Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat, referitor la temele elevilor pentru acasă, că „știu că este complicat să faci coordonarea profesorilor, mai ales la nivel de gimnaziu și la nivel de liceu, pentru a se încadra în acest timp”. „Sunt convins că toți începem să înțelegem că, uneori, mai puțin și mai relevant este mai bine pentru copii. Mai bine să facă temele cu plăcere și să nu fie o încărcătură foarte mare”, a precizat aceasta. Declarațiile au fost făcute, miercuri, 29 octombrie, la prezentarea raportului săptămânal.
„O altă întrebare revine, a fost pusă de mai multe ori și în întâlnirile anterioare: ce facem cu temele pentru acasă? Mulți părinți au impresia că copiii sunt prea solicitați. Așa cum am mai spus și la întâlnirile pe care le-am mai avut, noi avem o reglementare veche, de prin 2016, în legătură cu temele pentru acasă, care n-ar trebui să depășească o oră în zona învățământului primar, 2 ore în zona învățământului gimnazial, 2 ore în zona învățământul liceal”, a spus Daniel David.
Ministrul Educației și Cercetării a afirmat că știe faptul că „este complicat să faci coordonarea profesorilor, mai ales la nivel de gimnaziu și la nivel de liceu”. Daniel David a mai menționat că, uneori, „mai puțin și mai relevant este mai bine pentru copii. Mai bine să facă temele cu plăcere și să nu fie o încărcătură foarte mare”:
„Știu că este complicat să faci coordonarea profesorilor, mai ales la nivel de gimnaziu și la nivel de liceu, pentru a se încadra în acest timp, dar sunt convins că toți începem să înțelegem că, uneori, mai puțin și mai relevant este mai bine pentru copii. Mai bine să facă temele cu plăcere și să nu fie o încărcătură foarte mare, decât să aibă foarte multă teme, să nu le facă sau să le facă cu stări de frustrare.
Sunt convins că profesorii vor începe treptat să implementeze acest mecanism sau această reglementare pe care o avem, iar unde va fi cazul voi mai lucra și eu la a clarifica diversele aspecte care sunt mai neclare, poate, în procedură.”
La începutul lunii iunie, Daniel David a declarat, în cadrul unei conferințe de presă, că profesorii care dau prea multe teme „merită” să fie atenționați. Acesta a vorbit și despre sancțiuni: „aici, sancțiunile sunt cele administrative, pe care le poate lua consiliul de administrație pentru diverse alte abateri. Este, efectiv, o abatere, ca orice altă abatere de la regulamentul școlii”.
Despre temele pentru acasă
În luna aprilie, ministrul Educației și Cercetării a declarat, la prezentarea raportului săptămânal, referitor la temele elevilor, ca dirigintele să aibă grijă de coordonarea între profesori, „pentru a nu încărca, într-adevăr, mai mult decât este cazul copiii”. Acesta a afirmat că „temele n-ar trebui la nivelul învățământului primar să depășească o oră pe zi, 2 ore la gimnaziu și la învățământul liceal.”
în luna martie, ministrul Educației și Cercetării le-a transmis părinților îngrijorați că elevii primesc prea multe teme „să sesizeze dirigintele, directorul școlii”. Dacă nu primesc răspuns, să se îndrepte spre inspectorat și abia apoi la minister, a spus acesta.
Adriana Iancu, profesoară de Limba română și directoare a Școlii Gimnaziale nr. 206 din București, a declarat, pentru Prima TV, că „temele nu trebuie privite numai din perspectiva aceasta a formării, a învățării imediate”. Aceasta este de părere că temele sunt „un exercițiu, în primul rând, pentru gestionarea timpului, pentru gestionarea atenției”.
Dana Bobocea, directoarea Colegiului Național Grigore Moisil din București, a spus, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că elevii trebuie să vină să spună profesorului dacă a înțeles sau nu a înțeles ceva din temă sau din lecția predată. Dacă lucrurile sunt în neregulă, abia atunci să solicite ajutorul unui alt profesor, consideră Dana Bobocea.
Un studiu experimental condus de cercetătorul Dacian Dolean, care a explorat impactul temelor asupra elevilor de clasa a III-a, la Română și la Matematică, a întors „efecte uriașe la dezvoltarea cunoștințelor (2.58), dar și la rotunjirea numerelor naturale (0.71) și la aflarea termenului necunoscut (0.20)”, în condițiile în care „efectele medii ale programelor de intervenție educațională sunt în general pe la 0.1 dintr-o abatere standard”, a explicat acesta pentru Edupedu.ro.
Cercetătorul a declarat, într-un interviu acordat Edupedu.ro, că a derulat cercetarea pornind „de la premisa că la clasa a III-a timpul de rezolvare a temei pentru acasă nu ar trebui să depășească 40 de minute”. O altă specificitate a acestui experiment a fost implicarea părinților elevilor, care au fost sprijiniți cu ghiduri create special pentru ei să își ajute copiii cu efectuarea temelor pentru acasă.
În februarie 2023, Oana Moraru, educatoare, expert educațional și director de școală privată, a explicat de ce părinții trebuie să îi ajute pe copii la teme, în special în primele clase: “Recomand părinților, cel puțin la clasele I și a II-a, să-și dedice cât mai mult timp temelor copiilor și să se oprească din a formula în jurul lor expresii de genul: hai mai repede, să le terminăm ca să te joci, hai mai repede, hai să nu le mai lăsăm pe ultima sută de metri, să scăpăm de ele”. “Felul în care privim noi învățarea se duce în sistemul copilului ca un virus”, a spus Oana Moraru în podcastul Cu capul în Nori.
„Tema nu trebuie să fie o pedeapsă sau o armă. Tema trebuie să fie efectiv o posibilitate ca el (elevul – n.red) să-și consolideze acasă, să-și însușească foarte bine ceea ce a învățat la școală, să-și întipărească lucrurile acelea în minte, atât”, a precizat Florentin Gheorghe, profesor de Limba română, la Radio România Actualități.
