Studiu al Poliţiei Române: 1 din 6 copii consideră important să accepte provocări lansate pe reţelele sociale / Trei sferturi dintre elevii chestionați percep mediul online ca fiind sigur

125 de vizualizări
Foto: Pixabay.com
Datele unui studiu realizat de Poliția Română, prin Institutul de Cercetare și Prevenire a Criminalității, arată că doar un sfert dintre elevii chestionați (23%) percep mediul online ca fiind puțin sau deloc sigur, potrivit unui comunicat de presă. În ceea ce privește fenomenul provocărilor de pe rețelele sociale, 1 din 6 copii consideră important sau foarte important să accepte astfel de provocări, arată același studiu.

Scopul studiului a fost „de a descrie comportamentele de utilizare a internetului ce pot reprezenta vulnerabilităţi în ceea ce priveşte siguranţa online a copiilor şi să măsoare cele mai frecvente agresiuni cu care se confruntă aceştia în mediul online” şi evoluţia fenomenului criminalităţii informatice în rândul copiilor în perioada 2020 – 2025, cu accent pe atacurile cibernetice şi pornografia infantilă (dimensiunea problemei).

  •  Studiul a fost realizat în perioada 11 februarie – 14 martie 2025, pe 1.351 de elevi, cu vârste cuprinse între 10 şi 18 ani, care au participat la un sondaj de opinie.

Concluziile studiului arată că internetul reprezintă o prezenţă constantă în viaţa copiilor, fiind accesat zilnic de marea majoritate dintre aceştia şi utilizat atât pentru a comunica cu ceilalţi, cât şi pentru divertisment sau documentare.

Mediul online este apreciat ca un spaţiu sigur de cei mai mulţi elevi care au răspuns la întrebări, aproximativ trei sferturi dintre ei declarând că se simt în siguranţă pe internet, iar la polul opus, 23% se simt doar în mică sau foarte mică măsură în siguranţă.

Sentimentul ridicat de siguranţă al copiilor este explicabil prin nivelul autoperceput de informare privind riscurile de pe internet şi competenţele digitale pe care aceştia declară că le posedă, 9 din 10 copii apreciind că sunt relativ bine informaţi sau foarte bine informaţi cu privire la riscurile de pe internet.

De asemenea, peste 75% dintre aceştia declară că ştiu cum să blocheze persoanele care îi deranjează, să schimbe istoricul site-urilor vizitate, setările de confidenţialitate ale profilului de pe reţelele sociale sau cum să găsească informaţii despre cum să folosească internetul în siguranţă.

Răspunsurile elevilor chestionați au arătat și faptul că s-au confruntat cu anumite situaţii  negative, cele mai frecvente fiind accesarea întâmplătoare a unor materiale pornografice, infectarea dispozitivului cu softuri maliţioase, spargerea conturilor de pe reţelele de socializare/email/jocuri online, primirea de mesaje rău-voitoare, materiale cu caracter sexual sau avansuri sexuale pe internet.

În cazul în care au experimentat astfel de situaţii problematice, cei mai copii participanți la studiu au preferat să discute cu prietenii sau cu părinţii/adulţii în grija cărora se află, iar un sfert dintre aceştia au preferat să nu discute cu nimeni, fie pentru că le-a fost teamă sau ruşine, fie pentru că au considerat că sunt probleme minore, pe care le pot rezolva singuri.

Importanţa pe care o acordă reţelelor sociale este evidenţiată şi de faptul că o treime dintre elevi consideră că este important sau foarte important pentru un tânăr de vârsta lor ca postările sale pe reţelele sociale să fie apreciate, iar un sfert ca acesta să posteze frecvent pe reţelele sociale.

Inclusiv comportamente ce pot avea consecinţe periculoase sunt apreciate ca importante de un segment semnificativ dintre copiii chestionați, astfel, 1 din 6 elevi consideră că este important sau foarte important pentru un tânăr de vârsta lor să realizeze provocările lansate pe reţelele sociale, iar 1 din 7 să posteze materiale video în care se fac lucruri periculoase.

