Un fenomen grav cu care se confruntă părinții este „confuzia rolurilor”. „Copiii nu mai știu cine este mama, cea care mă ascultă și căreia îi plâng pe umăr la fiecare grijă, sau mama este cea care mă ceartă și mă face să învăț logaritmi?”, spune ministrul Sorin Cîmpeanu

14.733 de vizualizări
Foto: captură conferință – Salvați Copiii România
Un aspect pe care ministrul Educației Sorin Cîmpeanu l-a semnalat ca fiind foarte grav, derivat din școala online, este acela că părinții sunt și profesorii copiilor lor. Ministrul a explicat pe larg despre acest fenomen în cadrul unei conferințe online Salvați Copiii, Ora de net.

Ministrul Sorin Cîmpeanu a portretizat o situație care a devenit deja un fenomen în România: faptul că părinții sunt de multe ori obligați să aibă și rolul de profesor pentru copiii lor, în special atunci când școala se desfășoară online.

“Un alt aspect pe care îl semnalez ca fiind foarte grav, foarte grav: confuzia rolurilor. Părinții se comportă acum mult mai mult decât înainte ca profesori, sunt mult mai implicați în temele copiilor, iar limitele dintre aceste roluri devin mult prea fluide. Copiii nu mai este cine este mama, cea care mă ascultă și căreia îi plâng pe umăr la fiecare grijă, sau mama este cea care mă ceartă și mă face să învăț logaritmi?

Nu mai știu cine este tatăl, este partenerul de fotbal și șah sau este cel care se enervează atunci când nu reușesc să-mi fac temele și strigă nervos? Suprapunerea asta poate avea efecte dramatice asupra sănătății mintale a tânărului, asupra modului în care interacționează cu familia și asupra evoluției întregii societăți”, declară oficialul.

Ministrul a subliniat că situațiile de acest gen pot crea stres și anxietate atât pentru părinți cât și pentru copii, iar aceștia din urmă sunt astfel tentați să se refugieze pe internet.

“În această situație, tendința de a se refugia în internet, pe subiecte pe care le-ați prezentat, este încă și mai accentuată. Stresul și anxietatea sunt deja consecințe care au fost evidențiate din perspectiva excesului de utilizare a internetului. Puterea de concentrare este grav afectată. Cred că majoritatea tinerilor au această problemă, pe care fără s-o pretind că am pregătirea necesară, o identific ca fiind extrem de periculoasă”, a conchis Sorin Cîmpeanu.

Ministerul Educației va lansa și o aplicație prin care tinerii și părinții să poată autoevalua nivelul de stres si anxietate.

Organizația Salvați Copiii a prezentat și rezultatele studiului „Folosirea internetului de copii și adolescenți” în 2021, din care reiese că 37% dintre elevi afirmă că, în anul care a trecut, au fost jigniți sau deranjați pe Internet, iar 49% dintre ei spun că s-a întâmplat să găsească online conținut care i-a făcut să se simtă inconfortabil. Situația este mai întâlnită în rândul copiilor sub 12 ani (6 din 10 afirmă acest lucru) și în rândul fetelor (54% vs 42% în rândul băieților). Violența fizică și verbală alături de nuditate sunt principalele conținuturi care i-au făcut pe copii să se simtă inconfortabil.

Sfaturi pentru părinți de la Organizația Salvați Copii
  • Informarea cu privire la oportunitățile și riscurile pe care le implică accesarea Internetului și folosirea dispozitivelor mobile de către copii și pregătirea lor astfel încât părinții să devină membri eficienți în grupurile de acțiune anti-bullying.
  • Pregătirea lor pentru a ști, prin comunicare deschisă copiii și metode pozitive de disciplinare, cum să gestioneze situațiile dificile privind folosirea excesivă și fără măsuri de siguranță a Internetului de către copiii lor, evitând pedepsirea și învinovățirea copiilor lor.
  • Adoptarea unui comportament echilibrat în folosirea Internetului și a dispozitivelor mobile care să servească drept model pentru copil, inclusiv prin negocierea și stabilirea unor reguli de utilizare și comportament pe Internet, împreună cu copilul.
  • Realizarea, împreună cu copiii, a unor activități plăcute și interesante de petrecere a timpului liber, care nu implică folosirea tehnologiei.
Citește și: Predarea online afectează și părinții, și profesorii, și miniștri, spune Sorin Cîmpeanu, care critică faptul că statul a împărțit un milion de tablete cu internet elevilor pentru că acestea „nu sunt folosite doar în scop educațional”

