Temele pentru acasă: soluții la 5 non-probleme care s-au ridicat în spațiul public / Op Ed Dacian Dolean

2.133 de vizualizări
Foto: Arhiva Personala
Temele pentru acasă sunt un subiect recurent discutat în spațiul public din România și unul de actualitate având în vedere că cel mai recent ordin de ministru pe acest subiect a fost publicat săptămâna trecută. În calitate de cercetător, am măsurat obiectiv de două ori efectul acestora și am observat că în anumite situații (dar nu toate) un volum moderat de teme pentru acasă poate avea efecte benefice asupra performanței elevilor (dacă acestea sunt construite cu grijă, având cunoștințe adecvate de psihologie educațională). În calitate de profesor, am apreciat oportunitatea ca elevii mei să lucreze independent pe conceptele predate la clasă. În calitate de părinte, am apreciat cum un volum moderat de teme pentru acasă poate să responsabilizeze elevul și să-l învețe să își gestioneze bine timpul pe care îl are la dispoziție. Adică să îl pregateasca mai bine pentru viața de student. 

Cu toate acestea, realitatea din Romania ne arată că unii elevi primesc un volum exagerat de teme pentru acasă iar numeroasele sesizări primite la minister din partea părinților indică faptul că această practică poate avea cel puțin două efecte negative asupra elevilor: (1) epuizare de la vârste mici și (2) demotivare pentru orice activitate școlară. În acest context, ordinul de ministru publicat recent e important să fie perceput așa cum este: Un mecanism de protejare a stării de bine a elevului. Pentru că temele pentru acasă trebuie să fie alocate în beneficiul elevului. Nu să compenseze timpul pe care unii profesori îl pierd atunci când intră la oră cu 20 de minute după ce s-a sunat de intrare, nu să compenseze o lecție predată incomplet din cauza gestionării deficitare a timpului sau să hrănească orgoliile unor profesori care simt nevoia să declare că au o clasă de elită. Rolul profesorului este acela de a servi interesele elevilor, luând decizii bazate pe dovezi științifice (în măsura în care acestea există) și bazate pe nevoile educaționale ale elevilor săi. Cu alte cuvinte, rolul unui profesor de istorie nu este de a preda istorie decontextualizat ci de a-i ajuta pe elevii săi să învețe istorie în contextul unei experiențe școlare complexe

Având în vedere interesul mare și atitudinile polarizante care există în societate pe acest subiect era de așteptat să există poziționări publice împotriva acestui ordin. Însă pentru o mai bună informare a publicului, cred că merită să scot în evidență de ce unele probleme semnalate în spațiul public sunt de fapt non-probleme și să sugerez câteva soluții pe care profesorii, diriginții și directorii le pot implementa pentru a respecta ordinul de ministru.

Non-problema #1: Este utopic să crezi că profesorii au timp să se întâlnească în pauză pentru a stabili câtă temă pentru acasă să aloce elevilor a doua zi

Evident că nu este fezabil să faci asta. Un asemenea demers arată o capacitate scăzută de organizare și lipsa unei gândiri strategice. Însă este fezabil să faci o ședință anuală după stabilirea orarului fiecărei clase, organizată de profesorul de învățământul primar (pentru clasele 0-4) și diriginte (pentru clasele 5-12), în care se  stabilește în medie (se aproximează) cam cât timp e nevoie să fie alocat pentru fiecare materie, zilnic. Astfel, un profesor de fizică va ști că în ziua de marți, la clasa a 8-a B poate să aloce cam 20 de minute pentru tema la fizică. Evident că situația se schimbă de la o săptămână la alta. Dar să nu uităm că suntem în anul 2025, în care comunicarea se face deseori în grup, pe telefon. Dacă aș preda fizică marți la a 8-a B și simt că elevii mei au nevoie săptămâna viitoare să lucreze mai mult acasă pentru subiectul pe care îl predau, pot să comunic această informație pe grup și sunt convins că se va găsi un coleg care să îmi ”împrumute” ceva timp. Se cheamă muncă în echipă. Iar dacă profesorii nu știu să facă asta, cine să îi învețe pe elevi să lucreze în echipă? 

