Universitățile vor face „raportări anuale unice” pe o nouă platformă administrată de Ministerul Educației, în locul „efortului supradimensionat” al raportărilor multiple de până acum – schimbare legislativă

538 de vizualizări
Reducerea birocrației din școli
Foto: © Jae Young Ju | Dreamstime.com
Universitățile nu vor mai fi nevoite să transmită raportări separate mai multor instituții,  de la ARACIS la Institutul Național de Statistică, ci să facă o raportare pe an, pe o singură platformă, numită Platforma Națională de Raportare Unică în Învățământul Superior, aflată în administrarea Ministerului Educației. Așa prevede o nouă Lege pentru completarea Legii educației, adoptată săptămâna aceasta de Senat, cameră decizională.

Măsura legislativă, inițiată de Senatorul PNL Adrian Hatos (profesor la Universitatea din Oradea) și Senatorul PSD Leonard Azamfirei (rector la Universitatea George Emil Palade din Târgu Mureș), a fost propusă deoarece “administrațiile universitare, cadrele didactice și cercetătorii consumă prea mult timp și efort pentru îndeplinirea obligațiilor de raportare care le revin”, după cum scrie în expunerea de motive.

  • Aceasta arată “încă din perioada 2009-2012” un obiectiv al platformelor înființate atunci, Registrul Matricol Unic și CNFIS (Consiliul Național pentru Finanțarea Învățământului Superior), a fost să unifice activitățile de culegere a datelor, dar procesul a rămas, în 2021, în același stadiu.

Măsura adaugă un nou alineat la articolul de lege (192) ce cuprinde dispoziții generale pentru promovarea calității în învățământul superior, astfel:

  • “(21) Raportările instituționale solicitate de Ministerul Educației sau de organismele consultative ale acestuia, prevăzute la art. 217, de Institutul Național de Statistică și de Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior se vor realiza printr-o raportare anuală unică, prin intermediul Platformei Naționale de Raportare Unică în Învățământul Superior”.

Se adaugă, totodată, în Legea educației o nouă atribuție pentru Ministerul Educației, prin adăugarea unei noi litere la art. 216 alin. (2):

  • “h1) elaborează și asigură mentenanța Platformei Naționale de Raportare Unică în Învățământul Superior, în vederea colectării datelor statistice, a raportărilor instituționale și a raportărilor individuale privind activitatea științifică a personalului didactic și de cercetare, solicitate de Ministerul Educației, de organismele consultative ale acestuia, prevăzute la art. 217, de Institutul Național de Statistică, de Agenția Română de Asigurare a Calității în învățământul Superior sau de alte entități ale statului către care instituțiile de învățământ superior raportează date instituționale. Universitățile vor avea acces la datele incluse și la rapoartele realizate de această platformă pentru personalul didactic și de cercetare propriu”.

În expunerea de motive, inițiatorii arată că situația actuală, ce obligă universitățile la multiple raportări, generează, conform unui raport publicat de CNSPIS încă de acum 5 ani, “un efort supradimensionat și conduce, în condițiile inexistenței personalului specializat, la erori și întârzieri de raportare”. Expunerea mai arată că “în acest moment, universitățile sunt obligate să completeze formulare de date, uneori de câte două ori pe an, pentru RMU, ANS și INSSE, iar la acest efort de culegere de date se adaugă obligația de a completa formulare de date pentru ARACIS odată cu evaluările instituționale cât și pentru alte entități – precum CNEE sau Banca Mondială – pentru diverse situații în care se impune utilizarea unor date”, iar numeroase informații astfel colectate se suprapun.

Foto: © Jae Young Ju | Dreamstime.com /  Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministrul Educației și Cercetării, despre admiterea la universitate: Văd o obsesie și o bătălie polarizată între cei care vor admitere pe bază de dosar și cei care vor admitere pe bază de conținuturi și teste. Nu vreau să încurajez meditațiile și la nivelul universităților, cum am avut

Ministerul Educației și Cercetării, Daniel David, a spus că nu dorește „să încurajeze meditațiile și la nivel de admitere la universitate”. El a făcut această declarație în contextul în care…
Vezi articolul
Documente / Foto: Pexels.com

Componența Comisiei de Științe Juridice a CNATDCU, stabilită din pix de Ministerul Educației. Instituția a pus în consultare publică o listă care ignoră votul și lista transmisă de Comitetul de selecție

Lista membrilor din comisia de Științe Juridice a Comisiei Naționale de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare (CNATDCU), pentru mandatul 2024-2028, publicată de Ministerul Educației pentru a fi dezbătută…
Vezi articolul

Reprezentanții ANOSR reacționează la propunerile din legea învățământului superior: Respingem ferm prelungirea mandatelor rectorilor de la 4 la 5 ani și, mai ales, eliminarea limitării la 2 mandate / Dezacord pentru eliminarea atribuțiilor CNATDCU în acordarea titlurilor de doctor și a atestatelor de abilitare

Respingem ferm propunerile de prelungire a mandatelor rectorilor de la 4 la 5 ani și, mai ales, eliminarea limitării la 2 mandate, transmit reprezentanții Alianței Naționale a Organizațiilor Studențești din…
Vezi articolul

VIDEO Președintele Universității Harvard, mesaj aplaudat în picioare de mii de studenți la absolvirea 2025, în plin conflict cu Trump: „Certitudinea absolută și ignoranța voită sunt fețe ale unei monede fără valoare, dar cu un cost incalculabil”

Președintele Universității Harvard, Alan M. Garber, le-a transmis absolvenților 2025 un mesaj puternic despre pericolele gândirii „comode” și importanța curiozității, în contextul tensiunilor dintre administrația Trump și instituția de învățământ…
Vezi articolul