Tehnologiile digitale sunt plasate în centrul schimbărilor de curriculum aplicate în Grecia / Au fost introduse și Laboratoare de competențe de viață, civice sau digitale

269 de vizualizări
Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com
Grecia pregătește o serie de schimbări curriculare care să ajute școala să fie mai deschisă “provocărilor sociale” și mai adaptată nevoilor prezentului, reformă în care tehnologiile digitale ocupă un rol central, potrivit unei prezentări publicate în rețeaua europeană Eurydice. Totodată, este prezentat un alt program prin care în școli au fost introduse “Laboratoare de competențe” ce urmăresc dezvoltarea competențelor de viață, civice sau digitale ale elevilor.

Oficialitățile grecești spun că dezvoltă noile curricule “în concordanță cu recentul Plan de Acțiune pentru Educație Digitală 2021-2027 al Comisiei Europene, fapt pentru care tehnologiile digitale vor fi folosite pe deplin ca instrumente de învățare și cercetare”.

Sunt urmărite următoarele dimensiuni:

  • Cea tehnologică, referitoare la cunoștințele tehnice privind concepte fundamentale din IT și folosirea acestora
  • Cea cognitivă, referitoare la folosirea competențelor digitale și a instrumentelor digitale în cercetare, creație, comunicații și educație, în contextul materiilor din curriculum și în cotidianul școlar
  • Cea a capacității de rezolvare a problemelor – folosirea competențelor digitale pentru a putea identifica și rezolva probleme tehnice și pentru a lua decizii informate, dezvoltarea gândirii computaționale și a culturii digitale
  • Cea a competențelor sociale, prin care elevii nativi digital sunt sprijiniți să-și dezvolte atitudinea socială, abilitățile și identitatea în medii digitale

Aceste schimbări vor fi însoțite de măsuri care să sprijine și adaptarea cadrelor didactice, atât în cadrul educațional general, cât și în contextul nevoii lor de a fi pregătiți digital.

Laboratoare de competențe din grădiniță până în învățământul secundar

În plus, este prezentat un program pilotat și lansat recent și care este dezvoltat în prezent, ce vizează dezvoltarea în unitățile de învățământ – de la grădinițe la școala primară și învățământul secundar – a unor “Laboratoare de competențe”, care “să dezvolte competențe de secol al 21-lea” – comunicare, colaborare, gândire critică și creativitate, precum și competențele digitale.

Aceste “laboratoare” vizează folosirea unor metode practice pentru a-i educa pe copii în legătură cu teme diverse, de la protecția mediului la protejarea sănătății, siguranță, interacțiuni sociale sau învățare pe tot parcursul vieții. 

Temele acoperite de Laboratoarele pentru competente in Grecia. / Sursa: Eurydice

Laboratoarele sunt împărțite după patru mari teme:

  • Starea de bine (nutriție, sănătate mintală, educație sexuală, îngrijire, protecție și prevenție, siguranță rutieră, prevenirea dependențelor) 
  • Mediul (conștientizarea problematicii de mediu, schimbările climatice, prevenirea dezastrelor naturale, dezvoltare durabilă)
  • Empatia socială și responsabilitatea (respect reciproc, diversitate, voluntariat, drepturile omului și incluziunea)
  • Gândirea critică și inovația (creativitate și inovare, STEM, Robotică, antreprenoriat, noi tehnologii, carieră)

Potrivit prezentării Eurydice, în fiecare ciclu de învățământ elevii abordează o problemă contemporană majoră (precum sănătatea mintală, schimbările climatice, diversitatea, robotica) și dezvoltă competențe asociate prin diverse activități, seminarii, prezentări, competiții sau alte acțiuni educative. Pentru aceste Laboratoare, în grădinițe și școala primară sunt dedicate trei ore pe săptămână (10% din totalul orelor de predare), iar la gimnaziu – o oră, interval ce urmează să fie extins.

Materialele educaționale folosite în cadrul acestor laboratoare sunt dezvoltate de societatea civilă, autorități locale, centre private de cercetare, universități și educator și sunt evaluate, selectate și monitorizate de Institutul pentru Politici Educaționale al țării. Toate materialele sunt încărcate pe o platformă online care le permite profesorilor să colaboreze și să facă schimb de bune practici.

  • Programul este dezvoltat în prezent după ce a fost introdus în toate școlile la începutul anului școlar anterior, ca urmare a unei perioade de pilotare. Aceasta s-a desfășurat cu ajutorul unui număr de 2.500 de profesori din 217 școli, în 2020-2021. Aproape toți profesorii implicați au urmat ori s-au înscris în programe de pregătire a lor pentru Laboratoarele de competențe.

Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Paradoxul Nichifor Crainic în liceul românesc: Noul manual privind Holocaustul îl portretizează ca ideolog al extremei drepte / Manualele de limba română încă folosite de Ministerul Educației în școli omit activitatea sa legionară și antisemită și le dau elevilor teme cu „Binele suprem” și „atmosfera autentic religioasă” din poeziile lui

Nichifor Crainic, reprezentant proeminent al regimului legionar din perioada interbelică și al antisemitismului, introdus de Ministerul Educației în subiectele la limba română – Bacalaureat 2025 este prezent și în manualele…
Vezi articolul

Profesorul Radu Gramatovici: Un copil mediu nu o să scape fără meditații la Matematică, pentru că așa cum e făcut sistemul, ca să beneficieze de școli bune, va trebui să intre în acest sistem de dopaj. Pentru un copil peste medie meditațiile nu mai sunt ore remediale, ci ajung să fie sisteme de dopaj

Un copil de nivel mediu „nu o să scape” fără meditații la Matematică, pentru că „așa cum e făcut sistemul, ca să beneficieze de școli bune, trebuie să intre în…
Vezi articolul

EXCLUSIV OCDE despre o componentă-cheie a reformei Iohannis-Deca din educație: evaluarea rezultatelor învățării este amenințată de probleme sistemice precum lipsa planificării strategice, o risipă a resurselor puține, lipsa de coordonare

Felul cum România (nu) monitorizează și evaluează rezultatele educației și ale reformei în domeniu – o țintă-cheie urmărită în proiectul “România Educată”, tradus în legile pe care președintele Iohannis urmează…
Vezi articolul

Examenul de stat pentru elevii din Italia, la sfârșit de gimnaziu: la ce materii sunt testările scrise și cum se desfășoară interviul de examinare într-una din țările care ar putea fi model pentru schimbări în Evaluarea Națională de clasa a VIII-a, potrivit ministrului David

Elevii italieni trec, la finalul studiilor gimnaziale, printr-un examen de stat ce are drept scop să verifice cunoștințele și competențele acumulate pe parcursul școlii generale – școala primară și 3…
Vezi articolul