Non-problema #2: Implementarea acestui ordin de ministru va crea disensiuni între profesori. 

Disensiunile între profesori există și vor exista, cu sau fără acest ordin de ministru. Dar suntem aduți și trebuie să învățăm să le gestionăm pentru că profesorii merg la școală pentru a servi interesele elevilor, nu pentru a evita disensiunile cu colegii lor. Dacă totuși există ”acel coleg dificil” cu care nimeni nu se poate înțelege, și care nu respectă timpul alocat, aceste probleme pot fi raportate la consilierul școlar (dacă știe să își facă treaba), la director (dacă intervenția consilierului școlar nu a fost eficientă), la inspectorat (dacă intervenția directorului a fost ineficientă) sau la minister (dacă sesizarea la inspectorat nu a rezolvat problema). În orice meserie poate fi dificilă munca în echipă, însă dacă o organizație are leaderi (nu șefi), atunci aceste probleme se vor rezolva eficient. Dacă un asemenea ordin de ministru crează disensiuni între profesori care nu se pot rezolva, atunci problema nu este ordinul de ministru. Problema ține de leadership (sau lipsa acestuia, mai precis).

Non-problema #3: Monitorizarea de către diriginți și directori a implementării ordinului de ministru este dificilă sau chiar utopică.

Sunt de acord că monitorizarea implementării ordinului de ministru este o sarcină în plus, neplăcută. Ar fi fost preferabil să nu fi existat această sarcină administrativă suplimentară, la fel cum ar fi fost preferabil ca unii elevi din ciclul primar să nu trebuiască să petreacă 2 – 3 ore rezolvând temele pentru acasă. Zilnic. Dar dacă e să alegem între două rele, hai să ne întrebăm: Rezolvarea căreia dintre cele două probleme servește cel mai bine intereselor educaționale ale elevilor? În plus, dacă ne deranjează atât de tare această problemă, hai să vedem cum am ajuns aici, diferențiind corect între cauză (un volum exagerat de teme alocat de unii profesori) și efect (ordinul de ministru).

Însă insinuarea că monitorizarea implementării va fi dificilă sau chiar utopică este exagerată. Să spunem că sunt diriginte la clasa a 6-a C. Am 10 subiecte de discuție la dirigenție, iar unul este temele pentru acasă. 

Scenariul 1: Îi întreb pe elevi dacă timpul necesar efectuării temelor pentru acasă a depășit 2 ore zilnic. În general mi s-e raportează că nu (adică profesorii și-au făcut treaba). Am bifat sarcina în mai puțin de 30 de secunde.

Scenariul 2: Câțiva elevi îmi declară că le-a luat mult mai mult timp să rezolve temele. Atunci verific (obiectiv) sarcinile. Dacă se dovedește că elevii au exagerat (iar volumul temelor a fost relativ rezonabil dar ei doar au încercat să se victimizeze), îmi notez această situație și învăț pe care dintre elevii mei mă pot baza să îmi spună adevărul și pe care nu. Le comunic explicit că aceste situații pot să ducă la scăderea credibilității lor pe viitor. Dacă e cazul, le mai citesc povestea ”Petrică și lupul” 😊 

Scenariul 3: Se dovedește că într-adevăr, profesorul de matematică le alocă elevilor în mod constant un volum mai mare de teme decât cel convenit la ședința inițială. Îl contactez personal.

Scenariul 4: Soluția de la scenariul 3 nu rezolvă problema. Apelez la direcțiune. 