În opinia copiilor care au participat la studiu, principalele motive pentru participarea la provocări lansate pe reţelele sociale care implică comportamente agresive sau periculoase ţin de încurajările primite de la alţi copii, imitarea celorlalţi, nevoia de a demonstra că au curaj şi de a primi like-uri, frica de a fi desconsideraţi, dar şi curiozitatea şi faptul că astfel de acţiuni sunt apreciate a fi distractive, potrivit sursei menționate.

Studiul din 2025 vs cel din 2020

Cele mai multe aspecte investigate în cadrul sondajului au înregistrat valori comparabile cu cele din sondajul efectuat în anul 2020.

Totuși, a crescut ponderea elevilor care au descoperit singuri cum să utilizeze internetul (+11 puncte procentuale) şi a scăzut numărul celor care au fost îndrumaţi de un adult din familie (-13 puncte procentuale).

 De asemenea, a crescut procentul elevilor care realizează diverse activităţi pe internet, cele mai importante schimbări înregistrându-se cu privire la practicarea de jocuri online singur (+18 puncte procentuale), efectuarea de apeluri voce sau video (+11 puncte procentuale), cumpărarea de bunuri şi servicii (+11 puncte procentuale), practicarea de jocuri online împreună cu alte persoane (+10 puncte procentuale), postările pe propriul vlog (+9 puncte procentuale) şi vizionarea de filme/seriale online (+9 puncte procentuale).

Totodată, elevii au fost mai atenţi la securizarea activităţii din online şi şi-au schimbat în ultimele 12 luni parolele conturilor pentru site-urile de cumpărături (+9 puncte procentuale) şi de jocuri online (+8 puncte procentuale), potrivit datelor oferite de Inspectoratul General al Poliţiei Române.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Schimbări propuse de elevi pentru planurile-cadru de liceu: cursuri la alegere din noul curriculum la decizia elevului din oferta școlii – CDEOS, la care să poată merge grupe de minimum 15 elevi din clase diferite, plus redefinirea trunchiului comun

Cursuri la alegere din noul curriculum la decizia elevului din oferta școlii, este una dintre propunerile reprezentanților Consiliului Național al Elevilor în perioada dezbaterii noilor planuri-cadru pentru liceu, aflate în…
Vezi articolul

Reprezentantul elevilor, la dezbaterea de la Iași despre planurile-cadru: Ne dorim introducerea „Educației pentru sănătate” și „Educației media” în oferta națională de opționale / Istoria Holocaustului și istoria comunismului să fie incluse sub forma săptămânii pare-impare

Elevii își doresc introducerea unor materii precum Educația pentru sănătate și Educația media într-o ofertă națională de opționale, a afirmat reprezentantul elevilor, Teodor Giurcanu, președintele Consiliului Județean al Elevilor Iași, în…
Vezi articolul

Profesorii de germană contestă selecția noului grup de lucru pentru programele de liceu și acuză ministerul Educației și Cercetării că a schimbat abuziv membrii: Niciunul dintre profesorii din grupul inițial nu a fost întrebat

Asociația Profesorilor de Limba Germană din România (APLGR) acuză ministerul Educației și Cercetării că a schimbat abuziv grupul de lucru pentru elaborarea programelor de liceu la limba germană și cere…
Vezi articolul

Evaluarea standardizată digitalizată, explicată de Sorin Cîmpeanu: Corectarea să nu se mai facă de către profesorii cu care elevul lucrează tot anul, ci să fie distribuită electronic către doi evaluatori, care nu se cunosc între ei / Ministrul așteaptă ca experții în științele educației să „valideze” această evaluare care înlocuiește tezele

Ministrul Educației a explicat în ce constă evaluarea standardizată interdisciplinară digitalizată care ar urma să înlocuiască tezele semestriale, pe care spune că o susține și că ar fi venit din…
Vezi articolul

Daniel David, la prima dezbatere națională pe noile proiecte de planuri-cadru pentru liceu: Să nu ne transformăm copiii în hamali care să poarte cursuri peste cursuri, ore peste ore, an de an, discipline peste discipline / Dați-mi modele bune și adăugăm câte ore trebuie ca acel model să funcționeze

„Să nu ne transformăm copiii în hamali care să poarte cursuri peste cursuri, ore peste ore, an de an, discipline peste discipline” a fost mesajul ministrului Educației și Cercetării, Daniel…
Vezi articolul