“Tăierea numărului de clase înseamnă compromiterea calității educației” – Consiliul Național al Elevilor, referitor la cifra de școlarizare propusă pentru 2021-2022

3.989 de vizualizări
Foto: © Dreamstime.com
Reducerea numărului de clase, în baza unei cifre de școlarizare mai mici pentru anul școlar 2021-2022, “va atrage după sine supraaglomerarea claselor rămase, iar acest lucru va reduce în mod semnificativ calitatea actului educațional”, arată Consiliul Național al Elevilor (CNE) într-un comunicat de presă transmis miercuri. Acesta face trimitere la proiectul de hotărâre de guvern propus de Ministerul Educației, potrivit căruia cifra de școlarizare pentru clasa a IX-a, învățământ cu frecvență zi, scade anul viitor cu 14.000 de locuri, echivalentul cu desființarea a 538 de clase cu câte 26 de elevi, după cum a scris Edupedu.ro aici.

CNE cere Ministerului Educației “să ia măsurile care se impun pentru a se asigura de faptul că tăierile de clase vor avea loc doar acolo unde nu este atins efectivul minim de elevi necesar funcționării, dar și să deruleze investiții în infrastructura din învățământul profesional și tehnic, pentru a asigura atractivitatea acestor programe de studii pentru elevi”.

Organizația afirmă că, “în caz contrar, pentru a răspunde numărului uriaș de elevi care vor vrea să urmeze în continuare cursurile unui liceu teoretic, unitățile de învățământ vor fi nevoite să solicite inspectoratelor școlare mărirea claselor, până la 30 de elevi”.

Comunicatul CNE, integral:

“Tăierea numărului de clase înseamnă compromiterea calității educației!

În cursul zilei de astăzi, Ministerul Educației a publicat proiectul de hotărâre de guvern privind aprobarea cifrei de școlarizare pentru anul școlar 2021-2022. Conform acestui proiect, numărul de clase pentru învățământul liceal, clasa a IX-a, va scădea cu peste 538 de formațiuni a câte 26 de elevi, față de planul de școlarizare actual. Această scădere a numărului de clase va atrage după sine supraaglomerarea claselor rămase, iar acest lucru va reduce în mod semnificativ calitatea actului educațional. Mai mult, eliminarea unor clase din planul de școlarizare presupune micșorarea normelor didactice, fapt care va conduce atât la scăderea numărului de posturi disponibile în sistem, cât și la micșorări salariale pentru cadrele didactice.

Ne exprimăm dezamăgirea față de măsura propusă, întrucât considerăm că acesta ar fi fost un moment oportun pentru implementarea măsurilor care să aibă în centrul lor elevul și creșterea calității educației, precum reducerea numărului de elevi dintr-o clasă și asigurarea accesului la educație în comunitățile subdezvoltate (eliminarea claselor din unitățile de învățământ din comunitățile izolate înseamnă, pentru mulți elevi, privarea de educație, aceștia neavând posibilitatea de a se deplasa la o școală din altă localitate, din cauza lipsei accesului la mijloace de transport).

Solicităm Ministerului Educației să ia măsurile care se impun pentru a se asigura de faptul că tăierile de clase vor avea loc doar acolo unde nu este atins efectivul minim de elevi necesar funcționării, dar și să deruleze investiții în infrastructura din învățământul profesional și tehnic, pentru a asigura atractivitatea acestor programe de studii pentru elevi. În caz contrar, pentru a răspunde numărului uriaș de elevi care vor vrea să urmeze în continuare cursurile unui liceu teoretic, unitățile de învățământ vor fi nevoite să solicite inspectoratelor școlare mărirea claselor, până la 30 de elevi, așa cum prevede art. 63 din Legea educației naționale nr. 1/2011.

„Considerăm că este inoportună tăierea a peste 530 de clase, întrucât asta va conduce la încă un ciclu de elevi care vor învăța în clase supraaglomerate. În acest moment, Ministerul Educației are oportunitatea de a schimba paradigma în ceea ce privește modul în care sunt constituite clasele: în loc să construim clase a câte 30 de elevi, complet ineficiente, acțiunea rațională ar fi să constituim clase care să respecte efectivul minim de elevi, însă care să nu depășească numărul de 26 de elevi/clasă. În caz contrar, vom perpetua starea de fapt, în detrimentul tuturor.”, a declarat Rareș Voicu, președintele Consiliului Național al Elevilor.”

Photo 172177848 © Oksun70Dreamstime.com


2 comments
  1. Da, de acord cu scăderea calității actului educațional prin mărirea efectivului de elevi pe clasă! Mai cercetați, voi, cârcotașii, sunt clase, în Europa, cu efective reduse, 9-12 elevi… Sau sunt “grele” limbile străine precum engleza ori franceza?!…

  2. Nu se taie clase. Elevii din clasa a 8-a sunt prima serie cu clasa pregatitoare. Acum 9 ani au fost doua clase de inceput: clasa 0 si clasa 1. Si anul viitor vor fi mai putini elevi. Abia seria care acum este a 6-a va avea un numar de elevi conform mediei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

ANALIZĂ Paradoxul cadourilor pentru educatoare și profesori la privat, explicat de un psiholog și un antropolog. De unde vine febra cadourilor dezbătute pe Whatsapp?

Câți bani punem pentru doamna și ce luăm? “Atențiile” pentru profesori și educatoare monopolizează zilele acestea discuțiile dintre părinți, pe grupurile de Whatsapp. Iar febra strânsului de bani pentru profesori…
Vezi articolul

Chestionar pentru studenții cu dizabilități, realizat de reprezentanții ANOSR. „În cele mai multe cazuri, universitățile nu reușesc să răspundă la cerințele educaționale speciale ale acestora”, potrivit ANOSR

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) desfășoară campania „Vizibilitate pentru dizabilitate” și a realizat un chestionar care se adresează exclusiv persoanelor cu dizabilități din următoarele categorii: studenți, absolvenți,…
Vezi articolul

Olimpiadă de matematică cu probleme, la clasele a V-a și a VI-a. Părinții acuză umflarea notelor în anumite județe. Radu Gologan: Am cerut copii ale lucrărilor notate cu peste 25 de puncte

Olimpiadă cu probleme, anul acesta, la matematică. Ecaterina Andronescu a modificat regulamentul de organizare a olimpiadei județene și în locul numărului fix de “câștigători” pe fiecare clasă care se calificau…
Vezi articolul
școli din București

Trei școli din București au cursurile suspendate până pe 7 februarie, din cauza numărului de copii diagnosticați cu gripă – Administrația Spitalelor și Serviciilor Medicale București

Trei școli din București au cursurile suspendate integral până mâine, 7 februarie, din cauza numărului mare de copii diagnosticați cu gripă, au anunțat în această dimineață reprezentanții Administrației Spitalelor și…
Vezi articolul