Scanarea lucrărilor la Bacalaureat i-a luat pe nepregătite pe mulți dintre profesorii asistenți, care ar fi fost instruiți în dimineața probei, cu documente distribuite pe grupuri de Whatsapp

22.047 de vizualizări
Foto: © Arrowsmith2 | Dreamstime.com
Mai mulți profesori care au participat la prima probă a Bacalaureatului de toamnă au semnalat pe redactie@edupedu.ro o serie de probleme în așa-zisa digitalizare a evaluării de la examen. Profesorii asistenți au precizat că formarea pentru ceea ce aveau să facă, după ce candidații predau lucrările la examenul național de Bacalaureat 2023, a fost realizată practic, pentru cei mai mulți, miercuri la prima oră, până la intrarea elevilor în săli.

Deși anunțată de Ministerul Educației de luna trecută, pilotată în ultimii doi ani în aceleași două județe, digitalizarea lucrărilor – adică scanarea foilor fizice si transferarea lor pe un server, în format .pdf – a fost o corvoadă pentru cei mai mulți dintre cei care au participat ca profesori asistenți la Bacalaureat 2023, sesiunea a II-a, conform mesajelor acestora.

Săptămâna trecută în toate județele o parte dintre profesori au fost chemați de către inspectoratele școlare în centrele de examen sau la ISJ, pentru formare în privința scanării lucrărilor. Acestora li s-au oferit mai multe documente-suport, ghiduri despre ceea ce aveau să facă la fața locului, de miercuri. Nu numai că nu au apucat să și aplice ceea ce li s-a predat, adică au făcut doar teorie, dar nu toți au participat la formări, cei mai mulți fiind „formați” chiar înaintea sau în timpul probei de Bac.

În cele mai multe dintre sălile de examen, profesorii susțin că elevii au scris 4-5 pagini, maximum, iar după o oră și jumătate de la debutul probei majoritatea tinerilor s-au grăbit să dea lucrarea. Pentru că scanarea se face în prezența candidatului, elevii au fost mevoiți să aștepte în multe centre de examen această procedură nouă. Au fost semnalate foarte multe probleme tehnice, spun cadrele didactice în mesajele trimise. Lipsa abilităților digitale din partea profesorilor care au fost asistenți a fost un alt obstacol, conform relatărilor.

Procedura de scanare a lucrărilor și ghidurile pentru asistenții la bacalaureatul cu scanare au fost chestiuni care au circulat între profesori pe grupurile lor de Whatsapp, au precizat cei care reclamau precaritatea pregătirii și formării. Deși tehnic, lucrurile ar fi trebuit să meargă ca unse, în practică scanarea unei lucrări a durat în medie 5 minute, dar asta după primele 10 lucrări, a căror scanare a durat și 10 minute / bucată, fiindcă profesorii au fost atenți de mai multe ori la toate bifele necesare și la toate procedurile prevăzute în ghiduri.

Concret, pentru un profesor asistent munca nu a fost nicidecum ușurată de acest prim pas spre digitalizare, ci mult complicată, toate sarcinile noi fiind adăugate la cele existente deja.

Procedurile implică scanarea foilor în format A3, iar prima pagină este însoțită de o „pagina neagră”, adică scanarea pe A4. Asta face ca o lucrare obișnuita, formata din 4 pagini, sa fie de fapt una cu 6 pagini. În unele cazuri scannerele au dat erori acolo unde scrisul era stramb, unde randurile scrise de candidați pe paginile albe nu erau paralele cu baza foii, mai arată profesorii în mesajele lor.

Mai mult timp a durat și introducerea datelor de identificare pentru fiecare candidat, acestea fiind fără diacritice în aplicație.

Procedura implică scrierea numelui și a datelor elevului în lucrare, lucrarea nu era sigilată, ci cu colțul deschis pentru că anonimizarea este făcută de aplicație automat. Apoi asistentul potrivește lucrarea pe suportul scannerului. După scanare se face verificarea că totul e lizibil și că tot ce a scris elevul s-a încadrat în imagine. Apoi asistentul trecea la pagina urmatoare, verifica din nou și aici. La final se verifica lucrarea toată în platformă și era urmată pe server.

