Universitățile nu mai furnizează profesori, de ani buni – apelul FSLI către președintele Consiliului rectorilor, Sorin Cîmpeanu: Predarea on-line să fie obligatorie în masteratul didactic

4.188 de vizualizări
Foto: FSLI / Simion Hăncescu
FSLI, una dintre cele două mari federații sindicale din preuniversitar, le cere universităților să-i învețe să predea și on-line pe studenții care se pregătesc să devină profesori. Într-un apel public lansat în această dimineață către președintele Consiliului Național al Rectorilor, Sorin Cîmpeanu, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ spune că “trebuie introdusă în planurile-cadru, ca modul obligatoriu în masterul didactic, instruirea pentru predarea on-line. Și asta se poate face chiar din anul universitar 2020-2021”.

“De ani buni, universitățile nu mai furnizează pentru sistemul de învățământ profesori, ci absolvenți de învățământ universitar, iar federația noastră a atras atenția constant asupra acestui fapt, în ultimii ani. Din păcate, din motive care nu ne sunt cunoscute, solicitarea noastră nu a fost urmată și de schimbări ale sistemului de formare inițială a cadrelor didactice”, acuză FSLI.

Sindicatele conduse de Simion Hăncescu susțin că “pe lângă pregătirea metodică și practica pedagogică, lucruri care au dispărut acum din planurile cadru ale universităților sau sunt opționale, dar care sunt absolut necesare pentru un viitor profesor, mai trebuie introdusă în planurile-cadru, ca modul obligatoriu în masterul didactic, instruirea pentru predarea on-line. Și asta se poate face chiar din anul universitar 2020-2021. Acest tip de predare on-line poate fi folosit nu doar în caz de pandemie, ci și în situațiile în care școlile sunt închise din cauza condițiilor meteorologice nefavorabile”.

Comunicatul integral al FSLI:

“APEL

Către,
Consiliul Național al Rectorilor
Domnului Președinte Sorin Cîmpeanu,

Universitățile trebuie să îi învețe pe viitorii profesori să predea și on-line!

Domnule Președinte,

Începând cu data de 11 martie 2020, din cauza pandemiei generate de coronavirus, școlile și universitățile au fost nevoite să apeleze la o altă formă de învățare decât cea în sălile de clasă sau în amfiteatre, mai exact învățarea on-line.

Atât cadrele didactice, cât și elevii și studenții au constatat că acest tip de învățare este mult mai dificil și mai stresant și că există, în mod real, dificultăți în implementarea lui, cauzele fiind multiple.

Principala cauză a numărului de elevi – 250.000, potrivit datelor Ministerului Educației și Cercetării – care nu au participat și nu participă la aceste lecții, a fost generată de lipsa echipamentelor absolut necesare pentru a face școală on-line, situație întâlnită și în cazul personalului didactic. Sunt și situații în care cadrele didactice transmit teme, fișe de lucru etc. cu ajutorul telefoanelor mobile personale, ca variantă minimă de menținere a activității cu elevii, caz în care este evident că nivelul calitativ al învățării on-line este departe de cel în care sunt folosite laptopuri, tablete sau computere.

Trebuie să recunoaștem că anumite sincope întâlnite la învățarea on-line sunt cauzate și de faptul că nu toate cadrele didactice stăpânesc foarte bine tot ceea ce este necesar pentru utilizarea la parametri normali a echipamentelor necesare învățării on-line, întrucât nu au avut posibilitatea sau ocazia unei instruiri în acest sens. Trebuie apreciat faptul că toate cadrele didactice au făcut eforturi uriașe pentru a face față acestor provocări neașteptate, care au luat pe toată lumea prin surprindere.

Soluția pe termen scurt și care revine Ministerului Educației și Cercetării pentru a instrui cadrele didactice care nu stăpânesc foarte bine aceste metode de predare on-line este de a pune la dispoziția acestora platforme specializate și customizate cu ajutorul cărora să poată deprinde aceste abilități.

Domnule Președinte,

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ face, prin intermediul dumneavoastră, un apel către Consiliul Național al Rectorilor din România de a analiza și de a se implica activ asupra găsirii unor soluții referitoare la formarea viitoarelor cadre didactice.

Este un adevăr dureros, dar este real faptul că, de ani buni, universitățile nu mai furnizează pentru sistemul de învățământ profesori, ci absolvenți de învățământ universitar, iar federația noastră a atras atenția constant asupra acestui fapt, în ultimii ani. Din păcate, din motive care nu ne sunt cunoscute, solicitarea noastră nu a fost urmată și de schimbări ale sistemului de formare inițială a cadrelor didactice. 

Profesorul, în adevăratul sens al cuvântului, nu înseamnă o persoană care înmagazinează doar informații teoretice, din matematică, fizică etc, ci este mult mai mult: înainte de orice trebuie să fie o persoană care are abilități și cunoștințe pedagogice, deci să poată transmite informațiile pe care le deține și discipolilor săi. Așa cum spunea Petre Țuțea: “Profesorul este fabricant de oameni. Profesorul seamănă cu un tâmplar, care ia un lemn murdar din noroi, îl spală și face mobilă de lux”.