16 comments
  1. Ce-ați crezut crezut ca rezolvați cu tabletele alea și cu internetul deschis în mana copiilor? Dacă nu aveau YouTube, google sau alte aplicații pe care sa între pentru conținut destinat lor, iar din două-trei mișcări sa ii plaseze în cele mai mari gunoaie de pe internet, atunci as fi crezut ca se face ceva școală, dar asa cu acces deplin la navigare pe net, profesorii nu mai sunt ascultați.. Temele sunt copiate de pe internet și ei se joaca sau vizionează alte chestii în timpul orelor. O mare parte dintre elevi nu mai știu ce au învățat de când a început școlile online și mulți au note mari doar pe teme, proiecte și referate luate de pe net. Adevărul este ca nici unii profesori nu mai au chef să-și bată capul ca elevii lor sa rămână cu ceva pentru viață, pur și simplu dacă nu știe îi dă un 3 și-și vede de treabă, nu îi mai interesează ca învățătura lor sa aducă roade peste ani. Meditațiile ar trebui să fie ilegale. Dacă ești profesor și primești un salariu pentru ca să dai cunoștințele tale elevilor, ar trebui să o faci în școală la catedră, nu sa mai primești odată bani pentru meditații. Și se câștigă bani faini din meditații, de-aia nu mai există interes ca copilul sa plece cu informația întipărită în minte de la școală……. Si da, părintele sa fie părinte și profesorul profesor.

  2. Ce-i cu ciudatenia asta? Nu mai are ce spune acest ministeu? Logaritmii se fac in clasa 10, iar copiii nu mai plang pe umarul mamei din clasa a 5a! In primul rand invatatul se face cu placere nu cu jordeaua la spate, ca nici parintii nu mai cer de la copii sa invete pt ca nici nu mai inteleg prea bine de ce.. Lasand gluma la o parte, aceasta “problema” a aparut acuma si nu era inainte? Un invatamant deraiat careia nu i se gasesc solutii.. Elevii trebuie sa face cu placere o materie sau alta, nu sa traga pisica de coada toata ziua, fie sa faca materii utile in cariera. Sa vada intai ce le place si apoi sa aleaga drumul scolar ce li se potriveste. Ce, le strica sa fie mai destepti, sa aiba o cultura generala, sa stie mai multe? In ziua de azi unii vor 5 de trecere altii 10 pt bursa. Cei cu 10 par un pic cam multi …;) Sa fie instiuite niste legi ale disciplinei foarte drastice sa poata profesorul sa invete pe cei 2-3 care vor sa faca ceva deosebit in viata, ca si cu logaritmi si fara, tot asa ne cheama, nu ne obliga nimeni la performanta. In nici un caz nu plang elevii ca nu stiu graficule exponentialei si logaritmului, nu mai traim pe vremea lu Ceausescu, acuma elevii fac legea, profesorii te roaga sa faci liniste sa isi poata face si el ora… Deci sa nu ocolim problema: dezastrul din invatamant vine de la indisciplina, tupeul si nesimtirea elevilor fara cei 7 ani de acasa, aici trebuie facut ceva in primul rand!!

  3. Dacă părinții au preluat rolul profesorilor, de unde atâta greva pentru lefuri mai mari??? Unii dintre părinți aveau grija de odrasle și înainte… Domnul cred ca a văzut ceva documentar pe Netflix și se visează revoluționarul sistemului de învățământ….online

  4. Doamne, ce tampenii spune dl ministru! Niciodata nu m-am gandit, atunci cand ma asculta mama la istorie sau geografie, sau cand ma ajuta tata la chimie, ca de acum nu mai pot sa plang pe umarul lor! Nu-i vedeam brusc ca pe bau-bau. Sunr parintii mei care ma ajuta ori de cate ori am nevoie. Meseria de parinte este complexa, dl ministru! Se pare ca nu o stiti asa cum nu o stiti nici pe cea de profesor.

