ULTIMA ORĂ Vor fi 26 de elevi într-o clasă de a IX-a la liceele teoretice, în anul școlar 2025-2026 / Ministerul Educației a modificat oficial cifrele de școlarizare pentru liceu la 6 zile de la precedentul ordin de ministru, fără nicio explicație sau anunț

12.516 vizualizări
Foto: © Samorn Tarapan | Dreamstime.com
Vor fi  26 de elevi într-o clasă de a IX-a la liceele teoretice, în anul școlar 2025-2026, nu 24 cum era specificat în ordinul publicat în Monitorul Oficial pe 16 ianuarie. Ministerul Educației a modificat oficial cifrele de școlarizare pentru liceu, printr-un nou ordin, la doar 6 zile distanță de precedentul, de data aceasta fără să existe vreo justificare sau vreun anunț.

Mai puțini elevi în clasele de la teoretic înseamnă că numărul de clase rămâne, dar cu o componență mai mică, ceea ce ar fi condus la o concurență și mai mare la liceele foarte căutate.

În același timp, prevederea din Legea învățământului preuniversitar prin care se stabilește ca o clasă din învățământul liceal, inclusiv dual, are în medie, 22 de elevi, dar nu mai puțin de 15 și nu mai mult de 26, a fost amânată pentru anul școlar 2026-2027, prin OUG nr. 156 din 30 decembrie 2024.

Astfel, prin noul ordin de ministru Nr. 3.109, publicat în Monitorul Oficial pe 22 ianuarie se modifică Art. 7 care contine prevederi despre constituirea formațiunilor de studiu la clasa a IX-a/a XI-a/anul I în învățământul de masă.

„Metodologia privind fundamentarea cifrei de școlarizare pentru învățământul preuniversitar de stat, evidența efectivelor de antepreșcolari/preșcolari și elevi școlarizați în unitățile de învățământ particular pentru anul școlar 2025-2026, aprobată prin Ordinul ministrului educației nr. 7.871/2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 35 din 16 ianuarie 2025, se modifică după cum urmează:

Articolul 7 se modifică și va avea următorul cuprins:

„Art. 7. — Elaborarea proiectului planului de școlarizare pentru unitățile de învățământ preuniversitar de stat se realizează pe baza următoarelor criterii specifice obligatorii:

a) constituirea formațiunilor de studiu la educație timpurie, învățământ primar — clasele pregătitoare și I, învățământ gimnazial — clasele a V-a și a VI-a, în cadrul limitelor prevăzute de art. 23 alin. (1) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare;

b) constituirea formațiunilor de studiu la clasa a IX-a/a XI-a/anul I în învățământul de masă se realizează astfel:

(ii)  învățământ liceal cu frecvență (zi), filiera teoretică, din 26 de elevi;

(i)  învățământ liceal cu frecvență (zi), filiera tehnologică și învățământ profesional, din 24 de elevi;

(iii)  învățământ liceal cu frecvență (zi), filiera vocațională, profil sportiv, teologic, pedagogic, precum și învățământ liceal de artă, din 24 de elevi;

(iv)  învățământ liceal cu frecvență seral și frecvență redusă, clasa a IX-a, din 28 de elevi;

(v)  învățământ liceal cu frecvență seral, filiera tehnologică, clasa a XI-a, din 28 de elevi;

(vi)  învățământ terțiar nonuniversitar (postliceal și de maiștri), din 28 de elevi;

c) constituirea formațiunilor de studiu în sistem dual, conform solicitărilor operatorilor economici și cu respectarea limitelor prevăzute de art. 23 alin. (1) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare;

d) includerea în proiectul planului de școlarizare pentru anul școlar 2025-2026 al fiecărei unități de învățământ care poate școlariza în filiera vocațională, profilul pedagogic, a cel puțin o clasă a IX-a, învățământ cu frecvență «zi», calificarea «Educator- puericultor»;

e) stabilirea de către inspectoratele școlare a numărului de locuri, repartizat pe unități de învățământ, pentru:

(i) candidații de etnie romă;

(ii) candidații cu cerințe educaționale speciale;

(iii) tinerii de origine română din Republica Moldova, țări învecinate și diasporă;

f) asigurarea cuprinderii întregii generații a copiilor în vârstă de 4 ani în grupa mijlocie;

g) asigurarea cuprinderii întregii generații a copiilor în vârstă de 5 ani în grupa mare;

h) asigurarea cuprinderii întregii generații a copiilor în vârstă de 6 ani în clasa pregătitoare;

i) asigurarea cuprinderii întregii generații de absolvenți ai clasei a VIII-a în învățământul liceal și profesional, inclusiv în sistem dual, în vederea finalizării învățământului obligatoriu;

j) organizarea programului educațional «A doua șansă», pentru persoanele care au depășit vârsta corespunzătoare clasei potrivit prevederilor art. 17 alin. (2) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, indiferent dacă persoana respectivă a mai fost sau nu a mai fost înscrisă în sistemul de învățământ preuniversitar sau de momentul și motivele abandonului școlar;

k) formațiunile de studiu care intră sub incidența prevederilor art. 23 alin. (8) și (9) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, se constituie de regulă cu maximum 3 elevi cu cerințe educaționale speciale/clasă”, conform noului ordin.

