Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației, coordonatorul proiectului de digitalizare a evaluărilor: Acum putem ști exact, la fiecare subpunct al unui subiect, care a fost nivelul de răspuns în țară la nivelul unei întregi generații / Borderoul de corectare este un adevărat coșmar care dispare

8.808 vizualizări
Sorin Ion / Foto: UVT
Erorile și sincopele din prima zi a examenului de bacalaureat au fost „normale” și „ne așteptam să se întâmple”, a declarat la emisiunea InfoEdu de la TVR Info Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației. În emisiune au fost prezentate mai multe mărturii ale elevilor care au susținut proba de Limba și literatura română și care spuneau că au existat întârzieri și că scanarea nu a decurs chiar cum se așteptau. În replică, Sorin Ion Acesta a spus că „toate erorile au fost luate în calcul”, iar la ora 19, ora de desfășurare a emisiunii, toate lucrările erau încărcate în platformă și securizate.

Și Edupedu.ro a scris despre faptul că scanarea lucrărilor la Bacalaureat i-a luat pe nepregătite pe mulți dintre profesorii asistenți, care ar fi fost instruiți în dimineața probei, cu documente distribuite pe grupuri de Whatsapp.

„Nu e chiar o surpriză, pentru că atâta vreme cât într-o astfel de acțiune sunt implicați mii de oameni, avem două riscuri – eroarea tehnică și eroarea umană, dar toate au fost luate în calcul la ora la care vorbim. Absolut toate lucrările sunt încărcate în platformă, inclusiv cele câteva care au constituit subiect de rezervă. Știți că atunci când elevul are o problemă îndreptățită în urma căreia n-a putut să ajungă la examen, poate susține examenul după ora prânzului, după ce s-a terminat prima sesiune, primește alte subiecte. Inclusiv acele lucrări, în acest moment, sunt în platformă. Repet, ne așteptam să mai fie probleme pe alocuri cu internetul sau echipamentele să mai dea bătăi de cap unora dintre operatorii din săli”, a spus Sorin Ion.

Secretarul de stat a declarat în emisiune, pentru că unul dintre elevii intervievați a spus că „a venit altcineva din afară” să rezolve o situație în care scanarea lucrărilor nu funcționa, că acele „alte persoane” sunt de fapt persoanele formate direct de Ministerul Educației și care sunt de regula informaticienii prezenți în fiecare comisie de examen.

„Platforma presupune mai multe roluri, de la rolul de coordonare al Ministerului Educației, rolul Centrul Național de Politici în Educație, care realizează baremele digitale, până la comisie județeană, centru de examen, centru de evaluare, plus operatorii din săli și evaluatorii. Toate aceste roluri au acțiuni distincte pe platformă. Noi am făcut instruiri până la un nivel de la care instruirea a fost în cascadă. Acum, repet, este prima zi în care experimentăm asta la nivel național, după cele două programe pilot, de anul acesta și de anul precedent. Rezultate la acele programe pilot au fost suficient de încurajatoare încât să ne determine să generalizăm acest sistem.

Întrebat dacă „lucrurile s-ar putea complica” anul viitor, când vor fi peste 120.000 de elevi în examene, nu sub 15 mii, ca acum, Sorin Ion a spus că „din punct de vedere tehnic, în 2023, digital aproape nu avem limite, deci tehnic nu o să fie o problemă. Sunt în lumea aceasta platforme care funcționează simultan cu mult mai mulți utilizatori. Gândiți-vă la o platformă pe care tinerii noștri ascultă muzică, pe care se încarcă în fiecare secundă videoclipuri, se vizualizează… Să nu uităm că avem sprijinul serviciului de Telecomunicații Speciale în acest proiect și din punctul acesta de vedere suntem optimiști. Sigur, cea mai mare problemă este în acest moment o instruire ca la carte. De asta ne și așteptam ca în prima zi să mai fie sincope. Dar să știți că într-un timp extrem de scurt de la finalizarea probei, peste 90% din lucrări erau deja în platformă. Au fost probleme punctuale, de neînțelegere a modului de scanare doar în două județe, de fapt, într-unul singur, iar în celălalt a fost o chestiune de procedură, dar concluzia zilei este că vom merge mai departe”.

Sorin Ion a spus că evaluarea, chiar și în forma aceasta digitalizată a lucrărilor, se va face de către profesori, nu de către roboți, cum susținea unul dintre elevii care fuseseră la probă și era intervievat de reporteri într-un reportaj la începutul emisiunii.

Oficialul a spus ce poate Ministerul Educației face cu datele colectate în acest fel, prin scanarea lucrărilor: „În afara procesului în sine de evaluare sunt nenumărate analize post-examen care pot fi realizate. Putem vedea foarte rapid dacă, de exemplu la disciplina matematică. Dacă 90% dintre copiii intrați în examen n-au rezolvat un anumit subiect, este fie o problemă a subiectului, fie o problemă de program școlară, iar în timp acestea pot constitui elemente reglatorii ale procesului de învățare.

Și trebuie să fim realiști și să înțelegem faptul că orice perfectibil.

