Material susținut de Fundația Orange

„Un profesor care se simte bine emoțional poate să ofere suport și să creeze un mediu pozitiv în clasă” / Cursuri practice care adresează sănătatea emoțională în școli: epuizarea profesorilor, elevi cu anxietate și părinți reactivi, disponibile gratuit pe Platfoma Digitaliada

3.951 de vizualizări
Foto: Taylor Wilcox – Unsplash.com
Cum sprijinim profesorii, elevii și părinții pentru o comunitate școlară mai sănătoasă emoțional? Cursurile disponibile gratuit pe hub-ul de resurse educaționale Digitaliada oferă alternative pentru profesori și directori de școli, „atunci când sunt conflicte între copii și cum să prevină violența și agresivitatea din școală, dar, pe de altă parte, și pentru propriul lor disconfort, epuizarea sau anxietatea lor. 

Aceste resurse educaționale fac parte din proiectul “Conectat cu tine, conectat cu lumea“, care a pornit de la o cercetare despre sănătatea emoțională a copiilor, a profesorilor și părinților, realizată în școlile din Digitaliada.

Ce s-a observat în studiu? „Două treimi dintre adolescenți au anxietate și mulți dintre ei depresie, mulți dintre profesori sunt într-o stare de deconectare și de epuizare, părinților le e inconfortabilă tristețea sau furia adolescenților și reacționează prin critică.

Foarte mulți profesori au mai degrabă nevoie de alternative atunci când sunt conflicte între copii și sfaturi cum să prevină violența și agresivitatea din școală, dar, pe de altă parte, și pentru propriul lor disconfort, epuizarea sau anxietatea lor”, a declarat psihologul Domnica Petrovai într-un interviu pentru Edupedu.ro. 

„Părinții vor avea și acces la webinarii și sesiuni de formare despre cum să sprijine învățarea, navigarea în siguranță pe internet, dezvoltarea echilibrată și să ajute copiii să gestioneze stresul școlar”, a declarat directorul executiv al Fundației Orange, Ovidiu Ana, într-un interviu pentru Edupedu.ro (integral mai jos în articol).

  1. Profesorii au acces la ghiduri de activități și materiale educaționale care pot fi aplicate în clasă, precum și la resurse care îi ajută să înțeleagă nevoile de dezvoltare ale copiilor.
  2. Părinții pot beneficia de un ghid dedicat nevoilor de dezvoltare ale copiilor și de conferințe pe subiecte relevante, cum ar fi reziliența emoțională.
  3. Resursele sunt disponibile gratuit nu doar pentru cei implicați în proiectul Digitaliada, ci și pentru alții care doresc să acceseze platforma. Cursurile despre sănătatea emoțională sunt destinate tuturor celor implicați în educație.
Ovidiu Ana, director executiv Fundația Orange / Foto: Digitaliada
Exemplu: Cum pot profesorii sa îmbunătățească relația cu elevii lor
  1. Grija de sine: Este esențial ca profesorii să aibă grijă de propria sănătate emoțională. Aceasta le influențează modul în care interacționează cu elevii. Un profesor care se simte bine emoțional este mai capabil să ofere suport și să creeze un mediu pozitiv în clasă.
  2. Reglarea emoțională: Profesorii trebuie să dezvolte abilități de reglare emoțională pentru a evita reacțiile impulsive. Acest lucru le permite să răspundă mai bine nevoilor elevilor și să gestioneze situațiile dificile din clasă.
  3. Conștientizarea nevoilor elevilor: Este important ca profesorii să fie conștienți de nevoile emoționale și relaționale ale elevilor lor. Aceștia ar trebui să se adapteze la nivelul de înțelegere al elevilor și să răspundă adecvat la aceste nevoi.
  4. Activitățile de grup care promovează colaborarea și comunicarea între elevi pot ajuta la crearea unui mediu de învățare mai sigur și mai suportiv.
  5. Formare continuă: Participarea la cursuri de formare care abordează sănătatea emoțională și relațiile interumane poate oferi profesorilor instrumentele necesare pentru a îmbunătăți relația cu elevii.
VIDEO: Episodul 1 – Cum te reconectezi cu tine
Episodul 1 din seria „Conectat cu tine, conectat cu lumea”, o inițiativă Fundația Orange în parteneriat cu Mind Education.
Interviu cu psihologul Domnica Petrovai

