Vlad Petreanu și Cătălin Striblea, despre cum își adaptează limbajul, ca prezentatori radio, la copiii care merg la școală dimineața și îi ascultă în mașini

1.764 de vizualizări
Copiii ascultă radio-urile “serioase” în drum spre școală, atunci când părinții îi duc cu mașina. Modifică micii ascultători comportamentul și mesajul moderatorilor radio? Edupedu.ro a aflat de la doi dintre cei mai cunoscuți prezentatori de matinal cum își adaptează limbajul la copiii care îi ascultă din mașini. Vlad Petreanu prezintă matinalul la Europa FM, alături de George Zafiu și Luca Pastia, iar Cătălin Striblea prezintă, alături de Bogdan Miu, matinalul de la Digi FM.

“Nu vorbim de lucrurile care merg rău între soți în intervalul 7-8. Nu-i punem pe mami și pe tati să ne povestească la ora aceea ce prostii au făcut, de la ce s-au certat sau cum erau în copilărie”, a explicat Cătălin Striblea, pentru Edupedu.ro.

“După ce copiii intră la ore, schimbăm un pic abordarea. Vorbim despre cum îți crești copiii, vorbim de interacțiunea între soți, încercăm să vedem unde greșim și mai ales ce ne amuză în viața de familie”, a continuat cunoscutul jurnalist.

Vlad Petreanu a declarat pentru Edupedu.ro: “Știm că suntem ascultați foarte mult în mașini și că, între 7-8, mulți dintre ascultători sunt cu copiii”. “Nu dăm niciodată subiecte cu violență, agresiuni, sex în acest interval orar. Încercăm să ne ferim de politică, de subiecte grele, corupție, infracționalitate etc între 7-8, cu excepția situațiilor în care ne obligă actualitatea”, a precizat pentru Edupedu.ro realizatorul emisiunii “Deşteptarea”, de la Europa FM.

Vlad Petreanu: Suntem prudenți în limbaj, evităm glumele deocheate (oricum nu prea facem d-astea)
Vlad Petreanu / Foto: www.petreanu.ro

Rep: Cum vă influențează limbajul / comportamentul faptul că dimineața vă ascultă mulți părinți care își duc copiii la școală / grădiniță?
Vlad Petreanu: Suntem prudenți în limbaj, evităm glumele deocheate (oricum nu prea facem d-astea), încercăm să fim mai degrabă amuzanți, decât agresivi în limbaj.

Rep: Abordați anumite subiecte în mod special pentru părinți și copii? Care sunt acelea?
Vlad Petreanu: Știm că suntem ascultați foarte mult în mașini și că, între 7-8, mulți dintre ascultători sunt cu copiii. Dacă putem vorbi despre școală, teme, orar, vacanțe, profesori, disciplină, reguli, educație, amintiri din copilărie etc o facem – dacă avem subiecte din aceste zone, le dăm de preferință în acest interval orar.

Rep: Există subiecte pe care le evitați sau le tratați diferit față de modul în care le-ați trata dacă nu ar exista acest context?
Vlad Petreanu: Nu dăm niciodată subiecte cu violență, agresiuni, sex în acest interval orar. Încercăm să ne ferim de politică, de subiecte grele, corupție, infracționalitate etc între 7-8, cu excepția situațiilor în care ne obligă actualitatea.

Abordările editoriale nu sunt diferite, doar că ne gândim la alcătuirea publicului când programăm subiectele în cele 3 ore ale emisiei – în general, ne ferim să șocăm sau contrariem copiii, și cele mai mari șanse să ne asculte sunt între 7-8.

Rep: Sunt părinții mai vocali, primiți mesaje care să facă referire chiar la existența copiilor ca ascultători secundari (pe lângă părinți) sau nu este nicio modificare în publicul acesta?
Vlad Petreanu: Interacționăm foarte mult cu ascultătorii, în fiecare oră a programului avem cel puțin un segment în care luăm telefoane în direct. Uneori, când sunt subiecte ce privesc universul copiilor, ni-i pasează la telefon. Alteori chiar noi cerem în mod direct telefoane de la copii pe diverse subiecte și ei răspund cererii noastre – cred că, de cele mai multe ori, sunt în mașini, că se aud și adulții pe lângă, care-i încurajează. De obicei, le cerem copiilor să ne sune pe teme pozitive (cadouri pentru mami de 8 martie, ce-și doresc de 1 iunie/Crăciun, ce profesor le place cel mai mult etc).