Direcțiunea le poate cere diriginților să o anunțe dacă sunt probleme cu implementarea acestui ordin, iar dacă nu primește nici un raport nefavorabil, se poate presupune implicit că totul merge OK. Rapoartele nefavorabile se vor face în scris (ex. email), astfel încât să existe o cronologie clară a comunicării dintre diriginți și direcțiune. În final, după ce toată lumea învață să își facă treaba cum trebuie, volumul de muncă necesar monitorizării va fi foarte mic. Iar riscul ca elevii să înceapă să urască școala din cauza volumului exagerat de teme va fi mult diminuat.

 Non-problema #4: Dacă temele alocate în vacanță au devenit suplimentare, alocarea lor te face profesor nepopular. 

Greșit. Dacă le oferi elevilor tăi de clasa a 3-a oportunitatea să citească 3 cărți peste vacanța de vară (însoțite de câte un rezumat de 2 pagini pe carte) și 30 de exerciții de matematică dintr-o bază de probleme create de profesor online, elevii care vor veni în clasa a 4-a cu sarcinile rezolvate vor avea oportunitatea să participe la o petrecere organizată de profesor după școală (care poate fi atât de distractivă încât niciun elev nu și-ar dori să o rateze). Organizarea unei asemenea petreceri te va face popular – evident dacă îți pasă și știi să îți faci meseria bine.

Din păcate se pare că există profesori care nu știu să își motiveze elevii decât cu bățul (pedeapsa) și nu cu morcovul (recompensa). Evident, metaforic vorbind. Și aici e problema cea mare. Nu faptul că ordinul de ministru precizează că temele date în vacanță sunt opționale, ci că faptul că unii profesori nu știu să inspire elevilor dorința de învățare. 

Non-problema #5: Estimarea timpului alocat temelor pentru acasă nu se poate face obiectiv. 

Corect. Datele pe care le am din cele două studii experimentale mi-au arătat diferențe uriașe între elevi din punct de vedere al timpului pe care l-au alocat efectuând aceleași teme. Însă, timpul alocat temelor pentru acasă se evaluează estimativ, pe baza timpului mediu de care elevii au nevoie în rezolvarea sarcinilor independente în clasă. Cuvintele cheie aici sunt mediu și estimativ. Dar faptul că nu putem măsura obiectiv timpul necesar efectuării temelor pentru acasă nu înseamnă că folosim acest lucru ca și scuză pentru a suprasolicita elevii cu un volum exagerat de teme. Nimeni nu va sta cu cronometrul în mână și va reclama profesorul de clasa a 4-a a cărui elevi petrec din când în când 64 de minute în medie efectuând tema pentru acasă. Însă de la 64 de minute la 180 de minute e o diferență foarte mare.

 În final, aș mai dori să ridic problema legată de faptul că unii elevi primesc un volum mare de teme fără să primească niciun feedback. În aceste situații, din nou, elevii învață că școala este o corvoadă, nu o instituție care îți oferă oportunități de învățare. Decât să dăm elevilor 10 pagini de teme la matematică fără să le verificăm performanța, mai bine le dăm 1 pagină de temeși apoi le oferim feedback. De aceea articolul 6 al acestui ordin de ministru încearcă să atragă atenția asupra nevoii feedback-ului corectiv – o etapă esențială în orice process de învățare. 

Eu cred că acest ordin de ministru nu va face nici o diferență în ceea ce privește practicile la clasă a profesorilor care înțeleg corect nevoile educaționale ale elevilor și nu exagerează cu temele pentru acasă. Însă va fi o provocare pentru profesorii care dau un volum supradimensionat de teme și a celor care folosesc temele ca și scuză pentru a compensa activități de predare deficitare. Probabil va fi o provocare pentru profesorii care nu știu să lucreze în echipă, care nu știu să comunice eficient în scris sau care nu știu să se organizeze strategic. Însă cel mai important lucru este că va putea să protejeze elevii de epuizare și demotivare. Pentru că dacă nu ținem cont de nevoile educaționale ale elevilor, dacă nu ținem cont de faptul că meseria de profesor presupune și transmiterea de emoții pozitive legate de activitățile școlare, atunci nu avem cum să educăm viitori adulți preocupați de învățarea pe parcursul vieții – un capitol la care România stă foarte slab comparativ cu alte țări europene.