Informații de context despre numărul de elevi dintr-o clasă de liceu

Clasa de liceu cuprinde, în medie, 22 de elevi, dar nu mai puțin de 15 și nu mai mult de 26, conform legii învățământului preuniversitar.

Clasa a IX-a va avea 26 de elevi, însă cu derogare de la Inspectorat poate să aibă 28 de elevi o clasă, iar cu derogare și de la Minister poate să aibă peste 28 de elevi, din 2025. 

Inspectoratul școlar poate aproba depăşirea efectivului maxim cu cel mult 2 beneficiari peste efectivul maxim, pe baza justificării din partea consiliului de administrație al unității de învățământ, conform ROFUIP 2024.

Dacă se solicită depășirea cu peste 2 copii a numărului maxim de elevi, aprobarea va fi dată de Ministerul Educației.

Art. 139 – „(3) În situaţii excepţionale, bine motivate, în care transferul nu se poate face cu încadrarea în numărul maxim de beneficiari primari ai educației la grupă/formaţiunea de studiu, ISJ/ISMB poate aproba depăşirea efectivului maxim cu cel mult 2 beneficiari peste efectivul maxim, pe baza justificării din partea consiliului de administrație al unității de învățământ. Pentru situațiile excepționale în care se solicită depăşirea cu peste 2 beneficiari primari a numărului maxim de antepreşcolari/preşcolari/elevi la grupă/formaţiunea de studiu, aprobarea va fi dată de Ministerul Educaţiei, conform metodologiei în vigoare.”, se arată în ROFUIP.

DOCUMENT ORDIN pentru modificarea Metodologiei privind fundamentarea cifrei de școlarizare pentru învățământul preuniversitar de stat, evidența efectivelor de antepreșcolari/preșcolari și elevi școlarizați în unitățile de învățământ particular pentru anul școlar 2025-2026, aprobată prin Ordinul ministrului educației nr. 7.871/2024 

Foto: © Samorn Tarapan | Dreamstime.com  / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


6 comments
  1. O prostie , sa lasi licee cu profil filologie la care se intra cu media 2,5-3 la Romana si profil de mate -info unde se intra cu 1,5-2 la matematica

  2. Ce palpitanta e viata in minister… Acum sunt 24,acum 26,parca ne doream clase cu mai putini elevi pentru o calitate crescuta… Totul e blah blah si vorbe in vant.

  3. Domnul Marga a fost un ministru competent, credeam că și domnul David ii seamănă.

  4. Plus locurile suplimentare tot pe la 30 se ajunge in colegii… In atatea ani nu au fost in stare sa reduca real numarul de elevi la clasa, nu le pasa deloc de impactul pozitiv pe care l ar avea

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Testele grilă la examene înseamnă creștere artificială a ratei de promovare. Simulările de BAC și Evaluare se transformă într-un experiment – Elevii critică dur Ministerul Educației

Elevii critică dur Ministerul Educației, pentru transformarea simulării examenelor într-un „experiment nefundamentat”. Introducerea a minimum 30% subiecte grilă la Evaluarea Națională și la Bacalaureat arată dorința de a crește artificial rata…
Vezi articolul

Conferință online LIVE, vineri, 21 ianuarie, de la ora 11:00 pentru profesori, elevi și părinți. Proiectul 3DUTECH „Modelează viitorul. Printează-l 3D!”, la a patra ediție

Inițiativa „Meseriașii viitorului vor lucra cu imprimanta 3D” continuă în 2022 eforturile pentru accesul elevilor şi profesorilor la competențele digitale reale, contribuind la transformarea tehnologică în școlile din România și…
Vezi articolul

VIDEO Daniela Orășanu, directoarea Colegiului Tehnic Unirea din Pașcani: Examenul de Evaluare Națională este irelevant. Cred că ar trebui să fie un proces în sine. Nu într-o zi, nu pe o anumită materie

Directoarea Colegiului Tehnic Unirea din Pașcani, Daniela Orășanu, atrage atenția asupra examenului de la finalul clasei a VIII-a: „Este irelevant examenul de evaluare națională, pot s-o spun convinsă”, a declarat…
Vezi articolul

DOCUMENT Cererea de înscriere/reînscriere în rețeaua de școli-pilot care folosesc catalogul electronic în anul școlar 2023-2024. Solicitările se trimit la Inspectoratele Școlare Județene până pe 10 iulie, anunță Ministerul Educației

Școlile se pot înscrie sau reînscrie în rețeaua de unități – pilot care utilizează exclusiv catalogul electronic în anul școlar 2023-2024 până pe pe 10 iulie, printr-o solicitare adresată Inspectoratului…
Vezi articolul