Vor fi 26 de elevi într-o clasă de a IX-a la liceele teoretice, în anul școlar 2025-2026, nu 24 cum era specificat în ordinul publicat în Monitorul Oficial pe 16 ianuarie. Ministerul Educației a modificat oficial cifrele de școlarizare pentru liceu, printr-un nou ordin, la doar 6 zile distanță de precedentul, de data aceasta fără să existe vreo justificare sau vreun anunț.
- Edupedu.ro a semnalat că măsura prin care se scade numărul elevilor la 24 de la 26 într-o clasă de a IX-a, real și uman, de la liceele teoretice are un potențial impact major asupra admiterii la liceu, iar Ministerul Educației nu a prezentat nicio analiză de impact.
Mai puțini elevi în clasele de la teoretic înseamnă că numărul de clase rămâne, dar cu o componență mai mică, ceea ce ar fi condus la o concurență și mai mare la liceele foarte căutate.
În același timp, prevederea din Legea învățământului preuniversitar prin care se stabilește ca o clasă din învățământul liceal, inclusiv dual, are în medie, 22 de elevi, dar nu mai puțin de 15 și nu mai mult de 26, a fost amânată pentru anul școlar 2026-2027, prin OUG nr. 156 din 30 decembrie 2024.

Astfel, prin noul ordin de ministru Nr. 3.109, publicat în Monitorul Oficial pe 22 ianuarie se modifică Art. 7 care contine prevederi despre constituirea formațiunilor de studiu la clasa a IX-a/a XI-a/anul I în învățământul de masă.
„Metodologia privind fundamentarea cifrei de școlarizare pentru învățământul preuniversitar de stat, evidența efectivelor de antepreșcolari/preșcolari și elevi școlarizați în unitățile de învățământ particular pentru anul școlar 2025-2026, aprobată prin Ordinul ministrului educației nr. 7.871/2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 35 din 16 ianuarie 2025, se modifică după cum urmează:
— Articolul 7 se modifică și va avea următorul cuprins:
„Art. 7. — Elaborarea proiectului planului de școlarizare pentru unitățile de învățământ preuniversitar de stat se realizează pe baza următoarelor criterii specifice obligatorii:
a) constituirea formațiunilor de studiu la educație timpurie, învățământ primar — clasele pregătitoare și I, învățământ gimnazial — clasele a V-a și a VI-a, în cadrul limitelor prevăzute de art. 23 alin. (1) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare;
b) constituirea formațiunilor de studiu la clasa a IX-a/a XI-a/anul I în învățământul de masă se realizează astfel:
(ii) învățământ liceal cu frecvență (zi), filiera teoretică, din 26 de elevi;
(i) învățământ liceal cu frecvență (zi), filiera tehnologică și învățământ profesional, din 24 de elevi;
(iii) învățământ liceal cu frecvență (zi), filiera vocațională, profil sportiv, teologic, pedagogic, precum și învățământ liceal de artă, din 24 de elevi;
(iv) învățământ liceal cu frecvență seral și frecvență redusă, clasa a IX-a, din 28 de elevi;
(v) învățământ liceal cu frecvență seral, filiera tehnologică, clasa a XI-a, din 28 de elevi;
(vi) învățământ terțiar nonuniversitar (postliceal și de maiștri), din 28 de elevi;
c) constituirea formațiunilor de studiu în sistem dual, conform solicitărilor operatorilor economici și cu respectarea limitelor prevăzute de art. 23 alin. (1) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare;
d) includerea în proiectul planului de școlarizare pentru anul școlar 2025-2026 al fiecărei unități de învățământ care poate școlariza în filiera vocațională, profilul pedagogic, a cel puțin o clasă a IX-a, învățământ cu frecvență «zi», calificarea «Educator- puericultor»;
e) stabilirea de către inspectoratele școlare a numărului de locuri, repartizat pe unități de învățământ, pentru:
(i) candidații de etnie romă;
(ii) candidații cu cerințe educaționale speciale;
(iii) tinerii de origine română din Republica Moldova, țări învecinate și diasporă;
f) asigurarea cuprinderii întregii generații a copiilor în vârstă de 4 ani în grupa mijlocie;
g) asigurarea cuprinderii întregii generații a copiilor în vârstă de 5 ani în grupa mare;
h) asigurarea cuprinderii întregii generații a copiilor în vârstă de 6 ani în clasa pregătitoare;
i) asigurarea cuprinderii întregii generații de absolvenți ai clasei a VIII-a în învățământul liceal și profesional, inclusiv în sistem dual, în vederea finalizării învățământului obligatoriu;
j) organizarea programului educațional «A doua șansă», pentru persoanele care au depășit vârsta corespunzătoare clasei potrivit prevederilor art. 17 alin. (2) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, indiferent dacă persoana respectivă a mai fost sau nu a mai fost înscrisă în sistemul de învățământ preuniversitar sau de momentul și motivele abandonului școlar;
k) formațiunile de studiu care intră sub incidența prevederilor art. 23 alin. (8) și (9) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, se constituie de regulă cu maximum 3 elevi cu cerințe educaționale speciale/clasă”, conform noului ordin.