___________________

Despre autor: Dacian Dolean este psiholog educațional, specializat în dezvoltarea alfabetizării. Are o experiență de peste 20 de ani ca profesor de învățământ primar, gimnazial, liceal și universitar în România și în SUA. În prezent, este afiliat Universității Babeș-Bolyai ca cercetator asociat si director al Laboratorului de studii avansate in domeniul alfabetizării. De asemenea, este membru în comitetul editorial al publicației Journal of Literacy Research, iar din ianuarie 2025 este consilier onorific al ministrului Educației și Cercetării.

Nota redacției: Opinia cercetătorului este esențială pentru Educația din România, pentru viitorul ei și al copiilor. Încurajăm și susținem cercetătorii, experții și specialiștii să-și exprime părerea, să analizeze sistemul actual, să propună soluții la problemele pe care le întâmpină și să popularizeze exemplele de bună-practică. Publicarea opiniilor cadrelor didactice pe Edupedu.ro nu înseamnă automat că publicația susține aceste idei sau propuneri. Trimiteți opiniile pe redactie@edupedu.ro.


9 comments
  1. eu cred ca tu esti tot un trimis din tara vecina…pe unde sta Soros,sincer.
    dar sa stea pe calculator dupa scoala 6-7 ore au voie?
    pot?
    sau pe tik tok si alte retele de nebuni cu orele,pot?
    nu ti este mai rusine ,hai sictir !
    cat sa pus accentul pe carte,pe teme,pe a respecta profesorii,iar profesorul avea un cuvant greu de spus care conta,au iesit oameni de seama.
    de cand ati preluat puterea dupa lovitura de stat ,ati nenorocit invatamantul,elevii si parintii au numai dreptuti,au numai burse peste burse,au numai ajutoare sociale,microbuz la scara,2 mese pe zi….si ne ati transformat pe noi in bone si mai grav tot voi arati spre noi?
    nu ti ar fi mai rusine,hai sictir
    de ce Australia poate si a interzis telefoanele si retele pana la 16 ani?
    voi de ce nu puteti?
    fiindca ii vreti prosti si dobitoci ,le da ti papa si caldurica pana la ora 16 la scoala ,ca le ati dat si after school sa stea mamicile la socializare apoi ii cresteti si ii trimiteti in piata la proteste cum sau dus studentii aia acum cateva zile trimisi de vecinii de langa noi.
    pai va da ti seama ,guvernul le a taiat masa,burse,transport,cazari si ei nu au iesit in strada dar pentru niste magistrati au iesit sa urle….doamne ce penibili am ajuns
    asa ca va rog sa nu mai aruncati cu pietre in profesori,noi lucram cu materialul clientului.
    vine prost ,voi il ajutati cu papa,burse,vacante ,ajutoare el va iesi si mai prost-simplu.
    vreti rezultate?
    -burse care nu se dau pt perfotmanta sa aive si ele o nota minima macar 7.
    nu ia nota 7 tacso si masa nu primesc bursa, nu sa stea la bar cu bere la pet de 2.5 l si copilul cu nota 3si 4 sa i aduca bursa acasa.
    -netul sa fie restrictionat la cei pana in 16 ani sa poata cauta doar lucruri educationale ,stiri,etc
    -exmatricularea de o sapptamana ,la 3 sa fie exmatriculat definitiv
    -la un numar de absente nemotivate parintele amendat 5000 direct ,ca apoi sa vezi ce il trimite la scoala
    -abandonul scolar 10000 sa l simta
    -si lista e lunga
    astea ar fi unele masuri care ar ajuta invatamantul….
    ce sa lucram noi cu ei cand la clasele 2 -4 la tablele inteligente in pauze rasuna dani mocanu sau se fac concursuri care da din fund mai tare ca si Cristina Pucean
    asa ca hai sictir ,mare sociolog scriitor sau ce natie mai esti tu ,ar fi bine sa te duci la o scoala de pe langa localitatea pe unde locuiesti,dar sa mergi neanuntat….ca sa vezi tu realitatea din scoli ,nu sa vorbesti si tu ca si Zlatarul Sef din Biblioteca de la usa sobei
    inca odata ,hai sictir!