  5. Nu îmi vine să cred. Stimate domn, eu în calitate de părinte mi-am învățat copilul “algoritmi” de când a început școala. Menționez că nu exista școala on-line la acea vreme. Ați găsit vinovatul principal pentru incompetenta dumneavoastră și a sistemului pe care îl manageriati atât de prost și cu mare aroganță.
    Nu ne mai luați de proști căci ne-am saturat.
    La fiecare apariție va văitați și ne transformați copiii în oameni dezechilibrați psihic din cauza pandemiei și a învățământului on-line
    Dar cand merg copiii la școală fizic, nu sesizați dezechilibrele pe care noi părinții le vedem, le simțim și emoțional și financiar și încercăm să le acoperim prin vestiarele meditații? Copiii nu există pentru dumneavoastră. Va propun sa nu intrați în această zonă deoarece, din cauza sistemului jalnic, părinții nu mai pot fi părinți ci cadre didactice. Ce minunat ar fi daca ar exista un sistem în care școală să fie făcută la școală și nu acasă!

  6. Iar acum, ca se face scoala fizic și mulți copii se infecteaza, parintii au devenit și medici pentru copiii lor. Un părinte trage de copil sa-si facă temele, altul aleargă după el sa-si ia medicamentele. Haos total…

  7. In toate vremurile, parintii constienti s-au ocupat de copiii lor din toate punctele de vedere.
    Iar in ziua de astazi, de cel putin 10-15 ani, copiii stau cu consimțământul parintilor pe jocuri pe telefon si computer, pe retele de socializare.
    Si mai tarziu, aceiasi parinti, observand ca al lor copil(deja cu ochii si creierul obosit de internet) nu mai da randament la scoala, greu găsesc o cale sa indrepte greseala pe care au făcut – o.
    Domnul Câmpeanu nu are stofa nici de parinte, nici de cadru didactic.
    Altfel nu ar fi săvârșit multe si profunde abuzuri asupra cadrelor didactice si asupra elevilor.

    1. Nu doar ca nu mai gasesc o cale sa indrepte lucrurile, dar arunca vina pe profesori pentru esecul copiilor lor. Esec ce li se datoreaza parintilor prea permisivi, prea ocupati, prea democrati, prea prieteni cu copilul in loc sa fie doar…parinti.

      1. Și cum să fie “doar părinți”? Din ce spuneți dumneavoastră se deduce că “doar părinți” înseamă să nu fii prietenul copiilor, să nu fii prea permisiv. Prea ocupați unii sunt, că muncesc 12 ore pe salariul mediu pe economie, pe post de studii superioare. Că na, de aceea au mers la școală 12 ani, plus 4 facultate, plus 2 master. Asta e. Dar revenim : să fii părinte nu înseamnă să-ți pedepsești copilul, să ai o relație autoritară cu el, să-i impui restricții. Asta faci când are 5 ani și se dă cu fundul de pământ în magazin că vrea o jucărie. La 10-15 ani trebuie să discuți altfel. Părerea mea. Da, telefonul îi distrage mult, dar pe al meu l-am învățat să se aboneze și la știri din domeniul tehnologiei, științei etc. Și pe lângă videoclipuri cu pisici și maneliști primește și informații utile. Trebuie să ne adaptăm, asta a făcut omul până acum de când există. E ca și cum dumneavoastră vi s-ar cere acum să renunțați la un viciu care vă face plăcere (fumat, alcool, Facebook, tv etc.). V-ar fi ușor? E ușor de vorbit și de dat sfaturi de pe margine…

  8. Demuuult, fac și homeschooling cu copiii mei, dacă la clasa a 2-a se predau exerciții cu paranteze pătrate… Și atunci când propui doamnei “învățătoare” să organizăm o ședință, să lămurim lucrurile, aceasta o dă dintr-un colț în altul…
    Nimeni nu verifică nimic!

