Tehnologiile digitale sunt plasate în centrul schimbărilor de curriculum aplicate în Grecia / Au fost introduse și Laboratoare de competențe de viață, civice sau digitale

270 de vizualizări
Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com
Grecia pregătește o serie de schimbări curriculare care să ajute școala să fie mai deschisă “provocărilor sociale” și mai adaptată nevoilor prezentului, reformă în care tehnologiile digitale ocupă un rol central, potrivit unei prezentări publicate în rețeaua europeană Eurydice. Totodată, este prezentat un alt program prin care în școli au fost introduse “Laboratoare de competențe” ce urmăresc dezvoltarea competențelor de viață, civice sau digitale ale elevilor.

Oficialitățile grecești spun că dezvoltă noile curricule “în concordanță cu recentul Plan de Acțiune pentru Educație Digitală 2021-2027 al Comisiei Europene, fapt pentru care tehnologiile digitale vor fi folosite pe deplin ca instrumente de învățare și cercetare”.

Sunt urmărite următoarele dimensiuni:

  • Cea tehnologică, referitoare la cunoștințele tehnice privind concepte fundamentale din IT și folosirea acestora
  • Cea cognitivă, referitoare la folosirea competențelor digitale și a instrumentelor digitale în cercetare, creație, comunicații și educație, în contextul materiilor din curriculum și în cotidianul școlar
  • Cea a capacității de rezolvare a problemelor – folosirea competențelor digitale pentru a putea identifica și rezolva probleme tehnice și pentru a lua decizii informate, dezvoltarea gândirii computaționale și a culturii digitale
  • Cea a competențelor sociale, prin care elevii nativi digital sunt sprijiniți să-și dezvolte atitudinea socială, abilitățile și identitatea în medii digitale

Aceste schimbări vor fi însoțite de măsuri care să sprijine și adaptarea cadrelor didactice, atât în cadrul educațional general, cât și în contextul nevoii lor de a fi pregătiți digital.

Laboratoare de competențe din grădiniță până în învățământul secundar

În plus, este prezentat un program pilotat și lansat recent și care este dezvoltat în prezent, ce vizează dezvoltarea în unitățile de învățământ – de la grădinițe la școala primară și învățământul secundar – a unor “Laboratoare de competențe”, care “să dezvolte competențe de secol al 21-lea” – comunicare, colaborare, gândire critică și creativitate, precum și competențele digitale.

Aceste “laboratoare” vizează folosirea unor metode practice pentru a-i educa pe copii în legătură cu teme diverse, de la protecția mediului la protejarea sănătății, siguranță, interacțiuni sociale sau învățare pe tot parcursul vieții. 

Temele acoperite de Laboratoarele pentru competente in Grecia. / Sursa: Eurydice

Laboratoarele sunt împărțite după patru mari teme:

  • Starea de bine (nutriție, sănătate mintală, educație sexuală, îngrijire, protecție și prevenție, siguranță rutieră, prevenirea dependențelor) 
  • Mediul (conștientizarea problematicii de mediu, schimbările climatice, prevenirea dezastrelor naturale, dezvoltare durabilă)
  • Empatia socială și responsabilitatea (respect reciproc, diversitate, voluntariat, drepturile omului și incluziunea)
  • Gândirea critică și inovația (creativitate și inovare, STEM, Robotică, antreprenoriat, noi tehnologii, carieră)

Potrivit prezentării Eurydice, în fiecare ciclu de învățământ elevii abordează o problemă contemporană majoră (precum sănătatea mintală, schimbările climatice, diversitatea, robotica) și dezvoltă competențe asociate prin diverse activități, seminarii, prezentări, competiții sau alte acțiuni educative. Pentru aceste Laboratoare, în grădinițe și școala primară sunt dedicate trei ore pe săptămână (10% din totalul orelor de predare), iar la gimnaziu – o oră, interval ce urmează să fie extins.

Materialele educaționale folosite în cadrul acestor laboratoare sunt dezvoltate de societatea civilă, autorități locale, centre private de cercetare, universități și educator și sunt evaluate, selectate și monitorizate de Institutul pentru Politici Educaționale al țării. Toate materialele sunt încărcate pe o platformă online care le permite profesorilor să colaboreze și să facă schimb de bune practici.

  • Programul este dezvoltat în prezent după ce a fost introdus în toate școlile la începutul anului școlar anterior, ca urmare a unei perioade de pilotare. Aceasta s-a desfășurat cu ajutorul unui număr de 2.500 de profesori din 217 școli, în 2020-2021. Aproape toți profesorii implicați au urmat ori s-au înscris în programe de pregătire a lor pentru Laboratoarele de competențe.

Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Mircea Cărtărescu: Din punctul de vedere al învățământului, eu cred că lucrurile nu sunt atât de grave cum ni le imaginăm / Profesorii de vocație sunt cei care fac învățământul, ei sunt cei care decid

Școala o fac oamenii, nu politicienii, spune scriitorul Mircea Cărtărescu într-un interviu acordat lui Cristian Leonte pentru ȘtirileProTV.ro. „Timp de 10 ani am fost profesor la o școală din Colentina”,…
Vezi articolul

ANALIZĂ Cele mai multe instituții care acum 14 ani erau identificate, independent, ca universități de educație se declară acum universități de educație și cercetare sau de cercetare avansată, deși numărul absolvenților de masterat, doctorat și studii postuniversitare s-a prăbușit

Mai bine de jumătate dintre universitățile românești se declară, în 2025, universități de educație și cercetare, iar aproape 40% dintre ele se declară universități de cercetare avansată. În același timp,…
Vezi articolul

Radu Vancu, despre creșterea salarială obținută de profesori: E o victorie extraordinară! Sunteți o forță pe care politicul nu-și va mai permite să o ignore / Ați pus presiune și ați câștigat împotriva unor politicieni mega-mincinoși, care seara retrăgeau ceea ce afirmaseră dimineața

„Dragi profesori, liderii sindicali au comis o greșeală când au anunțat suspendarea grevei înainte de publicarea ordonanței în Monitorul Oficial. Poate că a fost o greșeală neintenționată, poate că a…
Vezi articolul