Rep: Aveți feedback și de la copii atunci când aveți interacțiuni cu aceștia, la diverse evenimente?
Vlad Petreanu: În octombrie am avut un proiect legat de o manifestare de popularizare a științei (Noaptea Cercetătorilor) și m-am trezit cu un grup de elevi de la un liceu bucureștean care au cerut să se pozeze cu mine, au spus că ascultau Deșteptarea și le plăcea mult. Nu știu ce să zic, sper că n-au mințit un om cu părul alb 😉

Cătălin Striblea: După ce copiii intră la ore, schimbăm un pic abordarea
Catalin Striblea / Foto: Facebook Catalin Striblea

Rep: Cum vă influențează limbajul / comportamentul faptul că dimineața vă ascultă mulți părinți care își duc copiii la școală / grădiniță?
Cătălin Striblea: Segmentul 7-8 dimineața este realizat și cu gândul că în mașină se află familii întregi și că e ora la care se merge la școală. Regula este ca subiectele să fie accesibile întregii familii. Să aibă o adresare generală, fără a evita însă marile teme. Cam de 2 ori pe săptămână vorbim, însă, în mod direct despre ce se întâmplă în școală, în familie, ce relații sunt între soți sau între părinți și copii. De asemenea, alegem experiențe personale relevante din punctul acesta de vedere. Limbajul nu se modifică pentru că nu suntem agresivi și nici nu avem glume deplasate sau neadecvate pentru copii.

Rep: Abordați anumite subiecte în mod special pentru părinți și copii? Care sunt acelea?
Cătălin Striblea: Da. De exemplu, cum îi spui copilului că greșește, cum faci să refuzi un lucru sau ce i-ai pus în pachețel. Le alegem în așa fel încât să participe oamenii la aceste dezbateri. Nu dăm lecții, invităm ascultătorii să contribuie, cel puțin pe segmentul 7-8. Evident, vorbim despre teme, mai ales despre temele nesfârșite. După ce copiii intră la ore, schimbăm un pic abordarea. Vorbim despre cum îți crești copiii, vorbim de interacțiunea între soți, încercăm să vedem unde greșim și mai ales ce ne amuză în viața de familie.

Rep: Există subiecte pe care le evitați sau le tratați diferit față de modul în care le-ați trata dacă nu ar exista acest context?
Cătălin Striblea: Nu vorbim de lucrurile care merg rău între soți în intervalul 7-8. Nu-i punem pe mami și pe tati să ne povestească la ora aceea ce prostii au făcut, de la ce s-au certat sau cum erau în copilărie. Nu o să-i punem să povestească care e cea mai mare minciună pe care au spus-o. De asemenea nu încărcăm politic sau social programul pe acel segment.

Nu o să vorbim niciodată aici despre experiențe personale rezervate adulților. Și nici nu folosim experți care să explice complicat ce ni se întâmplă în viață. Întotdeauna avem grijă la temele majore legate de școală; șpagă, greșeli ale profesorilor, violență, sărăcie, programe școlare neadecvate. Fiecare subiect este analizat în parte și vedem ce reacție poate să stârnească în mașină. Dacă reacția pe care o anticipăm este nepotrivită, mutăm subiectul.

Rep: Sunt părinții mai vocali, primiți mesaje care să facă referire chiar la existența copiilor ca ascultători secundari (pe lângă părinți) sau nu este nicio modificare în publicul acesta?
Cătălin Striblea: Când am deranjat sau am greșit, am primit. Am învățat însă lecția și am făcut curat pe acest spațiu. Cel mai în des, însă, stârnim referiri prin subiecte care se adresează întregii familii: care-i cântecul vostru preferat? Ce i-ai cumpărat ultima oară? Cât mai costă azi întreținerea unui copil? Oamenii ne spun mai tot timpul că sunt cu copiii în mașină sau fac referire la momentul în care ”tocmai l-am lăsat la școală.”

Rep: Aveți feedback și de la copii atunci când aveți interacțiuni cu aceștia, la diverse evenimente?
Cătălin Striblea: Nu, personal nu mi s-a întâmplat. Există situații în care părinții sunt însoțiți de copii și ni-i prezintă sau ne prezintă pe noi lor. Dar pentru că nu încurajăm interacțiunea pe radio cu copiii, atunci asta se întâmplă mai rar. Când vorbesc de încurajare, mă refer la folosirea unor voci de copii în direct. Ni se pare greu de controlat momentul și atunci participarea lor în program este limitată.

 

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ce sunt competențele digitale și cum le evaluează la elevii din clasele I-XII noul sistem gratuit realizat de Brio.ro și UiPath Foundation. Dragoș Iliescu, specialist în psihometrie: Avem un parteneriat strategic pentru construirea unui sistem de testare care să poată fi aplicat gratuit de orice copil, profesor, părinte, școală, Minister VIDEO

“E o provocare serioasă să dezvoltăm un astfel de test – constructul este foarte vast și, în plus, pentru că dorim să dezvoltăm aceste competențe de la clasa I până…
Vezi articolul

Un corp profesionist de profesori evaluatori pentru BAC și Evaluarea Națională – cerut de profesorul Liviu Papadima / Selecția evaluatorilor de la BAC să fie mai eficientă și cu expertiză pentru examene naționale – susține directorul Liceului Jean Louis Calderon din Timișoara

Profesorul universitar al Facultății de Litere, din Universitatea București, Liviu Papadima, a cerut constituirea unui corp profesionist de evaluatori pentru examenul de Bacalaureat, în emisiunea Info Edu de miercuri 20 martie.…
Vezi articolul