Da, profesorul din România trebuie să redevină “fabricant de oameni”, iar pentru a se putea face acest lucru, primul pas este cel al revizuirii din temelii a formării inițiale. Pe lângă pregătirea metodică și practica pedagogică, lucruri care au dispărut acum din planurile cadru ale universităților sau sunt opționale, dar care sunt absolut necesare pentru un viitor profesor, mai trebuie introdusă în planurile-cadru, ca modul obligatoriu în masterul didactic, instruirea pentru predarea on-line. Și asta se poate face chiar din anul universitar 2020-2021. 

Acest tip de predare on-line poate fi folosit nu doar în caz de pandemie, ci și în situațiile în care școlile sunt închise din cauza condițiilor meteorologice nefavorabile. Este adevărat că învățarea în sălile de clasă sau în amfiteatre este cea mai eficientă, dar trebuie să fim pregătiți ca, la nevoie, așa cum se întâmplă acum, să putem apela la școala on-line, pentru a nu lăsa flacăra cunoașterii să se stingă.

Domnule Președinte,

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, preocupată fiind de o reformă reală a sistemului de învățământ, a atras atenția Ministerului Educației , încă de la începutul anilor 2000, asupra faptului că există o problemă cu formarea inițială a cadrelor didactice și, deși ni s-a dat dreptate, nu au fost luate măsurile necesare prin care să fie schimbată măcar viziunea acesteia. De fiecare dată a fost invocată autonomia universitară, motiv pentru care nu se poate interveni.

Am luat, astfel, această hotărâre de a ne adresa direct învățământului superior, prin intermediul dumneavoastră, ca Președinte al Consiliului Național al Rectorilor din România și împreună să putem identifica cele mai bune metode prin care să fie formați viitorii profesori, adaptați și la nevoile reale ale sistemului de învățământ actual, care implică și digitalizarea acestuia. Sunt absolut convins că, atâta timp cât ne dorim acest lucru, vom reuși să găsim soluțiile necesare!

Suntem convinși că va fi un câștig pentru România, dacă învățământul superior va da învățământului preuniversitar, dar și celui universitar cadre didactice bine pregătite, pedagogi adevărați, care țin pasul cu schimbările care se petrec în întreaga lume și nu doar absolvenți de facultăți. Și, cu siguranță, beneficiul va fi reciproc: va primi și învățământul superior elevi mai bine pregătiți.

Am încredere în știința de carte și buna pregătire  a corpului profesoral din învățământul superior și mă bazez pe faptul că universitățile sunt conduse de oameni înțelepți și care au posibilitatea să contribuie substanțial la reformarea sistemului educațional din România, răspunzând favorabil APELULUI FSLI.

Cu deosebită considerație,

Președinte FSLI,

Simion Hancescu

București, 5.05.2020″

 

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Păstrarea CNATDCU, în proiectul legii Educației, doar ca instanță de apel în cazurile de plagiat semnalate la doctorate și eliminarea posibilității de renunțare voluntară la titlul de doctor – propunerile făcute ministrului Ligia Deca de cele mai mari universități din România, reunite în Consorțiul Universitaria

Consiliul Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare (CNATDCU) să nu fie desființat prin proiectul legii învățământului superior, asta cer cele mai mari universități din România reunite în…
Vezi articolul
dunarea de jos

Încercarea rectorului Universității Dunărea de Jos din Galați de a bloca ordinul de ministru prin care nu a fost confirmat în funcție, respinsă de Curtea de Apel Galați. Decizia poate fi contestată

Magistrații Curții de Apel Galați i-au respins rectorului Universității Dunărea de Jos din Galați, Puiu Lucian Georgescu, cererea de ordonanță președințială în contencios administrativ, prin care a încercat anularea ordinului…
Vezi articolul

Clasamentul universităților românești în funcție de predare, cercetare, venituri din industrie – potrivit rankingului universităților din țările emergente THE 2020, dominat de China și Rusia

Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca este instituția de învățământ superior din România cu cea mai înaltă poziție în clasamentul pe 2020 al universităților din țările cu economie emergentă și singura aflată…
Vezi articolul

UPDATE Cel mai nou clasament al universităților din România, realizat de Ministerul Educației, a fost publicat oficial. Metaranking 2022: cele mai bune universități din România sunt Universitatea Babeș-Bolyai, Universitatea din București și Politehnica București

UPDATE Ministerul Educației a publicat oficial Raportul anual privind Metarankingul Național aferent anului 2022, după ce Edupedu.ro a scris despre acesta și despre faptul că documentul întârzia să fie făcut…
Vezi articolul

Reprezentanții studenților: Ministerul să retragă propunerile de modificare a legislației de analiză a doctoratelor, „nu sunt oportune și ar crea dificultăți în sancționarea persoanelor vinovate”. Ministerul a cerut ca tezele să fie verificate integral la fiecare sesizare

Modificările propuse de ministrul Sorin Cîmpeanu la metodologia care reglementează soluționarea sesizărilor de plagiat în doctorate „nu sunt oportune și, finalmente, ar crea dificultăți în sancționarea persoanelor vinovate”, este punctul…
Vezi articolul