Vom verifica în prima inspecție tematică modul în care se organizează orele remediale, pentru că cele 2 ore de activități trebuie să figureze distinct în orar, spune Florian Lixandru, inspector școlar general București

1.714 vizualizări
Foto: © Oksun70 | Dreamstime.com
Șeful ISMB, Florian Lixandru, a spus că la prima inspecție tematică în școli, inspectorii vor verifica modul în care se organizează orele remediale. Este vorba despre obligativitatea învățătorilor de a preda 2 ore pe săptămână remediale cu elevii din clasă. Jurnaliștii prezenți marți la lansarea raportului privind starea învățământului din București i-au spus inspectorului general școlar că unii directori ar face aceste ore cu toți elevii într-o singură zi. Amintim, metodologia privind orele remediale prevede împărțirea fiecărei clase în grupe de câte 6-12 elevi.

Inspectorul general școlar al Municipiului București, Florian Lixandru, a fost întrebat despre desfășurarea orelor remediale în școli, și de faptul că unii directori n-ar respecta metodologia și nu împart clasele în grupe de câte 6-12 elevi, ci fac cu toți elevii în același timp, într-o singură zi.

„Vom verifica în prima inspecție tematică pe care o vom desfășura la nivelul Municipiului București, acest aspect, pentru că cele 2 ore de activități remediale trebuie să figureze distinct în orar”, a spus Lixandru.

„Aceste ore mediale sunt destinate tuturor elevilor din învățământul primar. Învățătorul este cel care decide ce face cu fiecare elev în parte, pentru că unii elevi au nevoie de acoperirea unor goluri, alți elevi au nevoie de consolidare. Dar putem lucra și cu elevi care sunt capabili de performanță și putem pregăti pentru diferite concursuri și competiții”, a mai spus șeful ISMB.

Prezent la prezentarea raportului privind starea învățământului în București, ministrul Daniel David a spus: „Hai să îi lăsăm pe profesori să decidă cum fac orele remediale”.

Ce prevede metodologia privind orele remediale

Fiecare învățător sau profesor pentru învățământ primar are obligația de a organiza două ore de învățare remedială pe săptămână, ele au fost introduse recent prin Legea Bolojan. Edupedu.ro a arătat aici că o oră de remedial din cele două obligatorii pe săptămână încalcă planurile-cadru de la învățământul primar, plus legea Educației, care prevede alt număr de ore.

La alternativa Step by Step, aceste ore se integrează în cele opt ore zilnice petrecute de elevi la școală, prevede ordinul cu metodologia.

Grupele de elevi pentru orele remediale se formează de regulă cu 6–12 copii, dar pot fi mai mici sau mai mari, în funcție de situație. Se pot constitui grupe și din elevi de la clase diferite.

Activitățile se desfășoară înainte sau după programul obligatoriu, în două zile pe săptămână. O sesiune durează 45 de minute, iar la clasa pregătitoare și clasa I durează 30–35 de minute, restul timpului fiind destinat activităților ludice.

Participarea elevilor se face fie pe baza solicitării scrise a părinților, fie pe baza recomandării profesorului. Nu mai există cuvântul „benevol” în metodologie, iar din cum e scris textul ordinului de ministru, participarea este obligatorie – elevii au două opțiuni: înscrierea de către părinte sau acolo unde părintele nu solicită, înscrierea va fi făcută de profesor.

Pentru elevii din clasa pregătitoare

Intervenția remedială are rol preventiv și formativ, axându-se pe consolidarea deprinderilor de bază – premisă a formării unor competențe fundamentale necesare pentru parcursul școlar viitor:

a) consolidarea deprinderilor de comunicare orală și inițierea dezvoltării limbajului
scris, prin activități ludice și conversaționale adaptate nivelului de vârstă;


b) corectarea și compensarea dificultăților observate în citirea, scrierea și înțelegerea
mesajului oral sau scris;


c) consolidarea deprinderilor de literație funcțională pentru a sprijini progresul școlar
și incluziunea educațională;


d) stimularea interesului pentru lectură și comunicare ca instrumente de învățare și
dezvoltare personală;


e) formarea competențelor de pre-alfabetizare și a celor pre-matematice, ca bază pentru
achizițiile viitoare;

f) dezvoltarea atenției, memoriei, motricității fine și a coordonării vizual-motorii, prin
activități interactive;

g) stimularea interesului pentru învățare și întărirea încrederii în sine, prin experiențe
de învățare pozitive, accesibile și motivante;

h) facilitarea integrării în colectivul clasei, prin activități de grup, cooperare, respectarea
regulilor și dezvoltarea relațiilor interpersonale.

