Un profesor de educație fizică de la Liceul „Mircea Eliade” din Galați a fost lovit marți dimineață de un elev de 18 ani, după ce i-a atras atenția că fumatul este interzis în curtea școlii, potrivit Știrile ProTv. Profesorul a ajuns la spital cu arcada spartă și un dinte ciobit, iar poliția a deschis un „dosar penal pentru lovire sau alte violenţe şi pentru distrugere”. Inspectoratul Școlar a început și el o anchetă, iar elevul riscă sancțiuni care „pot merge până la exmatriculare”, a declarat directoarea liceului. Tânărul a depus, la rândul său, plângere împotriva profesorului.
Profesorul a ajuns la spital cu mai multe răni, iar Inspectoratul Şcolar Judeţean Galați a declanşat o anchetă; elevul agresiv ar putea fi exmatriculat. Cadrul didactic spune că i-a atras atenția elevului să nu mai fumeze în curtea școlii, iar tânărul i-ar fi suflat fumul în față și l-ar fi lovit cu pumnii. Profesorul are un dinte ciobit și arcada spartă, potrivit sursei citate.
„Stătea și sufla fumul ostentativ către mine, i-am dat peste mână, i-am dat țigara și el, în momentul ăla, mi-a și dat cu pumnul. În zona maxilarului, am și un dinte ciobit”, a explicat profesorul, potrivit Știrile ProTv.
Conform sursei, profesorul povestește că l-a prins de brațe, dar elevul a continuat să îl lovească și cu picioarele. La un moment dat, i-a scăpat mâna stângă și tânărul i-a mai tras un pumn. Pe un deget avea un inel proeminent și lovitura a fost atât de puternică încât i-a spart arcada. Dascălul a reușit să îl imobilizeze și l-a dus la biroul directoarei, de unde a fost chemată poliția. Elevul de 18 ani a împins-o pe diriginta lui și a fugit înainte de ajungerea echipajelor.
Directoarea Liceului a declarat că „există o procedură la nivelul comisiei de combatere a violenței. Și urmăm pașii acelei proceduri. Sunt pași mulți de urmat, e mult de lucru, e un proces laborios. Adică nu putem lua niște măsuri acum, în două, trei zile. Se poate merge până la exmatriculare.”
Inspectoratul Judeţean de Poliţie Galaţi a informat, miercuri, potrivit Pro Tv, că în 9 septembrie poliţiştii Secţiei 4 din Galaţi au fost sesizaţi de către „un profesor de la o unitate de învăţământ din municipiu că ar fi fost agresat de un elev, în pauza dintre orele de curs”. Poliţiştii care s-au deplasat la caz au constatat că cele sesizate se confirmă.
În timpul agresiunii, „căştile pe care elevul le-ar fi purtat pe cap ar fi fost distruse”, precizează IPJ Galaţi. Profesorul agresat s-a ales cu mai multe răni şi a ajuns la spital, iar ulterior şi-a scos certificat medico-legal. Totodată, Inspectoratul Şcolar Judeţean Galaţi a declanşat o anchetă, iar elevul agresor riscă sancţiuni grave care pot merge până la exmatriculare.
Elevul a depus și el plângere la poliție, susținând că a fost rănit la încheieturi atunci când profesorul l-a imobilizat. De asemenea, reclamă distrugerea căștilor pe care le purta în timpul conflictului, deși regulamentul școlii nu permite utilizarea acestora în incintă.
Poliţiştii continuă cercetările în cadrul unui dosar penal pentru lovire sau alte violenţe şi pentru distrugere, urmând să fie stabilite cu exactitate împrejurările în care a avut loc incidentul.
Informații de context
Procedura de management a cazurilor de violență școlară a fost publicată în Monitorul Oficial în 2023. Procedura conține descrierea cazurilor de violență școlară, exemple de măsuri de sprijin și documente utile școlilor, elevilor și părinților prin care se pot identifica, raporta și monitoriza cazurile.