Atribuțiile comisiilor de examen au fost și ele mai puține. Lucrările nu au mai fost duse de asistenți la comisie, după finalizarea probelor – toți asistenții au semnat pe plicurile cu lucrări, președintele de comisie a verificat lucrările scanate, împreună cu informaticianul comisiei, iar apoi a asigurat lucrările fizice care pentru prima dată nu au mai părăsit sălile centrelor de examen.

Fără nicio explicație logică, profesorii sunt puși la final să șteargă din laptopurile din fiecare clasă lucrările scanate, urcate deja pe platforma securizată a Ministerului Educației, atât din folderul creat cât și din „coșul de gunoi” al sistemului de operare. Bacalaureatul cu scannere continuă.

La proba de azi au fost doar 14.971 de candidați.

Foto: © Arrowsmith2 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


29 comments
  1. sunt profesor evaluator…in afara faptului că lucrările sunt încărcate destul de greu pe platforma…am așteptat trei ore in centrul de evaluare…totul a fost ok până la urmă.
    merge destul de repede procesul de corectat și faptul că am scăpat de toată scriptologia de după este minunat!

  2. Amatorism în forma cea mai pură.Găndirea lor dă peste cap și inteligența artificială. Ministerul învățămăntului este convins că digitalizarea se folosește uns pe păine, cu sare sau fără sare. Se servește pe stomacul gol, dimineața.Cei cu diabet să se abțină.Crește glicemia. Digitalizarea,pentru alții este o plantă perenă, puternic alergizantă.

  3. Eu am semnalat pe o altă adresă web, probabil la cei de la “Cotidianul”, cu câteva zile în urmă că vor fi probleme tehnice și iată că se întâmplă. Bine că nu m-am înscris. Într-adevăr, trebuia întocmită o comisie specială care să se ocupe de scanarea și securizarea lucrărilor. Așa în schimb nu merită nici pentru 200-300 de lei pe zi să ne mâncăm nervii ca “asistenți-scaneri”. Dezastru. După părerea mea, evaluarea trebuie făcută ca până acum. Dacă “dispar” lucrări pe “rețea” sau sunt “alterate”? Hackerii sunt hackeri.

    1. Păi, dacă nu v-ați înscris, n-are nici un temei opinia dvs.
      S-au scanat 1(!)-20 lucrări, cu un document camera, care scana două pagini simultan. S-a făcut repede și ușor, la puțin după 12 asistenții plecau acasă, mai bogați cu 200 lei pe zi.
      Probabil că vă dau banii afară din școală…

      1. Păi vezi dacă ești… neinformat.

        Ideea era să fie folosite scannerele astea încă de la simularea EN și BAC din primăvară. Nu au fost folosite pentru că nu fuseseră achiziționate. Apoi n-au fost folosite la examenele din vară pentru că nu fusese (aproape) nimeni instruit ce și cum e de făcut (plus că nu fuseseră făcute nici comisiile, nimeni nu știa cine ar fi trebuit instruit). Acum în toamnă sunt folosite pentru un număr relativ mic de candidați, și tot dau rateuri pentru că – surpriză! – (aproape) nimeni n-a fost instruit cum să le folosească!

        Iar la supraveghere – în special acum toamna – s-au înscris cei care fie sunt forțați de (director) împrejurări, fie chiar vor… dar nu toți se pricep 😀 Era firesc să urmeze o harababură. Dar stai că nu se termină aici… mai trebuie și corectate lucrările respective, presupunând că scanarea, încărcarea, asocierea etc merg șnur. Iar corectorii – ce să vezi! – nu sunt toți pricepuți în a face corectura, unii nu se adaptează repede… O să dureze, unele lucrări vor fi corectate după păreri, rămâne de văzut ce apare după contestații.

        Iar pentru 200 de lei impozabili pe zi – intră aici și deplasarea la și de la centrul de examen, orele de așteptare și supraveghere în caniculă, orele de scanat/încărcat/verificat etc… oricine e normal la cap se lasă de distracția asta. Vino tu și fă asta pentru 200 de lei brut, o să te îmbogățești 😀

      2. Dvs ați fost asistent la bac? Ați văzut concret ce se întâmplă? Am fost chemați în scoli de la 6.30 pentru a fi instruiți. Nu a existat în prealabil nicio instruire. Am stat în scoala pana la 16.00, nemâncați, nebauti…ca sa așteptăm comisiile sa valideze munca noastră. Nu mai vin sa asist nici cu 500 de lei /zi. Sa vina Deca. Sau dvs, ca să vedeți cum e.