  2. Da, văd ca unii consilieri acuză, iar altii îl apară…
    Doar că temele pentru acasă nu ar trebui să fie preocuparea Ministerului și nici a unor consilieri… Sunt destule probleme serioase de care ar trebui să se ocupe, dacă s-ar pricepe…

  3. Buna ziua! E regretabil ca s-a ajuns la acest moment, de a reglementa temele pentru acasa cu O.M. Acest lucru arata ca avem o categorie profesionala – profesorii- care nu stiu sa-si faca treaba, nu cunosc psihologia copilului si adolescentului, nu cunosc metodica obiectului si in general nu respecta elevul si scoala. Vorbesc ca om care a lucrat in sistem timp de 40 de ani. Daca ar lucra in mediul privat si nu ar cunoaste meseria ( profesia ) ar fi trimisi la recalificare sau ar fi trimisi acasa. Și sunt multe orgolii intre profesori – care obiect e mai important, care profesor e mai țepos, cine are mai multi olimpici, cine foloseste mai multe auxiliare, cine da mai multe teme pentru acasa etc . Si ne mai miram de ce elevii nu ne mai respecta, de ce avem analfabeti dupa 12 ani de scoala, de ce sunt copii care abandoneaza scoala chiar daca stau in clasa ( avem doua feluri de abandon scolar -cu prezența si fara prezența la scoala) , de ce nu mai este ,, la modă ,, sa dai bacalaureatul etc etc. Si mai sunt si programele scolare , un alt exemplu de incompetenta crasa . Ce cauta in manualele de la clasele 1-4 cunostinte de la clasele 5-8, ce cauta in manualele de gimnaziu elemente si concepte predate in liceu ș.a.m.d. Sistemul de invatamant trebuie scuturat din temelii , regandite finalitatile , corpul profesoral reprofesionalizat, programele aduse la nivelul de varsta……

  4. Dar timpul consumat de diriginte pt toată această birocrație? (La 25 lei pe zi lucrătoare cât primește pt toate activitățile alocate prin fișa postului)
    Depășirea normei de lucru?
    Efectele adverse in relațiile interpersonale?
    Folosirea ca ,,armă” împotriva profesorilor exigenți?
    Medierea cu profesori intransigenți care vor timp maxim in detrimentul altora care apoi trebuie ,, turnați” la director fie ca nu dau teme fie ca dau prea multe?

    Grup de lucru? Amuzant. Nu știu câte grupuri profesionale aveți domnule Dolean dar vă invit sa le vedeți pe cele ale unui profesor/diriginte din preuniversitar.

    Statistici.
    Nu toți sunt statisticieni. Nu toți au cunoștințe despre a realiza grafice, tabele de date, proiectări, aproximări, etc

  5. Domnul autor al acestui articol este ușor naiv. Din categoria celor care nu prea au predat, dar le știu ei mai bine din cărți. Și din imaginație. Și din inima lor bună de oameni extraordinari care au soluții la toate mizeriile care ni se aruncă în cap. Că așa sunt ei, nonconflictuali.
    Da…

  6. Din nou profii sunt de vina lol. Habar nu au ce sa faca si cum sa faca ca sa puna ordinul in practica si se vaita ca niste copii plangaciosi.

