numele colegilor noștri, de a se plăti participarea și la aceste simulări”. Liderul sindical a precizat că numărul mare de lucrări care trebuie să fie evaluate este o consecință a faptului că sunt puțini profesori corectori și „ajungem într-o situație oarecum de impas”.

Este a doua sesiune de corectare digitalizată a unor lucrări la nivel național, după simularea Evaluării Naționale de acum aproape o lună. Rezultatele simulării EN VIII 2024 centralizate la nivel național au arătat că peste 135.000 de elevi de clasa a VIII-a nu au obținut nota 7 la Matematică și că trei sferturi dintre elevii de clasa a VIII-a care au scris la simularea Evaluării Naționale rezumatul cerut nu au luat niciun punct pentru corectitudinea punctuației în textul scris de ei.

Ce efort ar fi făcut ministerul dacă aloca 2 euro pe lucrare, să spunem, și plătea și simulările? Erau 800.000, cel mult 1.000.000 euro”, a spus Florin Tudose, profesor de logică, filozofie și sociologie la Liceul Teoretic Benjamin Franklin din București, într-o intervenție la TVR Info.

Citește și:
Lucrare notată cu 4.60, simulare BAC 2024, evaluată cu 7.60 de alt profesor corector, semnalează un director de liceu: Ce ar trebui să înțeleagă un elev care are așa mari diferențe între note?
Director de școală, despre corectarea digitalizată de la simularea pentru Evaluarea Națională 2024: Dacă un evaluator dă zero puncte și un evaluator dă cinci puncte, cred că trebuie îmbunătățită aplicația
ULTIMA ORĂ Greșeală descoperită de un profesor în corectura digitalizată a grilelor de la simularea Evaluării Naționale 2024: Elevi cu punctaje diferite acordate de cei doi evaluatori la același item și acceptate de platformă, care a făcut media notelor / Mihaela Popa: Platforma trebuie să aibă un filtru la grilă, care să nu permită trecerea peste o greșeală umană

22 comments
  1. As putea intelege indignarea unor parinti pentru ca sistemul este disfunctional, dar judecand dupa natura comentariilor, cu exceptia postacilor de partid, imi dau seama ca subiectul este tratat la fel de superficial ca la TV. In primul rand trebuie subliniat ca profesorii care au corectat simularile au facut-o din marinimia inimii lor, ca nu au avut remunaratie suplimentara spre deosebire de alti colegi de-ai lor care nu au avut niciun stres. Nu-i mai infierati pe sarmanii oameni ca nu au luat 9 si 10 la titularizare, pentru ca tara pe acestia si-i permite. In vreo 5 ani nu o sa-i mai aveti nici pe acestia, o sa fie o situatie fara precedent, daca nu se iau masuri impotriva subfinantarii sistemului educational. Nu ai cum sa ceri rezultate cand profesorii sunt dusi cu arcanul la corectat pe sume derizorii, sa munceasca vara cand colegii lor sunt in concediu, peste 14 ore pe zi. Deci, stimati parinti indignati, organizati-va civic si cereti minim 6% pentru invatamant si poate, poate in 10-15 ani nepotii dvs vor avea un invatamant in limitele decentei si normalului.. pana atunci e ca-n bancul cu magarul care a murit tocmai cand se invatase sa nu mai manance.

  2. Ba chiar ar trebui să le tăiați capul, firește, la figurat, pentru că își bat joc de copii acești profesori. Ei nu trebuie formați, pentru că nu competențele informaționale le lipsesc, ci trebuie aspru sancționați, pentru că le lipsește bunul simț și responsabilitatea. Să zicem că simularea nu a avut o miză fantastic de mare, dar dacă la bacalaureat la vară se va corecta la fel, asta va însemna distrugerea destinului unor copii!