Rep.: Fundația Orange a lansat un hub de resurse educaționale digitale gratuite care să nu includă doar resurse pe discipline română, matematică, ci și cursuri despre sănătate emoțională pentru elevi profesori și părinți. De ce credeți că au nevoie de aceste cursuri? Ce ați observat?

Domnica Petrovai: Proiectul se numește “Conectat cu tine, conectat cu lumea” și a pornit de la o cercetare în școlile din Digitaliada, ca un soi de audit al stării de bine și sănătății emoționale a copiilor, a profesorilor și părinților. 

Am observat este că, din păcate, 2/3 dintre adolescenți au anxietate și mulți dintre ei depresie, mulți dintre profesori sunt într-o stare de deconectare și de epuizare, ceea ce înseamnă că nu au abilitățile emoționale de a-i sprijini pe copii la clasă. Pentru ca copiii să învețe să aibă performanțe, contează foarte mult relația cu profesorul și modul în care predă profesorul în momentul în care tu ești deconectat, îți influențează felul în care predai. 

Foarte mulți profesori au mai degrabă nevoie de alternative atunci când sunt conflicte între copii și cum să prevină violența și agresivitatea din școală, dar, pe de altă parte, și pentru propriul lor disconfort, epuizarea sau anxietatea lor. 

VIDEO Episodul 2 – Despre autoreglare si coreglare
Episodul 2 din seria „Conectat cu tine, conectat cu lumea”, o inițiativă Fundația Orange în parteneriat cu Mind Education.

Din studiul despre profesori:

• 43% dintre profesorii tineri se confruntă cu anxietate.

• 29% dintre profesori se confruntă cu provocări moderate și severe ale sănătății mintale și emoționale.

• Problemele emoționale cu care se confruntă adulții (anxietate, simptome de depresie sau de probleme de sănătate mintală și emoțională) au un impact direct asupra bunăstării mintale și emoționale a copiilor, care manifestă aceleași provocări.

Am realizat 3 materiale video dedicate profesorilor, care să-i ajute să înțeleagă, de fapt impactul pe care îl are deconectarea de ei asupra felului în care îi percepe pe elevi pe copii și felul în care se raportează la ei. 

  • Unul e dedicat grijii de sine, cum lipsa grijii de sine cumva influențează felul în care se poartă la clasă, adică faptul că sunt reactivi.
  • Al doilea este pe zona asta de reglare emoțională. Faptul că ei au dificultăți în a se regla emoțional, din nou, îi face să fie reactivi.
  • Al treilea este pe zona asta de conflicte și conversații dificile sau relații dificile cu alți adulți. Cum, de exemplu, un conflict, un conflict nerezolvat cu un coleg are impact asupra felului în care el relaționează la clasă. 

Apoi, am realizat un ghid care să-i ajute să își crească aceste resurse emoționale și un ghid dedicat nevoilor de dezvoltare ale copiilor, pentru că ce am observat este că puțini profesori știu care sunt nevoile specifice de dezvoltare ale copiilor emoționale și relaționale pentru a se adapta nivelului lor de înțelegere și pentru a putea să răspundă nevoilor lor. 

În paralel, am dezvoltat un set de instrumente pentru copii la clasă, care sunt pe cele 3 zone ale proiectului, grijă de sine, zona emoțională, cum să se regleze, ce să facă când au emoții intense și partea de conflicte și cum să perceapă conflictele.