    Dl. Dolean cauta din nou cheia sub felinar, cand ea este pierduta intr-o zona fara lumina. Problema (sau poate non-problema) este daca profii stiu sa cante la pian si daca au chef sa cante la pian. Sunt doua planuri diferite si solutiile din primul plan nu le rezolva pe cele din al doilea.

    Ii recomand dlui. Dolean sa puna mana pe o carte de management ca sa inteleaga despre ce e vorba. Cum? Nu o sa asculte de sfatul meu? LOL

    Multumesc anticipat pentru cenzura!

  7. Dacă astea-s non-probleme, fă d-ta sarcina asta pentru o perioadă rezonabilă de timp. Vreo lună, cel puțin. Să vedem cum NU te încarcă aberațiile astea când d-ta ești (teoretic) nu doar diriginte, ci și profesor pe disciplina d-tale, cu MULTE alte sarcini administrative în spate (și nu doar prostia asta consumatoare de timp și nervi care nu are nicio ”rezolvare” – că doar era non-problemă).

    Și doar pentru că zgârie ochiul și nu dă bine la o firmă așa de înaltă, ”În general mi s-e raportează că” cred că n-ar trebui să apară în text. Să vă mai dea d-l de română temă peste vacanță să mai deschideți manualul pe la un capitol de gramatică pe undeva.

    1. Povestea cu petrecerea după vacanță e cea mai aberantă soluție. Acum profesorii trebuie să mai fie și „prestatori” de divertisment. Și muzica, gustările, răcoritoarele de la petrecere, cine le plătește?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Patru rețete de alimentare și amplificare a mesajelor antisemite pe rețelele sociale, în România, cu vârfuri în preajma alegerilor / O țintă-cheie: „subminarea instituțiilor românești și europene” – studiu universitar despre discursul instigator la ură în social media

Mesajele antisemite pe rețelele sociale din toamna anului 2023 până în toamna anului trecut au avut un vârf de distribuire în perioada ce a precedat alegerile din noiembrie 2024, după…
Vezi articolul

Profesorii sunt îndrumați să discute cu elevii despre adicțiile de droguri și alcool, să inițieze dezbateri, iar părinții sunt sfătuiți despre semnele unor eventuale dependențe în două ghiduri metodologice lansare de Autoritatea pentru Politici în domeniul Drogurilor și Ministerul Educației și Cercetării

Două ghiduri metodologice de prevenire a adicțiilor în rândul elevilor au fost lansate de Agenția Națională pentru Politici și Coordonare în Domeniul Drogurilor și al Adicțiilor (ANPCDDA) și Ministerul Educației…
Vezi articolul

Mihai Manea, președintele Asociației Profesorilor de Istorie din România: Sunt absolut necesare programe pilot în care AI să fie testat ca instrument auxiliar la predarea istoriei

Inteligența Artificială (AI) reprezintă un fenomen fără precedent în istoria tehnologiei contemporane. Aceasta reunește ansamblul de tehnologii și metode capabile să reproducă anumite funcții cognitive umane, precum învățarea, raționamentul, recunoașterea…
Vezi articolul

“Cei mai valoroși cercetători români” vor primi trofee pentru realizările lor, la Gala Cercetării Românești – prima ediție, pe 31 ianuarie / “Recunoaștere simbolică” pentru performanță în domeniul în care guvernul alocă sub 0,2% din PIB

O Gală a Cercetării Românești va fi organizată, în premieră, de către Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării (MCID), pe 31 ianuarie, pentru a “premia realizările celor mai valoroși cercetători români,…
Vezi articolul

Competiție de proiecte de cercetare pentru cercetătorii ucraineni refugiați, propusă de asociația cercetătorilor Ad Astra / „O sumă de 4 milioane de euro pe an ar trebui să fie cu totul acoperitoare”

Asociația cercetătorilor români Ad Astra a propus, printr-un apel lansat la începutul săptămânii, “lansarea urgentă a unei competiții de proiecte de cercetare pentru cercetătorii ucraineni refugiați”, proiecte care să se…
Vezi articolul