Studiu Salvați Copiii: Cei mai mulți copii români sunt preocupați de calitatea aerului pe care îl respiră. 70% dintre copii nu cred că politicienii pot reduce probleme legate de mediu

226 de vizualizări
Foto: © Benjamin Haas | Dreamstime.com
Studiul Percepția copiilor români privind schimbările climatice – Născuți în criza climatică, realizat de Salvați Copiii România, arată că cei mai mulți dintre copiii români (67%) sunt îngrijorați de calitatea aerului, trei sferturi dintre ei (78%) sunt dispuși să facă schimbări în viața lor pentru a reduce daunele aduse mediului, 10% dintre copii spun că au existat situații în care s-au simțit jigniți sau ridiculizați de către adulți din cauza implicării lor în protecția mediului, iar 15% de către colegi/grupuri de colegi. 

Studiul poate fi consultat la finalul articolului

  • 71% – sunt interesați de problemele de mediu
  • Două treimi consideră că este ușor să aleagă soluții ecologice în viața de zi cu zi (68%) și că sunt în măsură să influențeze politicienii pentru a preveni și reduce problemele climatice și de mediu (65%)
  • Mai puțin de jumătate dintre copii consideră că primesc suficiente informații despre probleme climatice și de mediu la școală (42%). 
  • Reciclarea și poluarea cu plastic au, de asemenea, niveluri ridicate de informații (respectiv 36% și respectiv 31%). 

Principalul subiect de interes pentru copii este poluarea aerului (64%), pentru care se înregistrează cel mai înalt nivel de cunoștințe deja deținut, în timp ce 32% dintre copii își doresc cel mai mult ca Guvernul să se implice imediat în problema defrișărilor. Urmează deșertificarea, încălzirea globală și risipa de alimente.

”În prezent, poluarea afectează stilul meu de viață. Nu mai respir aer curat, lacurile sunt pline de gunoaie și vremea este foarte schimbătoare. Vreau să trăiesc într-o țară în care oamenii să fie conștienți de importanța poluării și de efectele nocive pe care aceasta le are asupra noastră și să încerce să diminueze problemele care continuă să apară”, spune Alexandra, în vârstă de 16 ani, care a participat la studiul Salvați Copiii.

Unde primesc copiii informații despre schimbările climatice?
  • Școala este principalul loc de învățare despre mediu și climă, potrivit studiului. 76% dintre copii aleg această opțiune. Cercetarea indică faptul că, în plus, cu cât școala oferă mai multe informații, cu atât crește preocuparea copiilor pentru toate probleme de mediu. 
  • 41% dintre copii acordă un rol de informare rețelelor sociale.
  • Jumătate dintre copiii români (49%) declară că au participat la cursuri de educație ecologică la școala lor, iar 83% dintre ei doresc să participe la astfel de cursuri. 
  • Fetele sunt cu 10% mai dornice să învețe la școală decât băieții. 
  • 10% dintre copii spun că au existat situații în care s-au simțit jigniți sau ridiculizați de către adulți din cauza implicării lor în protecția mediului, iar 15% de către colegi/grupuri de colegi. 

Schimbările climatice sunt legate de probleme mai ample de inegalitate și nerespectare a drepturilor de bază ale copiilor, ceea ce complică situația. Viitorul copiilor care deja suferă de consecințele cele mai grave ale schimbărilor climatice pare a fi dramatic, dacă statele nu iau măsuri adecvate. Deși copiii nu pot fi făcuți responsabili pentru accelerarea schimbărilor climatice, ei vor plăti în viitor pentru greșelile și lipsa de acțiune a politicienilor“, a declarat Gabriela Alexandrescu, Președinte Executiv Salvați Copiii România.

Comparativ cu angajamentele asumate prin Acordul de la Paris, limitarea încălzirii globale la 1,5°C peste nivelurile preindustriale va reduce expunerea suplimentară a nou-născuților pe parcursul vieților lor cu 45% la valurile de căldură, cu 39% la secetă, cu 38% la inundații, cu 28% la pierderile de recoltă și cu 10% la incendii naturale. 