        1. Vai de noi… Eu am fost asistent la Bacalaureat responsabil cu scanarea lucrărilor și nu mi-a luat mai mult de 1 minut de lucrare. Vă plângeți că a fost dezastru, dar dacă vă verific, aveți toți diplome de AEL, ECDL, etc. Dar când trebuie să arătați competențele din spatele diplomei, vă dați loviți…
          Ideea de a nu mai transporta lucrările nu este rea, dar prețul plătit pentru echipamente, software și mentenanță este mare.

          1. Cârpeli – unii au fost instruiți, alții nu, unii și-au dat singuri cu părerea cum trebuie făcut, alții au așteptat să le spună cei din comisie (adică fix cei care ar fi trebuit să facă asta) ce e de făcut…

            CÂRPELI!

            Dacă unul sau doi au putut, numără și tu câte centre de examen, săli și candidați au fost și calculează așa, în mare, cam cât a mers bine și cam cât NU!

    1. Nu, nu sunt. Majoritatea n-au fost vreodată profesori. Ei sunt politicieni, birocrați, oamenii cuiva… Cei care-au fost profesori cândva au fost mereu implicați în politică și și-au uitat complet profesia.

  4. despre ce tehnică vorbim? ați văzut scanerele? platforma pe care trebuiesc urcate lucrările se blochează. scanarea lucrărilor ar trebui făcută de personal desemnat, nu de către profesorul asistent. evident că asta nu-l scutește de abilități tehnice, dar nu e problema lui. el este acolo pentru a supraveghea corectitudinea desfășurării examenului. la anul or să mai vină pensionarii sau angajați cu ziua. e o corvoadă complet inutilă. 157 lei impozabil. merită?

    1. 200 lei pe zi, actualizați informația!
      Scanare ușoară, cu document camera, care scanează două pagini simultan.
      În centrul meu, majoritatea plecau acasă înainte de 13.

      1. In centrul meu, dupa ce au plecat candidatii, am stat o ora si ceva sa asteptam comisia si informaticianul care trebuia sa vina sa verifice lucrarile scanate si corectitudinea scanarii…

      2. Este un început bun,dar vreau ca banii cheltuiți cu deplasarea lucrărilor cu poliția și alte cheltuieli care au fost bugetate sa fie date la plata lucrărilor pt. ca nu au fost făcute cheltuieli cu profesorii care operează pe calculator.

    2. Ce are sula cu prefectura? Profesorul asistent pazeste elevii din sala, iar comisia tehnica trebuie sa fie formata din inginerul de sistem si persoane competente informatic. Acesta poate fi si contabilul, secretara, profesorul de informatica, persoane avizate care lucreaza zilnic cu mijloace informatica si/sau au cursuri ori competente. Profesorul nu este informatician, nu are treaba cu platforme, hard diskuri si alte alea. Sa-si revina ministerul. Cine se ocupa de obicei cu partea aceasta pe la examene(monteaza camere, laptopuri, face site-uri web, completeaza platforme) sa faca si scanarea.

      1. Să scaneze cei din comisie că ei iau în jur de 2000 lei pentru stat la taclale, băut suc și cafea, fumat… Am văzut ce greutate este și pe cel de la monitorizare și pe informatician 🤨 (aceeași activitate).
        Cam prea mare diferența la remunerație!
        Să nu uităm că mulți asistenți au fost obligați să asiste la examene!

        1. Aveti dreptate!
          Astazi am cerut putina cafea unei doamne din comisie. Cand mi-a adus paharul cu cafea am intrebat de putin zahar si mi-a raspuns: “este la Comisie dar, pe mine m-a certat Doamna Presedinta ca am dat din cafeaua lor! mergeti dumneavoastra si cereti…” Brusc, nu am mai vrut zahar! M-am simtit ca un cersetor (profesor asistent in Centrul de Examen…).

  5. Scanarea lucrărilor este o sarcină în plus “aruncată” pe umerii asistenților, o procedură anevoioasă și care implică multă responsabilitate.
    Cred că anul viitor ministeul va trebui să aloce mai mulți bani pentru plata asistenților. În caz contrar, nu vor exista prea mulți profesori care să participe ca asistenți la examene.