Gestionarea cazurilor de violență a elevilor asupra personalului din cadrul școlii apare la articolul 7 din ordinul 6235, din Procedura privind managementul cazurilor de violență asupra antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor și a personalului unității de învățământ, precum și al altor situații corelate în mediul școlar și al suspiciunii de violență asupra copiilor în afara mediului școlar
Managementul cazurilor de violență gravă a elevilor asupra personalului UIP
Art. 7 – Se consideră forme de violență a elevilor asupra personalului UIP următoarele:
— forme de abuz fizic, care constituie infracțiuni: vătămarea corporală, vătămarea corporală din culpă, lovirea sau alte violențe, lovirile sau vătămările cauzatoare de moarte, uciderea din culpă, omorul, omorul calificat;
— alte forme de abuz fizic: lovirea, aruncarea cu obiecte, imobilizarea;
— forme de abuz psihologic, care constituie infracțiuni: instigarea publică, incitarea la ură sau discriminare, amenințarea, șantajul, hărțuirea, lipsirea de libertate, determinarea sau înlesnirea sinuciderii;
— alte forme de abuz psihologic: bullyingul și cyberbullyingul, semnele obscene, injuriile și jignirile, calomnia, terorizarea, disprețuire, alte acțiuni care pot provoca traume emoționale și care au drept consecință atingerea demnității ori crearea unei atmosfere de intimidare, ostile, degradante, umilitoare sau ofensatoare;
— forme de abuz sexual, care constituie infracțiuni precum: agresiunea sexuală, violul, coruperea sexuală;
— alte forme de abuz sexual: molestarea sexuală verbală (expunerea personalului UIP la injurii sau limbaj cu conotație sexuală, remarci ironice și insinuări despre caracteristicile sexuale sau despre relații), sextingul, sexualizarea; manifestări fizice de natură sexuală — atingeri inadecvate cu conotație sexuală, solicitări care pun personalul UIP în posturi foarte
asemănătoare sau identice cu expunerea sexuală.
7.2. În situația în care elevul/personalul UIP este martorul sau i se raportează o situație gravă de violență a unui elev asupra personalului UIP, petrecută în mediul școlar, și există o amenințare reală la viața, la sănătatea sau la siguranța persoanelor implicate, elevii sau personalul UIP apelează imediat serviciul unic de urgență 112.
7.3. În situația în care există persoane care necesită asistență medicală, se solicită intervenția personalului specializat de la cabinetul medical al UIP, acolo unde există, sau se apelează imediat serviciul unic de urgență 112.
7.4. Personalul UIP aplanează conflictul și elimină toate sursele de risc asupra persoanelor implicate. Personalul UIP sprijină elevii și adulții să gestioneze emoțiile declanșate de situație(mânie, furie, supărare, teroare, teamă, neliniște, tristețe) și să își regleze comportamentul față de sine și de ceilalți.
7.5. Elevii/Personalul UIP informează verbal și în regim de urgență directorul UIP cu privire la situația de violență a elevilor asupra personalului UIP. Directorul UIP colectează informații de la elevi/personalul UIP cu privire la desfășurarea situației de violență.
7.6. Directorul UIP informează verbal și în regim de urgență părinții/reprezentanții legali ai elevilor autor/autori și le solicită să se prezinte la școală pentru gestionarea situației, în interesul superior al copilului.
7.7. În situația în care există suspiciunea unei infracțiuni și, până la momentul respectiv, nu a fost sesizat serviciul unic de urgență 112, personalul de conducere sesizează verbal și în regim de urgență dispeceratul de poliție. Până la sosirea poliției, directorul UIP asigură, pe cât posibil, locul săvârșirii infracțiunii (limitează accesul persoanelor în câmpul infracțiunii) și
conservarea probelor existente (nu ridică/nu permite ridicarea obiectelor folosite pentru săvârșirea infracțiunii).
7.8. Directorul UIP informează verbal ISJ/ISMB cu privire la cazul grav de violență a elevilor asupra personalului UIP, în mediul școlar. Dacă în UIP nu există un consilier școlar/mediator
școlar, directorul UIP solicită CJRAE/CMBRAE să desemneze un consilier școlar și un mediator școlar (dacă este cazul) pentru managementul cazului.
7.9. Dacă este necesar, personalul UIP delegat de directorul UIP izolează victima/victimele de autorul/autorii situației de violență, îi conduce în spații unde se simt în siguranță, pentru
protecție și reducerea nivelului de stres.