Informații de context

Din această toamna, norma didactică de predare crește, în medie, cu 2 ore. Este vorba despre Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Legea 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare a intrat în vigoare, după publicarea în Monitorul Oficial vineri noaptea, pe 25 iulie 2025.

Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Ministrul Daniel David a spus recent despre orele remediale că „dacă sunt formate competențele, îi înveți pe copii cum să le folosească în viața de zi cu zi. O să fie mai interesați când o să vadă că matematică nu-i numai despre probleme plicticoase sau grele”.

Ministrul Educației și-a schimbat radical poziția privind orele remediale, a semnalat Edupedu.ro, pe 25 septembrie și este în contradicție cu el însuși.

Pe 7 iulie, o învățătoare, prezentă la protestul profesorilor din fața Parlamentului, a explicat pentru Edupedu.ro ce ar însemna introducerea a două ore de activități remediale pentru toți profesorii pentru învățământul primar. 

„Sunt învățător. Nouă ne bagă 2 ore pe remedial. Ok, unde bagă acelea 2 ore pe remedial? Știți care este programul unui elev? La casa a IV-a avem 3 zile cu 6 ore. Dacă eu mai am încă 2 pe remedial, înseamnă că toată săptămâna se duce pe 6 ore”, a spus cadrul didactic pentru învățământul primar.

O învățătoare a vorbit, pentru Adevarul.ro, despre cele 2 ore remediale incluse în atribuțiile postului. „Am făcut astfel de ore de multe ori de-a lungul celor 36 de ani la catedra, nu pentru că le cerea ministrul, ci pentru că le cerea situația – erau copii care aveau nevoie de mai mult ajutor”, a precizat aceasta.

Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.

Foto: © Oksun70 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Obligațiile învățătorilor și profesorilor de a face ore remediale din anul școlar 2025-2026, transformate de ministrul Daniel David în „program național” pentru reducerea analfabetismului funcțional și efect pozitiv al măsurilor fiscale
Hai să îi lăsăm pe profesori să decidă cum fac orele remediale, spune Daniel David: Nu vă așteptați ca ministrul să le spună exact ce să facă în fiecare clasă

Ministrul Educației, în contradicție cu el însuși pe tema orelor remediale: impune tuturor învățătorilor să facă ore de recuperare cu propriii elevi, după ce tot Daniel David spunea că „este foarte ciudat că același profesor care n-a transferat bine competențele trebuie acum să corecteze lucrurile pe care el le-a făcut prost”
OFICIAL Metodologia pentru orele remediale, publicată în Monitorul Oficial: fiecare învățător e obligat la 2 ore pe săptămână, cu catalog separat și condică, iar elevii participă la solicitarea părintelui sau recomandarea cadrului didactic / Profesorii nu fac fișe, planificări sau planuri personalizate


3 comments
  1. Florinele, tată, fă-te util, fă-te că lucrezi!🤮 Penibil! Asta e reforma , adevarata reformă in Educatie! O cafeluță, o biscuite??? Ce avem noi aici?😂😂😂

  2. >> elevi care sunt capabili de performanță
    Contabilul cu CV de 14 pagini nu face diferenta intre educatie remediala si educatie pentru performanta. Cica a predat Didactica la Spiru Haret. Pffff

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

„Scot la titularizare în fiecare an câte 11 catedre pe domenii tehnice. Nimeni nu vine”, spune Adriana Voicu, directoarea unui liceu tehnologic din Buzău / „Profesorii ingineri ies la pensie în mare parte și ne rugăm de ei să mai predea copiilor, că poate totuși la anul va apărea un tânăr” – VIDEO

„Eu scot la titularizare în fiecare an câte 11 catedre pe domenii tehnice. Nimeni nu vine. Profesorii ies la pensie în mare parte, profesori ingineri, și ne rugăm de ei…
Vezi articolul

Luare de poziție comună a studenților, elevilor și tinerilor, care cer ca românii să poată vota de la 16 ani: „Se observă o implicare civică și o cultură democratică din ce în ce mai pronunțată din partea generației tinere, fiind mult mai implicată în acțiuni civice care au ca scop consolidarea democrației”

Acordarea dreptului de vot tinerilor începând de la 16 ani este cerută unanim de Consiliul Tineretului din România (CTR), de Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) și de…
Vezi articolul