Universitățile americane – avertizate să nu cedeze presiunilor Administrației Trump, din cauza riscurilor de subordonare ideologică / Expertă: Și universitățile din Germania nazistă și din Uniunea Sovietică au crezut inițial că, dacă fac pași înapoi, își vor salva independența

180 de vizualizări
Stema URSS pe un turn al sediului central al Universității de stat din Moscova / Foto: © Balakate | Dreamstime.com
Supunerea universităților din Germania sau Rusia față de autorități, în momentul în care la putere au ajuns naziștii, respectiv comuniștii este dată drept exemplu universităților americane, care la rândul lor sunt supuse unor presiuni din partea Administrației Trump, să-și schimbe o serie de politici. Exemplele trecutului sunt invocate, într-o analiză pentru The Conversation, de profesoara Iveta Silova, expertă în educație comparativă internațională la Arizona State University. 

Aceasta trece în revistă o serie de măsuri luate de președintele Donald Trump în ceea ce privește universitățile, încă din primele luni de mandat:

  • Decizia de a califica drept discriminatorii programele universitare privind diversitatea
  • Investigații federale în peste 50 de universități, mici și mari, cu privire la aceste programe de incluziune și diversitate
  • Amenințările cu tăierea fondurilor pentru mai multe universități, ca urmare a politicilor lor în ceea ce privește protestele legate de războiul Israel-Hamas din campusurile respective, sub pretextul unor cazuri de antisemitism. Dintre aceste instituții, Universitatea Columbia a anunțat în scurt timp că se va supune cererilor Administrației Trump.
  • Fondurile pentru ale universități – Cornell, Northwestern, Harvard – au fost înghețate sau riscă să fie oprite.

Autoarea analizei citate notează că multe dintre instituțiile vizate par să cedeze presiunii administrației, începând cu desființarea departamentelor privind incluziunea și diversitatea. În același timp, unele rezistă, iar Asociația Americană a Profesorilor Universitari a deschis procese împotriva ordinelor semnate de Trump, pe care îl acuză de încălcarea libertăților academice și de expresie.

În acest context, Iveta Silova, care studiază felul cum instituțiile academice răspund în fața presiunilor autoritariste, arată că exemplele trecutului nu susțin ideea că respectarea cererilor acestor autorități le protejează finanțarea sau independența.

Despre exemplul Germaniei naziste:

  • „După ce Hitler a preluat puterea în 1933, regimul său a trecut rapit la epurarea evreilor și oponenților politici din instituțiile academice”.
  • ”În scurt timp, profesorilor li s-a cerut să jure că-i vor fi loiali lui Hitler, curriculumul a fost schimbat pentru a pune accent pe ‘apărare națională’ și ‘știința rasială’ – un cadru pseudoștiințific folosit pentru a justifica antisemitismul și supremația ariană – și departamente întregi au fost restructurate pentru a servi ideologiei naziste”
  • „Unele instituții, precum Technische Hochschule Stuttgart, chiar s-au grăbit să-l onoreze pe Hitler (…) Asociațiile profesionale, precum Asociația Universităților Germane, au păstrat tăcerea, ignorând ocazii-cheie să manifeste rezistență, înainte ca universitățile să-și piardă autonomia și să se supună statului nazist”.
  • „Transformarea mediului academic German nu a fost o schimbare lentă, ci o revizuire rapidă și sistemică. Dar ce a ajutat la aplicarea ordinelor lui Hitler a fost dorința multor lideri academici de a se supune, de a justifica și normaliza noua ordine. Fiecare decizie – fiecare nume șters, fiecare programă revizuită, fiecare program sau departament închis – au fost prezentate drept necesare, chiar patriotice.. În câțiva ani, universitățile germane nu mai serveau cunoașterii, ele serveau puterii.”

