ULTIMA ORĂ Vor fi 26 de elevi într-o clasă de a IX-a la liceele teoretice, în anul școlar 2025-2026 / Ministerul Educației a modificat oficial cifrele de școlarizare pentru liceu la 6 zile de la precedentul ordin de ministru, fără nicio explicație sau anunț

12.516 vizualizări
Foto: © Samorn Tarapan | Dreamstime.com
Vor fi  26 de elevi într-o clasă de a IX-a la liceele teoretice, în anul școlar 2025-2026, nu 24 cum era specificat în ordinul publicat în Monitorul Oficial pe 16 ianuarie. Ministerul Educației a modificat oficial cifrele de școlarizare pentru liceu, printr-un nou ordin, la doar 6 zile distanță de precedentul, de data aceasta fără să existe vreo justificare sau vreun anunț.

Mai puțini elevi în clasele de la teoretic înseamnă că numărul de clase rămâne, dar cu o componență mai mică, ceea ce ar fi condus la o concurență și mai mare la liceele foarte căutate.

În același timp, prevederea din Legea învățământului preuniversitar prin care se stabilește ca o clasă din învățământul liceal, inclusiv dual, are în medie, 22 de elevi, dar nu mai puțin de 15 și nu mai mult de 26, a fost amânată pentru anul școlar 2026-2027, prin OUG nr. 156 din 30 decembrie 2024.

Astfel, prin noul ordin de ministru Nr. 3.109, publicat în Monitorul Oficial pe 22 ianuarie se modifică Art. 7 care contine prevederi despre constituirea formațiunilor de studiu la clasa a IX-a/a XI-a/anul I în învățământul de masă.

„Metodologia privind fundamentarea cifrei de școlarizare pentru învățământul preuniversitar de stat, evidența efectivelor de antepreșcolari/preșcolari și elevi școlarizați în unitățile de învățământ particular pentru anul școlar 2025-2026, aprobată prin Ordinul ministrului educației nr. 7.871/2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 35 din 16 ianuarie 2025, se modifică după cum urmează:

Articolul 7 se modifică și va avea următorul cuprins:

„Art. 7. — Elaborarea proiectului planului de școlarizare pentru unitățile de învățământ preuniversitar de stat se realizează pe baza următoarelor criterii specifice obligatorii:

a) constituirea formațiunilor de studiu la educație timpurie, învățământ primar — clasele pregătitoare și I, învățământ gimnazial — clasele a V-a și a VI-a, în cadrul limitelor prevăzute de art. 23 alin. (1) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare;

b) constituirea formațiunilor de studiu la clasa a IX-a/a XI-a/anul I în învățământul de masă se realizează astfel:

(ii)  învățământ liceal cu frecvență (zi), filiera teoretică, din 26 de elevi;

(i)  învățământ liceal cu frecvență (zi), filiera tehnologică și învățământ profesional, din 24 de elevi;

(iii)  învățământ liceal cu frecvență (zi), filiera vocațională, profil sportiv, teologic, pedagogic, precum și învățământ liceal de artă, din 24 de elevi;

(iv)  învățământ liceal cu frecvență seral și frecvență redusă, clasa a IX-a, din 28 de elevi;

(v)  învățământ liceal cu frecvență seral, filiera tehnologică, clasa a XI-a, din 28 de elevi;

(vi)  învățământ terțiar nonuniversitar (postliceal și de maiștri), din 28 de elevi;

c) constituirea formațiunilor de studiu în sistem dual, conform solicitărilor operatorilor economici și cu respectarea limitelor prevăzute de art. 23 alin. (1) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare;

d) includerea în proiectul planului de școlarizare pentru anul școlar 2025-2026 al fiecărei unități de învățământ care poate școlariza în filiera vocațională, profilul pedagogic, a cel puțin o clasă a IX-a, învățământ cu frecvență «zi», calificarea «Educator- puericultor»;

e) stabilirea de către inspectoratele școlare a numărului de locuri, repartizat pe unități de învățământ, pentru:

(i) candidații de etnie romă;

(ii) candidații cu cerințe educaționale speciale;

(iii) tinerii de origine română din Republica Moldova, țări învecinate și diasporă;

f) asigurarea cuprinderii întregii generații a copiilor în vârstă de 4 ani în grupa mijlocie;

g) asigurarea cuprinderii întregii generații a copiilor în vârstă de 5 ani în grupa mare;

h) asigurarea cuprinderii întregii generații a copiilor în vârstă de 6 ani în clasa pregătitoare;

i) asigurarea cuprinderii întregii generații de absolvenți ai clasei a VIII-a în învățământul liceal și profesional, inclusiv în sistem dual, în vederea finalizării învățământului obligatoriu;

j) organizarea programului educațional «A doua șansă», pentru persoanele care au depășit vârsta corespunzătoare clasei potrivit prevederilor art. 17 alin. (2) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, indiferent dacă persoana respectivă a mai fost sau nu a mai fost înscrisă în sistemul de învățământ preuniversitar sau de momentul și motivele abandonului școlar;

k) formațiunile de studiu care intră sub incidența prevederilor art. 23 alin. (8) și (9) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, se constituie de regulă cu maximum 3 elevi cu cerințe educaționale speciale/clasă”, conform noului ordin.

