Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a afirmat că „tot stăm prost” la numărul de consilieri școlari. „Am avut foarte multe posturi scoase la concurs, în zona de consiliere – și profesori de sprijin pentru copiii cu CES, și consilieri școlari pe latură de psihologie. N-au fost posturi ocupate”, a spus acesta, la Radio București FM.
Realizatoare: Un capitol, iarăși, extrem de important este acela al sănătății psihologice în școli. Vedem mult mai des decât ne-ar plăcea să vedem foarte multă violență și agresivitate în școală. Iar pe lângă asta, sigur, ar mai putea încăpea multe: poate programe, poate mai mulți consilieri care să fie acolo pentru copii. La un moment dat erau, după care au dispărut aproape cu totul. Nu știu cum stăm acum cu numărul lor.
Daniel David: Tot prost stăm, mai ales că am avut foarte multe posturi scoase la concurs, în zona de consiliere – și profesori de sprijin pentru copiii cu CES, și consilieri școlari pe latură de psihologie. N-au fost posturi ocupate, deși, repet, salariile nu sunt mici, nu sunt salarii foarte mari în educație, în preuniversitar. (…) În ceea ce privește salariul, cred că vom fi toți pe aceeași baricadă, fiindcă trebuie în legea salarizării unitare să ne asumăm, să punem explicit faptul că punctul de start trebuie să fie salariul mediu brut pe economie și de acolo pornim cu celelalte. Deci, scurt spus, posturi s-au scos și, în acest an, au rămas foarte multe posturi de consilier neocupate.
Potrivit unui comunicat al Ministerului Educației și Cercetării, în 2025 au fost scoase la concurs 514 posturi de profesor-consilier școlar.
Vezi aici subiectele și baremele de la Titularizare 2025 pentru consilierii școlari. Candidații la consiliere psihopedagogică au avut de redactat, printre altele, o prezentare de trei pagini despre necesitatea consilierii psihopedagogice la elevi pentru o dezvoltare armonioasă a personalității lor.
Din anul școlar 2025-2026, consilierii școlari nu mai sunt obligați să predea. Iată ce prevede Procedura privind constituirea normelor didactice de predare-învățare-evaluare:
Art. 4 – „(6) Norma didactică aferentă postului de profesor-consilier școlar din unitatea de învățământ cu personalitate juridică cuprinde un număr de 40 de ore/săptămână, repartizate astfel:
a) 20 de ore/săptămână care constau în: activități de consiliere psihopedagogică, desfășurate individual și în grup cu preșcolarii/elevii, consiliere și orientare în carieră, consiliere în vederea orientării și reorientării școlare și profesionale a antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor cu CES, activități de consiliere acordată părinților și consultanță cadrelor didactice și alte activități de specialitate;
b) 20 de ore/săptămână care constau în: activități de pregătire metodico-științifică și complementară, stabilirea măsurilor și întocmirea programelor de prevenire și intervenție psihoeducațională, colaborarea cu comunitatea educațională/locală, colaborarea cu asistentul social și asistentul medical comunitar/mediatorul sanitar în cadrul echipelor comunitare integrate pentru combaterea sărăciei și excluziunii sociale, participarea la ședințe și lectorate cu părinții, la comisiile metodice și consiliile profesorale cu tematică specifică și alte activități metodico-științifice.”
În luna martie, Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat, într-o conferință de presă, că trebuie să fim atenți și pe ce specializări sunt scoase la concurs posturile de consilieri școlari. „Când te ocupi de droguri, depresie, anxietate, de violență, consilierul școlar trebuie să fie pregătit în psihologie”, a spus ministrul.
În luna ianuarie, Daniel David a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că „este incorect ca unui consilier școlar cu formare în filosofie să-i ceri să se ocupe de copii cu ADHD”. Acesta a menționat că este nevoie de mai mulți consilieri școlari, „dar hai să vedem pe ce domenii, ce probleme vrem să rezolve (…)”.
Alina Hora, consilier școlar la Școala Centrală din București, a spus, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că este nevoie de mai mulți consilieri în școli: „Eu stăteam să socotesc că avem maximum o jumătate de oră pe an școlar pentru un copil din școală, ceea ce e foarte puțin, oricât de mult ne dorim să facem treabă bună”.
Tot la InfoEdu, Mihaela Țăranu, cercetător științific la Unitatea de Cercetare în Educație, a menționat că în țară sunt aproximativ 3.700 de consilieri: „Sistemul de consiliere în România este un sistem care a fost ani foarte mulți în deficit. Abia în momentul acesta, de exemplu, sunt aproximativ 3700 de consilieri în țară. Sunt aproape 3 milioane de copii.”
Informații de context
Din anul școlar 2024-2025, toți elevii care termină clasa a VIII-a sau învățământul liceal obligatoriu au dreptul de a beneficia de o recomandare consultativă de încadrare într-o formă de învățământ de nivel superior, potrivit noului Statut al Elevului, document publicat în Monitorul Oficial.
Recomandarea pentru elevi este emisă de profesorul consilier școlar și de profesorul diriginte, având caracter de orientare școlară gratuită pentru fiecare elev, conform documentului.
Statutul elevului prevede că elevii au dreptul să le fie asigurată cel puțin o oră de consiliere psihopedagogică pe an.
Art. 7. — „Elevii beneficiază de următoarele drepturi în sistemul educațional:
h) dreptul de a beneficia gratuit de servicii de informare și consiliere școlară, profesională și psihologică, conexe activității de învățământ, puse la dispoziție de unitatea de învățământ preuniversitar, fiindu-le asigurată cel puțin o oră de consiliere psihopedagogică pe an;”
Foto: © LCVA | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
7 comments
Cea mai multa maculatura inutila se cere la CJRAE, sunt sufocati si exasperati, ministerul a redus personalul la creuere spalate puse in grătele de tabele. Se vorbeste de lucru individualizat, dar oamenii sunt doar o masa amorfa pentru șefimi.
Asadar domnul ministru este un avocat al psihologiei, aia despre care se spune intr-o multime de studii stiintifice disponibile online ca de fapt este o pseudostiinta asimilabila mai curand unui soi de curent religios specific societatii moderne decat stiintelor exacte. In acest caz, de ce sa nu punem un ayatollah ministru al educatiei!? Sau probabil urmeaza?
Gandire de academician: nu noi suntem de vina (academicianul si ministerul), noi am scos posturile la concurs. De vina sunt cei care nu au venit la concurs. Infantilism sublim.
Academicianul are si solutii, in afara de cresterea salariului, care e imposibila pe termen scurt, dar asteapta sa treca criza :)).
Ma întreb de ce?Care sa fie problema oare?
la ce directori obtuzi aveți la unele Cjrae veți sta și mai prost! pleacă oamenii din cauza lor!!!!!
Daca vrem consilieri (consiliere) trebuie sa vedem cati consileri are DD. Eu zic sa fie democratie daca un savant are nevoie e atatia consilieri atunci un biet elev are nevoi si mai mari. Daca DD impreuna cu consilieri a produs ce a produs imaginativa ce prosti ar fi facut fara consileri. Ori DD ori consieri sunt habarnisti, cel mai probabil ambele entitati sunt in plus.
nici macar consilierii aia inutili care stau degeaba nu vin la leafa uriasa din educatie