7.10. Personalul UIP delegat de directorul UIP supraveghează și protejează atât autorul/autorii, cât și victima/victimele împotriva oricărei forme noi de violență/discriminare/răzbunare/altor riscuri, până la sosirea părinților/reprezentanților legali, a consilierului școlar și/sau a profesorului pentru învățământ primar/dirigintelui și/sau a
reprezentanților poliției.
7.11. La sosirea părinților/reprezentanților legali în UIP, aceștia sunt informați cu privire la starea elevilor implicați, eventualele măsuri imediate de protecție luate de personalul UIP și sunt reuniți imediat cu aceștia (autor/autori).
7.12. La sosirea structurilor de poliție, directorul UIP îi informează cu privire la evoluția situației, măsurile imediate de protecție luate de personalul UIP și sunt puși în contact imediat cu autorul/autorii și victima/victimele.
7.13. În situația în care există suspiciunea comiterii unei infracțiuni, personalul UIP colaborează cu reprezentanții poliției, în vederea evaluării inițiale a situației.
7.14. În funcție de caz, directorul UIP decide măsuri imediate de protecție. În situația în care s-a săvârșit o infracțiune, profesorul pentru învățământ primar/profesorul diriginte al
autorului/autorilor se informează atât cu privire la măsurile dispuse de autoritățile competente pe perioada cercetării faptei.
7.15. Directorul UIP informează personalul UIP că, în calitate de victimă a unei situații de violență din partea elevilor, are dreptul la servicii de evaluare psihologică și consiliere în vederea prevenirii stresului posttraumatic, de concediu medical, de servicii decontate de intervenție psihologică și psihoterapeutică, respectiv, la cerere, și de asistență în desfășurarea activității profesionale, pe perioadă determinată (cu aprobarea consiliului de administrație).
7.16. Personalul UIP (victima/victimele) beneficiază de evaluarea psihologică și consiliere de urgență în vederea prevenirii stresului posttraumatic. Consilierul școlar din CJRAE/CMBRAE responsabil cu evaluarea psihologică și consilierea de specialitate pentru situațiile de criză, conflict și risc va coopera cu psihologul specializat în psihologia muncii,
în vederea acordării unor recomandări care să prevină agravarea situației.
7.17. În funcție de nevoi, personalul UIP (victima/victimele) poate solicita medicului de familie concediu medical, recomandare pentru servicii decontate de intervenție psihologică și psihoterapeutică, iar conducerii UIP reîncadrarea la o altă clasă și asistență, în desfășurarea activității profesionale.
7.18. În baza evaluării specialistului, conducerea UIP, ISJ/ISMB și CJRAE aprobă solicitările victimei/victimelor și propun măsuri de sprijin pentru aceasta/acestea. Directorul UIP
informează victima/victimele privind pașii pe care poate/pot să îi urmeze pentru a beneficia de servicii de terapie psihologică decontate prin casa de asigurări de sănătate, în vederea
prevenirii tulburărilor de stres posttraumatic.
7.19. În situația în care victima agresiunii este profesorul pentru învățământ primar/dirigintele/consilierul școlar, aceștia nu se vor implica în acțiunile de management al cazului și nici în stabilirea măsurilor și a sancțiunilor care se impun. Directorul UIP va delega atribuțiile acestora unui alt cadru didactic sau va solicita acest lucru CJRAE/CMBRAE, după caz.
7.20. Dacă există suspiciunea comiterii unei infracțiuni, directorul UIP nu permite interogarea personalului UIP și a elevilor implicați — interogarea autorului/autorilor și a victimei/victimelor este realizată exclusiv de către organele de cercetare penală specializate. Dacă nu există suspiciunea comiterii unei infracțiuni, consilierul școlar discută cu victima/victimele, cu
autorul/autorii și cu părinții/reprezentanții legali a elevilor o singură dată, separat. În cazul minorilor-autori, discuția are loc în prezența cel puțin a unui părinte/reprezentant legal și a unui reprezentant DGASPC, desemnat la solicitarea poliției.
7.21. În cazul săvârșirii de infracțiuni, personalul UIP colaborează cu structurile pentru siguranță școlară pentru analiza postcauzală (stabilirea cauzelor care au condus la
producerea evenimentului) și stabilirea unor măsuri de prevenire a repetării/agravării evenimentului.