Recomandările copiilor pentru politici adecvate de limitare a schimbărilor climatice 
  • Reducerea folosirii combustibililor fosili și tranziția către energia regenerabilă și ecologică.
  • Guvernele trebuie să ofere mai mult sprijin comunităților pentru a reduce poluarea și consumul de combustibili fosili și să se asigure că alternativele de energie verde și regenerabilă sunt accesibile tuturor persoanelor care vor să le utilizeze.
  • Promovarea transportului public ca metodă de reducere a emisiilor. Acest lucru i-ar ajuta pe oameni să aibă acces în continuare la locul de muncă și de învățat chiar și în timpul evenimentelor de vreme extremă.
  • Toată lumea, inclusiv părinții, cadrele didactice și liderii trebuie să înțeleagă cum climatul afectează drepturile copiilor, precum și dreptul copiilor de a participa la decizii despre climat.
COP26, obiective internaționale majore

Conferința Organizației Națiunilor Unite privind schimbările climatice – COP26 (31 octombrie – 12 noiembrie 2021), organizată în Marea Britanie, a stabilit patru obiective principale:

  • asigurarea unui nivel net al emisiilor egal cu zero în plan mondial până la jumătatea secolului,
  • menținerea nivelului încălzirii globale la 1,5 grade Celsius față de nivelurile preindustriale,
  • angajamentul de a mobiliza 100 de miliarde de dolari americani pe an până în 2025 pentru a ajuta țările în curs de dezvoltare să facă față efectelor negative ale schimbărilor climatice,
  • finalizarea setului de norme ale Acordului de la Paris (2015) care are forță juridică obligatorie pentru cele 196 de state semnatare, printre care se numără și România. 

Datele au fost culese în perioada 5-26 aprilie 2021 pe un eșantion de copii reprezentativ la nivel național cu un volum de 1.004 respondenți cu vârste cuprinse între 8 și 17 ani împliniți, atât din mediul urban cât și din mediul rural.

De precizat: președintele Klaus Iohannis a promulgat luni, 10 ianuarie, legea care pune bazele unei strategii privind educaţia pentru mediu şi încurajează formarea de competențe de mediu în rândul elevilor, prin includerea acestora în domeniile de competenţe ale curriculumului naţional pentru învăţământul primar şi gimnazial.

Marți, 11 ianuarie, raportul Administratiei Prezidențiale, Educaţia privind schimbările climatice şi mediul în şcoli sustenabile, va fi lansat în dezbatere publică și reprezintă un prim pas pentru a dezvolta concret această strategie, un comunicat de presă de la Cotroceni.

Studiul Salvați Copiii, în format integral, poate fi consultat mai jos:

Foto: © Benjamin Haas | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Zero legi în dreptul Ministerului Educației, în Planul Anual de Lucru al Guvernului aprobat miercuri, deși în planul legislativ era anunțat un proiect de lege bazat pe „România educată”, în iunie, iar ministrul Cîmpeanu susținea că lansează dezbaterea luna aceasta

Ministerul Educației nu a propus niciun proiect legislativ în Planul Anual de Lucru al Guvernului, document publicat sub formă de raport de implementare și realizare a priorităților propuse de instituțiile…
Vezi articolul
Sorin Cîmpeanu și Florin Cîțu, la Guvern / Foto: gov.ro

BREAKING Cum începe școala pe 13 septembrie 2021: Școlile și grădinițele rămân deschise cu prezența fizică a elevilor până la pragul de 6 la mie. Elevii vaccinați de la clasa a VII-a în sus ar putea veni la școală și peste prag. Masca e obligatorie pentru copiii peste 6 ani, dar NU în spații deschise – anunță miniștrii Educației și Sănătății

Școlile și grădinițele vor rămâne deschise până la pragul de 6 la mie de infectare cu noul Coronavirus, în anul școlar care începe în 13 septembrie 2021, a anunțat ministrul…
Vezi articolul

FOTO Clubul Copiilor Cireșarii din București, îngropat în bălării. Ministerul Educației declară că spațiul “va rămâne al copiilor”, după ce va îl va reabilita / Primarul Sectorului 1 dorea să preia administrarea bazei, acuzând că PSD că vrea să pună mâna pe ea

Clubul Copiilor Cireșarii din Sectorul 1 apare acoperit de bălării și în mare măsură abandonat, într-o serie de fotografii puse la dispoziția Edupedu.ro de Ministerul Educației, care administrează această bază…
Vezi articolul

Ordonanța de Urgență prin care probele de competențe la Bacalaureat 2021 nu se mai susțin, ci sunt echivalate, aprobată fără avizul Consiliului Legislativ: Normele propuse trebuie revizuite, deoarece vor intra în vigoare începând cu anul școlar 2021-2022

Proiectul de Ordonanță de Urgență anunțat ca „adoptat” de Guvern miercuri, pe 19 mai, prin care era modificată Legea Educației, pentru a putea echivala competențele digitale și lingvistice la examenul…
Vezi articolul