În plus, sunt cursuri de pregătire a directorilor, pentru că zona de sănătate emoțională stare de bine, sănătate mintală implică și un alt tip de leadership în școală. Pe de o parte, pot modela o altfel de relaționare și pot schimba politicile educaționale, de exemplu, o politică pe zona de violență în școală sau cum colaborează cu părinții. Practic, e un program de formare de lideri și pentru directori și am construit și două ghiduri. Unul este despre ce înseamnă muncă în echipă, pentru că, din păcate, profesorii nu sunt o echipă în școală. Sunt doar câțiva care cooperează pe proiecte punctuale, însă nefiind o echipă, nu se poate crea acel spațiu de siguranță între profesori, spațiu de siguranță de care au nevoie de fapt și copiii.

Pentru părinți este acel ghid de nevoi de dezvoltare ale copiilor că și părinții au nevoie să înțeleagă, să fie conștienți de ce au nevoie copiii în funcție de vârstele lor și ce pot să facă și 3 conferințe dedicate lor pe subiecte care sigur sunt importante pentru ei, cum ar fi, de exemplu, reziliența emoțională a copiilor.

Episodul 3 – Nuanțele reactivității
Episodul 3 din seria „Conectat cu tine, conectat cu lumea”, o inițiativă Fundația Orange în parteneriat cu Mind Education.
Exemplu din cursul pentru directori de școli. Ce pot face?

Organizarea unor training-uri în școală cu scopul de a:

• Învăța să recunoască comportamentele asociate stresului toxic și să privească aceste provocări cu mai multă curiozitate.

Exemplu: în loc să se întrebe ce e în neregulă cu acest copil, să încerce să afle ce i s-a întâmplat.

• Să poată oferi sprijinul emoțional de care au ne- voie copiii pentru a le reduce stresul și spori încrederea.

Exemplu: profesorii relaționează cu elevii vulnerabili cu multă compasiune/ empatie, le răspund într-o manieră pozitivă necondiționat, pun granițe sănătoase, le înțeleg nevoile emoționale, le cunosc povestea de viață și le oferă momente de coreglare și modelează un alt mod de a răspunde în momente de stres.

• Să poată preveni transformarea traumei în comportament dificil.

Exemplu: când copilul se confruntă cu un eveniment dureros, profesorii îl vor ajuta să să înțeleagă ceea ce s-a întâmplat și să își proceseze emoțiile într-un mod sănătos, astfel încât șocul/ rana traumei trăite să nu se transforme într-un comportament dificil emoțional și/ sau fizic. În acest fel, vor preveni tulburările de sănătate mintală și dezvoltarea unor afecțiuni fizice.

• Să poată preveni/ opri contagiunea emoțională.

La o scară mai mare, trauma unui copil și stresul toxic resimțit de acesta pot perturba întregul proces educațional: predarea de către profesori și învățarea de către ceilalți elevi din clasă. 

VIDEO Episodul IV – Grija de sine e superputerea ta
Episodul 4 din seria „Conectat cu tine, conectat cu lumea”, o inițiativă Fundația Orange în parteneriat cu Mind Education.
Ecuația stării de bine în școli: “Încep ora de matematică vorbind despre emoții și întrebându-i pe copii cum se simt”, interviu Digitaliada.ro cu Andrea Cătinean – dirigintă, profesoară de matematică și parte din echipa managerială a Școlii Gimnaziale din Șieu.
Interviu Ovidiu Ana, directorul executiv al Fundației Orange

Rep.: Cum îi ajută pe profesori, elevi și părinți Platforma Digitaliada?

Ovidiu Ana: HUBul educațional Platforma Digitaliada răspunde acestor nevoi printr-un hub de resurse educaționale digitale, care adresează fiecare dintre aceste provocări.

Pentru elevi: Învățare interactivă și accesibilă

Elevii găsesc pe platformă lecții interactive care combină texte, imagini și video, alături de teste și exerciții care îi ajută să își verifice cunoștințele și să se pregătească pentru evaluările importante. De exemplu, pot lucra si exersa simulările pentru evaluarile naționale sau pot utiliza materiale interactive realizate prin instrumente externe cum ar fi Geogebra,  care transformă învățătura într-o experiență practică și captivantă. Mai mult, platforma le oferă posibilitatea de a învăța în ritmul lor propriu, cu feedback instantaneu care îi ajută să progreseze constant.