  3. Este experimentul personal al donnului secretar de stat, incercat pe Dambovita, el fiind un fan al informaticii..si daca tot a ajuns…sus….cocotat pe umerii politicienilor…probabil este incantat.A corecta pe laptop, o prostie mai mare nici ca puteai gandii in birourile…liberale de prin satele dambovitene…..

  4. Hai ca unii profesori sunt chiar malevolenti – la matematica fi’miu a luat 10 si 9.30 in contextul in care chiar nu a gresit nimic (el va urma fac de matematica, asa ca simularea la aceasta materie a fost foarte usoara pentru el). Dar este lovit rau de 9.3 ala, pentru care nu are niciun fel de explicatie cat de cat rezonabila – si se gandeste c-a ajuns de rasu’ curcilor cu nota aia.
    (si la romana a fost diferenta de 80 de sutimi intre corectari – dar aici presupun ca din cauza scrisului, ca s-a plicitisit omul sa descifreze, desi asta-i meseria lui, ma rog… neinteresant in acest context, foarte interesant daca e la limita trecerii examenului).

    1. Interesant comentariul dumneavoastră . Dacă va urma ” fac de matematică ” sunteți sigură că el este de pe acum matematician desăvârșit ? Oricum , un 10 perfect îi doresc la examenul de bacalaureat și admiterea la facultatea de matematică fără probleme 🙂 . Să ne spuneți , după absolvirea facultății de matematică , atunci când el va deveni profesor și va corecta lucrări care mai e perspectiva lui și a dumneavoastră asupra corectării la bacalaureat și asupra profesorilor . Dacă după absolvirea facultății de matematică altul va fi drumul lui , cu atât mai bine pentru el. Știam cuvântul ” benevolență ” , malevolență nu . Nu l-am găsit nici în dicționarele online , nici în cele în care se dau definițiile cuvintelor , nici în cel de antonime – ca antonim pentru benevolență , nici în cel de sinonime – ca sinonim pentru ” rea voință ” . Așa că mă întreb dacă există profesori malevolenți .

  5. Problemă concretă la română este că unii evaluatori punctează redactarea, chiar dacă răspunsul (conținutul) e greșit. Așadar, ia zero pentru conținut, dar 2 puncte pentru că ei enunț și este scris corect. Ceea ce e absurd, pentru că elevul poate să fi scris orice năzbâtie (pentru a exagera, chiar și despre Ștefan cel Mare sau despre Dunăre), dar are “enunț”, deci nu-l lasă fără puncte… Ar trebui blocat borderoul, dacă s-a completat zero la conținut, automat să se completeze zero și la redactare.

  6. problema e chiar asa zisa digitalizare impusa de minister. miroase de la o posta a coruptie si prostie. asa zisa digitalizare genereaza greseli enorme.aplicatie e un dezastru. nu poate fi remediata.greseli de procedura, posibilitate de frauda marita, consumul de hartie a crescut enorm. e inadmisibil ca o asa aplicatie, o asa procedura sa ramana. autoritatile anticoruptie, viitorii pensionari la 40 de ani dorm?