Până acum puteam să tragem concluzii după un examen, că un număr de copii a luat nota șapte, un număr a luat nota opt, ș.a.m.d. Acum putem ști exact dacă la fiecare subiect, fiecare subpunct al unui subiect, cam care a fost nivelul de răspuns în țară la nivelul unei întregi generații. Iar analizele acestea ne vor fi foarte utile în proiectarea următoarelor acțiuni în acest sens. Asta pe lângă reducerea unor etape atât de birocratice și atât de obositoare pentru creierul uman. Să știți că povestea cu borderoul de colectare, de care povesteau colegii mei, este un adevărat coșmar, de obicei pentru profesorii evaluatori. Uneori durează mai mult să faci partea birocratică, să spunem partea de bucătărie internă, decât procesul de evaluare în sine. În acest moment toate lucrurile astea dispar. Borderoul dispare.

Să explic mecanismul – în momentul în care lucrarea este repartizată spre evaluare, când apăsăm butonul „start evaluare”, o lucrare se poate duce către doi profesori situați în colțuri diferite ale țării, niciodată nu vor ști unul de celălalt. Repartizarea se face aleatoriu, astfel încât nu mai mergem pe principiul „eu și colegul meu avem 100 de lucrări comune” – eu pot să am lucrări comune cu 100 de evaluatori diferiți. Mai mult decât atât, dacă după prima evaluare diferența dintre cei doi e mai mare de un punct, platforma identifică lucrarea, o trimite automat la alți doi evaluatori. Iar lucrurile astea se întâmplă automatizat”.


16 comments
  1. De ce nu se fac teste cu itemi obiectivi, ar face statul economie nu ar mai plăti profesorii evaluatori s-ar corecta automat, TEST GRILA, iar subiectivismul ar dispărea.

  2. Bună ziua!
    Sunt profesoară de română. Platforma a funcționat foarte bine! Într-adevăr, a fost o întrerupere de aproximativ o oră, însă aceasta a fost recuperată.
    Platforma este eficientă. Se corectează mult mai bine așa. Se elimină, în mare parte, subiectivitatea (nu știi cine este al doilea evaluator, nu te influențează; lucrarea este redirecționată automat la încă doi evaluatori, dacă este diferență de notare mai mare de un punct). De asemenea, se reduce – semnificativ – birocrația.
    Chiar am fost încântați!

    1. Vorbește pentru tine, doamna angajată în ME. Iar la anul (și la mulți ani) să nu vă mirați când nu mai vine nimeni să vă facă treburile astea.

      Chiar așa, s-a dat ordin pe unitate să veniți să propovăduiți binefacerile ”digitalizării” fără cap și sens?

    2. Pentru a nu repeta ce a scris colega mea anterior, adaug doar că realmente acest mod de a evalua și nota este superior evaluării clasice. Și eu am fost extrem de incantata de simplificarea procesului.

  3. Felicitari!

    Este un progres semnificativ in digitalizarea invatamantului romanesc. La cat mai multe schimbari in bine!

  4. Platforma este de doi lei. Am corectat în o oră jumătate 2 (DOUĂ!!!) lucrări. Trecerea la acest tip de evaluare este un fiasco total!

  5. Ce fac profesorii care nu au reușit sa se înscrie la cursurile care îți permit sa evaluezi astfel? Pur și simplu a căzut platforma….a fost un nr limitat de prof…primul venit, primul servit. Asa ca la olimpiade și concursuri sa corecteze cei care au cursurile făcute!!!!

    1. Corect. Sa vad daca mai merg abonatii de serviciu la corectat 2 lucrari pe ora pana nu mai vad monitorul. Sa vina Corpul de evaluatori la corectat, ca s au format pe banii statului sau ai Europei. Dau bir cu fugitii la evaluari vara si pleaca in Grecia?

    2. Nu trebuie nici un curs . Trebuie să stăpânești materia și baremul .
      De asemenea trebuie sa ai și cunoștințe MINIME de operare pe PC . Cei mai in vârstă….. la pensiei .

  6. Wow, s-a facut revolutia borderoului. O realizare de proportii galactice.

    >> “Acum putem ști exact […] cam care a fost nivelul de răspuns.”
    Bre, nu ai de unde sa stii nici exact si nici cam. Nu este un test standardizat ca sa stii exact. Si ai atatea variable pe care nu le controlezi ca nici “cam” nu iese. Vai de capul tau sa ajungi la varsta asta si sa debitezi aiureli la TV, lol.

  7. Aoleu… Să vezi acum rezultate 😀

    Omul ăsta a aterizat din spațiul cosmic direct în cap, el și yes-menii lui din minister. De-abia aștept să văd ce varză de Bruxelles a ieșit 😀

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
identitatea de gen în școli

Interdicția discuțiilor despre identitatea de gen în școli, atacată la CCR: Președintele Klaus Iohannis a sesizat Curtea Constituțională cu privire la legea care interzice orice referire la identitatea de gen în școli și universități

Președintele Klaus Iohannis a atacat vineri la Curtea Constituțională legea adoptată pe 16 iunie de Senat prin care a fost interzisă în școli, în universități și în toate spațiile destinate…
Vezi articolul

Carte pusă pe foc într-o școală – șocul care a născut proiectul “Dăruim comori”. Bianca Mereuță: Omul este cel care face cartea să trăiască. Iar cartea e punctul de plecare pentru a-i învăța pe copii să pună întrebări, să gândească

“La una dintre bibliotecile la care am dăruit carte, portarul școlii mi-a spus că au făcut foc cu cărțile. Atunci am realizat că omul este cel care va face acea…
Vezi articolul