  6. o muncă in plus pentru asistenți…până la urmă ei vin să asiste …nu sa scaneze lucrări.
    Abia de mâine încolo însă înceapă circul…când se corectează. Din punctul meu de vedere acest bac este o încercare iar acești copii sunt din nou sacrificați…mai mult că sigur și profesorii evaluatori vor fi pregătiți înainte să înceapă evaluarea. nu s a făcut nici o pregătire înainte.

  7. Cine s-au înscris la această sesiune de BAC că supraveghetori?
    Pai suplinitorii care vor sa îsi păstreze “continuitatea” și orele date cu dedicație de directori. Membrii în comisii au fost bineînțeles merituoșii cu gradații, care fac orice că să își păstreze abonamentul la 25% spor din salariu, pentru 5ani. Nu e deloc puțin!

  8. Profesorii evaluatori au fost chemați în centre și puși sa astepte sa apară în aplicație lucrările pentru a putea fi corectate. Dupa cel putin doua ore de așteptare, au fost trimiși acasă pentru ca nu apăreau centrele de evaluare si nici lucrari în aplicația ev.edu.ro.

  9. Alin, eu știu că elevii doar predau lucrarea. Profesorii scanează lucrările după ce le predau toți elevii (după expirarea timpului de lucru). Profesorii rămân (cu orele) să scaneze toate lucrările. Sincer, nici pentru 500 lei nu aș face așa ceva (mai ales că trebuie scanată până și ultima literă din rând). Doar cine nu a scanat nimic până acum nu știe cât este de stresantă această activitate.
    Nu era mai simplu ca examenul să se dea pe calculator, ca la facultate, cu nota pe loc?
    Toate centrele de concurs să fie dotate cu calculatoare (nu este nimic imposibil), efortul constând doar în crearea subiectelor.
    Mulți profesori aplică deja la clasă evaluarea aceasta în google forms.

    1. >>Pentru că scanarea se face în prezența candidatului, elevii au fost nevoiți să aștepte în multe centre de examen această procedură nouă.

      Eu n-am fost acolo, asta e informația din articol.

      Nu se poate da examen pe calculator cât timp nu e grilă. Și chiar dac-ar fi, ăsta e bac-ul de toamnă, unde sunt mult mai puțini candidați înscriși decât în prima sesiune. Îi și văd pe cei din centrele de examen alergând să pună la punct sute de laptopuri ca să aibă totul perfect la fiecare probă. Și să se ia curentul / să nu funcționeze corect internetul (cu zeci de mii de oameni online pe aceeași platformă, făcută în România pe cei mai puțini bani) / să nu se înregistreze răspunsurile / să expire timpul și să nu se dea extensii chiar dacă au apărut probleme nu din cauza elevului…

      Mai e mult până departe cu astea.

  10. Sincer, îmi pare extrem de rău pentru elevi. N-au nevoie de stres suplimentar. Și după ce ai terminat cu lucrarea, să mai stai câteva ore să-ți vină rândul să vezi cum niște nepregătiți se chinuiesc să scaneze câteva pagini…

    Dar e ceva de Cascadorii Râsului, toată ”organizarea” asta a ministerului 😀

    Fără instruirea precisă a asistenților, fără să te asiguri că știu foarte clar ce au de făcut, fără să existe soluții rapide pentru probleme tehnice (adică ce prostie e asta, nu se scanează corect pentru că e rândul scris strâmb?!), li s-a pus în brațe ”sarcina de lucru” și apoi, dă-i înainte cu succes. Iar pentru că au șters (DACĂ au șters) scan-urile din calculatoare, în caz că nu e bine scanat, nici nu mai au de unde reîncărca lucrarea.

    SUBLIM!!!!

    PS Am doi colegi care se înscriu în fiecare an, fără greș, ca supraveghetori la examene. N-ar rata pentru nimic în lume. Nu știu nici măcar cum să pornească un calculator. Mi-i și închipui cum s-au descurcat, față-n-față cu tehnologia 😀 (Și da, au fost chemați pentru supraveghere, în ambele sesiuni, pentru că nu se mai înscriu foarte mulți). Dac-au fost mulți ca ei…

    1. Eu AM FOST ACOLO și n-au fost probleme deosebite.
      Scanarea a fost foarte ușoară, datorită document camerelor folosite. Așezi paginile, apeși un buton și după două secunde treci la paginile următoare.
      Elevii plecau deja la 10:45
      Asistenții pâna la 13.
      La sală au fost cuplați, astfel încât cel puțin unul să știe cum să-și introducă user-ul (asta era toată „competența tehnică” necesară!)
      Trei zile, 7-13 (prima doar a fost 6-13) și 600 lei brut, în august. Pas mal!

