Instituțiile românești de învățământ superior lipsesc din clasamentul internațional al universităților pentru domeniul de studiu Inteligență Artificială, inclus în premieră în rankingul Shanghai după domenii de studiu 2025, publicat marți, 18 noiembrie. Absența universităților românești se face simțită în condițiile în care multe alte țări din centrul și estul Europei apar în această listă, alături de majoritatea țărilor vest-europene.
- Pe de altă parte, nicio universitate din Uniunea Europeană nu figurează în top 50 din clasamentul Shanghai pentru domeniul IA, unde domină instituții din China, SUA, iar din Europa sunt prezente doar universități din Marea Britanie și Elveția.
România nu a fost prezentă nici în clasamentul pentru domeniul IA în precedentul ranking major pentru domenii de studiu – QS, publicat în martie 2025. Acela, însă, nu cuprindea nicio universitate din centrul și estul Europei, ci doar din Europa Occidentală. Respectivul clasament includea doar 104 universități din întreaga lume, pentru acest domeniu.
Noul ranking, realizat de Shanghai, listează mult mai multe instituții: un total de 400, din întreaga lume. Iar aici intră și universități din Europa Centrală și de Est. Lipsesc, însă, cele din România – la fel ca cele din Bulgaria sau Ungaria.
Lider este Cehia, cu cea mai bine poziționată universitate, care este și singura instituție din regiune care apare în al doilea domeniu nou inclus acum în Shanghai Rankings, Robotica – detalii mai jos.
Din regiune, pentru domeniul IA, sunt listate instituții din:
- Croația – Universitatea din Zagreb (locurile 201-300)
- Cehia – Universitatea Tehnică Cehă din Praga (locurile 101-150)
- Polonia – Universitatea AGH din Cracovia (locurile 201-300), Universitatea de Tehnologie din Silezia (locurile 301-400)
- Serbia – Universitatea din Belgrad (locurile 301-400)
- Slovenia – Universitatea din Ljubljana (locurile 301-400)
Este notabilă poziția bună, pentru regiune, a universității din Cehia. Iar Polonia este singura țară central și est-europeană cu două instituții incluse, chiar dacă ambele apar în a doua jumătate a clasamentului.
Din Europa mai apar universități din Austria, Belgia, Danemarca, Finlanda, Franța, Germania, Irlanda, Italia, Luxemburg, Olanda, Norvegia, Portugalia, Spania, Suedia, Turcia, Marea Britanie.
Din Europa, cel mai sus se poziționează:
- Universitatea din Oxford – locul 17
- University College London – locul 33
- King’s College London – locul 41
- ETH Zurich – locul 43
- Brunel University London – locul 48
Top universități pentru domeniul IA în Uniunea Europeană (listate în ordine alfabetică):
- KU Leuven (Belgia) – locurile 51-75
- Paris-Saclay University (Franța) – locurile 51-75
- Technical University of Berlin (Germania) – locurile 51-75
- Technical University of Munich (Germania) – locurile 51-75
- University of Granada (Spania) – locurile 51-75
Clasamentul pentru Robotică
Al doilea clasament nou introdus de Shanghai – domenii de studiu 2025 este cel al Roboticii.
România nu apare nici în acest ranking. Din Europa Centrală și de Est, singura universitate prezentă aici este Universitatea Tehnică Cehă din Praga – locurile 51-75, într-un total de 100 de instituții listate.
Din Europa mai sunt prezente, la Robotică, universități din Franța, Germania, Italia, Olanda, Spania, Suedia, Elveția și Marea Britanie.
Și de data aceasta Europa apare inclusiv în top 10, prin:
- ETH Zurich (Elveția) – locul 3
- Scuola Superiore Sant’Anna (Italia) – locul 7
În top 25 mai apar, din Europa, Delft University of Technology – Olanda (locul 18), King’s College London – Marea Britanie (locul 21), Swiss Federal Institute of Technology Lausanne – Elveția (locul 23) și Technical University of Munich – Germania (Locul 25).
Context
În universitățile românești, studiile de inteligență artificială au fost introduse în ultimii ani după ce, la începutul lui 2023, agenția responsabilă cu standardele în învățământul superior, ARACIS, a aprobat standardele aferente acestei specializări la nivel de licență, în cadrul domeniului „Informatică”, la propunerea Universității Babeș-Bolyai (UBB) din Cluj-Napoca.
Cel mai recent, universitățile din Consorțiul Universitaria, ce reunește principalele instituții comprehensive de învățământ superior din țară, a propus, după o reuniune din 13-15 noiembrie 2025, constituirea unui grup de lucru care să sprijine Ministerul în elaborarea unei metodologii-cadru pentru IA.
Tot atunci, Cătălin Vișan, consilier al ministrului Educației, spunea într-o conferință pe tema IA că „cel târziu într-o lună” va fi pus în consultare un „cadru (…) care va include inclusiv o parte de instrucțiuni de bază pentru cadrele didactice care vor să utilizeze IA. Nu i-aș spune totuși ghid, aș spune că sunt niște instrucțiuni intermediare”. Acestea vor sta la baza unui „ghid serios pentru IA”, care ar urma să fie elaborat în 3-4 luni, potrivit lui Vișan.
- În cadrul aceluiași eveniment, Victor Negrescu, vicepreședinte al Parlamentului European, a propus lansarea unei „inițiative regionale pentru folosirea inteligenței artificiale în educație, în Europa Centrală și de Est”, punând și problema modului cum trebuie tratată tema introducerii IA în școli.
- Iar tot la conferința menționată Georgi Dimitrov, șeful Unității pentru Educație Digitală din Comisia Europeană, a anunțat că Uniunea Europeană lucrează la un cadru de alfabetizare în domeniul IA, destinat învățământului primar și gimnazial. Documentul va fi publicat în prima jumătate a anului următor și va fi disponibil și în limba română.
Despre ce ar trebui să prevadă o strategie pentru inteligență artificială în școli, cum dorește Ministerul Educației, Edupedu.ro a prezentat recomandările UNESCO: Autonomia profesorilor, curriculum pentru alfabetizare digitală, infrastructură și acces pentru toți elevii, finanțare susținută pentru școli și profesori.
Foto: © Wrightstudio | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
4 comments
universitatile din rromania sunt la pamant, dar ministrul, fiind profesor universitar se face ca nu vede, are ochi numai pentru preuniversitar, pe cand o norma de 20 ore la universitari.
E trist că universitățile din România nici măcar nu apar în clasamentul IA al Shanghai — pare că pierdem trenul cercetării de vârf
O noua „reusita” a UEFISCDI si a marelui „hub” de la Politehnica.
Vai, ce surpriză! Universitățile din România au ratat…
Păi suntem campioni mondiali la rateuri! Dintotdeauna! Inegalabili!
Hai să fim serioși… cu excepția câtorva profesori excepționali care pregătesc copii excepționali, care apoi ”zboară” către alte zări, restul e absolut praf!
Daaaar să nu care cumva să zici ceva, că imediat ”cadrili didactice” se jighi-jighi rău de tot, îi ia cu leșinuri, ”Cum îți permiți să vorbești de noi, academicieni din fașă?” Te mai și înjură ca să îți arate nivelul de educație. Știrea în sine e ok, dar nu e tocmai o știre, în sensul că deja intuiam și ne așteptam la aceste lucruri.