- Amintim că școlile au de trimis către inspectorat proiectul planului de școlarizare pentru 2025-2026 până pe 30 ianuarie, în format tipărit, conform unei adrese a ISJ Ilfov, care include etapele și documentele necesare pentru rapoartele finale.
- Până pe 7 februarie, inspectoratele școlare vor transmite Ministerului Educației proiectul planului de școlarizare pentru anul 2025-2026 / Pașii prin care se aprobă câte clase are fiecare școală, profil, specializare și numărul maxim de elevi
Informații de context despre numărul de elevi dintr-o clasă de liceu
Clasa de liceu cuprinde, în medie, 22 de elevi, dar nu mai puțin de 15 și nu mai mult de 26, conform legii învățământului preuniversitar.
Clasa a IX-a va avea 26 de elevi, însă cu derogare de la Inspectorat poate să aibă 28 de elevi o clasă, iar cu derogare și de la Minister poate să aibă peste 28 de elevi, din 2025.
Inspectoratul școlar poate aproba depăşirea efectivului maxim cu cel mult 2 beneficiari peste efectivul maxim, pe baza justificării din partea consiliului de administrație al unității de învățământ, conform ROFUIP 2024.
Dacă se solicită depășirea cu peste 2 copii a numărului maxim de elevi, aprobarea va fi dată de Ministerul Educației.
Art. 139 – „(3) În situaţii excepţionale, bine motivate, în care transferul nu se poate face cu încadrarea în numărul maxim de beneficiari primari ai educației la grupă/formaţiunea de studiu, ISJ/ISMB poate aproba depăşirea efectivului maxim cu cel mult 2 beneficiari peste efectivul maxim, pe baza justificării din partea consiliului de administrație al unității de învățământ. Pentru situațiile excepționale în care se solicită depăşirea cu peste 2 beneficiari primari a numărului maxim de antepreşcolari/preşcolari/elevi la grupă/formaţiunea de studiu, aprobarea va fi dată de Ministerul Educaţiei, conform metodologiei în vigoare.”, se arată în ROFUIP.
- Edupedu.ro a scris aici despre situațiile excepționale pentru care școlile pot solicita suplimentarea sau diminuarea numărului de elevi ce documente trebuie să trimită școlile către inspectoratul școlar
DOCUMENT ORDIN pentru modificarea Metodologiei privind fundamentarea cifrei de școlarizare pentru învățământul preuniversitar de stat, evidența efectivelor de antepreșcolari/preșcolari și elevi școlarizați în unitățile de învățământ particular pentru anul școlar 2025-2026, aprobată prin Ordinul ministrului educației nr. 7.871/2024


Foto: © Samorn Tarapan | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
4 comments
Câți elevi trebuie să fie într-o clasă de primar ( P-IV) acum?
Care e minimul?
Ce palpitanta e viata in minister… Acum sunt 24,acum 26,parca ne doream clase cu mai putini elevi pentru o calitate crescuta… Totul e blah blah si vorbe in vant.
Domnul Marga a fost un ministru competent, credeam că și domnul David ii seamănă.
Plus locurile suplimentare tot pe la 30 se ajunge in colegii… In atatea ani nu au fost in stare sa reduca real numarul de elevi la clasa, nu le pasa deloc de impactul pozitiv pe care l ar avea