Despre exemplul Italiei fasciste:

  • „În Italia fascistă, schimbarea a început nu prin violență, ci prin semnături. În 1931, regimul Mussolini a cerut tuturor profesorilor universitari să jure credință statului. Din peste 1.200, doar 12 au refuzat. Mulți au justificat această supunere prin faptul că jurământul nu avea efecte asupra predării sau cercetării (…) Această lipsă a opoziției a permis guvernului fascist să-și consolideze controlul asupra universităților și să le folosească pentru a-și promova agenda ideologică”.

Despre exemplul URSS:

  • „După Revoluția din 1917, bolșevicii au oscilat între abolirea universităților ca ‘vestigii feudale’ și reorientarea lor pentru a servi statului socialist, după cum explică istoricii John Connelly și Michael Gruttner în cartea lor ‘Universități în dictatură’ (…) În cele din urmă, ei au ales a doua cale, transformând universitățile în instrumente ale educației ideologice și instruirii tehnice, strict aliniate obiectivelor marxist-leniniste”. 
  • „Sub Iosif Stalin, supraviețuirea academică a depins mai puțin de meritul academic decât de supunerea față de doctrina oficială. Profesorii dizidenți au fost eliminați sau exilați, istoria a fost rescrisă pentru a glorifica Partidul Comunist, discipline întregi, precum genetica, au fost modificate pentru a se conforma ortodoxiei politice”.
  • „Acest model a fost exportat în Europa Centrală și de Est în timpul războiului rece (…)  La începutul anilor 1950, universitățile din regiune deveniseră ceea ce Connelly numește ‘instituții captive’, lipsite de independență și reorganizate pentru a servi statului”.

Potrivit autoarei citate, „când universitățile încep să aplice reglementări nu doar în ceea ce declară, ci și în ceea ce predau, susțin sau apără, conduse mai degrabă de frică decât de principii, ele nu mai reacționează, doar, la amenințări politice, ci le internalizează. Și, așa cum a arătat istoria, aceasta poate marca începutul sfârșitului pentru independența lor academică”.

Foto © Balakate | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Doi elevi au cerut tuturor inspectoratelor județene informații despre navetă, educația pentru minorități, „ilegalități” printre profesori. Raportul rezultat: Doar 1 din 6 navetiști ar fi primit bani pentru decont / În 9 județe nu se face deloc școală în limba maternă

Mai puțin de 20% dintre elevii navetiști din România ar fi primit bani pentru decontarea navetei în anul 2020-2021, potrivit estimărilor făcute de un „grup informal de inițiativă”, numit “Cu…
Vezi articolul

Premieră în educație: Cine sunt cei 2 secretari de stat oficial în concediu pentru a-și face campanie electorală / Debut de școală cu licitații ratate pentru tablete și manuale și promisiuni neonorate după 3 luni de vacanță

Decizie fără precedent a Guvernului Orban, pentru prima zi de școală organizată în pandemia COVID-19: doi secretari de stat din Ministerul Educației, dintre care unul chiar secretarul responsabil cu învățământul…
Vezi articolul

Shanghai Ranking 2021 după domenii de studiu: Universitățile românești au o prezența modestă în clasamentele menționate de ministrul Cîmpeanu ca referință pentru finanțarea cercetării universitare / 8 din 14 apariții revin universităților din Cluj

Universitățile din România au și în acest an apariții modeste în clasamentele globale după domenii de studiu realizate de compania de consultanță Shanghai Ranking – Global Rankings of Academic Subjects…
Vezi articolul

DOCUMENT Noul raport OCDE de evaluare privind Educația și Competențele în România cere un nou model de finanțare pentru educație, în care educația timpurie să fie prioritară, reforme mai rapide, un cuvânt mai puternic de spus școlilor, măsuri urgente pentru comunitățile sărace

România trebuie să-și reanalizeze modelul general de finanțare pentru sistemul de educație, într-o manieră în care să acorde prioritate educației timpurii și școlii primare. Ar trebui să cheltuiască banii mai…
Vezi articolul