Pentru profesori: Resurse personalizabile și colaborare

Profesorii pot accesa lecții pregătite și materiale didactice care le permit să personalizeze învățătura pentru fiecare elev. Platforma Digitaliada oferă și instrumente de evaluare care permit monitorizarea constantă a progresului elevilor și oferirea unui feedback detaliat. În plus, prin platforma includem și o secțiune de comunicare și resurse pentru formare profesională continuă, astfel încât profesorii să fie mereu la curent cu cele mai noi metode didactice și să poată accesa programele de formare dedicate.

Pentru părinți: Suport și transparență

Părinții pot utiliza informațiile care îi ajută să înțeleagă cum să sprijine educația copiilor lor acasă. De la tehnici de studiu la sugestii de activități educaționale, părinții vor găsi tot ce le trebuie pentru a fi parteneri activi în procesul de învățare al copiilor lor. Platforma le permite, de asemenea, să urmărească progresul educațional al copiilor prin rapoarte detaliate, astfel încât să poată interveni prompt atunci când este necesar. Părinții vor avea și acces la webinarii și sesiuni de formare despre cum să sprijine învățarea, navigarea în siguranță pe internet, dezvoltarea echilibrată și să ajute copiii să gestioneze stresul școlar.

Rep.: Cine va realiza conținutul? Aveți parteneri? Cine îl va verifica?

Ovidiu Ana: Platforma Digitaliada oferă resurse educaționale digitale de calitate, destinate elevilor, profesorilor și părinților din România. Conținutul este creat de o echipă formată  din  experți în educație și profesori. 

Pentru a asigura calitatea materialelor, conținutul este supus unui proces de verificare și validare. După crearea resurselor educaționale de către profesori, acestea sunt revizuite înainte de publicarea lor in Platforma, pentru a confirma că sunt corecte, relevante și conforme cu programa școlară. Platforma colaborează și cu un partener educațional de încredere, care contribuie la validarea materialelor.

Programul Digitaliada continuă să îmbunătățească platforma – HUB de resurse educaționale, actualizând periodic conținutul și încurajând feedback-ul utilizatorilor pentru a adapta resursele la nevoile educaționale în schimbare. Astfel, utilizatorii pot fi siguri că materialele educaționale sunt de înaltă calitate, bazate pe cele mai bune practici educaționale și tehnologii de învățare.

În cadrul platformei Digitaliada, partenerii au responsabilitatea de a crea conținut extracurricular adaptat domeniului lor de expertiză, contribuind astfel la diversificarea și îmbogățirea resurselor educaționale. De exemplu, Zion Design dezvoltă lecții curriculare, MediaWise furnizează material pentru educația media, Simplon oferă resurse pentru robotică și programare, iar Mind Education contribuie cu materiale dedicate bunăstării emoționale. Aceste parteneriate asigură o gamă variată de resurse care sprijină dezvoltarea completă a elevilor, nu doar în domeniul academic, ci și în sfera abilităților digitale, emoționale și creative.

Rep.: Cum credeți că schimbă resursele educaționale digitale predarea și învățarea?

Ovidiu Ana: Resursele educaționale digitale transformă rapid peisajul educațional, aducând un impact semnificativ asupra modului în care sunt predate și învățate materiile. Acestea oferă posibilitatea de a personaliza învățarea, permițând elevilor să învețe în ritmul lor propriu și să acceseze materiale educaționale relevante, actualizate și interactive. Așa cum aminteam mai sus, Platforma Digitaliada, facilitează accesul la o gamă largă de resurse, de la lecții digitale și teste, până la exerciții interactive instrumente noi integrate în platformă, care susțin un învățământ activ și captivant.

Pentru profesori, tehnologia digitală nu doar că simplifică procesul de predare, dar le oferă și instrumente inovative pentru a evalua progresul elevilor în timp real. De asemenea, resursele educaționale digitale permit o mai bună adaptare la diverse stiluri de învățare, sprijinind atât elevii cu nevoi speciale, cât și pe cei care doresc să aprofundeze anumite subiecte.