7.22. Pe baza analizei cazului, profesorul pentru învățământ primar/dirigintele, consilierul școlar și mediatorul școlar (dacă este cazul), cu consultarea părinților, stabilesc măsuri de sprijin pentru autor/autori, la nivelul UIP.
7.23. Pe baza rezultatelor evaluării, directorul UIP, profesorul pentru învățământ primar/dirigintele și consilierul școlar propun sancțiuni pentru autor/autori, conform prevederilor art. 107 din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu
modificările ulterioare.
7.24. După caz, personalul UIP și părinții pun în aplicare măsurile de sprijin stabilite pentru victimă/victime, respectiv măsurile de sprijin și sancțiunile stabilite pentru autor/autori.
7.25. Directorul UIP monitorizează aplicarea măsurilor de sprijin pentru victimă/victime, respectiv a măsurilor de sprijin și a sancțiunilor stabilite pentru autor/autori. Profesorul pentru învățământ primar/Dirigintele consultă periodic Consiliul clasei și consilierul școlar privind efectele măsurilor de sprijin asupra comportamentului elevilor și relația dintre elevi și personalul UIP.
7.26. Dacă este necesar, directorul UIP solicită modificarea sancțiunilor și a măsurilor de sprijin stabilite pentru autor/autori, la nivelul UIP.
7.27. Dacă este necesar, directorul UIP reia analiza cazului și, împreună cu reprezentantul ISJ/ISMB și reprezentantul CJRAE, stabilește noi măsuri de sprijin pentru victimă/victime.
7.28. Pe parcursul pașilor de management al cazului, profesorul pentru învățământ primar/dirigintele completează fișa de management al cazurilor de violență (anexa nr. 4) și o
transmite CPEV.
7.29. În paralel cu managementul de caz, directorul UIP convoacă și solicită CPEV să analizeze factorii care au favorizat apariția situației de violență, să revizuiască și să completeze, dacă este necesar, Planul de prevenire și reducere a violenței în
mediul școlar al UIP, elaborat conform prevederilor art. 65 din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările ulterioare.
7.30. Dacă măsurile de sprijin conduc la îmbunătățirea comportamentului elevilor (autor/autori), la reducerea efectelor traumei la victimă/victime, respectiv la îmbunătățirea relațiilor dintre elevi și personalul UIP, directorul UIP propune profesorului
de învățământ primar/dirigintelui, consilierului școlar și mediatorului școlar (dacă este cazul) închiderea cazului.
7.31. În baza deciziei directorului, CPEV înregistrează închiderea cazului.
Procedură violență
Photo © Marmogar | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
5 comments
Adica daca vatamarile corporale se intampla in scoala sunt multe proceduri si agresorul doarme linistit pana la exmatriculare?
Zău?!
Asa e acum in scoala?
Agresorii care produc vatamari corporale nu sunt luati deîndată in custodia Politiei (respect maxim)?
Uite inca un subiect pentru sindicate!
Mvai….”se poate ajunge pana la exmatriculare”….ce sanctiune aspra pentru un infractor! Poate ca el asta isi doreste….
Iată cum primește poliția adevărata explicație pentru scăderea cu 28% a fenomenului infracțional în școli: „există o procedură la nivelul comisiei de combatere a violenței. Și urmăm pașii acelei proceduri. Sunt pași mulți de urmat, e mult de lucru, e un proces laborios.” Iar liberalii, cei care au făcut din acea procedură o unealtă a fricii și terorii, aceiași cu cei care au mărit numărul de ore de predare pentru directori și profesori, visează că salvează țara de profesori.
Cică tânărul a ajuns sa depună plângere!Ce tânăr?Vrei sa zici golan,derbedeu,nu?
Ce plăcut e invatamant! Sa mai aud retarzii care glorifica sistemul comunist, in care domina frica față de profesor!
Sa i mai aud pe imbecilii care isi amintesc ca erau 35, 40 in clasa. Da, mai, ineptilor, dar stiam de frica profezorilir, nici nu îndrăzneam sa ne uitam in ochii lor sau ne făceam una cu peretele cand treceau pe hol. 🐷🐷-lor!