  7. Bună ziua! Ca formație sunt absolvent de Facultate de Psihologie,psiholog! Scoateți materia aceasta care a devenit sperietoarea elevilor MATEMATICA!!!! Scoateți de la examene spun, MATEMATICA..NU urăsc materia aceasta. Dar a ajuns sperietoare pentru toți elevii. matematica trebuie învățată în clasele primare adunare scădere apoi înmulțire împărțire trebuie să știm aria cercului puțină geometrie să învățăm cifrele Ce înseamnă metru kilogramul kilometru etc dar mai departe nu rămâi cu nimic cu radicalii și fracțiile și toate combinațiile pe care le fac Elevii și care nu sunt de folos mai departe în viață doar pentru cei care își fac o carieră din această materie Introduceți o materie pe lângă Limba și Literatura Română care să fie PLĂCUTĂ pentru elevi.Iar matematica să fie o materie opțională pentru cei care vor să facă o carieră din această materie. Iar la limba și literatura română Eminescu să fie din nou poetul nostru care este declarat la nivel planetar un geniu și a ajuns în țara noastră o bătaie de joc.În manualele de română au ajuns Smiley dacă vă vine să credeți și alte creaturi de la Pro TV de rămâi trăznit să înlocuiască Poeții și scriitorii noștri care sunt adevărate valori și care au fost înlocuiți cu scriitorii ruși americani și de alte naționalități chiar așa de rău am ajuns să ne batem joc de copiii noștri și să i învățăm toate tâmpeniile nu despre valorile noastre și tradițiile noastre străbune.Cum poate să fie o prezentatoare tv de la știri pusă lângă marii scriitori (Andreea Esca),este un personaj școlit la americani. Dar cum poți să îi pui pe aceștia pe lângă marii scriitori care nu mai există de fapt în manualele de Limba și Literatură Română. Scoateți o dată pentru totdeauna programa ceaușistă și aceste mecanisme prin care facem pe elevi să nu învețe cu plăcere!!!! Dar din păcate la noi au rămas neomarx.iștii și neocomuniștii la putere.Pe lângă neamurile lui Ciolacu care știm ce analfabet este ca toți cei din Guvern,Senat, Parlament!!! Să vă fie rușine celor de la Educație și de la Ministerul Educației!!!! Pentru că în primul rând voi sunteți incompetenți,pentru că puneți la conducerea Inspectoratelor și școlilor, oameni care nu au nicio legătură cu sistemul educațional!

    1. Matematica NU e obligatorie decat pentru cei care ISI ALEG filiera reala. E alegerea lor. Exista deopotriva copii/adolescenti terorizati de cerintele la limba romana (de care chiar nu pot scapa, indiferent de profilul ales si care oricum nu au legatura cu competenta reala la limba romana, dar asta e o alta discutie).

    2. Toata lumea trebuie sa stie matematica pana la clasa a 8-a, dupa depinde ce specializare alegi.
      Matematica este mai importanta decat crezi si nu se rezuma la niste adunari.

    3. Mă sperii de ce fel de psiholog sunteți dumneavoastră , dacă aveți asemenea păreri . Nu le comentez , numai că vă atrag atenția că ” Elevii ” nu are de ce să fie scris așa în mijlocul propoziției și că între cuvinte uneori mai e necesară și câte o virgulă . În ce manual de limba și literatura română ați găsit în loc de Eminescu scriitori ruși americani ?

  8. Intrebare: e posibil ca, printre profesorii care corectează la examenele de capacitate și bacalaureat, să fie și din aceia care nu au obținut nota minimă,7, pentru titularizare?
    Pe aceia ce mai puteți să-i învățați?!

    1. Corect!!Chiar sunt!!Au luat la corectat toți suplinitorii,indiferent de notă pentru ca celor cu notă sub 7 le asigura post și fac tot ce le zice conducerea.Ii trimite și la Bacalaureat pentru ca să merite banii.

  9. profesorii nu sunt pedepsiti pentru aceste greseli in legatura directa cu viitorul copiilor, dar elevii sunt depunctati cu strictete si criticati dur cand vine vorba de greseli in lucrari si note mici… Dupa aceste observatii, sa speram ca atitudinea se va schimba si fata de elevi

  10. Dar nu este vorba despre a pedepsi sau nu profesorii ,domnule secretar de stat!
    La română,și nu doar acolo, nu poți evalua ca la matematică, nu este posibil.Eseul sau textul argumentativ,nu pot fi notate cu totul sau nimic.
    Platforma trebuie îmbunătățită, gândită altfel evaluarea,în funcție de alte criterii, specifice fiecărui obiect.
    Dumneavoastră, Ministerul, trebuie să vă gândiți, dacă vă permiteți să faceți astfel de experimente pe o întreagă generație și să vă asumați că le puteți distruge viitorul.Aceeasi generație care în clasa a VIII a,a făcut ” școala online” în premieră, după care a susținut Evaluarea Națională.