Informații de context despre numărul de elevi dintr-o clasă de liceu

Clasa de liceu cuprinde, în medie, 22 de elevi, dar nu mai puțin de 15 și nu mai mult de 26, conform legii învățământului preuniversitar.

Clasa a IX-a va avea 26 de elevi, însă cu derogare de la Inspectorat poate să aibă 28 de elevi o clasă, iar cu derogare și de la Minister poate să aibă peste 28 de elevi, din 2025. 

Inspectoratul școlar poate aproba depăşirea efectivului maxim cu cel mult 2 beneficiari peste efectivul maxim, pe baza justificării din partea consiliului de administrație al unității de învățământ, conform ROFUIP 2024.

Dacă se solicită depășirea cu peste 2 copii a numărului maxim de elevi, aprobarea va fi dată de Ministerul Educației.

Art. 139 – „(3) În situaţii excepţionale, bine motivate, în care transferul nu se poate face cu încadrarea în numărul maxim de beneficiari primari ai educației la grupă/formaţiunea de studiu, ISJ/ISMB poate aproba depăşirea efectivului maxim cu cel mult 2 beneficiari peste efectivul maxim, pe baza justificării din partea consiliului de administrație al unității de învățământ. Pentru situațiile excepționale în care se solicită depăşirea cu peste 2 beneficiari primari a numărului maxim de antepreşcolari/preşcolari/elevi la grupă/formaţiunea de studiu, aprobarea va fi dată de Ministerul Educaţiei, conform metodologiei în vigoare.”, se arată în ROFUIP.

DOCUMENT ORDIN pentru modificarea Metodologiei privind fundamentarea cifrei de școlarizare pentru învățământul preuniversitar de stat, evidența efectivelor de antepreșcolari/preșcolari și elevi școlarizați în unitățile de învățământ particular pentru anul școlar 2025-2026, aprobată prin Ordinul ministrului educației nr. 7.871/2024 

Foto: © Samorn Tarapan | Dreamstime.com  / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


6 comments
  1. O prostie , sa lasi licee cu profil filologie la care se intra cu media 2,5-3 la Romana si profil de mate -info unde se intra cu 1,5-2 la matematica

  2. Ce palpitanta e viata in minister… Acum sunt 24,acum 26,parca ne doream clase cu mai putini elevi pentru o calitate crescuta… Totul e blah blah si vorbe in vant.

  3. Domnul Marga a fost un ministru competent, credeam că și domnul David ii seamănă.

  4. Plus locurile suplimentare tot pe la 30 se ajunge in colegii… In atatea ani nu au fost in stare sa reduca real numarul de elevi la clasa, nu le pasa deloc de impactul pozitiv pe care l ar avea

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Elevii de clasa a VIII-a să învețe doar dimineața, colegiile naționale să organizeze admitere separată pentru cel mult o clasă, elevii care dau bacalaureatul să-și poată vizualiza lucrările printr-o aplicație, înainte de contestații – propunerile unei comunități de elevi

Elevii de clasa a VIII-a să învețe doar dimineața și colegiile naționale să organizeze concurs de admitere pentru cel mult o clasă, acolo unde sunt mai multe clase per specializare,…
Vezi articolul

Școlile din România pot primi până la 22.000 de euro granturi de la Comisia Europeană în proiectul Jean Monnet, pentru activități de promovare a identității europene. Înscrierile, deschise până pe 1 februarie – criteriile de participare

Școlile din România pot primi până la 22.000 de euro în anul 2024, granturi de la Comisia Europeană (CE) prin programul „Jean Monnet – Cunoașterea UE”, potrivit ghidului de desfășurare…
Vezi articolul

LISTA Cele 12 licee în care profesorii și elevii vor activa anul acesta noile hub-uri 3DUTECH. Concursul național de 3D printing și robotică a fost inclus în Calendarul concursurilor școlare publicat de Ministerul Educației (P)

A șasea ediție a proiectului pentru meseriașii viitorului și concursul național de 3D printing & robotics, dedicat elevilor și profesorilor din România anunțate în cadrul campaniei „Modelează viitorul. Printează-l 3D!”.…
Vezi articolul

DESCARCĂ Model de evaluare inițială Chimie clasa a XII-a, glosare de termeni și concepte, fișe de lucru și de evaluare experimentală și propuneri de planificare calendaristică pentru toate profilurile și specializările – reperele metodologice 2024-2025

Noile repere metodologice pentru clasa a XII-a pentru disciplina Chimie includ un model de evaluare inițială, propuneri de planificări calendaristice și glosare de termeni și concepte pentru capitolele principale, însoțite…
Vezi articolul

Profesoara Irina Căpățînă: Noile planuri-cadru au apărut din cauza învățământului universitar, care a abdicat de la standarde în pregătirea studenților viitori profesori. Copilul are nevoie de autoritate și profesionalism, altfel contestă școala și cere schimbare

Noile planuri-cadru de liceu recent lansate în consultare publică au apărut din cauza învățământului universitar, care a abdicat de la standarde în pregătirea studenților viitori profesori, este de părere profesoara…
Vezi articolul