      1. Mai bine acasă și liniștit în ultimele zile de concediu, decât în căldură, stres și cu oameni bolnavi de șefie pe cap pentru 600 brut.

        Ai tu siguranța că așa cum zici că s-a întâmplat unde-ai fost tu, s-a întâmplat peste tot? Mă îndoiesc profund. Dar chiar dac-ai avea dreptate… dacă tu crezi că scanarea și apoi corectarea unor pdf-uri în loc de corectarea unor lucrări scrise pe foile de examen e MARE progres în ”digitalizarea” evaluării la examene, atunci nu mai e nimic de zis, am înfrânt.

        Bucură-te de averea proaspăt agonisită (două plinuri de rezervor, nu?) și să fie bine, să nu fie rău 😀

        1. Am fost si eu. Informatii care se bat cap in cap. In prima zi a fost okay o treaba, in a treia m-a pus sa rescanez 4 lucrari pentru ca aparea ceva diferit pe ultima pagina (cea neagra si de altfel inutila), ceea ce nu a fost o problema in prima zi. Comisie nepregatita, asistenti grabiti sa plece mai repede, elevii la fel. Cel care scaneaza doar atat face sau da si codurile/numeroteaza etc.? Dureaza prea mult. Daca celalalt ajuta, cine mai supravegheaza? Nicio varianta nu era buna. Pe hol 5 asistenti stateau la povesti si cand am rugat sa lase pe unul in sala sa se uite la elevi cat eu scanam si colega se asigura va semneaza peste tot, nu au vrut. O mare bataie de joc. Daca scanatul s-ar face dupa ce pleaca elevii, ar fi perfect, dar asa e o harababura.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Bursele de excelență pentru elevii olimpici care învață în școli particulare nu s-au plătit până acum, la 3 luni de la debutul școlii. Președintele Federației Părinților anunță că banii nu vin de la Ministerul Educației, ci „de la centru“ și că „se așteaptă publicarea unei hotărâri de guvern”

Elevii din școlile private sau confesionale, care au dreptul la burse de excelență olimpică unu și doi, la fel ca elevii de stat, conform regulilor de acordarea burselor în acest…
Vezi articolul

Ligia Deca: Guvernele trebuie să investească în profesori prin salarii competitive și stimulente, programe de formare, asigurarea unor condiții decente la locul de muncă – recomandările ONU pentru întărirea educației, prezentate în avanpremieră de ministrul român la UNESCO

Guvernele trebuie să investească în “salarii competitive și stimulente pentru profesori”, în “programe accesibile de formare” pentru cadrele didactice și în asigurarea unor “condiții decente la locul de muncă”, drept…
Vezi articolul
Daniel Funeriu

Daniel Funeriu, despre laserul de la Măgurele care a atins azi puterea maximă cu tot echipamentul: „Pentru prima dată în istoria sa, România e prima în lume într-un domeniu al ştiinței. De acum încolo ține de noi să fructificăm acest avantaj competitiv uriaş”

„Pentru prima dată în istoria sa, România e prima în lume într-un domeniu al ştiinței”, a declarat Daniel Funeriu pentru Edupedu.ro. „Mai departe depinde de noi dacă vom frunctifica acest…
Vezi articolul

Asociații județene ale elevilor: Propunerile Consiliului Național al Elevilor pentru noul Statut al Elevului amenință celelalte organizații de profil din țară, confruntate cu „un potențial pericol de dizolvare”

Propunerile formulate de Consiliul Național al Elevilor (CNE) pentru viitorul Statut al Elevului, care trebuie actualizat în urma schimbărilor legislative, sunt criticate de alte asociații ale elevilor din țară. Acestea…
Vezi articolul

VIDEO Ministrul Sorin Cîmpeanu, despre trecerea școlilor în online: Resping categoric acea fugă de răspundere manifestată de unii directori / O decizie centralizată nu poate fi luată tocmai din cauza condițiilor diferite între cele 17.632 de școli

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a susținut o conferință de presă luni, în urma întâlnirii pe care a avut-o cu inspectoratele școlare județene. El a explicat că, în momentul de față,…
Vezi articolul