  11. Chiar aștept să văd cine se mai înscrie ca evaluator la examenele din vară, dacă toată discuția se poartă la nivelul ăsta… Ăia habar n-au care din evaluatori a greșit și mai ales, DE CE a greșit (poate efectiv nu poate citi paginile alea scanate) dar discută despre cum ar fi ei îndepărtați, bla bla.

    Stați să vedeți dacă are cine corecta la vară. Să corecteze Lixandru, care tot iese cu declarații care mai de care mai stranii, poate-l bagă și pe el în seamă cineva să-l pună în alt post călduț. Ion deja și-a aranjat locul, se pare.

    SINGURUL mare avantaj al corecturii ”oficial” pe nevăzute este că reduce intervenția și presiunea la nivel de profesor care se practica la greu în unii ani, când veneau toți prețioșii să-și rezolve pilele. Dar nu se știe dacă nu cumva cei foarte bine conectați nu pot rezolva totuși la nivel puțin mai înalt…

  12. Nimic despre cum platforma NU vede la matematică, la grilă, că NU poate exista decât un singur răspuns corect.

    Experimentul continuă…în iunie!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Proiectul SuperTeach este realizat cu sprijinul Telekom Romania

Diana Bucuță, inspector pentru învățământ primar: Strategiile noastre didactice trebuie regândite. Nu mai putem lucra foarte mult, mai bine mergem pe principiul puțin și bine în formarea competențelor

“Strategiile noastre didactice trebuie regândite. Nu mai putem lucra foarte mult, mai bine mergem pe principiul puțin și bine” în formarea competențelor, a spus Diana Bucuță, inspector școlar pentru învățământul…
Vezi articolul

Material susținut de Platforma de management organizațional VIVA

Noi, ca profesori, învățăm toată viața. Modul în care profesorul predă are acel substrat de management, spune directoarea Școlii „Ioan Creangă” din Cluj / Soluțiile din platforma care conține legislația actualizată, procedurile și documentele necesare cadrelor didactice

„Noi, ca profesori, învățăm toată viața”, a declarat pentru Edupedu.ro Meda Florian, director adjunct la Școala “Ion Creangă” din Cluj. Aceasta consideră că „orele în care se face treabă bună”…
Vezi articolul

Ecaterina Andronescu este contrazisă de reprezentanţii părinţilor şi ai elevilor: Am discutat despre eliminarea notelor de la Educație fizică, Desen, Religie și Muzică, nu înţelegem de ce spune că sunt minciuni

Reprezentanții organizațiilor care au fost la discuții la minister în februarie, pe tema unei reforme educaționale, spun că s-a discutat eliminarea notelor de la Educație fizică, Desen, Religie și Muzică…
Vezi articolul
Modificările pentru Bacalaureat -Când au loc detașarea la cerere și detașarea în interesul învățământului

BREAKING Concursul pentru angajarea cadrelor didactice pe cele 500 de posturi anunțate de guvern va consta într-o probă scrisă, se va da în școală, cu subiecte făcute de școală, corectate și notate în școală. Normele au fost publicate în Monitorul Oficial

Condițiile concursului de angajare pentru cadre didactice au fost stabilite de Ministerul Educației prin ordinul nr. 5574/2020 privind organizarea și desfășurarea concursurilor de ocupare a posturilor didactice/catedrelor care se vacantează…
Vezi articolul

Mai mult de 200 de profesori peste vârsta de pensionare din București vor rămâne titulari în anul școlar viitor, potrivit Inspectoratului Școlar al Municipiului București. Aproape 99% din cererile cadrelor didactice au fost acceptate

Mai mult de 200 de cadre didactice din București care sunt peste vârsta de pensionare vor rămâne titulari în anul școlar 2023-2024, potrivit listei publicate de Inspectoratul Școlar al Municipiului…
Vezi articolul