    1. Sa lamuresti ce? E in progrma, se preda, ce mare tura-vura. Daca al tau plod e greu de cap il ajuti sau ii faci dosar de CES sa fie ajutat. Nu e o rusine sa nu pricepi si sa fii ajutat. Si ca o precizare: si noi, cand am fost in clasa a doua am lucrat cu paranteze patrate. Nu e vreo noutate sau tragedie. Parinti-elicopter, mai potoliti-va?

  9. A ajuns asta sa comenteze conflictul de rol? Ii zice conflict de rol nu confuzie de rol. Confuzie e in capul tau Campeanule. Conflictul de rol nu e un fenomen grav bre, Campeanule. Ca tu nu-l intelegi e o alta poveste.

  10. Vaaaai! Din ciclul telenovelistic ”Mananc si plang” sau ”Duios Campeanu trecea…”si mai arunca niste lături statistico-filosofice in capul profesorilor, ca deh, astia ”e” fraieri si duc la tavaleala. Mai sa-i lacrimezi pe umar nu alta. Deci, in traducere la prima mana, profesorii (toti,nu-i asa, Campene?) nu fac nimic si parintii trebuie sa-si ia al doilea job, ala de indrumator la online/homeschooling. Si de aia Goe nu mai stie de capul lui si nu mai are habar de maica-sa ”grijitoarea’ si de taica-su ”fotbalistul”.
    Si daca tot n-ati inteles, proletarilor, ce a vrut sinistrul poet sa exprime, pai e simplu: bai ce destept sunt eu ca tin scolile deschise si-l dau dracului de online si de Internet. Ca uite ce dramolete au loc in familii! Ce? Se infecteaza astia pe rupte, ei si toata familia pe langa ei? Hai, ba, lasa, abia au timp sa stea toti gramada prin casa. Mai un sah, trece vremea…

  11. Orice parinte trebuie sa cuprinda ambele valente, domnule ministru. Se vede ca v-ati crescut copiii la socri. Oricum sunteti o nulitate intelectuala. Va rog insistent sa publicati acest mesaj. Nu sunt jigniri, sunt adevaruri.

    1. Vai! Unde era filosoful! Habar nu are ce inseamna sa ai un copil, esti si parinte si profesor indiferent ca e scoala fizica sau online. Din seria “cum sa mai motivam incompetenta fara sa para ca suntem”. Un “erou national”! Ce oameni!!! Nu le pasa de copii nici cat negrul de sub unghie, singurul lucru de care le pasa e sa isi ia salariul fara sa faca nimic. Cred ca stau toti cu degetele incrucisate si se roaga sa treaca pandemia fara sa trebuiasca sa faca nimic. Un esec total!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

“Cultura scrisă în pericol” – Asociația Editorilor din România se opune din nou posibilei creșteri a TVA pentru carte și cere autorităților să încerce recuperarea deficitului bugetar din alte părți ale economiei, în afara sectorului cultural

Posibila creștere a nivelului TVA pentru carte și alte măsuri avute în vedere de guvern în această perioadă pot “avea un impact nefast asupra culturii și, în special, asupra culturii…
Vezi articolul

LISTĂ Încă 17 milioane de lei pentru transformarea latrinelor din școli în toalete, aprobate de Guvern. Cîmpeanu: În România mai sunt 404 unități de învățământ care funcționează cu grupuri sanitare neconforme

Guvernul a aprobat, miercuri, Hotărârea pentru modernizarea toaletelor în școlile care au în continuare latrina în curte, a declarat pentru Edupedu.ro ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu. Proiectul de HG a fost…
Vezi articolul

Lista cu peste 600 de locuri rămase libere la licee din București, pentru a doua etapă a repartizării, publicată de Inspectoratul Școlar / Câte un loc liber la Colegiile Naționale “Sfântul Sava”, “Matei Basarab” sau la Liceul “Ion Neculce” și 4 locuri la Colegiul Național “I.L Caragiale”

Lista cu locurile rămase libere la licee din București, pentru a doua etapă a repartizării, publicată de Inspectoratul Școlar al Municipiului București. După prima repartizare computerizată au rămas 638 de…
Vezi articolul