În plus, acestea favorizează învățarea pe termen lung, stimulând gândirea critică, creativitatea și dezvolta competențele digitale, esențiale într-o lume tot mai tehnologizată. Astfel, resursele educaționale digitale nu doar că îmbunătățesc experiența de învățare, dar contribuie și la pregătirea elevilor pentru provocările viitoare ale unei societăți în continuă schimbare

Rep.: Ce va fi nou față de platforma Digitaliada?

Ovidiu Ana: Planurile noastre sunt ambițioase și pornesc de la nevoile pe care le identificăm prin discuțiile cu partenerii și tehnologiile cu care noi interacționăm. 

VIDEO Digitaliada, program de educație digitală creat de Fundația Orange și avizat de Ministerul Educației

Platfoma Digitaliada se adaptează continuu pentru a răspunde nevoilor educaționale ale elevilor, profesorilor și părinților, oferind o experiență de învățare modernă și accesibilă. Printre cele mai importante noutăți ale platformei, pe care le-am lansat recent sau urmează să le lansăm, sunt:

  1. Conținut suplimentar și diversificat: Digitaliada va include materiale educaționale suplimentare care vor aborda teme extracurriculare precum dezvoltarea personală, siguranța online, educația civică și sustenabilitatea.
  2. Robotica și programarea: Platforma va continua să ofere resurse pentru învățarea roboticii și programării, inclusiv kituri pentru construcția de roboți și organizarea de competiții.
  3. Realitate Extinsă (XR): Platforma va oferi experiențe de învățare imersivă prin realitate augmentată (AR) și virtuală (VR), permițând elevilor să exploreze concepte curriculare prin simulări și tururi virtuale.
  4. Aplicații educaționale bazate pe AI: Digitaliada va introduce un modul de învățarea personalizată prin AI, care va ajusta dificultatea materialelor educaționale în funcție de progresul elevilor și va ajuta profesorii cu crearea de conținut prietenos.
  5. Gamificarea pentru profesori: Profesorii vor putea beneficia de provocări educaționale și formare continuă prin gamificare, cu certificări și oportunități de dezvoltare profesională.

Noile funcționalități integrate în Platforma Digitaliada vor pune accent pe inovare, personalizarea învățării și dezvoltarea competențelor digitale, susținând un proces educațional dinamic și interactiv pentru toți participanții.

Despre Digitaliada

Programul de educație digitală al Fundației Orange, Digitaliada, își propune de mai mult de opt ani să împrietenească profesorii, elevii și părinții cu un conținut digital interactiv are din acest an multe noutăți și peste 4.000 de resurse educaționale, concepute de profesori dedicați, în conformitate cu programa școlară, cu avizul Ministerului Educației, accesibile oricui, direct din digitaliada.ro.

Citește și:
Teste de antrenament pentru Evaluarea Națională 2025, disponibile gratuit pe Platforma Digitaliada. Profesorul Alin Danciu: Când un elev nu știe să răspundă la o întrebare, poate trece la următoarea, ca la examen

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Proiectul SuperTeach este realizat cu sprijinul Telekom Romania

Ari Pokka, director de școală în Finanda: A venit vremea să reinventăm școala cu totul, să avem complet alte strategii de predare, nu să ne predăm, să spunem că nu avem cu ce și să nu facem nimic

Educația trebuie reinventată acum, iar profesorii nu trebuie să se predea și să spună că nu au cu ce, trebuie să se gândească în ce mod pot să pregătească copiii…
Vezi articolul

Profesorii și elevii din 15 școli și licee tehnice au la dispoziție materiale didactice și instrumente de 27.000 de euro. Programul “Viitorul pornește azi” continuă și în acest an școlar (P)

Șapte școli tehnice și profesionale din țară au beneficiat de echipamente tehnice moderne în valoare de 15.000 de euro, parte a proiectului „Viitorul Pornește Azi”, derulat de VARTA, în parteneriat…
Vezi articolul